Bas volume tunen middels meten, trial and error

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
ericpeters
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 19:37
Locatie: Stein

Bas volume tunen middels meten, trial and error

Bericht door ericpeters »

Ik ben van plan een 2 weg zuil te bouwen die er ongeveer zo uitziet

Afbeelding

Ik aangezien deze zuilen altijd zullen samenspelen met een REL subwoofer ben ik niet zo geinteresseert in het laagst mogelijk frequentie bereik maar meer in een homogeen geluid, wil daarom voor een kleine midbas gaan welke ik met een lager orde filter (liefst 1e orde maar dat zal met de ribbon wel niet lukken) op een wat hogere frequentie kan scheiden van de Ribbon tweeter.
Ik wilde daarom de kast gesloten bouwen en door hem met zand te vullen, ten eerste te stabilizeren maar ook het ideale volume te creeren. Dus eigenlijk wil ik telkens wat zand bijvoegen en dan door te meten kijken of vet frequentie verloop in het laag mooi vlak kan krijgen.

Is dit een uit te voeren idee?
Laatst gewijzigd door ericpeters op vr 15 feb 2008, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Aan watvoor units zit je te denken? Die Seas alu cones kunnen niet af met een 6dB filter op een hoog overname punt.

De verschillen wb diepgang zijn trouwens marginaal als je het volume van een gesloten kast met bijvoorbeeld 20%vergroot. Een kastafstemming (qtc) van 0,6 of iets kleiner is een mooi startpunt voor je basis. qtc is te berekenen met winisd en bepaalt het karakter van het gesloten laag. Het -3dB punt van de woofer bepaalt hoe hoog je met je sub moet komen. Het -3dB punt verschuift niet heel veel als je de inhoud met bijvoorbeeld 25% veranderd. De keuze van de unit is dus erg bepalend voor de overnamefrequentie naar de sub

mvg,

Martijn
ericpeters
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 19:37
Locatie: Stein

Bericht door ericpeters »

Wat je zegt is dat het niet zo kritisch is (bij een gesloten box neem ik aan) dat is een van de redenen waarom ik voor een gesloten box denk te kiezen. (Andere reden is dat ik gehoord fase en impendantie karakteristiek zo egaler verloopt maar het is lang geleden dat ik dat gehoord heb)

Eigenlijk had ik gehoopt dat ik hier wat hulp zou krijgen bij het kiezen van een woofer, ik wilde in eerste instantie een Thiel & Partner keramische woofer kiezen maar dit werd al me afgeraden vanwege het filteren.

Als ik met mijn beperkte kennis nu zou moeten kiezen dan wordt het misschien deze Audax: http://www.madisound.com/catalog/PDF/hm130c0.pdf

Maar heb ook alleen maar naar Audax gekeken omdat ik in een ver verleden eens een Pijp luidspreker van Audio&Techniek heb gebouwd met Audax units en in deze speakers zaten bepaalde kwaliteiten die me wel bevielen.

Het liefst had ik deze woofer maar ik weet zelfs niet wat voor een merk het is:

Afbeelding

(Even voor de duidelijkheid de speakers zullen worden geplaatst in de woonkamer en niet als "high end" luisterspeakers worden gebruikt maar meer als een speaker voor de rest van de familie waar ik toch nog goed naar kan luisteren, en mijn vrouw goed kan naar kijken. Mijn hoofinstallatie heeft nu een plaats gekregen in een dedicated luisterruimte)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

18cm woofers: Een vifa XT18 of XG18, een peerless HDS, peerless hds exclusive zijn makkelijk te filteren met lage orde filter. Het zijn ook erg goed presterende units die niet véél minder zullen klinken dan een Accutonspeaker! Seas heeft ook een aantal papercones (type Ca) en die zijn redelijk goed. De audax die je aanwijst heeft niet zo een mooie frequentie respons. Alu cones kan je dus beter vermijden..

Wanneer je de parameters van de units in winisd invoert kan je zien hoe de speaker zich zal gedragen in het laag.

mvg,

Martijn
ericpeters
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 19:37
Locatie: Stein

Bericht door ericpeters »

Tja, met dat WinISD dan wordt het kastontwerpen wel gemakkelijk.

Goed beide suggesties bekeken en qua uiterlijk (laat een smallere kast toe) neig ik naar de Peerless. (HDS164Nomex)

Na het invoeren in WinISD kom ik tot de conclusie dat het toch maar een basreflex moet worden. Met een gesloten box zit het -3db punt rond de 90hz en met een Basreflex onder de 50.
Met het aangeraden volume en de ideale afmeting die het programma berekend kom ik tot een bevredigend ontwerp en hopenlijk to een mooi resultaat:
Ik bouw een 2 compartimenten box waarvan het bovenste gedeelte de binnenafmeting krijgt die WinISD aanraadt, alleen verwissel ik diepte en breeedte met elkaar. De vent laat ik naar voren uitstromen. (Liefst een 68mm vent maar dan loopt hij intern bijna tot aan de achterkant van de box,is dat geen probleem?

Het onderste gedeelte wordt gevuld met zand maar ik laat wel aan de achterzijde wat ruimte vrij voor het plaatsen van het filter. De hoogte van de onderzijde maak ik zodanig dat de Ribbon tweeter in mijn woonkamer op oorhoogte komt.

Nu nog een filter, ik moet de ribbontweeter op zijn laagst bij 3000hz afkappen als ik voor standaard 1e orde ga. (Bij Conrad hebben ze voor 29 Euro een compleet 2e orde filter met niet de slechste componenten en waarbij ook nog eens het tweeter niveau 3db regelbaar is.)
Maar het liefst bouwde ik toch een 1e orde filter rond de 2000hz en maak het Highpas gedeelte 2-traps waarbij ik onder de 1000hz de flank veel steiler maar. Ik heb alleen geen idee hoe dat moet. Maar ik heb het idee dat er hier veel meer ervaring rond loopt waarvan ik nog wat advies zal krijgen.

Ik heb trouwens nog een hele hoop dure SONICAP condensatoren liggen maar die zijn eigenlijk bedoeld om mijn grootste Apogees ooit te upgraden.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Je zegt dat je gaat crossen naar een sub.. Ik heb de hds gehad. Gesloten cross je hem in de praktijk rond 70Hz naar een sub. Afhankelijk van de opstelling. Dicht bij een muur krijg je meer laag uit je monitor. Wanneer je hem een inhoud geeft van 15 liter netto, kan je er later altijd nog een br pijp getuned op 49Hz inzetten mocht je het laag niet genoeg vinden. Dan test je beide opties..

Als je rond 2000 Hz gaat crossen zou ik ook kijken naar de HDS 180 exclusive. Die breekt wel iets harder op, maar met een 2e orde filter krijg je dat wel goed. De visaton AL170 is ook heel erg goed. Daarvan is het filter wat lastiger, omdat je dan met een notch zou moeten werken.
ericpeters
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 19:37
Locatie: Stein

Bericht door ericpeters »

Dat idee van eerst gelsoten en dan eventueel reflex als het niet voldoende is dat pak ik zeker op, kan ik nog alle kanten uit.

Die HDS Exclusive spreekt me wel aan, past opties met de alu rand wat beter bij het design wat ik voor ogen heb, gaat net wat dieper en heeft schijnbaar een vlakker mid-hoog frequentie lijn bij 30 graden. Daarnaast ook nog eens veel makkelijker te frezen omdat hij helemnaal rond is. Het enige waar ik bang voor ben is dat mijn kinderen daan duwen en trekken aan die kegel in het midden.

Toch wel handig zo'n forum, in een paar dagen ben ik heel veel wijzer geworden. Het helpt waarschijnlijk wel dat ik in een ver verleden wel vaker gehobbied heb.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

ericpeters schreef:
Dat idee van eerst gelsoten en dan eventueel reflex als het niet voldoende is dat pak ik zeker op, kan ik nog alle kanten uit.

Die HDS Exclusive spreekt me wel aan, past opties met de alu rand wat beter bij het design wat ik voor ogen heb, gaat net wat dieper en heeft schijnbaar een vlakker mid-hoog frequentie lijn bij 30 graden. Daarnaast ook nog eens veel makkelijker te frezen omdat hij helemnaal rond is. Het enige waar ik bang voor ben is dat mijn kinderen daan duwen en trekken aan die kegel in het midden.

Toch wel handig zo'n forum, in een paar dagen ben ik heel veel wijzer geworden. Het helpt waarschijnlijk wel dat ik in een ver verleden wel vaker gehobbied heb.
Die kegel is vrij massief en sterk. Dat is niet het eerste punt waar je bang voor hoeft te zijn. Mocht je een HDS 180 in actie willen horen: mijn deur staat open. :)
ericpeters
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 19:37
Locatie: Stein

Bericht door ericpeters »

Er zijn blijkbaar nog anderen die de Combinatie van Fountek en Peerless midwoofers interessant vinden. Alleen wordt hier op een hogere frequentie gecrosst.

http://www.stonessoundstudio.com.au/sto ... t_info.htm

Misschien is het wat makkelijker om dit als uitgangspunt te nemen en de "zandbak" eronder te plaatsen voor de zuilvorm. Natuurlijk wel eerst zonder basvent te beginnen?
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Hier nog een linkje naar een ontwerp met de 164 HDS exclusive woofer.

http://www.troelsgravesen.dk/HDS164.htm
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”