Tangband D'Appolito inclusief HMS speaker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wat betreft je vraag over het filter: je kunt best 1ste orde aanhouden maar gebruik dan een weerstand parallel over de tweeter om de impedantie wat recht te trekken en pak een crossover frequentie van minimaal 4 kHz. De tangbandjes halen dat echt wel.
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@ Jeroen
Eerder op pagina 3 schreef ik:
Maar volgens uncle Joe(d'appolito) is een d'appolito 'ideaal' zolang de afstand van de middentoners maximaal 2/3 is van de golflengte van de cross. fr. en de afstand van mijn middentoners is nu 191mm...hetgeen eigenlijk betekend dat ik bij 1200 Hz (of lager) zou moeten crossen...Ik zit al iets hoger waardoor het d'appolito al iets minder is dan 'ideaal' Rolling Eyes . Ik heb nu al ervaren dat het 'd'appolito MTM effect' een gigantische verbetering geeft aan het afstraal gedrag en daar wil ik geen verslechteringen in aanbrengen door (veel) hoger te gaan crossen Think Verder geeft d'appolito aan dat je filters van oneven orde moet gebruiken...dus ik heb gekozen voor 1ste orde (ook lekker simpel) Om een beetje zekerheid in te bouwen voor de tweater heb ik dus iets hoger gecrossed Think Kortom het is her en der al een compromis al is het te axepteren. Joe d'appolito zelf geeft aan nooit hoger dan 2 kHz te crossen, liefst lager!! Dus ik ga jou optie niet proberen Rolling Eyes
Toch bedankt voor het meedenken! maar wil me waar mogelijk, wel aan de regeltjes houden Angel
Dit komt uit: http://www.visaton.de/vb/printthread.ph ... eadid=7460

Sietse gaf ook al aan hoger te filteren! Ik kan het natuurlijk proberen want: inderdaad kan ik die breedbanders best tot zelfs 8kHz gebruiken. Vraag me af of het dan niet ten koste gaat ven het d'appolito effect

:?: En ik vind juist nu , zoals ook anderen hebben vermeld, de staging zo geweldig. Ik ben bang dat ik daar dan een gedeelte van verlies :?: :?:
Groet, Simon
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wordt de baffle step niet lastiger te compenseren met zo'n hoge x-over?
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Bericht door Maurice01 »

Ik denk dat die metal dome die 1800Hz ook niet zo leuk vind.

Mijn ervaring met mijn metal domes is dat die rustiger werden boven de 2,5 / 3Khz.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

doppedoos schreef:
@ Jeroen
Eerder op pagina 3 schreef ik:
Maar volgens uncle Joe(d'appolito) is een d'appolito 'ideaal' zolang de afstand van de middentoners maximaal 2/3 is van de golflengte van de cross. fr. en de afstand van mijn middentoners is nu 191mm...hetgeen eigenlijk betekend dat ik bij 1200 Hz (of lager) zou moeten crossen...Ik zit al iets hoger waardoor het d'appolito al iets minder is dan 'ideaal' Rolling Eyes . Ik heb nu al ervaren dat het 'd'appolito MTM effect' een gigantische verbetering geeft aan het afstraal gedrag en daar wil ik geen verslechteringen in aanbrengen door (veel) hoger te gaan crossen Think Verder geeft d'appolito aan dat je filters van oneven orde moet gebruiken...dus ik heb gekozen voor 1ste orde (ook lekker simpel) Om een beetje zekerheid in te bouwen voor de tweater heb ik dus iets hoger gecrossed Think Kortom het is her en der al een compromis al is het te axepteren. Joe d'appolito zelf geeft aan nooit hoger dan 2 kHz te crossen, liefst lager!! Dus ik ga jou optie niet proberen Rolling Eyes
Toch bedankt voor het meedenken! maar wil me waar mogelijk, wel aan de regeltjes houden Angel
Dit komt uit: http://www.visaton.de/vb/printthread.ph ... eadid=7460

Sietse gaf ook al aan hoger te filteren! Ik kan het natuurlijk proberen want: inderdaad kan ik die breedbanders best tot zelfs 8kHz gebruiken. Vraag me af of het dan niet ten koste gaat ven het d'appolito effect

:?: En ik vind juist nu , zoals ook anderen hebben vermeld, de staging zo geweldig. Ik ben bang dat ik daar dan een gedeelte van verlies :?: :?:
Groet, Simon
Simon, probeer het te testen door de tweeter uit te schakelen en de tangbands full range te laten spelen. Als de staging daar niet onder leidt, dan belet niets je om vanaf welke frequentie dan ook de tweeter het hoog te laten invullen. De theorie van d'Appolito en Linkwitz over symmetrisch verticaal afstraalgedrag is leuk, maar ik heb daarvoor nog nooit wetenschappelijk bewijs middels luisterproeven gezien. Waar wel bewijs voor is, is dat bundeling in het verticale vlak gunstig is voor de staging: je vermindert met d'Appolito reflecties tegen het plafond in het gebied waar je gehoor het gevoeligst is. Die reflecties komen zeker met relatief lage plafonds veel te snel binnen en tasten de amplitude en fase info teveel aan. Voor dit fenomeen is wel wetenschappelijk bewijs, de eerste milliseconden van het directe geluid moeten verschoond blijven van reflecties. Alleen de reflectie via de vloer zijn we gewend bij alle geluid en zouden we kunnen uitfilteren (hoewel ik gevoelsmatig een vloerkleedje niet versmaad)..
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@Jeroen,
Ga dit zeker uitproberen (na de vakantie). Dankje voor de tip!
Groet, Simon
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik heb de titel eindelijk maar eens aangepast 8)
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Dankje Henkjan!
:oops: hoe heb je dat gedaan? :oops: Heb dit regelmatig geprobeerd maar ben er niet achter gekomen hoe dat moet?
Groet, Simon
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik geloof dat dat bij de eerste post kan.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

idd, de 1e post editen, dan kan je ook de titel aanpassen
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Was de software van de meetmicr. aan het testen met windows XP ipv '98 dus toch maar even de HMS gemeten met de TL:
Afbeelding
Er is dus nog ruimte voor verbetering 8)
Groet, Simon
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

doppedoos schreef:
..... Zit erover te denken om voor een nieuw tweetertje een hele nieuwe d'appolito te bouwen....zoveel werk is het ook niet en dan ben ik niet beperkt aan de inbouwmaten alhoewel het voor het 'd'appolito effect' wel een zo klein mogelijk tweetertje moet zijn.
zijn die Morels die Sander in de verkoop heeft dan wat? erg klein (maar 40mm) en naar verluid erg goed?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... highlight=
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Toch aan het experimenteren met ander filter! Heb nu in de d'appolito's de C van 20 naar 10 µF verlaagd en de spoel waarde is nu 0.16 mH waardoor de frequentie nu rond de 4000Hz wordt gecrossed.
Dit heeft natuurlijk z'n reden.
Door gebruik van het nieuwe prototype buizenversterker is de versterking iets 'krachtiger' geworden:
Afbeelding
Hierdoor kon ik bij bepaalde opnamen van bepaalde pianomuziek (bij 1 nummer dus...) horen dat de tweater echt begon te resoneren! Omdat er 2 C van 10 µF parralel stonden heb ik voor de makkelijke weg gekozen en meteen met 1 C gefilterd.
Omdat ik nu een 'gewone' in plaats van een exhotische Tritec spoel heb gebruikt en 'veel' meer geluid afkomstig is van de middentoners, is de kast klank totaal veranderd. Zal mijn ervaringen later posten.
Groet, Simon
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Hier de meeting van het geheel na 1 dagje indraaien:
Afbeelding
Shot at 2007-08-07

Zoals ik al verwachtte is er weinig te zien op de meting.De meting is meer om te kijken of er geen echte 'gaten' of 'pieken' in de curve ontstaan bij de crossover frequentie.

Nu komt het leuke: De speaker als geheel, is veel 'voller' gaan klinken en minder 'scherp' Dit is natuurlijk omdat nu het gedeelte van 2000-4000 Hz niet meer door de tweater maar door de 2 middentoners wordt weergegeven en misschien omdat ik nu geen tritec spoel gebruikt heb?...al is het laatste onwaarschijnlijk.

Over het eerder vermeldde argument dat ik niet zo hoog wilde filteren vanwege het 'verloren' gaan van het d'appolito effect kan ik nu nog weinig zinnigs zeggen daar de verandering van 'karakter' van geluid volgens mij veel groter is dan het eventueel 'verdwijnen' of verminderen van het d' appolito effect en ik als het ware 2 totaal verschillende speakers met elkaar aan het vergelijken ben??? Kortom, zal wat intensiever moeten gaan luisteren en eventueel nog een paar frequenties proberen..
Groet, Simon
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

doordat die tweet nu noet meer zo diep hoeft te gaan, zal die minder vervormen (zowel 'gewone' als intemodulaire), omdat die minder uitslag hoeft te maken en dat daardoor de spoel netter in het magneetveld blijft

en als je het lastig te beoordelen vindt of t "d'A effect" er nog is, daar concludeer ik dan uit dat t met t ruimtelijke beeld nog steeds wel goed zit 8)
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

na de expositie in taiwan hier dan het droevige einde van de HMS speakers:
Bijlagen
DSCN0443.JPG
DSCN0442.JPG
DSCN0441.JPG
DSCN0440.JPG
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Gobla schreef:
Hoe heeft dit kunnen gebeuren :shock: .
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

typisch geval van :-# :cry:
Van de andere kant een reden om weer een nieuw ontwerp te maken!
Groet, Simon
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@ Gobla:
Zou het niet weten :?: maar heb ze zelf gebouwd en weet hoe sterk ze waren!!...Rechtop zetten en er dan nog eens 1000 kilo bovenop...Dan lukt het wel 8)
Groet, Simon
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Da's knap klote Simon.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ow bugger!! Da's balen zeg.......

Nou ja, kun je weer lekker aan de houtbewerking zullen we maar zeggen.....:?

Jan
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Oei zonde man! Ik vond het zo'n mooi setje!
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Natuurlijk kon ik het niet laten om snel weer iets anders te bouwen daar de Halve maan speakers onherstelbaar beschadigd zijn. Aangezien ook de HMS speaker zijn oorsprong had in een 1 maal gevouwen Taps toelopende TL Zal ik ook voor deze , voor mij, nieuwe speaker eerst een 'simpele' 1 maal gevouwen, taps toelopende TL bouwen om te kijken hoe het bevalt.
Dit keer maak ik gebruik van de 8x12 inch wofer van tangband W8Q-1071F. Gekozen voor deze wofer omdat hij qua rendement goed bij de 'd appolito's past. Ook de impedantie komt overeen met de 'd appolito's , nl. 4 Ohm. Volgens Tangband is het frequentie bereik 27-200 Hz. Precies goed als aanvulling.
Als hout is gekozen voor 18mm dik berken multiplex.
Zoals altijd: plaatjes zeggen meer dan woorden:
Bijlagen
foto4.jpg
foto3.jpg
foto2.jpg
foto1.jpg
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

De wofers zijn passief gefilterd en het geheel is nu een beetje aan het indraaien. Kan eindelijk de versterker ( viewtopic.php?t=4582 ) een beetje aan het werk! Moet zeggen dat de eerste luister ervaringen nu al veelbelovend zijn!
Heb voor het indraaien , op gevoel, de hoeveelheid dempingsmateriaal in de box gedaan. Later, na indraaien, wat metingen verrichten. maar klinkt nie slech... Alleen uitkijken met volume (voor de buren) :lol:
Groet, Simon
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Bericht door Penguin »

Je bent er weer snel bovenop gekomen Simon met je ravage met je halve manen.
Erg leuk, prik maar een datum om de amps te proberen op je TL :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”