Actief 2weg filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

kan je die meting is overdoen op een toch wel behhorlijk volume, en kan je deze is posten, dan zien we in ieder geval toch al of het filter op zich goed is.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

[img]/Grafiek2.JPG[/img]
Volgens mij kun je gerust zeggen dat hier iets voor geen zak klopt.
Maar volgens mij is het ook een meting van niks.

[img]/Grafiek3.JPG[/img]
Deze met het volume harder.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

klik is op het icoontje van je bron, tot je vanboven de tekst ziet MLS, of eventueel met witte ruis, en probeer dan eens opnieuw

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

[img]/Grafiek4.JPG[/img]
zoiets?
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:53, 3 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

bij die impuls 2d measurement, je kan die grafiek gewoon via edit en copy diagram gewoon bewaren als bitmap.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

[img]/GrafiekMute.JPG[/img]
En dit meet ik als ik de box uit heb...

Eigenlijk zou je deze 2 van elkaar af moeten trekken, kan dat niet? :P

1) Volgensmij gaat ie wel goed bij 1600Hz, denk je niet?
2) Nu kun je zien dat de woofer zachter speelt (of mic kan het niet aan, maar denk het eerste), dit kun je ook wel horen, de bas is namelijk ook nog niet hard genoeg.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

je tweet speelt idd te hard tov je woofy ( db of 3 gok ik ), de afval op het einde na de 10k is gewoon de mic die zen werk niet meer doet. De overgang op zich lijkt me precies prima, iets "te" prima eigenlijk. Heb je die 1600 al nagemeten ( dacht van wel ) ?

Je kamer is precies geen fan van 200Hz :)

Zeg Juul, als je nou je uitgang van je filter neemt, en je neemd dat binnen in je lijn ingang dan kan je een fft analyse maken van je filter opzich, gewoon leuk om te doen en dan zie je dat alles correkt is ( wat wel is denk ik )

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
Zeg Juul, als je nou je uitgang van je filter neemt, en je neemd dat binnen in je lijn ingang dan kan je een fft analyse maken van je filter opzich, gewoon leuk om te doen en dan zie je dat alles correkt is ( wat wel is denk ik )

Groetjes
Rudy
Sweet!!! Mooi programma zeg, dat zelfs dat kan! :D

En die 200Hz, daar gaat nog heel wat vanaf van die dip hoor, kijk maar bij het 2de plaatje wat ik meet zonder mijn amp aan.

En die 1600 Hz, dat zou toch best kunnen, ik heb allemaal 1% caps en weerstanden :lol:

Maar verticaal dat is geen dBs ofwel? Beetje veel verschil lijkt me anders :shock:
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
Heb je die 1600 al nagemeten ( dacht van wel ) ?
Ja bij 1600 Hz was de amplitude van de woofer en tweeter precies even groot.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

sluit nou eens die tweet in tegenfase aan ( + en - omdraaie n:) ) , dan zou je een toch wel behoorlijk fout moeten meten op 1600Hz.

Waar je je niet te veel van moet aantrekken is de meting op zich Juul, als ik dit binnenhuis doe trekt het ook op niet veel hoor :lol:

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

O gelukkig, vond het net een maanlandschap :wink:

Euhm ik zal de soldeerbout en schroevendraaier eens pakken dan :P
/edit
Of ik draai de 2 draadjes om bij mijn amp :twisted: :wink:

[img]/TweetWoofTegenF.JPG[/img]
Metingen1 (tegenfase)

[img]/TweetWoofTegenF2.JPG[/img]
En metingen2 (tegenfase).
Dit zijn aardig wat metinkjes over elkaar, lijkt me beter. Bij 1600Hz zie je nu een dal, dus dit klopt wel met het plaatje van jeroen.


Dat impulse 3d measurement werkt ook niet, de lijnen zijn overal even groot in de ms richting...
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

kan je is gewoon meten tussen 500hz en 4Khz, heb je wat meer detail.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

[img]/TweetWoofTegenF3.JPG[/img]
Daar kan ik niet echt veel uit opmaken...
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

ik dus ook niet :D

kan je je fft is hoger zetten dan 4096

gaat je resolutie omhoog, je bereik gewoo laten.
kan je dan de mering laten uitmiddelen van 10 metingen ofzo.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

o kzie al :P
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

op setup klikken bij de kant van je mic op je main window, en dat op 16k ofzo zetten.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

[img]/TweetWoofTegenF3.JPG[/img]
Tis wel wat beter nu. Maar volgensmij nog steeds een meting van niks.
Hoe meten jullie dan?
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

en nou terug de goeie op deze manier van meten :)
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

[img]/Tegenfase4.JPG[/img]
TegenFase

[img]/Fase4.JPG[/img]
Fase

Jah, dat lijkt me duidelijk :D

Dus dit komt oa door de delay en faseverschuivingen heb ik begrepen 8)


Alleen heb ik van die kermis meetresultaten... Hoe moet het goed gebeuren dan? In een grote kamer?
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

ziet er idd beter uit 8)

meet nu het geheel is uit met een zo hoogst mogelijke FFt waarde en uitmiddellen over een meting of 20, zodanig dat we eens kunnen zien of je units kwa rendement okey zijn of niet. ( en of de delay okey is kwa gatopvullen tussen de xovers )

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Zow!! Als ik een spleet bij het achterpaneel overlaat dan zie ik dit echt goed in de meting terug! :D

Nou weet ik wel hoe ik die br pijp ga tunen!!:lol:

Miss ga ik een leuk microfoontje kopen bij reichelt als het niet al te duur is.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Sommigen op dit forum hebben zoon celletje kunnen vinden voor ong 10euro, vraag me niet wie, wat en waar, maar het is idd wel handig.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Is er een manier dat je dat proggie kan calibreren? dat je geen last meer hebt van het achtergrondruis. Met reference zeker?

[img]/Fasetotaal.JPG[/img]
Totaalplaatje, Bafflestep is nog 220Hz
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

die spikes die je ziet is geen ruis hoor, dat zijn gewoon de invloeden van je kamer.

Misschien zit ik er naast hoor, maar op zich is het volume redelijk juist ( ~ 1 a 2 dB ), maar zakt ie weg naar het xover toe, hier kan je eventueel is proberen met een hogere cap bij je delay ( 12n/15n ipv 10n ) om te zien of dit verbeterd of verslechterd.
Je bsc mag naar mijn mening toch net iets hogerfrequent liggen, alhoewel dat lastig te zien en te meten is, daar je kamer hierbij te veel het geheel beinvloed vanaf een 200Hz ( lager wel te verstaan ).
( alhoewel je een val kan zien tussen 300 en 500Hz )

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

[img]/Woofer.JPG[/img]
Woofer
Goh die meting van de woofer komt best wel wat overeen met de datasheet!

[img]/Tweeter.JPG[/img]
Tweeter
Ook deze heeft wel wat weg van de datasheet.

Best leuk dat meten! :D
Zijn dit redelijke metingen, of is het beetje crappie?
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”