Is dit het waard om mee aan de gang te gaan?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
GijsJUH

Is dit het waard om mee aan de gang te gaan?

Bericht door GijsJUH »

Beste,

De vraag.

ik heb enige tijd geleden een paar Sharp CP7700 speakers gekregen van een vriend van me, alleen is het zo dat er 1 woofer kapot is, en de tweeters zijn ook behoorlijk dood.
Nu luister ik zo goed als altijd muziek, dus ik hecht wel waarde aan mooi geluid. Ik ben nu kleine speakers van Kenwood gewend, maar aangezien ik van Sharp helemaal niks ken, weet ik niet echt wat ik er van mag verwachten.

Ik weet inmiddels dat er speakers in zitten van Westra*. Maar hier heb ik ook weinig ervaring mee....

Nu is mijn vraag aan jullie dus of het nuttig is om te zorgen dat ik de drivers er bij probeer te krijgen, en dan vervolgens zelf een kast + wisselfilter erbij te maken, of dat ik beter even kan kijken naar deze speakers, en ze vervolgens vrolijk doneren aan iemand anders en zelf ook nog nieuwe drivers aan te schaffen (waarvoor het budged niet torenhoog is!)?

*De drivers uit de speakers zijn:
Tweeter: Westra ODT-19-6
# Technische Daten:
# Belastbarkeit: 80 W-RMS / 100 W-Max*
# Impedanz: 6 Ohm
# Schalldruck: 91 dB
# Frequenzbereich: *3.5-20 kHz
# Resonanzfrequenz: 960 Hz
Middentoner: Westra KM-100-508
# Technische Daten:
# Belastbarkeit: 50 W-RMS / 80 W-Max*
# Impedanz: 8 Ohm
# Schalldruck: 87 dB
# Frequenzbereich: 1.3-6 kHz
# Resonanzfrequenz: 650 Hz
Twin woofer: Westra KW-200-1324
Technische Daten:
# Belatbarkeit: 70 W-RMS / 120 W-Max
# Impedanz: 4 Ohm
# Schalldruck: 86 dB
# Freuqenzbereich: 30-2000 Hz
# Resonanzfrequenz fs: 30 Hz
# Gesamtgüte Qts: 0,58
# Äquivalentvolumen Vas: 68 l

Wat ik zelf al bekeken en gedaan heb.

Aangezien ik wel graag eens een paar speakers wil bouwen heb ik zelf natuurlijk het nodige zoekwerk al wel verricht, en ik ben er inmiddels achter dat de kastinhoud allemaal af hangt van het Vas van de woofer. Alleen heb ik nu te maken met 2 van die woofers. Hoe zit het dan? Moet je het dan optellen, of met een bepaalde factor vermenigvuldigen?

Ook is het nu een gesloten systeem, maar ik heb gelezen dat een open systeem een vollere en diepere bass geeft, en als 'enige' vereiste had dat de Qts tussen 0.5 en 1 lag. Dus dat zou betkenen dat ik er wel over na kan denken om er een open systeem van de maken. Maar hoe bereken ik dan de diameter en lengte van de pijp? (Alleen een aanzetje is wel genoeg, ik ben niet te lui om zelf wat te doen of uit te zoeken, maar ik kan zoiets simpelweg niet vinden... Ik heb alleen wat gevonden van 'SpeakerCalculator', maar wat ik daar mee moet :roll: )

Dan er er ook nog het wisselfilter. Deze is nu bij één van de twee speakers een beetje door midden gebroken, en moet dus zowieso vervangen worden. Ik ben hier zelf al wel naar aan het kijken geweest, en had zoiets van: 'Ach, gewoon eens een plankje pakken en netjes overzetten.' Echter is het uitvogelen van dit plaatje nog niet zo heel makkelijk voor een leek als mij! Zelfs mijn elektro leraar vond het een tamelijk lastig schema (Ik studeer in de autotechniek, dus krijg basis elektro).
Dus is het verstandig om dan gewoon dit filter om te bouwen naar een filtertje op een plankje, of is het erg lonend om er echt werk van de maken, en zelf uit te zoeken wat het beste zou zijn?
Dan kom je dus bij die verschillende ordes van filters, en dan ben ik helemaal de weg kwijt... Want de ene keer lees je weer dat een laag order filter hier beter is, en hoog order daar... En dan ineens zit het weer anders... Sorry, maar ik snap dat nog niet helemaal... Ik weet perfect waar ze voor bedoeld zijn, en hoe je het op kunt bouwen... Maar hoe je zoiets samenstelt.. Al sla je me dood!

Eind woordje.

Veel vragen, wat bijna doet denken dat ik er nog niet eens naar heb gekeken, maar dit is echter niet zo. Ik heb er al heel wat avond uurtjes in zitten, en heb al heel wat gezien en gelezen, maar ik kom er gewoon niet uit.

Dus als er mensen zijn de me op weg kunnen helpen, of gewoon door een eventueel projectje heen kunnen helpen zou dat erg mooi zijn!

Groetjes,

Gijs
sietse

Bericht door sietse »

Maar hoe bereken ik dan de diameter en lengte van de pijp?
Als je het aandurft, lees dit es door
moeilijker is het niet.
Teigetje

Bericht door Teigetje »

Hallo GijsJUH,

Als je wat meer wilt weten, kun je bij me aan komen; ik woon ook in Duiven. :D
Ik heb nog wel wat leuke speakers en filtermateriaal liggen om wat mee te experimenteren. Er ligt hier ook het nodige aan documentatie en tijdschriften waar je informatie uit kunt halen.
Als je een PB stuurt, kunen we wat afspreken...

T.Z.D.M. Frank
Implo

Bericht door Implo »

sietse schreef:
Maar hoe bereken ik dan de diameter en lengte van de pijp?
Als je het aandurft, lees dit es door
moeilijker is het niet.
Om hier nog even op in te gaan, ik heb diverse resultaten behaalt met deze methode. Van heel mooi strak rollend laag, tot dreunend, en daarom met demping nog enigzins hoorbaar gemaakt, maar laagweergave is veel minder.

Ik weet niet of je de Thiele en Small parameters kunt vinden? Want dan kun je (of een andere behulpzame forumlid) een mooi Bass-reflex kastje berekenen in WinISD.

Wat ook kan, is een kast maken, met daarin een pijp die je in lengte kunt uitschuiven, zodat je de poort later kunt afstellen op wat jij het mooist vind klinken.
GijsJUH

Bericht door GijsJUH »

Ik heb inmiddels eens wat zitten spelen met dat WinISD, Speakercalculator en AcousticCalculator, en heb wel wat curves op het scherm getoverd. Nou, dat is leuk natuurlijk... Want je ziet wat er zou gebeuren als je of het één of het ander veranderd. Echter zit ik nog met 1 probleem. Hoe voer ik bij WinISD een bepaald wisselfilter in? Want ik neem aan dat dit heel veel doet met het verloop van de frequentiekromme (waar ik nu mee aan het stoeien ben).

Ik heb inmiddels uitgevonden dat ik een redelijk vlak verloop kan creeëren door een Vas van 102.5 liter te nemen, en dan m.b.v. een bas pijpje van 30 cm lang en 3.8 cm in diameter. Hiermee tune je de speaker rond 10 Hz, wat een redelijk nette kromme oplevert.... Maar dit zal vast allemaal nog veranderen door een wisselfilter, en eventuele interne verstevigingen, isolatie materiaal enz enz...

Als ik ga lezen wat er bij het linkje staat, komt het er op neer dat je wel een goede bass weergave kan bewerkstelligen, echter is het ook zo dat je vanaf ongeveer 100 Hz dus een extra/andere speaker bij moet zetten i.v.m. het effect van dat systeem. Dus is het dan voor mij, als echte beginnner, niet verstandiger om zoiets nog even buiten beschouwing te houden? Of is dat wel erg lonend om me mee bezig te houden? Ik ben namelijk nog niet bepaald oud (17) en woon nog gewoon bij mijn ouders in. Mijn kamer is dus niet echt super groot, en ik zit aan een maximale breedte van 31 cm voor de speakers gebonden. Ik las daar dus, dat je intern ergens iets moest maken wat 1,5X de conus opp. is, dus zal dit al een hoop gepruts en passen en meten worden.

@ Aanbod van Frank (a.k.a. Teigertje): Ik zal eens kijken wat mij goed uitkomt. Daar stuur ik dan nog wel een PB'tje over. In ieder geval al bedankt voor het aanbod! Ik ga er zeker gebruik van maken, aangezien het hele 'project' me nu al erg veel boeit! En ik ben nog niet eens begonnen.

Maar uit de reply's maak ik zelf een beetje op dat deze speakers het wel waard zijn om een projectje mee te starten? Want de Kenwoods die ik nu heb worden al wel bijgestaan door een paar tweeters, omdat ik het hoog niet goed vond. En uiteraard ontbreekt in de bass het diepe en het volle... Maar voor de grootte van de speakertjes zit er al wel meesterlijk geluid in..

Verder had ik het ook nog nergens vermeld, en ik weet ook niet of het van belang is, maar de versterker combinatie die ik in gebruik heb is van Technics. Ik heb een SU-C1000 Mk2 voorversterker, en een SE-A1000 Mk2 eindversterker. Hier over ben ik persoonlijk erg tevreden, en wil hier dus ook niet direct vanaf. Hooguit een tweede eindversterker erbij als dat nodig mocht wezen voor deze speakers. Maar dan zal ik ook wel aan het Bi-wire'en komen enz... Maar ik denk dat ik me nu onnodig dingen zit te bedenken.

Edit:

Inmiddels ben ik weer even aan het prutsen geweest met WinISD en mijn 3D programma (SolidWorks), en heb nu ongeveer het volgende:
De frequentiekromme
De kast

Ik heb hierbij 2 baspijpje toe gevoegd van 3 cm doorsnede, en 30 cm lang. Dit resulteerd in een resonatie frequentie van 15.41 Hz volgense AcousticCalculator. Op basis hiervan heb ik de 2 frequentiekrommes gemaakt.

Het enige waar ik nog aan twijfel is het feit of WinISD de basspijpjes wel goed gebruikt, aangezien die zegt dat ik Qes en Pt mis...
Implo

Bericht door Implo »

Wat me opvalt is dat ze al vrij vroeg afvallen. Ik zou hem zelf door laten lopen tot 30hz.

Welke Thiele & Small parameters gebruik je?

Edit, ik zit nu dat je er een paar in je beginpost heb gezet, maar dan mis je er nog aardig wat om een goede simulatie te maken.
GijsJUH

Bericht door GijsJUH »

Klopt. Ik kan verder helemaal niks vinden dan dat. Dus aan de hand daarvan heb ik zelf wat aangemaakt bij WinISD, en ben daarmee eens aan het kijken geweest naar de effecten van bepaalde veranderingen.

Maar mocht er iemand een tip hebben waar ik meer gegevens kan vinden over deze speakers hoor ik het graag!
Implo

Bericht door Implo »

Ik vrees dat je dan niet kunt vertrouwen op de gegevens van WinISD...

Maar nog even over de transmissionline, ik ben er ook een tijdje mee bezig geweest, in totaal 4 kastjes gebouwd, met zeer diverse uitkomsten, van zeer mooie strakke 'rollende' bass, tot een wat flubberige bass.

Voordeel van die manier, je hoeft niet echt gegevens van de speaker te hebben. Maar de kans dat het niet goed klinkt is ook wel vrij groot. Van de 4 klinken er 2 wonderbaarlijk goed, 1 wat minder, en de laatste totaal niet.

Heb je msn? Voeg me maar toe, dan kan ik je er wel meer over vertellen.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

ik heb een PDF toegevoegd van de fabrikant HKM.
Als je scrollt naar bladzijde 14 en verder, zul je zien dat daar de Westra woofers staan.

Zijn gelijke woofers, typenummer moet je zelf eventjes zoeken....
(als ze ertussen staan)

ps. bij http://www.hellsound.de/index.html?lmd=39354.557882

vind je ook HKM/Westra...

succes!

EDIT: een screenshot van de westra 200 1324! :wink:

ook toegevoegd dus!
Bijlagen
westra.JPG
Katalog-2005.pdf
(4.51 MiB) 886 keer gedownload
GijsJUH

Bericht door GijsJUH »

Oke, bedankt voor de gegevens van de speaker! Nu kan ik zelf een beetje aan het stoeien met WinISD.. Nu kijken hoe dat zit met die flowport.. En zit er ook nog een verandering in benodigd volume tussen open en gesloten systeem? Want de bass gaat nu dus iets van 3 Hz lager ofzo... Terwijl bij een kast van 200 liter een veel langere rek in het frequentie verloop komt....

@Impo: PB verzonden :wink:
bartsegers

Bericht door bartsegers »

200 liter :shock: :shock:

kijk ook naar je groupdelay, en cone excursion!

Begin eens bij een 70 liter voor je bas speakertjes...
Dan een rolletje dempingswol erin, en voila!

Bsreflex niet aan beginnen, daar zijn de woofertjes niet voor gemaakt zo te zien.
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Even een paar punten: een bas met een qts van boven de 0.40 zal een boemerige bas geven in een basreflex kast. Je kunt hem beter in een gesloten kast proberen.

Ander puntje is de doorsnee van de poort. Die is een beetje te klein, dat gaat letterlijk fluiten als je wat harder draait. De hoge q van je driver is waarschijnlijk ook de reden dat je zo een dunne en lange poort nodig hebt.

Hier staan mooie calculators voor je basspoort doorsnee. Zodat je ruis kunt voorkomen.
http://www.mhsoft.nl/spk_calc.asp

Lijkt me een prima speaker voor een mooie gesloten kast.

Groet Roland
GijsJUH

Bericht door GijsJUH »

Oke, bedankt voor de antwoorden. Ik ben inmiddels eens aan het kijken wat ik zoal kan beginnen met een gesloten kastje, en ik heb al wel de nodige ideeën... Alleen... Als ik zo rond kijk op bijvoorbeeld dit forum, of uberhaubt op het internet, kom ik vrijwel nergens speakers van Westra tegen. Ik heb inmiddels een maand geleden een advertentie op marktplaats gezet ivm 1 bass speaker en 2 tweeters, maar er is niemand die zoiets heeft liggen, en nieuw kopen gaat ook niet meer.

Is het misschien een goed idee om dan toch een tijd langer te blijven steken bij de speakers die ik nu heb, en dan gewoon hele nieuwe drivers te kopen van bijvoorbeeld Visaton, Peerles of Vifa? Want deze speakers moet ook een nieuwe kast en nieuw wisselfilter, dus zal ik ook alles moeten berekenen en maken... Misschien is het dan toch wel lonend om gewoon te wachten en straks in één keer echt een goede set er neer te zetten.... Of zijn Westra's het zoeken wel waard?
GijsJUH

Bericht door GijsJUH »

Oke, inmiddels zelf eens wat aan het zoeken gegaan naar alternatieve bass speakers. Ik ben op bezoek geweest bij: Vifa, Seas en Peerless (en natuurlijk mijn eigen speakers)... Als ik hiervan alle gegevens invoer in WinISD, dan berekend dit voor mij allemaal mooie grafiekjes en dingetjes ^^ Allemaal heel leuk... Alleen heb ik nog 1 probleem... Nu vind ik die Seas er heel leuk uit zien... Maar zijn ze ook zo mooi als IK ze eruit vind zien?... En zijn ze wel een beetje goed te filteren?

Frequentie verloop
Phase plot
SPL
Group delay

Hierbij heb ik zelf al een beetje gezocht naar wat het ideale volume/fs is, dus veel meer dan dit is er ook niet uit te halen....
Dus mocht iemand nog goede speakers weten voor ongeveer 100 euro p/s, dan hoor ik het graag, zodat ik voor mijzelf even een beetje kan stoeien, en kijken wat ik zoal zou kunnen bouwen.
Want ik heb nu even die Sharps aangesloten met 1 woofer per kant, en de bass valt mij eerlijk gezegt een beetje tegen... Niet echt mooi vol... Eerder wat afwezig...
GijsJUH

Bericht door GijsJUH »

Wel, inmiddels ben ik gaan beseffen dat Westra unit niet helemaal 'het' zijn. Veel te schel in het hoog, en niet echt gedetailleerd in de bass weergave. Helemaal in de woonkamer klappen ze gewoon helemaal in. Hierdoor ben ik aan het denken gegaan over wat ik dan wel wil gaan maken. Ik kom dan zelf uit bij Visaton speakers. Simpelweg omdat mijn ouders hier in de woonkamer luidsprekers hebben staan van BNS. Hierin wordt voor het laag ook een Visaton unit gebruikt, en de kwaliteit en de klank van het geluid wat ze produceren vind ik echt prachtig!
Nu heb ik echter geen ervaring met de midden en hoge tonen speakers, maar als ik de site zo bekijk, dan komen ze wel goed over naar mij toe.

Verder is het maximale budget aan enkel de units 700 euro. Hier omheen ga ik dan dus de kast bouwen. Als ik die heb, dan pas ga ik aan het filter beginnen, dus het budget daarvoor is nog nader te bepalen, en nu ook nog niet echt van belang. Dit moet ook gewoon goed zijn, en zal daar gewoon op aangepast worden.

Maar, om even tot de goede orde te komen. Ik heb inmiddels na enig pruts en leeswerk zelf al een *in mijn optiek* mooi kastje gemaakt. Ik wil het wel gaan maken in deze stijl, alleen zit ik nu nog met de vraag of ik alles wel goed heb gemaakt op de speakers. Ik heb op de site van Visaton gelezen dat de woofers 3 verschillende 'aanbevolen' maten hebben. Ik ben hierbij uitgegaan van de grootste, aan gezien mij dit in het ontwerp het meest beviel. Ik heb echter alleen niet genoeg verstand van het fenomeen 'luidspreker' om te kunnen vertellen wat nu precies het beste is.
Dus, als iemand mij hier iets verder mee zou kunnen helpen. Het opstellen van een technische tekening, of een 3D ontwerp is allemaal geen probleem om te maken. Alleen de precieze inhoud van de kast is voor mij allemaal nog een beetje een raadsel.

Ik zie hier op het forum altijd hele mooie ontwerpen voorbij komen, en na de omschrijving moeten ze ook allemaal machtig mooi klinken, dus mijn interesse is echt enorm, om er toch een prachtig project van te gaan maken, alleen mis ik de kennis nog.

Ik zal hier even opsommen wat ik voor een units in gedachte heb. Mochten hier echter op- of aanmerkingen op zijn, dan hoor ik deze graag! Ik kom tenslotte pas net kijken hier, en heb dus zo goed als geen verstand van wat nu wel goede speakers zijn, en wat niet.

De units:
Tweeters
Middentoners of deze
Woofers

De kast zoals die nu in mijn gedachte zit:
Gesloten aanzicht
Losgewerkt aanzicht

De maten van de kast zijn als volgt: 250 breed, 500 diep, 1200 hoog. Hierbij is voor de middentoner dus een apparte ruimte van 14,5 liter (hier kwam ik op uit met WinISD :roll: ), en voor de bass is een ruimte van 75.5 liter gemaakt, waar dus de bracking nog vanaf moet.
Verder is het complete ontwerp opgetrokken uit 22 mm dik hout, en het front is 44 mm. Verder zit ik voor de bekleding aan de binnenkant te denken aan loodbitumen. Heb hier veel goed er over gelezen...

En de basspoort heb ik mij niet aan gewaagd. Dit is iets waar ik toch niet uit kom op dit moment. Dit laat ik dus liever even over aan iemand die daar verstand van heeft. Dus mocht er iemand zijn die zin en tijd heeft zich er even over te buigen zou ik hem/haar erg dankbaar zijn!

Mochten er nog vragen naar mij resteren, of mocht er iemand zijn die een opmerking heeft.... Ik hoor het allemaal graag! Ik ben in ieder geval erg enthousiast!
GijsJUH

Bericht door GijsJUH »

Klein kickje.... :oops:
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Tsja, Alle drivers die je wil gebruiken zijn erg goed en is zeker een leuk systeem van te maken. Midkamer kun je berekenen, laag-deel ook en met WinISD kun je zo ook je poort bepalen, allen dan het filter. Dat is zeer lastig als je dat voor de eerste keer doet en dan zeker met deze aluminium en keramische drivers. Om dat te doen zonder enige ervaring en meetapparatuur is lastig.
Wat ik je zou aanraden is om te kijken naar een bestaand ontwerp, zoals bijvoorbeeld de Visaton Atlantis. 2x de AL170, AL130 en de KE25. Staat alles bij beschreven qua filter etc.

Groet,
Edo
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”