Elko naar MKP kan dat zomaar?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Yewst

Elko naar MKP kan dat zomaar?

Bericht door Yewst »

Hallo allemaal
Ik ben sinds een tijdje bezig om m'n eigen luidsprekers te bouwen. Sinds gisteren komt er geluid uit ;)
Nu gebruik ik als scheidingsfilter een Visaton HW3/200NG.

Afbeelding

(Als zelfbouwers zullen jullie vast tegen dergelijke 'fabrieksfilters' zijn, maar ik weet er nog niet genoeg van om daar al aan te beginnen.)
Ik heb op voorhand de elko's vervangen voor MKP condensators. Maar het valt mij op dat de bas wel erg afwezig is. E.e.a. valt wellicht te verwijten aan 'bafflestep' , maar de luidsprekers staan niet ver van de muur en ik vind het toch wel erg opvallend. Het rendement van de units is 94 woofer, 94 mid en 95 dB tweeter (1W/1m) (ja, vrij hoog :lol:). Overigens had ik sowieso al het idee dat de mid en tweeter een paar dB gedempt zouden moeten worden, maar nu zou het wel op vrij veel dB uitkomen.
Dus voor de zekerheid vraag ik het hier even.

De specificaties van de elko's die erop zaten:
2,2uF 5% 250V
4,7uF 10% 150V
15uF 10% 35VAC "Visaton ELKO glatt"
22uF 10% 150V

Vervangen voor dezelfde waarden Audyn Cap MKP 400v

Kan ik ongestrafd vooral de 15uF condensator rechtsboven vervangen voor een 15uF MKP? Dit omdat de 35v en 400v (Audyn Cap) nogal verschillen! Ik heb zelf geen idee of dit ertoe doet!

Bedankt alvast!
Yannick

Bericht door Yannick »

Volgens mij is het Voltage van een condensator het maximum vermogen, en moet je alleen opletten dat je niet onder de 35V gaat zitten met je vervangende!

Het gemis van bass zou best wel eens kunnen komen doordat je woofer bijvoorbeeld bij 2,83V/1m is gemeten, en je tweeter en je mid op 1V/1m.

Maar verder is daar natuurlijk niet zoveel over te zeggen zonder dat er bekend is welke drivers er zijn gebruikt!
Yewst

Bericht door Yewst »

Bedankt voor je antwoord !
Dat van dat voltage vermoedde ik ook, daarom had ik ze ook maar alvast besteld ;). Maar toch riep het verschil bij mij wat vragen op. Hoop dan ook dat iemand dit nog kan bevestigen.
De units zijn Monacor SP-250P, Monacor MS-130 en Fountek CD3.0M ribbon tweeter.
Deze heb ik gekozen omdat mijn vader dezelfde 'setup' heeft in zijn erg fijne luidsprekers, behalve dan voor zijn mid een Monacor SP-60 met slechts 90dB rendement. Dat midden mocht van mij wat aanweziger zijn. Vandaar de keuze voor de MS-130, die ik dan nog een dB of twee zou dempen. :)
De units ken ik dus, en die opgegeven rendementen kloppen wel voor zover ik dat kan beoordelen
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Een kant en klaar filter doet het zoals je al zelf ook al een beetje aangaf, alleen goed met speakers die over de het hele gebeid een vlakke impedantie en een vlak frequentie verloop hebben.

Dat is helaas zelden zo. Stel je voor dat je deze twee mids gebruikt met een kant en klaar filter:

Mid 1 http://www.zaphaudio.com/smalltest/HiVi-DMB-A-FR.gif
Mid 2 http://www.zaphaudio.com/smalltest/MCM-55-1853-FR.gif

Niet alleen is het frequentie verloop van beide drivers heel anders. Ze hebben ook nog eens een heel ander impedantie verloop:

Mid 1 http://www.zaphaudio.com/smalltest/HiVi-DMB-A-IMP.gif
Mid 2 http://www.zaphaudio.com/smalltest/MCM-55-1853-IMP.gif

Het kant en klare filter gaat uit van een volledig vlakke impedantie van 8 Ohm. Je ziet dat het in de praktijk heel anders is. Daarom werken dit soort formules ook niet:
http://www.lalena.com/Audio/Calculator/XOver/

Zoals je bij het voorbeeldje van mid 2 impedantie hebt kunnen zien, neemt de impedantie van de speaker toe met de frequentie. Dat pas je in een filter op maat aan met een grotere of kleinere spoel voor de bas.

Ik hoop dat je wat aan mijn commentaar hebt. Kijk anders eens onder meten hoe je eenvoudig binnen kan stappen in de wondere wereld van de maat filters.

Groet Roland
richard

Bericht door richard »

Yannick schreef:
Het gemis van bass zou best wel eens kunnen komen doordat je woofer bijvoorbeeld bij 2,83V/1m is gemeten, en je tweeter en je mid op 1V/1m.
1V/1m is niet echt een eenheid in de luidsprekermeetkunde, je zult wel 1W/1m bedoelen. Dat komt trouwens overeen met 2,83V/1m bij een luidsprekerimpedantie van 8 Ohm. Let er op dat het rendement van 4 Ohm luidsprekers soms ook wordt gegeven bij 2,83V/m1, dat is dan eigenlijk het rendement bij 2 Watt, voor 1 Watt moet je het rendement dan halveren.
Yannick

Bericht door Yannick »

Klopt, dat was een typvoutjuh!

Maar, volgens mij is het van 2,83V @ 4 Ohm, naar 1W @ 4 ohm, geen rendement halvering. Tenzij je hier al rekening houdt dat een halvering van het geluid maar 3dB minder is?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Het wordt wel een beetje gissen in het niks zo.

Zoals Roland ook al aangaf is het verdomt lastig om een "standaard filter" toe te passen.

Vaak komen impedanties en andere waardes (T/S bv) wel redelijk overeen, maar heeft je driver veel meer last van bepaalde resonanties, bafflestep, of zelf gewoon op het filter.

(sommigen willen nog weleens "pieken" door enkel een 2e orde filter en zul je toch echt een klein notch filtertje moeten toepassen.

Ik vrees dus dat het zo een beetje lastig wordt.

Om overigens te antwoorden op je eerste vraag.
Jah je kan de componenten zo vervangen daar andere cap's.

Opzich is de waarde van de op gegevens spanning op de diverse componenten niet heel erg boeiend, maar als je alles MKP neemt, zit je sowieso goed.
richard

Bericht door richard »

Yannick schreef:
Klopt, dat was een typvoutjuh!

Maar, volgens mij is het van 2,83V @ 4 Ohm,
= 2 Watt @ 4 Ohm
naar 1Watt/4 ohm, geen rendement halvering. Tenzij je hier al rekening houdt dat een halvering van het geluid maar 3dB minder is?
3 dB minder is een halvering van de geluidsdruk.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”