UcD voeding

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
JTB
Berichten: 107
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 11:16
Locatie: Hoensbroek (Zuid-Limburg)

UcD voeding

Bericht door JTB »

Via iemand die ook hier op het forum actief is zou ik twee werkende mono-voedingen voor een UcD versterker kopen. Nou is deze persoon zijn afspraken totaal niet nagekomen en heeft hij maar wat opgestuurd. Nadat ik na 3 maanden wachten met aangifte heb moeten dreigen. Ben er sterk over aan het denken om dit alsnog te gaan doen. Hopelijk willen jullie mij helpen om er alsnog een werkende UcD voeding van te maken.

Hieronder even een lijstje van wat ik heb mogen ontvangen met foto's. Als iemand mij zou kunnen zeggen wat ik nog nodig heb en hoe e.e.a. aan te sluiten zou zijn dan hoor ik dat graag. Ik weet dat ik geen DC protectie heb, is ook niet zo spannend m.i.
Bijlagen
Dan heb ik dit nog, dit zijn volgens mij diodes, maar wat kan cq. moet ik ermee.
Dan heb ik dit nog, dit zijn volgens mij diodes, maar wat kan cq. moet ik ermee.
geen idee wat dit is, zat erbij. Als iemand enig idee heeft dadn hoor ik het graag.
geen idee wat dit is, zat erbij. Als iemand enig idee heeft dadn hoor ik het graag.
Dit is een brugcel voor zover ik dat begrepen heb, hier heb ik er helaas slechts één van.
Dit is een brugcel voor zover ik dat begrepen heb, hier heb ik er helaas slechts één van.
Hiervan heb ik dus 2 setjes, in het totaal dus 60.000 uF.
Hiervan heb ik dus 2 setjes, in het totaal dus 60.000 uF.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Het laatste component zijn keramische condensatoren.
Om het compleet te maken heb je uiteraard nog een trafo nodig.

Wat er verder nodig is voor een UCD kan ik je helaas niet vertellen.
Anderen weten dit gelukkig precies.
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

IMAGE_054.jpg: 0 Time(s) Viewed, 25.9 KB
geen idee wat dit is, zat erbij. Als iemand enig idee heeft dadn hoor ik het graag.


Lijkt op een gelijkrichter.
JTB
Berichten: 107
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 11:16
Locatie: Hoensbroek (Zuid-Limburg)

Bericht door JTB »

dus net zoets als een brugcel? Of is dat toch weer anders?
JTB
Berichten: 107
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 11:16
Locatie: Hoensbroek (Zuid-Limburg)

Bericht door JTB »

Gobla schreef:
IMAGE_054.jpg: 0 Time(s) Viewed, 25.9 KB
geen idee wat dit is, zat erbij. Als iemand enig idee heeft dadn hoor ik het graag.


Lijkt op een gelijkrichter.
Het zou een softstart moeten zijn. Kan dat?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Hier kun je een ontwerp vinden van een mono-voeding. Dan moet je wel een aantal onderdelen bijkopen, maar dan heb je ook een DC-beveiliging en plopvrije start-stop.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

JTB, heb je dan al een UcD versterker gekocht? Wat voor voeding had je aan die persoon gevraagd?
JTB
Berichten: 107
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 11:16
Locatie: Hoensbroek (Zuid-Limburg)

Bericht door JTB »

Heb de modules en de trafo's nog niet. Afspraak was dat hij twee mono voedingen zou maken zonder DC protectie en zonder sofstart. Ik wil zelf een UcD eindtrap maken op basis van twee UcD 400 mono versterkers en twee 300 VA trafo's. Deze wil ik gaan combineren met een buizen voorversterker.
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Bericht door MxTheo »

Dat printje lijkt op een snubbernetwerkje. en dient te worden aangesloten op de bruggelijkrichter.

Groet Theo
JTB
Berichten: 107
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 11:16
Locatie: Hoensbroek (Zuid-Limburg)

Bericht door JTB »

Hoi Theo bedankt voor je antwoord, wat is het doel van een snubbernetwerkje? En hoe kan ik erachter komen wat het echt is?
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Bericht door Àadjo »

Hallo JTB, ik heb precies dezelfde Elco's voor mijn dual mono UCD400.
Ik gebruik 2x 4 diodes per trafo wikkeling.
2x een brugcel kan natuurlijk ook.

Over iedere diode een "snubber" condenatortje (47nF).

Twee trage 6,3Amp zekereringen voor de + en de - competteren het geheel.

Dit alles heb ik op een Veroboardje gemonteerd op een zodanige wijze dat dit bordje OP de elco aansluitingen wordt geschroefd, zo zit alles lekker vast en het maakt nog kontakt ook! EEn het geheel zit aan de kast vast met de montage strip van de elco's (zie foto in je 1-e post).

Ik gebruik geen luxe dingen zoals soft-start etc. , lekker recht toe recht aan en het werkt prima.

Hieronder een foto van de versterker en board lay-out (niet op schaal, maar de gaatjes zitten 5 mm uit elkaar) met de getekende zijn de gaatjes "banen" gesoldeerd doorverbonden met dik 1.5 mm2 koperdraad, gebogen in de aangegeven vorm.

De trafo is 2x40VAC, 500VA elk (gekocht voor slechts € 15 p/s bij Bahco)

De + van ene Elco is verbonden met de + van de ander en komen samen op de aangegeven plaats op het board.


Veel succes.
Bijlagen
UCD400 in plexiglas TFT shouder  ingeboud.jpg
DC voeding op Veroboard.jpg
JTB
Berichten: 107
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 11:16
Locatie: Hoensbroek (Zuid-Limburg)

Bericht door JTB »

Kijk daar kom ik al een stuk verder mee. Thnx! Echter nog wat vragen:
- Heb jij de website van Bahco voor mij? Ik vind alleen een site die tools verkoopt.
- Hoe kom ik erachter wat de plus kant van de elco's is?
- Ik heb geen diodes en 1 brugcel, wat kan ik het beste nog aanschaffen? En waar ik dit het beste kan doen?

Ik zal met paint proberen om vanavond een voorstelling te maken hoe e.e.a. in mijn beleving aangesloten zou moeten worden. Misschien dat je dan eens zou willen meekijken.
Gebruikersavatar
Nijn
Berichten: 278
Lid geworden op: za 23 okt 2004, 22:31

Bericht door Nijn »

JTB schreef:
- Heb jij de website van Bahco voor mij? Ik vind alleen een site die tools verkoopt.
Even uit het hoofd ;-) klikkerdeklik
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Bericht door Àadjo »

idd, dat is 'm ! ze hebben goede en snelle hoogvermogen diodes, zie
http://www.baco-army-goods.nl/zoek.php?q=diode

Alleen hebben ze de grote ringkern trafo's nu even niet. Wel kleinere.
Het loont de moeite om zo nu en dan eens te kijken wat ze in de aanbieding hebben.
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Bericht door Àadjo »

JTB schreef:
- Hoe kom ik erachter wat de plus kant van de elco's is?
- Ik heb geen diodes en 1 brugcel, wat kan ik het beste nog aanschaffen? En waar ik dit het beste kan doen?

Ik zal met paint proberen om vanavond een voorstelling te maken hoe e.e.a. in mijn beleving aangesloten zou moeten worden. Misschien dat je dan eens zou willen meekijken.
Elco: de plus is geloof ik met een rode stip aangegeven (kan het niet zo meer goed zien)

Gelijkrichters, diodes: zie vorige berichtje. Ik heb daar 10A 600V diodes gekocht, die hebben ze er nu niet meer, maar de snelle BYT87 of de U1560 (15A) diodes zijn natuurlijk ook erg geschikt.

Paint tekening+overleg : doe maar in een PM

mvg,
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

MOD

Zou Barry zsm willen antwoorden op mijn PB's aub

MOD


Wowly
JTB
Berichten: 107
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 11:16
Locatie: Hoensbroek (Zuid-Limburg)

Bericht door JTB »

Hoi Àadjo,

heb jij geen last van het feit dat je twee stevige trafo's hebt en geen softstart? Of schakel je ieder kanaal appart in?

De verkopende partij heeft iets van zich laten horen en hij zou afgelopen maandag een 2e brugcel nasturen, uiteraard heb ik nog niets ontvangen. Ik vind het ook wel een idee om jou oplossing met de diodes te gebruiken. Het aansluiten daarvan lijkt me ook iets eenvoudiger. Ben er inmiddels dankzij de verkopende partij achter dat de zwarte stippen op de elco's de negatieve kant is.

Weet jij nog waar je die zekeringen gekocht hebt, want dat is natuurlijk wel belangrijk.

Mijn vraag is nu waar kan ik het beste de zekeringen plaatsen, voor of na de brugcel (zie tekening)? En iemand enig idee hoe ik de brugcel vast zet (technisch gezien zit er een gat voor een schroef)? Wat is het verschil tussen het gebruik van een brugcel of diodes?

@ Wowly is het wel handig om hier namen te noemen?
Bijlagen
Mijn tekening
Mijn tekening
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het beste is een zekering te plaatsen op de primaire wikkeling, dus op het netsnoer. Verder een zekering in de positieve en negatieve leiding van de gelijkgerichte en afgevlakte spanning richting UcD module. Deze zekeringen in de voedingleiding mag 6,3A/250V/F(Fast) zijn maximaal. Wil je het veiliger houden, neem dan 4A/250V/F. De zekering voor de primaire wikkeling neem je bv 2,5A T(Traag). Het kan zijn dat je naar 3,15A T toe moet, vanwege de elco's die nogal groot zijn.

Wat hier als softstart wordt aangeduid kan het volgens mij niet zijn. Ik zie alleen een wat grotere en kleinere condensator, dat is niet voldoende voor een softstart.

Als je dubbelmono gaat en de versterkers een voor een aanzet is een softstart waarschijnlijk niet nodig.

4 diodes vormen een brug en functioneel maakt dit dus niet uit. Op zich kun je voor een paar euro een grote stevige brug kopen zoals er al een geleverd is, dus mocht de verkoper zich hier weer van zijn slechte kant laten zien is het geen ramp financieel. Ik weet niet wat je betaald hebt, maar voor zo'n versterkervoeding zijn de kosten van de elco's het meest bepalend.

De 8 kleine bruine dingetjes zijn de snubbercondensators. Die plaats je over de twee bruggen heen, gewoon in het vierkant. Dus eentje tussen - en ~, tussen ~ en +, tussen + en ~ en weer tussen ~ en -.
JTB
Berichten: 107
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 11:16
Locatie: Hoensbroek (Zuid-Limburg)

Bericht door JTB »

Wat leveren die snubbercondensatoren op als ik die monteer zoals jij aangeeft? M.a.w. wat is hun doel?

edit google is je vriend, het zou storingen moeten voorkomen.

Ik heb ook ooit gehoord dat sommige kabels getwist zouden moeten worden om storingen te voorkomen. Is dit waar en zo ja welke zouden dat moeten zijn?

Klopt het schema zoals ik dat getekend heb wel? Vind het vreemd dat de + van de ene elco met de - van de andere op de aarde moeten.
Laatst gewijzigd door JTB op wo 20 feb 2008, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Bij het gelijkrichten ontstaan schakelspanningen over de diodes. Dit gaat met steile flanken gepaard, die hoogfrequent storing en ruis op de voedingleiding geven. Met snubbercondensators verminder je deze stoorspanningen aanzienlijk.

Het beste is om alle kabels te twisten. Je twist dus de aanvoerleidingen van het net naar de trafo's in elkaar, ook de leidingen van de secundaire wikkelingen naar de voeding, en ook weer die van de voeding naar de UcD (+,-en nulleiding). Ook de +en- leiding van de UcD uitgang naar de terminals voor de luidsprekers twist je in elkaar.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

JTB schreef:
Klopt het schema zoals ik dat getekend heb wel? Vind het vreemd dat de + van de ene elco met de - van de andere op de aarde moeten.
Ja het schema klopt. Als je het vreemd vindt, google verder en leer meer over voedingen. Bedenk even het volgende, misschien snap je het al. Je wilt van 2 batterijen van 4,5V een 9 V voeding maken. Dan zet je ze in serie met + en- aan elkaar. Dan heb je 0, 4.5 en 9V tot je beschikking. Je kunt dit ook zien als -4.5V, 0 en +4.5 V.
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Ik ben de persoon die de spullen heeft geleverd

JTB heeft 50 Euro betaald voor de volgende componenten:
- 4x Elna Blackneg 15.000uF / 63V caps
- 2x (uhm.. nu dus 1x..) brugcel
- koper/zilver bedrading, soepel voor twisting
- 8 Philips 47nF / 100V snubbers
- zekeringhouder


Als extra erbij:
- enkele boutjes voor UcD
- 2 setjes vergulde luidspreker chassisdelen
- softstart

De afspraak was simpel: ik bouw de voedingen voor 50 Euro, zodat je ze met klikken en schuiven direct aan de UcD modules kunt koppelen.

Ik ben niet nagekomen: zie tekst hierboven!

Waarom ben ik mijn afspraak niet nagekomen? Ik ben benaderd door JTB, ik ga akkoord met zijn wens en ik begin aan de voedingen. Tijdens de bouw vroeg ik JTB of hij al trafo's heeft liggen. Die had hij nog niet, dus ik kwam met een zeer voordelig voorstel voor 2x 500VA trafo's. JTB wilde dit liever afwachten. Afijn, ik weer verder. Ik vraag JTB hoelang de bedrading moet zijn i.v.m. zo kort mogelijk houden. JTB wist hier geen antwoord op, gezien hij de behuizing ook nog niet heeft. Hij vertelde mij dat hij de bekabeling zelf wel zou inkorten. Dit maakt het voor mij echter vrij lastig, want wat moet ik dan nog doen?? Normaliter, dus zoals bij mijn eigen UcD voeding, twist ik een paar meter bekabeling, knip daarna de exacte maten, monteer dan faston connectoren, soldeer dan de faston connectoren, krimpkous eromheen en plaats ik een kleine tiwrap ter trekontlasting. Maar wat voor nut heeft dat als JTB de bekabeling dan weer verknipt? Wat heeft het uberhaupt voor zin om de gelijkrichter te bedraden als er geen transformator is?

Afijn, ik geef JTB uiteindelijk toch gelijk, want afspraak = afspraak
En JUIST omdat JTB het werk liet uitbesteden aan mij, ben ik verantwoordelijk door het eindresultaat. En dat JTB geen rekening gehouden heeft met draadlengtes en transformatoren is niet zijn probleem, maar het mijne. Want ik kreeg de opdracht!

Maar ik zeg hier even hoe ik het ervaarde en waar ik tijdens de bouw tegenaan liep. Ik zit officieel fout, maar laten we menselijk blijven......

Ik kan je best nog tegemoed komen! Die 50 Euro zit ook al in de componenten die je hebt gekregen, maar aan jou de keus of je dat wilt houden. Ik heb je ook voorgesteld om je middels een fotoverslag te helpen met de bouw. Hiervoor kunnen we een dagje mailen plannen, zodat ik altijd scherp sta op direct te reageren op de foto's en vragen.

Ik probeer niks recht te praten, ik laat even mijn verhaal neerzetten en jou laten merken dat ik je niet laat zitten met spullen waar je niks aan hebt.
Laatst gewijzigd door Barry op do 21 feb 2008, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Barry, 50 euro lijkt me geen slechte prijs zelfs voor losgeleverde componenten. Maar zoals je zelf aangeeft, je had beloofd te bouwen. Daarbij begrijp ik de discussie over bedrading niet. Je had gewoon de UcD supply zoals geleverd door Hypex als voorbeeld kunnen gebruiken. Daar zitten op een nette print de brug, snubbers, elco's en zekeringhouders netjes gemonteerd. Het enige wat JTB dan nog had hoeven doen is draden van trafo en UcD versterker naar de voedingsprint te leggen. In jouw plaats zou ik dit gewoon hebben geleverd, dat is de geijkte weg als je nog geen behuizing tot je beschikking hebt.
JTB
Berichten: 107
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 11:16
Locatie: Hoensbroek (Zuid-Limburg)

Bericht door JTB »

Hoi Barry,

vind het goed dat je de moeite neemt om hier te reageren en openlijk "schuld" bekend. Dat respecteer ik.

Echter de prijs is nooit een discussiepunt geweest, ik heb je zelfs tussendoor gemaild, dat mocht het voor jou duurder uitvallen, ik zonder probleem bij zou willen betalen. In principe zou ik dolblij zijn met jou trafo's, maar gezien het verloop van het hele proces en het herhaaldelijk niet nakomen van afspraken heb ik hiervanaf gezien. Ik twijfelde toen of ik uberhaupt iets ging ontvangen. Er zijn namelijk een aantal dinsdagen geweest waarop jij de voeding zou versturen, maar dit niet deed. En dat is het punt waar ik moeite mee heb, mensen mogen mij aan mijn afspraken houden, maar ik verwacht dit ook van anderen. Mijn deel van de afspraak is halverwege december vervuld, binnen een paar dagen nadat we voor de eerste keer mailcontact hadden. Zo zou je afgelopen maandag de 2e brugcel versturen, maar de postbode is uiteraard nog niet bij mij aan de deur geweest. En dat is dus een beetje de rode draad door het hele verhaal.

Dat ik zelf nog wat moet knutselen aan de voeding vind ik ook niet zo spannend, ik leer hierdoor steeds meer en dat is ook één van mijn doelen geweest toen ik besloten heb om een UcD versterker te bouwen.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Heel goed, zoals ik al eens eerder aangegeven heb is het te prijzen dat verantwoordelijkheden worden genomen. Het zou ten goede komen voor beide partijen dat dit nu een afgesloten deel gaat worden, om zo te komen tot een mooie thread over een UcD-voeding.

Hierbij mijn verzoek om NIET meer over deze perikelen te gaan discussieren of anderszins in dit draadje. Mocht je wat brandends te melden hebben, de mods staan vrij om via PB benaderd te worden.

Wowly
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”