Thel Accusound 100 restauratie, aangevuld met Wadia 830 CDP

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

asterduc
Contacteer:

Thel Accusound 100 restauratie, aangevuld met Wadia 830 CDP

Bericht door asterduc »

Vorige week heb ik Joris zijn Accusounds overgenomen.

Mijn speakerpluggen sluiten echter niet goed aan bij de luidspreker terminals op deze eindversterkers. Die ging ik vanochtend even vervangen.

Bij het demonteren merkte ik de onoverkomelijke spelingen tussen de montageplaat en de terminals. Een uur later had ik heel de versterker gesloopt. Hadden die jongens destijds een CNC frees in hun bezit had dit er wel beter uitgezien, maar die hadden ze dus niet.
Vandaar ga ik deze geweldig klinkende versterker een tweede leven bezorgen.

Eerst maar eens wat plaatjes.

Ed.
Bijlagen
HPIM1953 [800x600].JPG
HPIM1954 [800x600].JPG
HPIM1955 [800x600].JPG
HPIM1956 [800x600].JPG
Laatst gewijzigd door asterduc op do 13 mar 2008, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ed, begrijp ik het goed dat je voor deze amp een custom kast gaat CNC'en? Al ideeën over het design? Wat denk je nog meer te tweaken?

Misschien ook even de bedrading opschonen ;)
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

voodooless schreef:
Ed, begrijp ik het goed dat je voor deze amp een custom kast gaat CNC'en? Al ideeën over het design? Wat denk je nog meer te tweaken?

Misschien ook even de bedrading opschonen ;)
you are reading my mind.

Er zijn 2 sets, dus 4 monoblokken.
Eén set speelt nu.
De andere set ligt sinds vandaag uit elkaar. Die gaat terug in een deel van de originele kast, voorzien van enkele noodzakelijke nieuwe solide delen en fatsoenlijke bedrading met gesoldeerde verbindingen en dergelijke.
Die set hoop ik volgende maand klaar te hebben.

Dan is het de beurt aan de andere set die vanaf scratch zal worden opgebouwd. Voor het kastdesign heb ik een paar ideëen, maar het is mijn plan om in een apart topic bij jullie inspiratie te halen.
meanman64

Bericht door meanman64 »

Ed,ik heb al aan een vriend gevraagd welke in de car audio aktief is om elke autoversterker welke niet meer gerepareerd word voor mij bij te houden voor de behuizing.Deze worden anders toch maar weggegooid.

Patrick
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

meanman64 schreef:
Ed,ik heb al aan een vriend gevraagd welke in de car audio aktief is om elke autoversterker welke niet meer gerepareerd word voor mij bij te houden voor de behuizing.
Dat is tof Patrick,
Hopelijk dat daar wat leuks uit komt.
Zo'n koellichaam als frontplaat zoals bij jou ziet er echt wel stoer uit.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

De rear panel bestond oorspronkelijk uit een aluplaatje van 1,5mm dat met 2 hulpstukjes tegen het koelvin aan was geschroefd en via 2 lichte L profieltjes tegen de bodemplaat. Het geheel was onstabiel.

Voor het nieuwe stuk is een Aluminium U profiel genomen van 80 x 50 met een dikte van 5 mm.

De nodige gaten zijn voorzien en voor de bevestiging van de koelplaat is een inkeping gezaagd waarop de koelvin kan rusten en over de volledige lengte massief kan worden verbonden.
Het paneel kan nu ook soliede met de bodemplaat worden vastgeschroefd. Het klemvlak is 300x50 mm. Daardoor zal het komplete koelprofiel samen met de eingenlijke versterker stabiel op de bodemplaat kunnen worden verbonden.

Op de fotos de oude toestand en het nieuwe profiel.
Bijlagen
HPIM1951new.JPG
HPIM1961old.JPG
Laatst gewijzigd door asterduc op zo 17 feb 2008, 9:35, 1 keer totaal gewijzigd.
meanman64

Bericht door meanman64 »

asterduc schreef:
meanman64 schreef:
Ed,ik heb al aan een vriend gevraagd welke in de car audio aktief is om elke autoversterker welke niet meer gerepareerd word voor mij bij te houden voor de behuizing.
Dat is tof Patrick,
Hopelijk dat daar wat leuks uit komt.
Zo'n koellichaam als frontplaat zoals bij jou ziet er echt wel stoer uit.
Hou je voorzeker op de hoogte.Hij heeft er in het verleden al verschillende weg gegooid :( :(
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

pfff, wat een werk voor zo'n prul detail, ... maar het resultaat is er dan ook naar :D
Bijlagen
HPIM2012 [800x600].JPG
HPIM2010 [800x600].JPG
HPIM2005 [800x600].JPG
HPIM2004 [800x600].JPG
meanman64

Bericht door meanman64 »

Ziet er al veel beter uit ,dat beloofd.
HoMeR

Bericht door HoMeR »

Ziet er meteen een stuk professioneler uit !
Complimenten.

Maar wat is dat voor koelprofiel op de achtergrond ???
:shock:
hovingtim

Bericht door hovingtim »

HoMeR schreef:
Ziet er meteen een stuk professioneler uit !
Complimenten.

Idd Geil, HoMeR wat dacht je van lammellen? :wink:
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Kijk nou toch! Ed! Je hebt mijn oude versterkers gekocht! Dit waren de allereerste versterkers die ik ooit in elkaar heb geknutseld! Jaren plezier van gehad. Een bodemloze put Power! Ze klinken inderdaad goed. Ze moesten indertijd het veld ruimen voor een setje (zelfbouw uiteraard) Aleph 5's van Nelson Pass. Joris heeft ze van me gekocht en er indertijd nog een set bijgebouwd, meen ik. Ennuhhh... inderdaad, ik had geen CNC frees :-) Wel erg leuk om te zien dat ze er nog steeds zo uitzien als ik ze gemaakt heb.
Waar ga je ze voor gebruiken?

Maak er wat moois van, Ed. En hopelijk nog veel luisterplezier!

Jan
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

HoMeR schreef:
Ooh die, da's een klein stukje van een 2500 Watt puur klasse A subwooferamp.
Ik zal hem bij de volgende foto eens mee op de plaat zetten.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Leeuwarden schreef:
Kijk nou toch! Ed! Je hebt mijn oude versterkers gekocht! Dit waren de allereerste versterkers die ik ooit in elkaar heb geknutseld! Jaren plezier van gehad. Een bodemloze put Power! Ze klinken inderdaad goed. Ze moesten indertijd het veld ruimen voor een setje (zelfbouw uiteraard) Aleph 5's van Nelson Pass. Joris heeft ze van me gekocht en er indertijd nog een set bijgebouwd, meen ik. Ennuhhh... inderdaad, ik had geen CNC frees :-) Wel erg leuk om te zien dat ze er nog steeds zo uitzien als ik ze gemaakt heb.
Waar ga je ze voor gebruiken?

Maak er wat moois van, Ed. En hopelijk nog veel luisterplezier!

Jan
Hey Jan,
ik dacht al, waar blijft ie nou!

Welke set komt van jou, die met de Thel trafo of die met de Philips trafo?

Ik ben er zeer tevreden mee en ga ze inderdaad een tweede leven geven. Dat verdienen ze dubbel en dik.
Had jij trouwens nog een bouwbeschrijving van die dingen, dat zou mij het leven wel wat eenvoudiger maken. Hartwig is nml niet zo service-minded voor tweedehands producten.

Groeten,
Ed.
Leeuwarden

Ik heb nog de bijgeleverde papieren van de softstart (NM10) en de voeding.
Ik vermoed dat ik de papieren van de versterker zelf aan Joris heb gegeven. Ik heb nog wel een catalogus uit 1995 en 1999. Als je dus het schema van de versterker zoekt, moet ik je teleurstellen. Er staat mij trouwens wel iets bij dat het schema in een Klang und Ton heeft gestaan. Ik meende dat ik die ook nog wel ergens heb. Wat ik van Thel heb wil ik best opsturen. Als je er belang bij hebt wil ik ook nog wel even op zoek naar de K&T's om die in te scannen voor je. Ik hoor het wel!

Jan
Leeuwarden

Oh ja... in die catalogus staat (minimaal) iets over de aansluiting van de voeding en die van de hulpvoeding... Niet al te spannend...
Leeuwarden

Nog een keer: Oh ja... die met de Thel trafo's waren ooit van mij...
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Leeuwarden schreef:
Als je er belang bij hebt wil ik ook nog wel even op zoek naar de K&T's om die in te scannen voor je. Ik hoor het wel!
doe geen moeite Jan, die heb ik zelf ook, evenals de latere versie zoals die in HH is verschenen. Trouwens, volgende maand komt er nog een bespreking van de Accusound in de HH.

De andere dokumenten neem ik graag in ontvangst. Ik vraag nog eens na bij Joris of hij nog iets heeft liggen, maar dat is nogal een sloddervos vrees ik :lol: .
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

De trafo zou ik op een dempend opgehangen plaat willen monteren.
Zoals getoont op bijgaande foto.

De trafo's ronken redelijk sterk. Zowel de Thel als de Philips trafo doet dit.
Raar eigenlijk, want de trafo van mijn Audyn, ook 550 VA, is dead-silent.

Tevens heeft de Thel versterker nog een een spoelje tussen de fasedraad en de trafo (tussen beide leidingen). De Audyn heeft dit niet.
Ik zou vermoeden dat dit aan de kwaliteit van de trafo's ligt. Maar Thel claimt wel dat hij op dat vlak 'Trafo's speciaal voor Audiotoepassingen' laat wikkelen. Dit heeft echter meer met de koelcapaciteit te maken denk ik.
Bijlagen
HPIM2007 [800x600].JPG
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

weet je wat het is, iets maken geeft voldoening, maar iets héél mooi afgewerkts maken is SUPER. En dat is wat ed aan het doen is.

Jan
meanman64

Bericht door meanman64 »

asterduc schreef:
De trafo zou ik op een dempend opgehangen plaat willen monteren.
Zoals getoont op bijgaande foto.

De trafo's ronken redelijk sterk. Zowel de Thel als de Philips trafo doet dit.
Raar eigenlijk, want de trafo van mijn Audyn, ook 550 VA, is dead-silent.

Tevens heeft de Thel versterker nog een een spoelje tussen de fasedraad en de trafo (tussen beide leidingen). .
In de cataloog van rond 1995 verkocht Thel smoorspoelen om spanningpieken op tevangen bij het aanzetten van de amp mss is zo'n spoeltje.In de K-T van 1995 staat een schema maar zonder waardes.
Heb je al eens getest met andere voedings elco's om te zien of dat de reden kan zijn van het ronken?
vigier

Bericht door vigier »

Ik ben bang dat Ed gelijk heeft voor wat betreft de sloddervos: ik bewaar meestal wel alles, maar berg het zo op dat ik het nooit terug kan vinden wanneer ik het nodig heb...

In mijn doos met garantiepapieren en handleidingen kon ik niets vinden.
Wel die van een ALBS DACMos versterker, maar daar heb je niets aan.

Van het weekend eens verder kijken... Anders misschien even een berichtje op een duitse marktplaats zetten? Zijn er natuurlijk veel meer van verkocht...

P.S. Ik zie nu pas dat dit topic is aangemaakt :)
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

vigier schreef:
Ik ben bang dat Ed gelijk heeft voor wat betreft de sloddervos
dat was meer als grap bedoeld hoor Joris :lol:
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

meanman64 schreef:
Heb je al eens getest met andere voedings elco's om te zien of dat de reden kan zijn van het ronken?
Aan de Elcos ben ik gisteren ook aan het werken geweest.
Het stoort mij dat deze op hun aansluitpunten steuen.
Daarom heb ik een poging gedaan om ze allemaal recht te zetten door ze samen te binden met ty-raps en ze daarna los te solderen.

Dat heeft ze allemaal wel mooi tegen elkaar gezet, maar ze steunen nog steeds op de aansluitpennen ipv op de steunvoetjes.

Ik ga ze nu allemaal demonteren van de printplaat en dan uitmeten om te kijken of ze nog hun capaciteit hebben. Ze zijn tenslotte toch al enkele jaren gebruikt geworden. Als ze voldoen plaats ik ze dan terug op de printplaat, ditmaal steunend op de steunvoeten, waarna ze dan vastgesoldeerd worden.

De foto zonder Ty-raps is alvorens het uitlijnen.
De foto met Ty-raps is na het hersolderen.
Bijlagen
HPIM2017 [800x600].JPG
HPIM2002 [800x600].JPG
meanman64

Bericht door meanman64 »

Ik zou ook eventjes eens kijken naar het punt waar de 0 aan het chassis is bevestigd,maak deze even los en kijk of de trafo dan nog ronkt.
Gesloten