TFT monitor

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
meanman64

TFT monitor

Bericht door meanman64 »

Ik ben niet zeker of het hier thuishoort maar ik ga het toch proberen.Ik heb een TFT monitor van Medion liggen met een prob.Geprobeert op 3 verschillende computers en op alle 3 vertoonde deze hetzelfde probleem.
Als je de pc opstart gaat het aanlampje groen oplichten dan zie de windows even op het scherm om dan even vlug weer te verdwijnen druk je op de aan-uit toets welke vooraan staat heb je voor een kleine second beeld en dan niks meer .Telkens je op de knop drukt is dat.
Ik zelf ken er niks van maar mss is er iemand die dit kan repareren thuis of op school.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

lijkt een relais dat niet goed werkt?
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Zet de resolutie van de pc even op 600 bij 800 en de vernieuwingsfrequentie op 60 hertz of lager, doe dit desnoods even via een andere monitor, als je dit gedaan hebt probeer dan de medion weer.
Mocht ie het dan weer doen dan kun je kijken hoever je de resolutie en de vernieuwingsfrequentie kan opschroeven.
meanman64

Bericht door meanman64 »

Stephen2006 schreef:
Zet de resolutie van de pc even op 600 bij 800 en de vernieuwingsfrequentie op 60 hertz of lager, doe dit desnoods even via een andere monitor, als je dit gedaan hebt probeer dan de medion weer.
Mocht ie het dan weer doen dan kun je kijken hoever je de resolutie en de vernieuwingsfrequentie kan opschroeven.
Dit heb ik vandaag geprobeerd maar geen verbetering het probleem blijft.
Jorrit

Bericht door Jorrit »

Het zou ook aan de voeding kunnen liggen. Gaat de hele tft uit of valt alleen het beeld weg. Als de hele tft wegvalt heb je kans dat je voeding beschadigd is. Hierdoor schakeld deze vanzelf weer uit. Meestal kun je het horen als je voeding niet goed is deze maakt dan een piepend of tsjirpend geluid.
Is dit het geval dan is de kans groot dat de elco's van de voeding uitgedroogt zijn en soms zijn ook de diodes beschadigd dan.
Zou je een foto kunnen plaatsen van de voeding ?
meanman64

Bericht door meanman64 »

Bedoel je de voeding van de monitor?
Ik zal eens foto's maken van de binnenkant.
Jorrit

Bericht door Jorrit »

Het gaat inderdaad om de voeding in de tft.
Blijft de tft nog wel aan als het beeld wegvalt of gaat deze ook uit. Kun je meestal wel aan het ledje aan de voorkant zien.
meanman64

Bericht door meanman64 »

Als het beeld wegvalt blijft het lampje blauw branden.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Je kunt eens met een zaklamp of een andere lichtbron op het scherm schijnen en kijken of je dan heel zwak het beeld ziet. Als dat zo is, is de voeding van je verlichting kapot. De verlichting zelf doet het, anders kun je niet het scherm eventjes zien opkomen. Als je nu beeld ziet, hoef je alleen maar een andere inverter te plaatsen (meestal extern) en je monitor zal het weer doen. Ik heb onlangs hetzelfde probleem gehad met mijn TFT (Benq), maar heb nog geen tijd gehad om hem te fixen. Komt denk ik dit weekend aan de beurt. Inverter kost bij Electronica Online een euro of 8, daarbij nog een 12V laptopvoeding voor als je geen 12V kunt vinden in je monitor en je bent weer het mannetje.

Groeten,
Mischa
meanman64

Bericht door meanman64 »

Wat bedoel je met inverter?
Bedoel je inverter voor TFT lampen?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ja, dit is een soort electronische transformator die de spanning omzet naar 800-1200V voor de verlichtingsbuisjes in je scherm. Ik ga er denk ik dit weekend mee aan de slag en heb er extra een 12V voeding bijgekocht om het printje te voeden.

Ik laat wel weten of en hoe het werkt.

Groeten,
Mischa
meanman64

Bericht door meanman64 »

Prima!
meanman64

Bericht door meanman64 »

Misha,heb je nog iets geprobeerd ivm het TFT scherm?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Nou, ik heb van de week wat onderdelen besteld die defect zijn. Heb alleen nog niet de goeie zekering kunnen vinden. Ik stuur je straks nog wel een paar links met informatie over deze monitor.

Groeten,
Mischa
meanman64

Bericht door meanman64 »

Ik heb bij Baco zo en inverter gekocht maar ik denk dat ik er 2 nodig heb daar het LCD scherm 4 aansluitingen heeft.Heb jij al iets geprobeerd met die converter?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Nee, ik heb een aantal tips gelezen waarmee de monitor te repareren zou zijn zonder extra inverter. Ik ben nog niet achter de aansluitingen van de buizen namelijk. Ik vermoed dat ze een common hebben en 2 aparte hoogspanningsaansluitingen, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb trouwens een scherm met 2 aansluitingen. Overigens kun je de complete voedingsprint nog nieuw bestellen, zowel voor de 2, als ook voor de 4 aansluitingen.

Met repareren ben je maar een paar euro aan componenten kwijt, dat is een gok die ik wel durf te nemen.

Groeten,
Mischa
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”