versterkert tot 400 euro

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
jago
Contacteer:

versterkert tot 400 euro

Bericht door jago »

ik ben op zoek naar een versterker om mijn tempo's te gaan aansturen.
ik heb een denon avr 1800 en wil gewoon terug een goede stereo versterker het mag 2de hands wat zijn mijn opties dan ongeveer? Is er voor dat bedrag iets makkelijk te bouwen. het moet een geintergreerde versterker of voor en eind zijn voor die prijs.

mvg Jago
HoMeR

Bericht door HoMeR »

Kun je voor dat bedrag niet met een paar chipamp kitjes een heel eind komen ??

Er zijn meer dan voldoende "draadjes" in dit onderdeel te vinden met voorbeelden....

Suc6/plezier met zoeken/lezen/bouwen.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Met de Amp10 van 41hz.com moet dat ook lukken. Meer dan een trafo heb je daarbij niet nodig! Levert 100Wrms per kanaal bij 4 ohm en 50Wrms bij 8 ohm. Deze ga ik gebruiken in mijn hybride, maar dan 2 stuks gebrugd, waardoor ineens 140Wrms bij 8 ohm beschikbaar zijn :shock: :shock: .

Voor de prijs hoef jt het niet te laten: 1 stereo versterker kost je dacht ik 73 euro. Voor de resterende 327 euro moet toch wel een behuizing, trafo en voorversterker te vinden zijn dacht ik?

Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op zo 17 feb 2008, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
indoubt

Bericht door indoubt »

Me dunkt dat je voor 400€ ook nog wel een stereo UCD180 voor elkaar kan krijgen

140€ 2*ucd 180
50€ enkele ringkern
60€ PSU
70€ kast
30€ aansluitingen
40€ Potmeter en source selector

Nee, je hebt dan geen AD, LM's en HxR's erop en geen dubbel mono met twee ringkerntrafo's. geen "jos van eindhoven" volumeregeling met afstandbediening en die Cardas rodium over zilver aansluitingen kun je ook vergeten maar klinkt dit niet ook al veel beter als heel veel ander (commercieel) spul?
dre

Bericht door dre »

plus je bouwt dan een versterker waar nog heel veel aan te modden is :wink:
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Of dit instappertje van Sony, 189 euro (met phono-ingang!): http://www.kieskeurig.nl/product/165C32 ... 60098B.htm

Uit ervaring weet ik dat dit ding prima is en als de speakers geen venijnige impedantiedip laten zien, goed genoeg.

Groet,
Jacco
indoubt

Bericht door indoubt »

dekkersj schreef:
Of dit instappertje van Sony, 189 euro (met phono-ingang!): http://www.kieskeurig.nl/product/165C32 ... 60098B.htm

Uit ervaring weet ik dat dit ding prima is en als de speakers geen venijnige impedantiedip laten zien, goed genoeg.

Groet,
Jacco
Jacco, wat te doen als je wel een venijnige impedatiedip hebt?

Mijn huidige hebben dat niet maar wie zegt dat die blijven :D
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

indoubt schreef:
dekkersj schreef:

Groet,
Jacco
Jacco, wat te doen als je wel een venijnige impedatiedip hebt?

Mijn huidige hebben dat niet maar wie zegt dat die blijven :D
Dan kun je niet tot de volle 70W uitsturing gaan die opgegeven wordt. Ik heb het wel geprobeerd en de versterker gaat niet stuk, maar de bruikbare spanningsslag wordt minder. Bij volledig capacitieve belasting daalt ie naar 15Veff geloof ik. Normaliter geeft deze Sony een 23Veff af als maximum.

Als je wel een venijnige impedantiedip hebt (2 Ohm of lager) zou je wellicht kunnen afvragen waarom die daar zit :wink: Lijkt mij niet echt een weloverwogen keuze van de speakerbouwer.

Groet,
Jacco
jago
Contacteer:

Bericht door jago »

bedankt voor de reacties. Ik denk dat het een ucd gaat worden, waar kun je potmeters en behuizingen kopen? hoe veel scheelt dual mono en stereo in geluids kwaliteit.
wat is PSU?

mvg Jago
indoubt

Bericht door indoubt »

jago schreef:
bedankt voor de reacties. Ik denk dat het een ucd gaat worden, waar kun je potmeters en behuizingen kopen? hoe veel scheelt dual mono en stereo in geluids kwaliteit.
wat is PSU?

mvg Jago
Er zijn veel firma's waar je terecht kunt. Ik noem slechts een voorbeeld.

http://www.modushop.biz/ecommerce/index_l2.php voor kasten bijvoorbeeld

PSU is power supply unit, hier heb ik er de gelijkrichters en voedings/afvlak condensatoren mee bedoelt. Meestal zit er ook nog het een en ander omheen. Beveiliging voor je luidsprekers kan erop zitten bijvoorbeeld. Vaak kunnen er verbeteringen worden aangebracht door kleine condensatoren over de brugcel. In principe kunnen losse diodes beter zijn dan een brugcel maar het hoeft niet altijd zo te zijn en soms is het verschil gering.

Hypex heeft een envoudige uitvoering maar een envoudige is ook makkelijk zelf te maken van een brugcel en flinke condensatoren. Het hangt er een beetje vanaf hoe handig je bent welke keuze je maakt.

Als eenvoudige doch relatief goede potmeter kun je een alps blue nemen. Deze kun je o.a bij conrad krijgen. Noble is ook een goed merk maar duurder en lastiger te krijgen. Er zijn beter manieren om het volume te regelen als een potmeter maar die zijn complexer en duurder.

Dual mono (2 trafo's 2 power supply's) geeft mider overspraak tussen de kanalen en daardoor vaak een beter stereobeeld. De verschillen zijn niet altijd groot en soms zelfs moeilijk waarneembaar. Soms maakt het heel veel uit. Het is moeilijk om hier iets van te zeggen op voorhand. Als je kast er ruimte voor heeft kun je het uitstellen tot een later moment.

De meeste commerciele versterkers zijn niet dual mono opgebouwd en je moet al in een stevige prijsklasse zoeken wil je dat terugvinden.

BMM heeft veel van de spullen die je zoekt maar bijvoorbeeld geen prijsgunstige nette kasten of nette potentiometers
jago
Contacteer:

Bericht door jago »

ik heb dus dit nodig:

Amt Product Price Weight
2 UcD180ST € 60,00 0,20 kg
1 TR180 € 50,00 2,20 kg
1 UcD+Supply+ST € 65,00 0,25 kg
Subtotal: € 235,00 2,85 kg
VAT: € 44,65
Total: € 279,65

en een kast http://www.modushop.biz/ecommerce/cat073_l2.php?n=1
potentiometers niet gevonden, aansluitingen heb ik nog wel liggen.
mis ik iets?
waarvoor dient een softstart?

mvg Jago
knuisje

Bericht door knuisje »

Een softstart zorgt ervoor dat de aardlekschakelaar/groepzekering er niet uitvliegt als je een zware trafo inschakelt. De softstart begrenst de eerste seconde(n) de stroom die naar de trafo loopt.
Voor 1 trafo van 180VA heb je geen softstart nodig.
indoubt

Bericht door indoubt »

Afhankelijk van hoeveel vermogen je wilt hebben zou ik liever voor een iets zwaardere trafo gaan. Met een 160Va trafo heb je 80*0.9 = een slordige 70 watt per kanaal. Met de standaard UCD180st heb je volgens mij niet heel veel aan een separate 12v voeding zoals de hypex trafo die heeft maar mocht iemand daar betere info over hebben dan graag een. De hypex trafo is een nette trafo maar redelijk aan de prijs. De Amplimo trafo's zijn ook erg goed en alsnog wat goedkoper en ook te krijgen bij BMM. 225Va levert je wel 100watt per kanaal in 8 ohm. Ook deze heeft nog geen softstart nodig

Ik zie net dat de prijzen voor de amplimo trafo's flink omhoog zijn gegaan. :cry:

De kast die je hebt gekozen is erg groot voor wat je wilt gaan bouwen. Ook een 225Va trafo is maar 52mm hoog en de modules zelf zijn iets van 65*65* 40mm of zo. De minimale hoogte van de kast wordt dan hoofdzakelijk bepaald door de hoogte van je condensatoren indien deze al rechtop moeten staan. Waar je ook voor kiest, een 2U kast zou voldoende moeten zijn en las je niet gehouden bent aan de standaard afmetingen van 43cm breed zijn er ook nog andere maatjes. Er zijn ook nog andere kastfabrikanten, zoek maar eens op hifi200 bijvoorbeeld

Ik heb recent deze http://eshop.diyclub.biz/product_info.p ... cts_id=247 gekocht maar nog niet kunnen testen of dat wat is. Transport was helaas >30$

Volgens mij kun je bij conrad Bestnr.: 442747 - 89 alps potmeters krijgen voor net iets meer dan 15€
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door Barry »

Als je een beetje handig bent en niet in paniek raakt bij het zien van 4 draadkleuren, dan zou ik de voeding gewoon zelf maken. Dit heb ik zelf ook gedaan en geeft je een echt ''zelfbouw'' gevoel :)

Let wel: wil je het jezelf gemakkelijk maken dan heb je geen DC protectie in je voeding.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

knuisje schreef:
Voor 1 trafo van 180VA heb je geen softstart nodig.
Vanaf welk vermogen is aan softstart aan te bevelen?

Groeten,
Mischa
knuisje

Bericht door knuisje »

Amplimo geeft bij hun trafo's vanaf 500VA aan dat "additional inrush-current protection" nodig is.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Oke, dus met 2 van dat soort trafo´s is het wel aan te bevelen :D
indoubt

Bericht door indoubt »

mischa72 schreef:
Oke, dus met 2 van dat soort trafo´s is het wel aan te bevelen :D
Met 2 van 225Va misschien wel, anders lijkt het op overkill voor een projectje met een strak budget
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Nee, met 2 van DAT soort trafo´s, dus 2x 500VA. Is wel een beetje overkill, maar goed. Misschien ga ik nog voor 1 trafo en bewaar de andere voor een leuk Gainclone project of zo. Wat ik eraan wil hangen? 2x Amp10 gebrugd, dus 140Wrms per kanaal.

Groeten,
Mischa
jago
Contacteer:

Bericht door jago »

ik heb hier thuis nog een trafo gevonden van 2X 44v en 350va, kan ik die gebruiken voor een ucd. de versterker zal nog even moeten wachten tot de luidsprekers af zijn. Is er iemand in de buurt van antwerpen die een ucd 180 heeft die ik kan beluisteren?

mvg Jago
markje

Bericht door markje »

44V is veel te veel, dat is gelijkgericht en afgevlakt meer dan 60V, de UcD180 mag maximaal iets van 45V hebben.

Groeten Mark
anonamemouse

Bericht door anonamemouse »

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=6312

is gegarandeerd beter dan wat je wilt gaan bouwen.
jago
Contacteer:

Bericht door jago »

had ik al naar zitten kijken en ben ook al zwaar aant twijfelen, maar ik wil nog even wachten met een versterker te kopen tot de boxen afzijn. waar woon je ergens om is te komen luisteren. voor de rest hou ik me aanbevolen.

mvg Jago
Plaats reactie