Decware Z-box aanpassen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
audiomanics
Contacteer:

Decware Z-box aanpassen

Bericht door audiomanics »

Een kennis van me had een jaar geleden(ofzo) voor een slordige 450 dollar een Decware Z-Box gekocht na alle lovende artikelen. Zelf was hij er ook erg tevreden over maar na het uitwisselen van een JJ-ECC83 naar een Mullard-ECC83 (een gewone ouwe) blies het el-cheapo-trafotje zichzelf op (vette sluiting in de gloeistroomwikkeling)
Tijd om het ding dus te repareren en te upgraden.
Een blik onder de motorkap leert ons dat kosten noch moeite gespaard zijn om de goedkoopst mogelijke onderdelen te bemachtigen (nog net geen chinees spul...)
Als ik mijn gang mag gaan blijft alleen de kast over. Natuurlijk moet hij zelf beslissen, het is tenslotte zijn geld.
Ik heb de volgende mods in gedachte:
-alle massa bekabeling in 2mm rond zilver (99,99%)
-alle signaal bekabeling koolstof (ik heb nog een meter of wat vd Hull liggen die ik hier mooi kan slijten)
-een aan/uit schakelaar monteren met een ledje aan de voorzijde (via een weerstandje van de gloeidraad afpakken, kleur naar keuze)
-Koppel condensatoren vervangen door Mundorf Silver-in-oil of Gold-in-oil, eventueel Auricaps, danwel Audyncaps
-Nieuw trafotje van AE
-Attenuator switc 100K/Log met Dale weerstandjes
-Voedingelco's vervangen door Rubycon Blackgate WKZ
-Weerstanden vervangen door Allan Bradley's
-gelijkrichtertje van snubbers voorzien
-eventueel de buisvoet vervangen door een Yamamoto
-en de ECC83 vervangen door een NOS/NIB Mullard M8137 Boxplate

Kost een bak geld maar dan is dit kastje wel zijn 500 dollar waard!
Kiep joe in tutsj

Kees
Bijlagen
Dècware2.JPG
Dècware1.JPG
Paul

Bericht door Paul »

Je hebt de ruimte iig daarbinnen :D
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

The ZBOX works by creating a starved voltage condition in the filament of the tube that in turn causes an increase in harmonics.
Increase in harmonics? :?
audiomanics
Contacteer:

Miniwatt schreef:
The ZBOX works by creating a starved voltage condition in the filament of the tube that in turn causes an increase in harmonics.
Waar haal je dit vandaan?? en wat voor verhaal is een starved voltage?
De filament van de ECC83 is compleet gescheiden van de triode.
De filament wordt gewoon gevoed met 12,6V wisselspanning via een weerstandje van 15 Ohm... dus wat nou, starved???

Kees
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

audiomanics schreef:
Miniwatt schreef:
Waar haal je dit vandaan?? en wat voor verhaal is een starved voltage?
De filament van de ECC83 is compleet gescheiden van de triode.
De filament wordt gewoon gevoed met 12,6V wisselspanning via een weerstandje van 15 Ohm... dus wat nou, starved???

Kees
OVERVIEW:

The ZBOX is designed as a stand-alone tube output stage for CD players or DACs. After offering mod's for a couple of different CD/DVD/SACD players that included a tube output stage, we decided to make the ZBOX so anyone could upgrade their CD player.

The ZBOX is not just another buffer stage, if it were it would only make things sound marginally better and only on certain players/DACs. The ZBOX works by creating a starved voltage condition in the filament of the tube that in turn causes an increase in harmonics.

The results are as follows:

Restores proper frequency balance though better impedance matching.
Improves tone
Relaxes and opens up the music for better detail, imaging.
Reduces listener fatigue.
Enhances the 3D effect of better recordings.
Of course there are no circuit boards and no Chinese parts. There is a lifetime warranty though. Internally the ZBOX uses top grade resistors and poly film & foil capacitors on each channel. The output level control is made by ALPS, internal wiring by MOGAMI. Voltages are low for tube gear so the tube lasts for many years. Because of the lower voltages and lack of heat the ZBOX is a plug in and forget item. Designed for 24/7 operation there is no power switch. This ensures that the unit is always warmed up and at peak performance any time you turn on your CD player.

A final advantage to using a ZBOX is the simple fact that you can tube roll with your choice of 12AX7's, 12AT7's or 12AU7's. Each of these tubes have a different signature as does every brand of each tube so you gain tremendous control over how your system sounds by voicing it to your tastes.

FEATURES:

The ZBOX features an RF proof powder coated steel chassis with removable power cord, one pair of input and one pair of output jacks and a level control. The tube is located so that it can be easily changed without removing any covers. This is a plug it in and forget it solution to that CD sound that always errors towards thinness rather than richness. It removes the underlying stress in the playback of CD's that many people don't even realize is there until they've heard it gone
http://www.decware.com/newsite/mainmenu ... .htm&intro
Vuurkat

Re: Decware Z-box aanpassen

Bericht door Vuurkat »

audiomanics schreef:
.....
.....
Kees
Overkill voor zo'n goedkoop ding? Dan kan je misschien beter een andere kopen, of helemaal opnieuw beginnen.

Trouwens, waarom geen 4mm koper? Lijkt mij beter en goedkoper.
audiomanics
Contacteer:

Vuurkat schreef:
audiomanics schreef:
.....
.....
Kees
Overkill voor zo'n goedkoop ding? Dan kan je misschien beter een andere kopen, of helemaal opnieuw beginnen.

Trouwens, waarom geen 4mm koper? Lijkt mij beter en goedkoper.
Het is geen goedkoop ding, wel is de prijs zwaar overdreven voor het geleverde materiaal.
Zilver 2 mm rond (99,99%) heb ik nog een meter of 10 van liggen en mijn ervaring is dat zilver het heel goed doet in massaleidingen.
In mijn versterkers zul je niet veel koper tegenkomen... tegen mijn principe...

@Miniwatt: Bedankt voor het verhaal. Ik begrijp niet waar ze het over hebben.. Mogelijke een verkooppraatje wat toch niemand kan controleren.
Ik zal het schema eens posten, misschien dat iemand me kan vertellen wat er, in dit geval, met "starved" bedoeld wordt... Mij zegt het in ieder geval niets. Een lagere voedingspanning op de gloeidraad van een DHT schijnt wel iets vervorming weg te nemen, volgens ene Steve.
Er zit inderdaad een weerstand van 15 Ohm in de filament voeding opgenomen, waardoor de gloeispanning minder zou worden... ca 10,5 ipv 12,6Vac....
Ik kan me ook niet voorstellen dat de filament iets met het geluid te doen heeft. Het is geen DHT, zo'n ECC83...
Kees
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
In mijn versterkers zul je niet veel koper tegenkomen... tegen mijn principe...
da's gesproken Kees, ... zeker met de prijs van het kopen tegenwoodig.
Het is een schande. Dan nog liever noodgewongen wat zilver erin, of goud, beleggingsadviseurs raden nu toch aan om in goud te investeren!

Vlaamse vraag: hoort in dat kastje niet nog iets in te zitten voor 500 dollar, of heb je dat al gelijk gesloopt?
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Misschien zat er een edelgas in?
audiomanics
Contacteer:

asterduc schreef:
Vlaamse vraag: hoort in dat kastje niet nog iets in te zitten voor 500 dollar, of heb je dat al gelijk gesloopt?
Ik ben bij het openen van het kastje geen geld tegen gekomen :lol: (zou eigenlijk wel moeten als je voor zo'n kastje ongeveer 500 dollar neergelegd hebt)
Nee, Zoals hij op de bovenstaande foto's afgebeeld staat is hij nog steeds. Ik heb per wijziging een globale prijsincicatie gegeven en het is aan de eigenaar om te bepalen hoever hij in de buidel wil tasten en dus welke modificaties doorgevoerd gaan worden.
De voedingtrafo moet sowieso vervangen worden...
Wel een idee trouwens om er een mooi curacao's 50 cent muntje in te verlijmen... Maakt het kastje meer waard en je merkt er niets van (zolang het muntje niet los komt tenminste)

Kees
riktw

Bericht door riktw »

450 dollar voor dat beetje inhoud :shock:
zeker 250 dollar winst ofzo, ik zou zeggen doe er wat moois mee.
ik krijg ineens een rare drang om snel zo'n ding te maken en te verkopen met heeel veeel winst.
450 dollar, schandalig, als je het zelf doet ben je veel goedkoper uit.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Ik had het idee dat je bij Decware toch wel behoorlijk waar voor je geld krijgt, maar wellicht heb ik me laten beïnvloeden door de verkooppraat op hun site... :x
audiomanics
Contacteer:

Klaar:
Gelijkrichter gesnubbert, alle DC-voedinglijnen in 5N zilver, Mullard Boxplate M8137 buisje geplaatst, Signaalbedrading in koolstof, Aan/uitschakelaar op de achterzijde, Ledje op de voorkant, trafotje speciaal laten maken bij Amplimo, Rubicon Blackgate elcotjes, Allan Bradley Weerstandjes en de volumeregeling verwijderd..
Enige wat nog orgineel is: Netentree, de kast, de buisvoet en een paar montagesteuntjes plus de weerstand voor de gloeistroom.
De klant is helemaal in zijn nopjes :D

Kees
Bijlagen
Decware3.JPG
Plaats reactie