Goeie inspeel/ test cd

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Boerenterprise

Goeie inspeel/ test cd

Bericht door Boerenterprise »

Wie heeft er ervaringen met inspeel/ test cd's? Lijkt mij namelijk erg handig. Verschillende sweeps en test tonen en als hij ook gebruikt kan worden om de speakers in te spelen is het helemaal handig.

Dus..... Wat zijn jullie ervaringen?

Chris
anonamemouse

Bericht door anonamemouse »

een cd met 75 minuten "pink noise" erop zou perfect zijn denk ik. dan heb je alle frequenties in een keer, en zou de speaker over het volledige geluidsspectrum lekker los moeten komen.
kan iemand zoiets maken?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Er zijn zat progjes op internet waarmee je een 75 minuten pink noise WAV file kunt maken die je dan zelf op CD kunt branden.
Implo

Bericht door Implo »

En een goede test-cd met allerlei stukjes met instrumenten, testtonen en verschillende noises is een cd van Behringer, ik heb er hier ergens wel eentje liggen, weet zo niet hoe hij heet. Beetje blauw-paarsachtig doosje.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Beste test-cd is by far de cd waar de meeste muziek op staat de JIJ mooi vind!! :D Inspelen: gewoon doem met gewone muziek, kun je mooi horen hoe ie steeds beter gaat spelen!

Jan
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Ik gebruik zelf nooit test cd's om speakers in te spelen. Als beide gemaakt zijn zet ik ze tegen elkaar, doek erover en 1 speaker in tegenfase aansluiten, tuner aanzetten en een paar dagen lekker laten staan. Doordat de ene speaker in tegenfase staat t.o.v. de ander met de doek er nog eens over (oud dekbed) hoor je d'r weinig van, maar komt wel alles lekker los.
Gobla

Bericht door Gobla »

MDS calibrator 1 tot en met ?? 8) .

MDS calibrator 1:
http://www.tagtuner.com/music/albums/MD ... m-v21252b6
MDS calibrator 2:
http://www.tagtuner.com/music/albums/MD ... um-v2cf23d

En zijn er volgens mij nog meer.

Die system burn in op 1 is erg handig, maakt gebruik van pink noise, sine sweeps, attack, fase, antifase, enz.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Wowly schreef:
Beste test-cd is by far de cd waar de meeste muziek op staat de JIJ mooi vind!!
ja en nee... bij m uziek die ik echt mooi vind, heb ik problemen met het luisteren naar de speaker...
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

@anonamemouse:
Audacity misschien wat?

Je kan er signalen mee genereren waaronder roze ruis. En het is gratis. En dan brand je het gewoon op een cd.

Totale kosten: een halve euro.

Trouwens, je kan er ook sweeps mee maken (chirp).
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Op de site van Hagerman (frykleaner) staat een audiosample (MP3)
Deze een aantal keren achter elkaar plakken en op een CD branden.

http://www.hagtech.com/frykleaner.html

Kees
hovingsteven

Bericht door hovingsteven »

Henkjan schreef:
Wowly schreef:
Beste test-cd is by far de cd waar de meeste muziek op staat de JIJ mooi vind!!
ja en nee... bij m uziek die ik echt mooi vind, heb ik problemen met het luisteren naar de speaker...
Viool of contrabas? Persoonlijk ga ik toch voor de accoustische gitaar.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Wowly schreef:
Beste test-cd is by far de cd waar de meeste muziek op staat de JIJ mooi vind!! :D Inspelen: gewoon doem met gewone muziek, kun je mooi horen hoe ie steeds beter gaat spelen!

Jan
1 minuut stilte op Bose boxen klinkt geweldig! Zeker als je ze ermee hebt ingespeeld (grapje). :lol:

Als je je speakers inspeelt met muziek die je leuk vindt en die bijv. veel lage tonen heeft en weinig hoge tonen, dan is het toch zo dat je woofer al helemaal ingespeeld is en je tweeter nog niet?
Jered vd O

Bericht door Jered vd O »

Ik heb begrepen dat MP3-bestanden beperkt zijn in het frequentiebereik: 20Hz - 20kHz

Dit is dus niet ideaal voor het inspelen, of wel?

En hoe gaan jullie hier mee om als het gaat om gedownloade testgeluid/-muziek? Gebruiken jullie dan een WAV-bestand, of heeft deze ook zijn beperkingen qua frequentiebereik?
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Ik speel niets in, behalve luidsprekerdrivers om de ophanging wat los te maken. Daarbij bekommer ik me niet om het soort muziek of geluidsgolven, als er maar beweging in de ophanging zit.

Maar mocht je inspelen belangrijk vinden: mp3 bestrijkt nagenoeg hetzelfde frequentiebereik als je CD-speler. M.i. zal het weinig uitmaken, en zeker niet als je er niet vies van bent om af en toe naar mp3 luisteren.
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door amanda »

Om je basluidsprekers, met name een sub, in te spelen kan ik je van Depeche mode de track Happiest Girl (Kiss-a-Mix) aanraden, deze staan op diverse single's World in My Eyes. Echt een onwijs gaaf laag zit hier in, piek rond de 30 a 40 Hz
Er zit 1 nadeel aan, je krijgt ruzie met de buren :roll:
En je raakt in trance 8)
Plaats reactie