Blauw licht in eindbuizen.......

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Blauw licht in eindbuizen.......

Bericht door HoMeR »

Laatst kocht in bij een beurs o.a. een paar eindbuizen, (gebruikte) RCA 6V6.

Na plaatsing in de versterker zijn er de volgende veranderingen.

- Na inschakeling hoor je een hoge "wegijlende" pieptoon, na ong. 15 sec. is het stil en werkt de versterker naar behoren.
- De eindbuizen geven een zwak blauw licht af.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn ?
Gewoon laten zitten, meteen eruit halen ???
:shock: :shock: :shock:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

de wegijlende pieptoon kan op oscillatie duiden.. Even nameten.. als de toon hoger wordt komt hij mogelijk boven het hoorbare.. Als hij steeds zachter wordt kan het zijn omdat de buis net op temperatuur komt.
In het laatste geval is het gewoon een kwestie van iets langer opwarmen voor de HSP er op gezet wordt. Soms verdient het aanbeveling om de voetjes opnieuw te solderen (oude tin er uit, nieuwe er in) en de contacten goed schoon te maken.. Tin ouder dan een jaar of 30 is niet zo best meer over het algemeen..
Het blauwe licht is niet schadelijk en voor een aantal buizen zelfs vrij normaal.
Geeft een buizenversterker alleen maar een beetje meer uitstraling..
Op het internet staan er heel veel verhalen over om te lezen..

Kees
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Bericht door HoMeR »

de wegijlende pieptoon kan op oscillatie duiden.. Even nameten..
Hoe meet ik dit na..... ( ben sinds kort in het bezit van een scoop :D )
als de toon hoger wordt komt hij mogelijk boven het hoorbare..
Hij wordt steeds lager.
een kwestie van iets langer opwarmen voor de HSP er op gezet wordt.
De voeding is ontworpen met een EZ81 die ervoor zorgt dat de HSP langzaam opkomt.
Tin ouder dan een jaar of 30 is niet zo best meer over het algemeen..
Zelf gebouwde versterker; zo'n 8 jaar oud. Vervangen ??
Het blauwe licht is niet schadelijk en voor een aantal buizen zelfs vrij normaal....... Op het internet staan er heel veel verhalen over om te lezen..
Ok, ik zal eens op zoek gaan en de verhalen bestuderen....


Bedankt !
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Mogelijk is de EZ81 ruim eerder dan de 6V6 op temperatuur, dan kan dat.
Truukje dat ik uithaal, als ik erg oude buizen gebruik, is de gloeispanning van de gelijkrichterbuis vertraagd aanschakelen met een relais. Zo komt de hoogspanning na een zelf te bepalen tijd langzaam op..
Met een scoop kun je natuurlijk heel mooi zien welke AC-component er op de anode van zo'n buis staat.. Moet in rust natuurlijk niets (hooguit een beetje ruis) zijn.

Het tin van de versterker hoef je nog lang niet te vervangen.. Het gaat mij meer om de tin in de pennetjes van de buis.. Als het tenminste oude buizen zijn van voor 1970 bijv.
Uit de glazen ballon komen de draadjes die in de busjes van de voet gesoldeerd zijn. Met een klein brandertje en een tinzuiger heb je dat er zo uit.

Kees
Laurens
Berichten: 210
Lid geworden op: di 26 dec 2006, 17:25
Locatie: Zaandam

Bericht door Laurens »

Een donkerblauwe gloed op het glas kan geen kwaad, een wat lichter blauw wel (dan is je buis min of meer lek)
zie ook http://tips-en-trucs.verdijk.info/buize ... .htm#blauw
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Bericht door HoMeR »

Een donkerblauwe gloed op het glas kan geen kwaad,
Het gaat inderdaad om een donkere gloed aan het glas.
Interessant artikel overigens. Bedankt !

:D
Plaats reactie