Actief 2weg filter
Moderator: Beheerdersteam
Je ziet idd dat hij hier lager is, dus de bsc bij 550Hz zal ik ook eens proberen.Rudy schreef:Je bsc mag naar mijn mening toch net iets hogerfrequent liggen, alhoewel dat lastig te zien en te meten is, daar je kamer hierbij te veel het geheel beinvloed vanaf een 200Hz ( lager wel te verstaan ).
( alhoewel je een val kan zien tussen 300 en 500Hz )
En die bult bij 5,5kHz, kan dit ook nog worden weggehaalt?
probeer eerder iets van een 300 a 400Hz, 550 zal zoiezo te hoog zijn.
Die bult is volgens mij geen bult opzich, eerder het feit dat op de xover de fases een beetje te ver uit elkaar liggen, dit zou ik eerder eerst proberen dan iets aan die 5kHz te doen. ( na de 5Khz kan evengoed afval van die mic zijn )
Groetjes
Rudy
Die bult is volgens mij geen bult opzich, eerder het feit dat op de xover de fases een beetje te ver uit elkaar liggen, dit zou ik eerder eerst proberen dan iets aan die 5kHz te doen. ( na de 5Khz kan evengoed afval van die mic zijn )
Groetjes
Rudy
Oke, zal dat morgen wel eens proberen.
Is zoiets wat dan?
of een andere?
Maar goed, dat is wel weer 23 euro, het moet zich wel terug betalen natuurlijk...
Miss kan ik me ook wel met het microfoontje redden die ik nu heb?
Ik ga eerst dit microfoontje proberen uiteraard.
Is zoiets wat dan?
of een andere?
Maar goed, dat is wel weer 23 euro, het moet zich wel terug betalen natuurlijk...
Miss kan ik me ook wel met het microfoontje redden die ik nu heb?
Ik ga eerst dit microfoontje proberen uiteraard.
Laatst gewijzigd door JuuL op wo 11 mei 2005, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Juul,
In die mail had ik het over een Panasonic elementje. De bekende WM-60A is lineair van 20-20.000Hz, maar helaas uit produktie. Wellicht zijn de WM61, WM52 of WM54 nog wel verkrijgbaar, en anders zeker nog de Monacor MCE 2500/2000 (is ook een Panasonic kapseltje). Reichelt heeft de Panasonic MCE 2500. Gaat tot 16.000Hz, maar da's voldoende. Lineariteit en/of calibratiegegevens (mits calibratiemogelijkheid aanwezig) zijn veel belangrijker, en om lineariteit staan die elecrets al decennia bekend. Deze kost je slechts 3,50 en een voedinkje maak je met batterijen.
Wil je toch liever een kant en klare mic, koop dan voor die paar tientjes verschil liever een bewezen goede. Elke muziekzaak (instrumenten) kan de vaak gebruikte Behringer ECM8000 voor je bestellen voor minder dan 50,- Een Monacor MBC 550 of IMG ECM-40 is ook goed. Bedenk wel dat je voor de meeste mics een voeding nodig hebt.
Ohja... evenals de meetmic van Linkwitz en ESP maken genoemde meetmic’s gebruik van een electretje van Panasonic.
In die mail had ik het over een Panasonic elementje. De bekende WM-60A is lineair van 20-20.000Hz, maar helaas uit produktie. Wellicht zijn de WM61, WM52 of WM54 nog wel verkrijgbaar, en anders zeker nog de Monacor MCE 2500/2000 (is ook een Panasonic kapseltje). Reichelt heeft de Panasonic MCE 2500. Gaat tot 16.000Hz, maar da's voldoende. Lineariteit en/of calibratiegegevens (mits calibratiemogelijkheid aanwezig) zijn veel belangrijker, en om lineariteit staan die elecrets al decennia bekend. Deze kost je slechts 3,50 en een voedinkje maak je met batterijen.
Wil je toch liever een kant en klare mic, koop dan voor die paar tientjes verschil liever een bewezen goede. Elke muziekzaak (instrumenten) kan de vaak gebruikte Behringer ECM8000 voor je bestellen voor minder dan 50,- Een Monacor MBC 550 of IMG ECM-40 is ook goed. Bedenk wel dat je voor de meeste mics een voeding nodig hebt.
Ohja... evenals de meetmic van Linkwitz en ESP maken genoemde meetmic’s gebruik van een electretje van Panasonic.
Juul,
Je ziet dat ik altijd mooie lijntjes krijg met meten. Dat komt omdat ik met tijdvenster meet. Ik weet niet of dat ook met Audiotester kan, maar dat zou mooi zijn dan kun je veel beter zien wat er gebeurt.
Om dat tijdvenster in te stellen moet er in je prog een impuls te zien zijn waar je markers neerzet. Ik laat een plaatje zien zoals in DLSA Pro. Je ziet dat na 4 msec de eerste reflectie uit je kamer komt. Daar zet ik marker 2 voor. Dan wordt de karakteristiek bepaald op alleen de eerste 4 msec van de impulsrespons door FFT. En dan krijg je boven 300 Hz het exacte verloop van je speaker met een meetpunt op elke 100 Hz. Vooral vanaf 1000 Hz is dat ruim voldoende en daarmee kun je ook heel goed de dippen en pieken zien die nog in je systeem zitten.

Jeroen
Je ziet dat ik altijd mooie lijntjes krijg met meten. Dat komt omdat ik met tijdvenster meet. Ik weet niet of dat ook met Audiotester kan, maar dat zou mooi zijn dan kun je veel beter zien wat er gebeurt.
Om dat tijdvenster in te stellen moet er in je prog een impuls te zien zijn waar je markers neerzet. Ik laat een plaatje zien zoals in DLSA Pro. Je ziet dat na 4 msec de eerste reflectie uit je kamer komt. Daar zet ik marker 2 voor. Dan wordt de karakteristiek bepaald op alleen de eerste 4 msec van de impulsrespons door FFT. En dan krijg je boven 300 Hz het exacte verloop van je speaker met een meetpunt op elke 100 Hz. Vooral vanaf 1000 Hz is dat ruim voldoende en daarmee kun je ook heel goed de dippen en pieken zien die nog in je systeem zitten.

Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 12 mei 2005, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Hey bedankt! Ik zal vanmiddag eens kijken, of dat programma van jou proberen, want die is volgensmij gratis.
Erg interresant topic van jou Jeroen! viewtopic.php?t=361&postdays=0&postorder=asc&start=0
Volgensmij is het een wereld van verschil als je de bafflestep en de xover goed hebt, nietwaar?
Ik merk wel dat ik nu een stuk minder bas heb met de bafflestep bij 220Hz ipv 550Hz, maar volgensmij ligt dit eerder aan het feit dat de tweeter wat aan de harde kant speelt.
Erg interresant topic van jou Jeroen! viewtopic.php?t=361&postdays=0&postorder=asc&start=0
Volgensmij is het een wereld van verschil als je de bafflestep en de xover goed hebt, nietwaar?
Ik merk wel dat ik nu een stuk minder bas heb met de bafflestep bij 220Hz ipv 550Hz, maar volgensmij ligt dit eerder aan het feit dat de tweeter wat aan de harde kant speelt.
Ja, dat was een leuk experiment. Het heeft mij teruggebracht bij de 3de orde filters, die ook in een echte praktijksituatie met woofer en tweeter een meer coherent geluidsbeeld brengen. Een zeer mooie overgang tussen woofer en tweeter in het o zo kritische middengebied. Maar ook dan is het nog een hele kunst om het goed te krijgen. Bijvoorbeeld de woofer in het overgangsgebied een 0.5 dB tje meer of minder laten spelen maakt best veel uit en kan het verschil zijn tussen een natuurlijk klinkende box en een wat hees klinkende box (en dat laatste ervaar ik dus met de 24 dB LR filters, vandaar dat ik die niet meer gebruik). Metingen zijn dan onmisbaar om te weten wat je doet als je een component een andere waarde geeft.
Wat die bafflestep en tweeter betreft, je hebt helemaal gelijk. Te veel laagmidden kan een impressie van veel bas geven, maar het zijn slechts de boventonen die je dan hoort. En als je tweeter niveau goed is ten opzichte van het midden, en dat kan je nu mooi gaan afregelen, dan pas kun je de optimale bafflestep gaan bepalen. Misschien blijkt dat ie dan toch nog een tikkie hoger moet. Ik persoonlijk leg hem trouwens precies op het punt dat The Edge aangeeft en gebruik 6 dB compensatie. Als je de bafflestep laag genoeg legt, geeft dat het mooiste resultaat met een gesloten box. Althans, voor mijn oren.
Wat DLSA betreft, dat is niet gratis. Maar aangezien audiotester waterval diagrammen kan maken, kan je daar ook met die markers spelen. Dat moet haast wel. Ik kan je alleen niet helpen, ken het programma verder niet.
Groet, Jeroen
Wat die bafflestep en tweeter betreft, je hebt helemaal gelijk. Te veel laagmidden kan een impressie van veel bas geven, maar het zijn slechts de boventonen die je dan hoort. En als je tweeter niveau goed is ten opzichte van het midden, en dat kan je nu mooi gaan afregelen, dan pas kun je de optimale bafflestep gaan bepalen. Misschien blijkt dat ie dan toch nog een tikkie hoger moet. Ik persoonlijk leg hem trouwens precies op het punt dat The Edge aangeeft en gebruik 6 dB compensatie. Als je de bafflestep laag genoeg legt, geeft dat het mooiste resultaat met een gesloten box. Althans, voor mijn oren.
Wat DLSA betreft, dat is niet gratis. Maar aangezien audiotester waterval diagrammen kan maken, kan je daar ook met die markers spelen. Dat moet haast wel. Ik kan je alleen niet helpen, ken het programma verder niet.
Groet, Jeroen
[img]/Tegenfase.JPG[/img]
Met de mic een halve meter voor de speakers.
Ziet er al een stuk beter uit!
De dip bij 1600Hz komt denk ik door het feit dat ik te dicht met de mic op de speakers zit.
Daarboven is dat grafiekje waarmee je dat kunt instellen. Ik weet alleen nog niet helemaal hoe ik dat moet doen.
De echo heb ik na het 2de piekje en de diagram begin helemaal links.
[img]/Tegenfase1m.JPG[/img]
Met de mic een meter voor de speakers.
Dit lijkt me al een aardig goeie meting/resultaat!!!
Alleen zit de dip niet bij 1600Hz?
En bij 5kHz heb ik een flinke piek.
[img]/Tegenfase1mLaag.JPG[/img]
En bij deze heb ik de echo anders ingestelt voor het laag
Volgensmij heb ik dit wel goed gedaan he?
Je kunt hier de bsc wel zien, met het gat dat er nog is.
[img]/Fase.JPG[/img]
De boel in fase
Ik hoef volgensmij niet iets toe te ligten over het kantelpunt
Dit lijkt me best een goeie meting!!!
En het kantelpunt in tegenfase lijkt me wel goed, denken jullie niet?
[img]/Woofer1m.JPG[/img]
Metingen van alleen de woofer
Ik moest de volume knop een flink stuk omhoog draaien. De bsc is hier duidelijk te zien, deze moet ik veranderen.
[img]/Tweeter1m.JPG[/img]
Metingen van alleen de tweeter
Alleen hoe krijg ik die dip bij 2,5kHz en piek bij 5kHz weg? De looptijdsvertraging? Of 1 of ander notch filter?
Met de mic een halve meter voor de speakers.
Ziet er al een stuk beter uit!
Daarboven is dat grafiekje waarmee je dat kunt instellen. Ik weet alleen nog niet helemaal hoe ik dat moet doen.
De echo heb ik na het 2de piekje en de diagram begin helemaal links.
[img]/Tegenfase1m.JPG[/img]
Met de mic een meter voor de speakers.
Dit lijkt me al een aardig goeie meting/resultaat!!!
Alleen zit de dip niet bij 1600Hz?
[img]/Tegenfase1mLaag.JPG[/img]
En bij deze heb ik de echo anders ingestelt voor het laag
Volgensmij heb ik dit wel goed gedaan he?
Je kunt hier de bsc wel zien, met het gat dat er nog is.
[img]/Fase.JPG[/img]
De boel in fase
Ik hoef volgensmij niet iets toe te ligten over het kantelpunt
Dit lijkt me best een goeie meting!!!
En het kantelpunt in tegenfase lijkt me wel goed, denken jullie niet?
[img]/Woofer1m.JPG[/img]
Metingen van alleen de woofer
Ik moest de volume knop een flink stuk omhoog draaien. De bsc is hier duidelijk te zien, deze moet ik veranderen.
[img]/Tweeter1m.JPG[/img]
Metingen van alleen de tweeter
Alleen hoe krijg ik die dip bij 2,5kHz en piek bij 5kHz weg? De looptijdsvertraging? Of 1 of ander notch filter?
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Je moet nog even niet op de bafflestep letten, volgens mij kloppen de metingen nog niet goed genoeg.
Ik heb de indruk dat je nog steeds reflecties meet. Probeer geen objecten dichter dan 1 meter bij de microfoon of de box te hebben en de box op een standaard te plaatsen. Ook 1 meter hoog dus. Dat betekent dus een denkbeeldige ruimte om het zaakje heen van 2x2x3 meter. Pas dan kan je betrouwbare metingen doen en zul je binnen de eerste 3 tot 4 msec geen reflecties zien.
Jeroen
Ik heb de indruk dat je nog steeds reflecties meet. Probeer geen objecten dichter dan 1 meter bij de microfoon of de box te hebben en de box op een standaard te plaatsen. Ook 1 meter hoog dus. Dat betekent dus een denkbeeldige ruimte om het zaakje heen van 2x2x3 meter. Pas dan kan je betrouwbare metingen doen en zul je binnen de eerste 3 tot 4 msec geen reflecties zien.
Jeroen
Hiernaast heb ik een vrij grote kamer, aardig leeg.
Ik heb de box idd niet goed staan nu
Maar dan moet ik zorgen dat ik een verlengkabeltje voor mijn mic krijg ofzo, ik verzin wel wat.
/edit
Jammergenoeg heb ik nu geen optie om wel goed te meten, ik zal een lange microfoonkabel meebestellen.
[img]/Tegenfase1m-2.JPG[/img]
Deze meting is volgensmij weer een klein stukje beter, maar zonder goeie ruimte zal ik geen goeie meting krijgen.
Ik heb de box idd niet goed staan nu
Maar dan moet ik zorgen dat ik een verlengkabeltje voor mijn mic krijg ofzo, ik verzin wel wat.
/edit
Jammergenoeg heb ik nu geen optie om wel goed te meten, ik zal een lange microfoonkabel meebestellen.
[img]/Tegenfase1m-2.JPG[/img]
Deze meting is volgensmij weer een klein stukje beter, maar zonder goeie ruimte zal ik geen goeie meting krijgen.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:28, 2 keer totaal gewijzigd.
DUH!!!! Zie net dat de bas van mijn geluidskaart op 0 stond
Zit wel aardig wat bas in als ik m op 50% zet!
Ik heb het filter aan mijn geluidskaart gehangen:
[img]/FilterTweeter.JPG[/img]
Filter-Tweeter Vol volume
Ik hoop -en denk- dat het rechtse gedeelte door mijn line in komt. Anders klopt er geen zak van.
[img]/FilterWoofer.JPG[/img]
Filter-Woofer Vol volume
Er is niks te zien van de bafflestep, en klopt het xover punt wel?
Kan het komen dat de bafflestep niet te zien is door de line in?
Helaas kreeg ik het niet voor mekaar om beide grafiekjes over elkaar te krijgen.
Zit wel aardig wat bas in als ik m op 50% zet!
Ik heb het filter aan mijn geluidskaart gehangen:
[img]/FilterTweeter.JPG[/img]
Filter-Tweeter Vol volume
Ik hoop -en denk- dat het rechtse gedeelte door mijn line in komt. Anders klopt er geen zak van.
[img]/FilterWoofer.JPG[/img]
Filter-Woofer Vol volume
Er is niks te zien van de bafflestep, en klopt het xover punt wel?
Kan het komen dat de bafflestep niet te zien is door de line in?
Helaas kreeg ik het niet voor mekaar om beide grafiekjes over elkaar te krijgen.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:27, 3 keer totaal gewijzigd.
Daar is toch teen en tander mis vrees ik, zowel op de hoge als met die bsc.
Meet is deel voor deel uit, na elke opamp. Het hoge lijkt me het gevolg te zijn van een te laagohmige potmeter die je gebruikt, omdat het zo "mooi" afvalt. Wat waarde heeft ie ?
Je xovers kloppen ook niet egt goed, de hoge lijkt okey te zijn, de lage niet.
Groetjes
Rudy
Meet is deel voor deel uit, na elke opamp. Het hoge lijkt me het gevolg te zijn van een te laagohmige potmeter die je gebruikt, omdat het zo "mooi" afvalt. Wat waarde heeft ie ?
Je xovers kloppen ook niet egt goed, de hoge lijkt okey te zijn, de lage niet.
Groetjes
Rudy
Laatst gewijzigd door Rudy op do 12 mei 2005, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
100kOhm potmeter, dit kon toch?!?
En voor hoever zijn deze metingen betrouwbaar, met de line in?
En volgensmij heb ik de boel goed geaard, 1 aarde van mijn pc gaat naar het filter, de ander is aan 1 kant afgeschermt.
/edit
Ik zie het al, het ligt wel aan de potmeter, deze beinvloedt duidelijk het filter!
Ik had hem net helemaal open staan, nu heb ik hem op half volume. Nu klopt er een stuk meer van, ik zal ff wat plaatjes posten.
[img]/FilterWooferhalfvolume.JPG[/img]
Filter-Woofer Half volume
[img]/FilterTweeterhalfvolume.JPG[/img]
Filter-Tweeter Half volume
Dit is toch duidelijk heeeel anders!!! Maar de bsc is nog steeds niet goed.
En voor hoever zijn deze metingen betrouwbaar, met de line in?
En volgensmij heb ik de boel goed geaard, 1 aarde van mijn pc gaat naar het filter, de ander is aan 1 kant afgeschermt.
/edit
Ik zie het al, het ligt wel aan de potmeter, deze beinvloedt duidelijk het filter!
Ik had hem net helemaal open staan, nu heb ik hem op half volume. Nu klopt er een stuk meer van, ik zal ff wat plaatjes posten.
[img]/FilterWooferhalfvolume.JPG[/img]
Filter-Woofer Half volume
[img]/FilterTweeterhalfvolume.JPG[/img]
Filter-Tweeter Half volume
Dit is toch duidelijk heeeel anders!!! Maar de bsc is nog steeds niet goed.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
het is wel zo dat je die weerstand naar de massa kan weglaten na de potmeter, als je dat doet veranderd je filter niet met je potmeterinstelling.
/edit , ik zat ergens verkeerd in men post hierboven in verband met dat hoge, dat moet dus het lage zijn.
normaal is je lijningang wel redelijk goed hoor, je mic ingang daarintegen in minder korrekt.
Groetjes
Rudy
/edit , ik zat ergens verkeerd in men post hierboven in verband met dat hoge, dat moet dus het lage zijn.
normaal is je lijningang wel redelijk goed hoor, je mic ingang daarintegen in minder korrekt.
Groetjes
Rudy
Nu je het zegt... Ik heb hem in de mic ingang zitten...Rudy schreef:
/edit
Ik heb de weeerstand eruit gehaalt, dit heeft niks geholpen.
Het kantelpunt (van de tweeter test ik nu) is ontzettend afhankelijk van de stand van de potmeter...
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
[img]/NaHDFzonderpot.JPG[/img]
Tweeter - zonderpotmeter
Dit kantelpunt klopt wel volgensmij
[img]/NaLDFzonderpot.JPG[/img]
Woofer - zonderpotmeter
Dit kantelpunt klopt niet.
[img]/NaBaffleStep.JPG[/img]
Bafflestep - zonderpotmeter
Deze is duidelijk niet goed.
/edit
hier klopt niks van, krijg steeds andere grafieken...
Tweeter - zonderpotmeter
Dit kantelpunt klopt wel volgensmij
[img]/NaLDFzonderpot.JPG[/img]
Woofer - zonderpotmeter
Dit kantelpunt klopt niet.
[img]/NaBaffleStep.JPG[/img]
Bafflestep - zonderpotmeter
Deze is duidelijk niet goed.
/edit
hier klopt niks van, krijg steeds andere grafieken...
Hoi Juul,
Wat betreft je voorlaatste post met plaatjes.
De tweeter klopt perfect daarin.
Volgens mij klopt de woofer ook in die post. Als je relateert aan het -6 dB punt op 1600 Hz dan is het niveau bij 300 Hz te hoog, behalve als je in aanmerking neemt dat je bafflestep compensatie hebt. Daarbeneden valt het veel te veel af. Gezien jouw geklaag over te weinig bas denk ik dat het hier nog steeds niet in orde is met je geluidskaart. Zet er ins hemelsnaam eens een goede pre-amp voor! Heb je zo in elkaar, buffertje met volumeregeling.
Groetjes, Jeroen
Wat betreft je voorlaatste post met plaatjes.
De tweeter klopt perfect daarin.
Volgens mij klopt de woofer ook in die post. Als je relateert aan het -6 dB punt op 1600 Hz dan is het niveau bij 300 Hz te hoog, behalve als je in aanmerking neemt dat je bafflestep compensatie hebt. Daarbeneden valt het veel te veel af. Gezien jouw geklaag over te weinig bas denk ik dat het hier nog steeds niet in orde is met je geluidskaart. Zet er ins hemelsnaam eens een goede pre-amp voor! Heb je zo in elkaar, buffertje met volumeregeling.
Groetjes, Jeroen
Jah maar die metingen daar klopt niks van, ik krijg steeds wat anders. Ik kijk ff hoe ik dat goed krijg, ik hang mijn scope er wel bij aan: die vertrouw ik toch iets meer 
btw, dat ik geen bas had lag eraan dat hij op 0 stond bij mijn geluidskaart
btw, dat ik geen bas had lag eraan dat hij op 0 stond bij mijn geluidskaart
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Die metingen van mijn woofer liggen alelmaal aan de instellingen van het bas van mijn geluidskaart
.
Kan van 0-100%, hoe moet ik dan in godsnaam een fatsoenlijke meting doen...? 50% nemen ofzo?
/edit
[img]/MicIN.JPG[/img]
Uitgang meteen op MicIn aangesloten
[img]/LineIN.JPG[/img]
Uitgang meteen op LineIn aangesloten
Lekker dan, een afwijking van 4dB... Hier kun je dus niet precies mee meten... Met de MicIn zou ik de woofer kunnen meten...
Er klopt niks van deze metingen met mijn pc. Met de scope krijg ik wel de goeie waardes.
Kan van 0-100%, hoe moet ik dan in godsnaam een fatsoenlijke meting doen...? 50% nemen ofzo?
/edit
[img]/MicIN.JPG[/img]
Uitgang meteen op MicIn aangesloten
[img]/LineIN.JPG[/img]
Uitgang meteen op LineIn aangesloten
Lekker dan, een afwijking van 4dB... Hier kun je dus niet precies mee meten... Met de MicIn zou ik de woofer kunnen meten...
Er klopt niks van deze metingen met mijn pc. Met de scope krijg ik wel de goeie waardes.
Ik heb toevallig gisteravond het artikel uit de K&T over een zelfbouw-meetmicroon onder ogen gehad. Hierin hebben ze een aantal Panasonic elementen met elkaar vergeleken. Als beste kwam die WM60A uit de bus (= MCE-2000). De MCE2500 liep iets meer op in het hoog, 5dB t.ov. 2dB voor de MCE-2000. (verder testten ze ook nog te MCE-4000 en 4500, maar deze zijn onbruikbaar door zeer sterke, onregelmatige pieken van meer dan 10dB rond de 10kHz). Van ieder kapsel hebben ze 5 exemplaren getest, in de resultaten van de mce-2000 zat minder spreiding dan in de resultaten van de 2500, als ik me niet vergis (zal ik effe checken).Marp schreef:Juul,
Een aantal van die capsules hebben ze van Monacor betrokken. Volgens K&T wist monacor te garanderen dat - ondanks dat de productie gestaakt is- er nog voldoende voorraad is tot ongeveer september 2005.
Een maand of twee geleden heb ik in ieder geval zo'n kapseltje bij de elektronica-specialist om de hoek kunnen kopen (eurootje of 6 dacht is). Dan nog een pre-ampje met opamp en batterijtje, een stukje alu-pijp van de bouwmarkt en wat kabel/connectoren.
Bedankt daniel! Dat is wel wat denk ik! De MCE2500 kan ik zo meebestellen bij reichelt. (3,50 euro
)
Alleen heb ik nu erg mijn twijfels over de kwaliteit van mijn geluidskaart, die metingen aan het filter lijken nergens op.
Kzie het ff niet meer zitten met dat meten, krijg steeds andere waardes bij mijn pc.
Op mijn scope klopt het kantelpunt wel goed. Deze veranderd echt geen kHz meer of minder als ik aan de potmeter draai. Dus dan lijkt me dat ik hiervan uit moet gaan.
Alleeen Jammer dat ik geen bodeplotter heb!!!:(
Alleen heb ik nu erg mijn twijfels over de kwaliteit van mijn geluidskaart, die metingen aan het filter lijken nergens op.
Kzie het ff niet meer zitten met dat meten, krijg steeds andere waardes bij mijn pc.
Op mijn scope klopt het kantelpunt wel goed. Deze veranderd echt geen kHz meer of minder als ik aan de potmeter draai. Dus dan lijkt me dat ik hiervan uit moet gaan.
Alleeen Jammer dat ik geen bodeplotter heb!!!:(
dat was allemaal sweepfunctie.
Ik weet het ff niet meer, al die crappy meetapparatuur, ik word er knettergek van!

Kheb een 15kOhm feedback weerstandje voor mijn tweetamp gebruikt.
De tweeter speelt nu een stuk zachter, komt beter in de buurt -voor zo goed en kwaad als ik het kan meten-.
Ook heb ik de bafflestep aangepast naar zo'n 400Hz.
Ik heb acoustisch lopen meten:
De plaats van het kantelpunt klopt wel, want als ik dit in fase aansluit zie ik de dip bij 1600Hz weer, maar als ik hem in tegenfase aansluit loopt het hier vlak.
Alleen is er bij 2,5 kHz een dal. Hoe zal ik dit weg kunnen halen? Looptijdsvertraging aanpassen?
Ik weet het ff niet meer, al die crappy meetapparatuur, ik word er knettergek van!
Kheb een 15kOhm feedback weerstandje voor mijn tweetamp gebruikt.
De tweeter speelt nu een stuk zachter, komt beter in de buurt -voor zo goed en kwaad als ik het kan meten-.
Ook heb ik de bafflestep aangepast naar zo'n 400Hz.
Ik heb acoustisch lopen meten:
De plaats van het kantelpunt klopt wel, want als ik dit in fase aansluit zie ik de dip bij 1600Hz weer, maar als ik hem in tegenfase aansluit loopt het hier vlak.
Alleen is er bij 2,5 kHz een dal. Hoe zal ik dit weg kunnen halen? Looptijdsvertraging aanpassen?
Dat 2.5 kHz dal moet je niks aan doen voorlopig. Kan diffractie zijn, maar ik vind het dal wel erg groot. Je zou afgeschuinde kanten kunnen maken, zie bijvoorbeeld ISIS project van Edo of mijn nieuwe project en metingen aan deze tweeter, deze tweeter loopt dan heel goed vlak. Het ligt niet aan de looptijdvertraging, want je zag de dip ook bij de tweeter alleen gemeten, check wel even of die looptijdvertraging een vlakke amplitude karakteristiek geeft. Op zich is het raar dat het juist vlak loopt als je in tegenfase aansluit. Dat zou betekenen dat het fasegedrag van de woofer toch heel anders is dan verwacht. Of heb je soms de inverterende versie van de looptijdvertraging gebouwd?
Hieronder nogmaals het plaatje van de tweeter.

Groet, Jeroen
Hieronder nogmaals het plaatje van de tweeter.

Groet, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 12 mei 2005, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.