Een vraagje ter bevestiging:
Als ik het niveau van de Tweeter bijvoorbeeld met 3db wil verlagen kan ik dan gewoon een ohmse spanningsdeler maken door bijvoorbeeld bij een 8ohm tweeter een 8ohm weerstand parallel en een 4 ohm weerstand in serie te schakelen? (1/2 voltage = 1/2 vermogen = -3db of niet?)
En moet dat dan aan de ingang of uitgang van het filter?
Of is het allemaal niet zo makkelijk?
Geluidsdruk van units afstemmen
Moderator: Beheerdersteam
-
ericpeters
- Berichten: 20
- Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 19:37
- Locatie: Stein
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Zit er al een netwerkje in de speaker? Dan zou ik daar de aanpassing maken.
Op http://www.mhsoft.nl/spk_calc.asp#att kun je berekenen wat de weerstandswaarde zijn.
Op http://www.mhsoft.nl/spk_calc.asp#att kun je berekenen wat de weerstandswaarde zijn.
-
ericpeters
- Berichten: 20
- Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 19:37
- Locatie: Stein
Nee ik moet het nog helemaal maken, maar eigenlijk moet ik eerst vragen. moet SPL van de Tweeter en Midwoofer bij een 2 weg systeem in principe gelijk zijn?
Als dat zo is dan kan ik met jou linkje makkelijk de weerstands waarden berekenen dus dat is opgelost. Maar dan weet ik nog niet of het High pass LC filter nu beter tussen dit verzwakkertje en driver kan zetten of ervoor?
Omdat ik (nou ja ik, mijn vrouw) de speakers specifiek will gebruiken in een opstelling dicht bij de achterwand verwacht ik wat bas toename maar hoeveel weet ik niet dus wil ik eigenlijk met een 3 weg schakelaar en wat weerstanden de boel instelbaar maken.
Zoiets bijv: http://www2.produktinfo.conrad.com/date ... 000_Hz.pdf
Hier zit zowiezo geen SPL aanpassing in en of dit nu het beste model is?PS de Tweeter wordt een Ribbon dus dat zou een kaarsrecht impendantieverloop moeten zijn.
Als dat zo is dan kan ik met jou linkje makkelijk de weerstands waarden berekenen dus dat is opgelost. Maar dan weet ik nog niet of het High pass LC filter nu beter tussen dit verzwakkertje en driver kan zetten of ervoor?
Omdat ik (nou ja ik, mijn vrouw) de speakers specifiek will gebruiken in een opstelling dicht bij de achterwand verwacht ik wat bas toename maar hoeveel weet ik niet dus wil ik eigenlijk met een 3 weg schakelaar en wat weerstanden de boel instelbaar maken.
Zoiets bijv: http://www2.produktinfo.conrad.com/date ... 000_Hz.pdf
Hier zit zowiezo geen SPL aanpassing in en of dit nu het beste model is?PS de Tweeter wordt een Ribbon dus dat zou een kaarsrecht impendantieverloop moeten zijn.
