8" woofer (Wega) als subwoofer gebruiken?
Moderator: Beheerdersteam
8" woofer (Wega) als subwoofer gebruiken?
Hallo,
Ik heb een tijdje geleden voor 3 euro een 3weg box gekocht, en daar zat een mooie 8" woofer in.
Alles wat ik erover weet is dat ie in een gedempte kist zat van 18L, de impedantie is 8 ohm, powehandling is (minimaal) 60-80W en hij is waarschijnlijk best goed (dikke kabels zaten eraan, en er hoorde een dometweeter en domemiddentoner bij).
Zou ik deze woofer kunnen gebruiken als subwoofer?
Ik heb een tijdje geleden voor 3 euro een 3weg box gekocht, en daar zat een mooie 8" woofer in.
Alles wat ik erover weet is dat ie in een gedempte kist zat van 18L, de impedantie is 8 ohm, powehandling is (minimaal) 60-80W en hij is waarschijnlijk best goed (dikke kabels zaten eraan, en er hoorde een dometweeter en domemiddentoner bij).
Zou ik deze woofer kunnen gebruiken als subwoofer?
Dat weet ik, maar daarom dacht ik: jullie hebben al zoveel drivers gezien, dat jullie wel weten hoe een subwoofer eruit ziet.
Op internet kan ik niks van deze speaker vinden.
Kan ik het beste gewoon luisteren/meten hoe laag de woofer komt?
(Ik zat te denken aan een kubus van 30x30x30cm (buiten) en dan 18mm dik MDF.)
Op internet kan ik niks van deze speaker vinden.
Kan ik het beste gewoon luisteren/meten hoe laag de woofer komt?
(Ik zat te denken aan een kubus van 30x30x30cm (buiten) en dan 18mm dik MDF.)
- bartsegers
Leuk projectje om in een hele lange TL te steken....
Ik schat dat de Fs van de woofer erg laag ligt. (rond de 35 hz give or take a bit)
Verder is de kwaliteit niet super, korfje is goedkoop magneetje klein etc.
Maar dat neemt niet weg dat hij niet goed presteert.
Ik heb nog wel enkele TL ontwerpjes liggen voor andere 8" woofertjes die kan ik je eventueel wel geven mocht er interesse zijn. ( een 8"woofertje met een TL getuned rond de 30-35 hz is niet klein moet ik erbij zeggen.
Ik schat dat de Fs van de woofer erg laag ligt. (rond de 35 hz give or take a bit)
Ik heb nog wel enkele TL ontwerpjes liggen voor andere 8" woofertjes die kan ik je eventueel wel geven mocht er interesse zijn. ( een 8"woofertje met een TL getuned rond de 30-35 hz is niet klein moet ik erbij zeggen.
- jantje-secuur
Dat moet in 40x40x40 kunnen! Zeven keer vouwen, eerst naar de achterkant, en vervolgens weer naar voren.bartsegers schreef:Leuk projectje om in een hele lange TL te steken....
Een TL wordt denk ik een beetje te groot. Ik ga 'm namelijk misschien als subwoofer bij de computer gebruiken, en m'n moeder wil geen grote 'rotzooi' dingen onder de computer. Maar m'n vader wil geen klein subwoofertje, want het moet wel mooi klinken.
(Ik heb ook nog een 5" woofertje, die in een kast moet van 6L. Ik vind dat ding erg lijken op een Visaton W130. Hij komt uit de Logitech X-230, en m'n moeder wil dat ik die gebruik.)
Misschien kan ik m'n moeder overhalen dat zo'n groter ding beter klinkt...
(Ik heb ook nog een 5" woofertje, die in een kast moet van 6L. Ik vind dat ding erg lijken op een Visaton W130. Hij komt uit de Logitech X-230, en m'n moeder wil dat ik die gebruik.)
Misschien kan ik m'n moeder overhalen dat zo'n groter ding beter klinkt...
- bartsegers
- bartsegers
- bartsegers
Als je eens alles op een rijtje zet wat je wilt, dat scheelt een pagina of 2 in je topic....
Een bandpass subje maken zo op de gok is niet slim. Dat vereist toch echt rekenwerk met een simulatie progje. (en een driver die zich lekker voelt in een 4/6th order banspass subje)
Maar zoals aangegevens al, in een 40 kubusje moet een tl ook mogelijk zijn. (zo eventjes uit mn hoofd)
Een bandpass subje maken zo op de gok is niet slim. Dat vereist toch echt rekenwerk met een simulatie progje. (en een driver die zich lekker voelt in een 4/6th order banspass subje)
Maar zoals aangegevens al, in een 40 kubusje moet een tl ook mogelijk zijn. (zo eventjes uit mn hoofd)
Het is voor bij de computer, en m'n vader wil toch niet dat ie groot wordt.
Dus dat wordt gewoon dat 5" ding.
Een Visaton WS-17E kost bij de elektroboer bij mij in de buurt €25,-. Kan ik beter de 4 ohm versie nemen, of de 8 ohm? Mijn versterker kan met 4 ohm, maar 8 ohm is volgens mij standaard voor hifi.
En dan een TL. Moet de lengte 1/4 golflengte zijn als de woofer en het einde van de lijn dicht bij elkaar zitten, en 1/8 als het een ongevouwen lijn is?
(Die 8"er verkoop ik dan aan drugsb.)
Bedankt voor de reacties!
Dus dat wordt gewoon dat 5" ding.
Een Visaton WS-17E kost bij de elektroboer bij mij in de buurt €25,-. Kan ik beter de 4 ohm versie nemen, of de 8 ohm? Mijn versterker kan met 4 ohm, maar 8 ohm is volgens mij standaard voor hifi.
En dan een TL. Moet de lengte 1/4 golflengte zijn als de woofer en het einde van de lijn dicht bij elkaar zitten, en 1/8 als het een ongevouwen lijn is?
(Die 8"er verkoop ik dan aan drugsb.)
Bedankt voor de reacties!
- Jan-Willem
- Contacteer:
Dit kan je geen subwoofer noemen vind ik....
Koop alsjeblieft eens wat.. dan merk je het verschil
Koop alsjeblieft eens wat.. dan merk je het verschil
Laatst gewijzigd door Jan-Willem op ma 11 feb 2008, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- Soundexcel
Die Visaton W-250-S vind ik erg mooi. Ze hebben ook een lage resonantiefrequentie, dus ze zullen wel erg laag komen. Misschien wil ik die wel kopen (voor een subwoofer of als monitor), maar eerst wil ik er een dag/nacht over nadenken.
@Yannick: het is gewoon wat het meest praktisch is.
Edit: de kist wordt 56.3L en getuned op 39.29Hz. f3 is dan 43Hz. (bij WinISD waren de parameters verkeerd ingevoerd, ik kwam toen uit op een kist van 140L.)
@Yannick: het is gewoon wat het meest praktisch is.
Edit: de kist wordt 56.3L en getuned op 39.29Hz. f3 is dan 43Hz. (bij WinISD waren de parameters verkeerd ingevoerd, ik kwam toen uit op een kist van 140L.)
- anonamemouse
wij gebruiken even de zoekfunctie en vinden dan de volgende postdrugsb schreef:die wil ik wel hebben hoeveel wil je er voor hebben?
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 215#111215
- bartsegers
Ik vind het trouwens wel zo netjes als er mensen reageren in hun eigen topic (tekoop gevraagd)drugsb schreef:Soundexcel schreef:[Reclame mode]
Ik heb nog twee visaton W-250-S 10" drivers in de aanbieding.
Kost niks. Werken erg goed.
zie aangeboden.
die wil ik wel hebben hoveel wil je er voor hebbe ?
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=5797
Maargoed.....
Waarom ga je niet wat experimenteren met de 8" woofer en wat proefkistjes? Spaanplaat kost niet zo heel veel (sommige DHZ-winkels hebben nog wel eens reststukken liggen voor een paar euro. Zo kun je een optimaal volume bepalen. Laat je ouders meeluisteren en geef ze een stem in wat het beste klinkt.
Maak dan een nette kast op het volume van de proefkast.
Voor huis hifi zou ik voor 8 Ohm gaan, met 4 Ohm haal je wel meer energie uit een versterker (handig in de auto) maar het rendement van de luidspreker is lager.
Maak dan een nette kast op het volume van de proefkast.
Voor huis hifi zou ik voor 8 Ohm gaan, met 4 Ohm haal je wel meer energie uit een versterker (handig in de auto) maar het rendement van de luidspreker is lager.