Tangband D'Appolito inclusief HMS speaker
Moderator: Beheerdersteam
@ Jeroen
Eerder op pagina 3 schreef ik:
Sietse gaf ook al aan hoger te filteren! Ik kan het natuurlijk proberen want: inderdaad kan ik die breedbanders best tot zelfs 8kHz gebruiken. Vraag me af of het dan niet ten koste gaat ven het d'appolito effect
En ik vind juist nu , zoals ook anderen hebben vermeld, de staging zo geweldig. Ik ben bang dat ik daar dan een gedeelte van verlies

Groet, Simon
Eerder op pagina 3 schreef ik:
Dit komt uit: http://www.visaton.de/vb/printthread.ph ... eadid=7460Maar volgens uncle Joe(d'appolito) is een d'appolito 'ideaal' zolang de afstand van de middentoners maximaal 2/3 is van de golflengte van de cross. fr. en de afstand van mijn middentoners is nu 191mm...hetgeen eigenlijk betekend dat ik bij 1200 Hz (of lager) zou moeten crossen...Ik zit al iets hoger waardoor het d'appolito al iets minder is dan 'ideaal' Rolling Eyes . Ik heb nu al ervaren dat het 'd'appolito MTM effect' een gigantische verbetering geeft aan het afstraal gedrag en daar wil ik geen verslechteringen in aanbrengen door (veel) hoger te gaan crossen Think Verder geeft d'appolito aan dat je filters van oneven orde moet gebruiken...dus ik heb gekozen voor 1ste orde (ook lekker simpel) Om een beetje zekerheid in te bouwen voor de tweater heb ik dus iets hoger gecrossed Think Kortom het is her en der al een compromis al is het te axepteren. Joe d'appolito zelf geeft aan nooit hoger dan 2 kHz te crossen, liefst lager!! Dus ik ga jou optie niet proberen Rolling Eyes
Toch bedankt voor het meedenken! maar wil me waar mogelijk, wel aan de regeltjes houden Angel
Sietse gaf ook al aan hoger te filteren! Ik kan het natuurlijk proberen want: inderdaad kan ik die breedbanders best tot zelfs 8kHz gebruiken. Vraag me af of het dan niet ten koste gaat ven het d'appolito effect
Groet, Simon
Simon, probeer het te testen door de tweeter uit te schakelen en de tangbands full range te laten spelen. Als de staging daar niet onder leidt, dan belet niets je om vanaf welke frequentie dan ook de tweeter het hoog te laten invullen. De theorie van d'Appolito en Linkwitz over symmetrisch verticaal afstraalgedrag is leuk, maar ik heb daarvoor nog nooit wetenschappelijk bewijs middels luisterproeven gezien. Waar wel bewijs voor is, is dat bundeling in het verticale vlak gunstig is voor de staging: je vermindert met d'Appolito reflecties tegen het plafond in het gebied waar je gehoor het gevoeligst is. Die reflecties komen zeker met relatief lage plafonds veel te snel binnen en tasten de amplitude en fase info teveel aan. Voor dit fenomeen is wel wetenschappelijk bewijs, de eerste milliseconden van het directe geluid moeten verschoond blijven van reflecties. Alleen de reflectie via de vloer zijn we gewend bij alle geluid en zouden we kunnen uitfilteren (hoewel ik gevoelsmatig een vloerkleedje niet versmaad)..doppedoos schreef:@ Jeroen
Eerder op pagina 3 schreef ik:Dit komt uit: http://www.visaton.de/vb/printthread.ph ... eadid=7460Maar volgens uncle Joe(d'appolito) is een d'appolito 'ideaal' zolang de afstand van de middentoners maximaal 2/3 is van de golflengte van de cross. fr. en de afstand van mijn middentoners is nu 191mm...hetgeen eigenlijk betekend dat ik bij 1200 Hz (of lager) zou moeten crossen...Ik zit al iets hoger waardoor het d'appolito al iets minder is dan 'ideaal' Rolling Eyes . Ik heb nu al ervaren dat het 'd'appolito MTM effect' een gigantische verbetering geeft aan het afstraal gedrag en daar wil ik geen verslechteringen in aanbrengen door (veel) hoger te gaan crossen Think Verder geeft d'appolito aan dat je filters van oneven orde moet gebruiken...dus ik heb gekozen voor 1ste orde (ook lekker simpel) Om een beetje zekerheid in te bouwen voor de tweater heb ik dus iets hoger gecrossed Think Kortom het is her en der al een compromis al is het te axepteren. Joe d'appolito zelf geeft aan nooit hoger dan 2 kHz te crossen, liefst lager!! Dus ik ga jou optie niet proberen Rolling Eyes
Toch bedankt voor het meedenken! maar wil me waar mogelijk, wel aan de regeltjes houden Angel
Sietse gaf ook al aan hoger te filteren! Ik kan het natuurlijk proberen want: inderdaad kan ik die breedbanders best tot zelfs 8kHz gebruiken. Vraag me af of het dan niet ten koste gaat ven het d'appolito effect
En ik vind juist nu , zoals ook anderen hebben vermeld, de staging zo geweldig. Ik ben bang dat ik daar dan een gedeelte van verlies
![]()
Groet, Simon
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
zijn die Morels die Sander in de verkoop heeft dan wat? erg klein (maar 40mm) en naar verluid erg goed?doppedoos schreef:..... Zit erover te denken om voor een nieuw tweetertje een hele nieuwe d'appolito te bouwen....zoveel werk is het ook niet en dan ben ik niet beperkt aan de inbouwmaten alhoewel het voor het 'd'appolito effect' wel een zo klein mogelijk tweetertje moet zijn.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... highlight=
Toch aan het experimenteren met ander filter! Heb nu in de d'appolito's de C van 20 naar 10 µF verlaagd en de spoel waarde is nu 0.16 mH waardoor de frequentie nu rond de 4000Hz wordt gecrossed.
Dit heeft natuurlijk z'n reden.
Door gebruik van het nieuwe prototype buizenversterker is de versterking iets 'krachtiger' geworden:

Hierdoor kon ik bij bepaalde opnamen van bepaalde pianomuziek (bij 1 nummer dus...) horen dat de tweater echt begon te resoneren! Omdat er 2 C van 10 µF parralel stonden heb ik voor de makkelijke weg gekozen en meteen met 1 C gefilterd.
Omdat ik nu een 'gewone' in plaats van een exhotische Tritec spoel heb gebruikt en 'veel' meer geluid afkomstig is van de middentoners, is de kast klank totaal veranderd. Zal mijn ervaringen later posten.
Groet, Simon
Dit heeft natuurlijk z'n reden.
Door gebruik van het nieuwe prototype buizenversterker is de versterking iets 'krachtiger' geworden:

Hierdoor kon ik bij bepaalde opnamen van bepaalde pianomuziek (bij 1 nummer dus...) horen dat de tweater echt begon te resoneren! Omdat er 2 C van 10 µF parralel stonden heb ik voor de makkelijke weg gekozen en meteen met 1 C gefilterd.
Omdat ik nu een 'gewone' in plaats van een exhotische Tritec spoel heb gebruikt en 'veel' meer geluid afkomstig is van de middentoners, is de kast klank totaal veranderd. Zal mijn ervaringen later posten.
Groet, Simon
Hier de meeting van het geheel na 1 dagje indraaien:

Shot at 2007-08-07
Zoals ik al verwachtte is er weinig te zien op de meting.De meting is meer om te kijken of er geen echte 'gaten' of 'pieken' in de curve ontstaan bij de crossover frequentie.
Nu komt het leuke: De speaker als geheel, is veel 'voller' gaan klinken en minder 'scherp' Dit is natuurlijk omdat nu het gedeelte van 2000-4000 Hz niet meer door de tweater maar door de 2 middentoners wordt weergegeven en misschien omdat ik nu geen tritec spoel gebruikt heb?...al is het laatste onwaarschijnlijk.
Over het eerder vermeldde argument dat ik niet zo hoog wilde filteren vanwege het 'verloren' gaan van het d'appolito effect kan ik nu nog weinig zinnigs zeggen daar de verandering van 'karakter' van geluid volgens mij veel groter is dan het eventueel 'verdwijnen' of verminderen van het d' appolito effect en ik als het ware 2 totaal verschillende speakers met elkaar aan het vergelijken ben??? Kortom, zal wat intensiever moeten gaan luisteren en eventueel nog een paar frequenties proberen..
Groet, Simon

Shot at 2007-08-07
Zoals ik al verwachtte is er weinig te zien op de meting.De meting is meer om te kijken of er geen echte 'gaten' of 'pieken' in de curve ontstaan bij de crossover frequentie.
Nu komt het leuke: De speaker als geheel, is veel 'voller' gaan klinken en minder 'scherp' Dit is natuurlijk omdat nu het gedeelte van 2000-4000 Hz niet meer door de tweater maar door de 2 middentoners wordt weergegeven en misschien omdat ik nu geen tritec spoel gebruikt heb?...al is het laatste onwaarschijnlijk.
Over het eerder vermeldde argument dat ik niet zo hoog wilde filteren vanwege het 'verloren' gaan van het d'appolito effect kan ik nu nog weinig zinnigs zeggen daar de verandering van 'karakter' van geluid volgens mij veel groter is dan het eventueel 'verdwijnen' of verminderen van het d' appolito effect en ik als het ware 2 totaal verschillende speakers met elkaar aan het vergelijken ben??? Kortom, zal wat intensiever moeten gaan luisteren en eventueel nog een paar frequenties proberen..
Groet, Simon
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
doordat die tweet nu noet meer zo diep hoeft te gaan, zal die minder vervormen (zowel 'gewone' als intemodulaire), omdat die minder uitslag hoeft te maken en dat daardoor de spoel netter in het magneetveld blijft
en als je het lastig te beoordelen vindt of t "d'A effect" er nog is, daar concludeer ik dan uit dat t met t ruimtelijke beeld nog steeds wel goed zit
en als je het lastig te beoordelen vindt of t "d'A effect" er nog is, daar concludeer ik dan uit dat t met t ruimtelijke beeld nog steeds wel goed zit
Natuurlijk kon ik het niet laten om snel weer iets anders te bouwen daar de Halve maan speakers onherstelbaar beschadigd zijn. Aangezien ook de HMS speaker zijn oorsprong had in een 1 maal gevouwen Taps toelopende TL Zal ik ook voor deze , voor mij, nieuwe speaker eerst een 'simpele' 1 maal gevouwen, taps toelopende TL bouwen om te kijken hoe het bevalt.
Dit keer maak ik gebruik van de 8x12 inch wofer van tangband W8Q-1071F. Gekozen voor deze wofer omdat hij qua rendement goed bij de 'd appolito's past. Ook de impedantie komt overeen met de 'd appolito's , nl. 4 Ohm. Volgens Tangband is het frequentie bereik 27-200 Hz. Precies goed als aanvulling.
Als hout is gekozen voor 18mm dik berken multiplex.
Zoals altijd: plaatjes zeggen meer dan woorden:
Dit keer maak ik gebruik van de 8x12 inch wofer van tangband W8Q-1071F. Gekozen voor deze wofer omdat hij qua rendement goed bij de 'd appolito's past. Ook de impedantie komt overeen met de 'd appolito's , nl. 4 Ohm. Volgens Tangband is het frequentie bereik 27-200 Hz. Precies goed als aanvulling.
Als hout is gekozen voor 18mm dik berken multiplex.
Zoals altijd: plaatjes zeggen meer dan woorden:
De wofers zijn passief gefilterd en het geheel is nu een beetje aan het indraaien. Kan eindelijk de versterker ( viewtopic.php?t=4582 ) een beetje aan het werk! Moet zeggen dat de eerste luister ervaringen nu al veelbelovend zijn!
Heb voor het indraaien , op gevoel, de hoeveelheid dempingsmateriaal in de box gedaan. Later, na indraaien, wat metingen verrichten. maar klinkt nie slech... Alleen uitkijken met volume (voor de buren)
Groet, Simon
Heb voor het indraaien , op gevoel, de hoeveelheid dempingsmateriaal in de box gedaan. Later, na indraaien, wat metingen verrichten. maar klinkt nie slech... Alleen uitkijken met volume (voor de buren)
Groet, Simon

