lol
gitaareffekt componentenvraagje
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Je kunt ook nog een heel ander schema proberen, gewoon een opamp met 1Meg tussen uitgang en inverterende ingang en dan van de inverterende ingang 3k3 naar massa via een 47nF condensator. Via een 330ohm weerstand op de uitgang van de opamp twee germaniumdiodes aansturen en daaroverheen een C-tje van 1nF. Klinkt erg lekker, vroeger veel mee gespeeld. Vooral in combinatie met Celestion speakers, een bepaald type daarvan had een geweldig mooie rock klank. Ik ben het type nummer vergeten.
Voor de topic starter: je geluid hangt ook enorm van de gitaarspeaker af. Met Celestion en JBL als uitersten. De eerste voor een warm rock geluid, de laatste voor een enorm fel geluid dat het mooist is als je juist niet teveel vervorming hebt.
Dus zoek ook even uit wat er precies in de gitaarversterker van Steve Albini zit.
Voor de topic starter: je geluid hangt ook enorm van de gitaarspeaker af. Met Celestion en JBL als uitersten. De eerste voor een warm rock geluid, de laatste voor een enorm fel geluid dat het mooist is als je juist niet teveel vervorming hebt.
Dus zoek ook even uit wat er precies in de gitaarversterker van Steve Albini zit.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Zal wel een G12 zijn geweest is redelijk standaard.
Zijn meerdere goeie hoor, Jensen, Eminence etc
En in deze merken heb je nog een paar tientallen keuzes
Klankkleur van de rest ligt voor de rest nog in het type versterker (buizen) en hoe de eq sectie is opgebouwd.
Die laatste is vrij karakteristiek per merk (marhsall, fender, vox etc).
En de smoorspoel schijnt ook nog behoorlijk bepalend te zijn.
Al met al een hoop keuzes dus
Maargoed, terug ontopic.
Ik zou met dit schakelingetje beginnen. Lekker standaard lekker simpel.

Zijn meerdere goeie hoor, Jensen, Eminence etc
En in deze merken heb je nog een paar tientallen keuzes
Klankkleur van de rest ligt voor de rest nog in het type versterker (buizen) en hoe de eq sectie is opgebouwd.
Die laatste is vrij karakteristiek per merk (marhsall, fender, vox etc).
En de smoorspoel schijnt ook nog behoorlijk bepalend te zijn.
Al met al een hoop keuzes dus
Maargoed, terug ontopic.
Ik zou met dit schakelingetje beginnen. Lekker standaard lekker simpel.
Op deze pagina vind je tal van mogelijkheden voor alternatieve schema's. http://www.montagar.com/~patj/gindex.htm
Goed dat ik dat even gegoogeld hebjeroen_d schreef:Dus zoek ook even uit wat er precies in de gitaarversterker van Steve Albini zit.
Maar goed, dan blijkt er dit in te zitten:The public interface to Mr. Albini's amp is a completely non-descript aluminum box with three controls:
1 large power button with a blue indicator light
1 giant volume knob (excellent usability, Steve)
1 VU meter to precisely monitor output levels.

En dan weet ik nog niet wat voor speakers hij gebruikt
Maar goed, dat geluid is nou niet bepaald iets wat ik continu zou willen gebruiken, ik vind het alleen übercool, en als ik zoiets simpelweg met een pedaaltje had kunnen bereiken leek me dat heel vermakelijk
Ik ga morgen wat spulletjes kopen en dit weekend de soldeerbout opstoken.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Een wedervraag,
Waarom zou je de perfecte setup van Steve Albini willen ?
Deze visie had ik vroeger ook, toen ik net 2 jaar bezig was met gitaar spelen.
En het grappige is dat het je gewoon niet lukt.
simpelweg, omdat je nooit een 100% perfecte match kan krijgen en dan ligt voor 99% aan ge eigen speelstijl.
Maargoed het kan oo kzo zijn dat j zijn sound gewoon wel mooi vind, maar dat kan je ook met minder apparatuur bereiken
Mijn tip, vind je eigen stijl, maak dat je goed eigen en stel daar je systeem op af.
Het is dan persoonlijk of je dan een nog wat breder gebied wil nemen (omdat je bv in een coverband speelt) zodat je wat meer kan.
Waarom zou je de perfecte setup van Steve Albini willen ?
Deze visie had ik vroeger ook, toen ik net 2 jaar bezig was met gitaar spelen.
En het grappige is dat het je gewoon niet lukt.
simpelweg, omdat je nooit een 100% perfecte match kan krijgen en dan ligt voor 99% aan ge eigen speelstijl.
Maargoed het kan oo kzo zijn dat j zijn sound gewoon wel mooi vind, maar dat kan je ook met minder apparatuur bereiken
Mijn tip, vind je eigen stijl, maak dat je goed eigen en stel daar je systeem op af.
Het is dan persoonlijk of je dan een nog wat breder gebied wil nemen (omdat je bv in een coverband speelt) zodat je wat meer kan.
Hahaha nee nee nee...
Ik hoef het niet per sé zelf te hebben, het is meer dat het zò een onconventioneel typisch geluid is dat ik heel erg nieuwsgierig ben geworden hoe hij dat doet, that's it
Toen ik Shellac voor het eerst hoorde viel ik van mijn stoel van dat 'vuilnisbakgeluid', en anderen die ik ermee kennis liet maken ook.
En over geluid: ik ben nu 4 jaar officieel bassist, en begin me nu pas een beetje met 'het geluid' bezig te houden. Als je altijd op andere brakke versterkers speelt schiet dat ook niet op
En ik ga maandag beginnen met een nieuw bandje wat ontstaan is na een gesprek over Shellac, daarin ga ik gitaar spelen, dus vandaar dat het me momenteel wat meer interesseert.
Ik hoef het niet per sé zelf te hebben, het is meer dat het zò een onconventioneel typisch geluid is dat ik heel erg nieuwsgierig ben geworden hoe hij dat doet, that's it
En over geluid: ik ben nu 4 jaar officieel bassist, en begin me nu pas een beetje met 'het geluid' bezig te houden. Als je altijd op andere brakke versterkers speelt schiet dat ook niet op
En ik ga maandag beginnen met een nieuw bandje wat ontstaan is na een gesprek over Shellac, daarin ga ik gitaar spelen, dus vandaar dat het me momenteel wat meer interesseert.
Goed, ik heb uiteindelijk toch dit (bovenste) schema gebruikt

Maar er komt dus geen geluid uit....
Er zit (voor mij) trouwens één onduidelijkheid in dat schema, dus wellicht komt het daardoor
Die eerste transistor, het pijltje wijst ´naar binnen´, dat komt niet overeen met de PNP of NPN/transistoren die ik heb opgezocht. (`ik heb geen verstand van transistoren´)
Een 2N404a kon ik niet aankomen trouwens, dus heb ik een AC151r gebruikt.
Ik heb het zo gebouwd dat het sigaal op de basis binnenkomt, de emitter hangt aan de 47 uF, en de collector aan de 737 K / 90 K / 1 uF.
Is dat fout???

Maar er komt dus geen geluid uit....
Er zit (voor mij) trouwens één onduidelijkheid in dat schema, dus wellicht komt het daardoor
Die eerste transistor, het pijltje wijst ´naar binnen´, dat komt niet overeen met de PNP of NPN/transistoren die ik heb opgezocht. (`ik heb geen verstand van transistoren´)
Een 2N404a kon ik niet aankomen trouwens, dus heb ik een AC151r gebruikt.
Ik heb het zo gebouwd dat het sigaal op de basis binnenkomt, de emitter hangt aan de 47 uF, en de collector aan de 737 K / 90 K / 1 uF.
Is dat fout???
- hovingsteven
Fototje?
PNP -> Pijl Naar Plaat.
Dus het pijltje naar het streepje.
Plaatje:

Fototje (voorbeeld) :

[Edit] en de npn is natuurlijk die andere met het pijltje niet naar binnen toe ( niet naar de plaat ).
Over het algemeen is de bc547, bc557 npn, pnp een goeie vervanger voor dit soort transistoren.
Het gebruiken van een andere transistor wilt niet zeggen dat deze nog steeds goed gedementioneerd is. Met andere woorden neem je een andere transistor is het niet zeker dat het werkt.
Ik zal van de week eens kijken of ik het eens aan het rekenen kan slaan. En deze met bc547'ns enzo....
PNP -> Pijl Naar Plaat.
Dus het pijltje naar het streepje.
Plaatje:
Fototje (voorbeeld) :

[Edit] en de npn is natuurlijk die andere met het pijltje niet naar binnen toe ( niet naar de plaat ).
Over het algemeen is de bc547, bc557 npn, pnp een goeie vervanger voor dit soort transistoren.
Het gebruiken van een andere transistor wilt niet zeggen dat deze nog steeds goed gedementioneerd is. Met andere woorden neem je een andere transistor is het niet zeker dat het werkt.
Ik zal van de week eens kijken of ik het eens aan het rekenen kan slaan. En deze met bc547'ns enzo....