Heren,
Zoals velen worstel ik met integratie-problemen tussen een stereo-setup en een surround setup.
Alles zou vrij simpel opgelost kunnen worden door het aanschaffen van een preamp met een "direct HT input" , of een volume onafhankelijke input.
Omdat ik vrij tevreden ben met de huidige preamp (MF X-P100), had ik deze liever aangepast. Ik zou van één van de AUX inputs een volume onafhankelijke input wilen maken.
Heeft iemand dit al eens gedaan met een voorversterker?
De eindversterkers omschakelen dmv een relais is geen optie omdat de eindtrappen behoorlijk ongezonde ploppen veroorzaken op de speakers tijdens deze actie.
Ideeën?
Wim J
hoe ? een aux ingang omvormen naar HT direct input.
Moderator: Beheerdersteam
Hallo Wim,
Je MF X-P100 ombouwen om je volume regeling te bypassen zal lastig worden.
De ploppen bij omschakelen met een realais worden veroorzaakt doordat de uitgangs elco'tjes niet goed gebiased worden als ze niet aangesloten zijn. Je kan proberen om die uitgangen af te sluiten voor het relais met een 100K weerstandje naar massa. Meestal is het "plop"probleem dan opgelost bij omschakelen.
Je MF X-P100 ombouwen om je volume regeling te bypassen zal lastig worden.
De ploppen bij omschakelen met een realais worden veroorzaakt doordat de uitgangs elco'tjes niet goed gebiased worden als ze niet aangesloten zijn. Je kan proberen om die uitgangen af te sluiten voor het relais met een 100K weerstandje naar massa. Meestal is het "plop"probleem dan opgelost bij omschakelen.
Normaal is een voortrap toch als volgt:
selector - buffertrap 1 - volumeregeling - buffertrap 2-
voor die ht direct ingang hoef ik enkel:
selector - buffertrap -
De vraag is nu hoe doe ik dat het beste?
Ik heb de MF XP100 nog niet opengehaald, in eerste instantie gaat het me om het principeschema.
Als surround versterker gebruik ik de SR7200 van Marantz (gebruik hem als surround voorversterker) Deze bezit twee 12V triggers, misschien kan ik daar iets mee sturen. Zodat ik bij het kiezen van een bron aangesloten op de sr7200 een relais stuur waardoor de frontkanalen op de stereo eindtrappen terechtkomen.
2 Pjotr: jij zou dus een relais plaatsen tussen de MFXP100 en de eindtrappen,...
Wim J
selector - buffertrap 1 - volumeregeling - buffertrap 2-
voor die ht direct ingang hoef ik enkel:
selector - buffertrap -
De vraag is nu hoe doe ik dat het beste?
Ik heb de MF XP100 nog niet opengehaald, in eerste instantie gaat het me om het principeschema.
Als surround versterker gebruik ik de SR7200 van Marantz (gebruik hem als surround voorversterker) Deze bezit twee 12V triggers, misschien kan ik daar iets mee sturen. Zodat ik bij het kiezen van een bron aangesloten op de sr7200 een relais stuur waardoor de frontkanalen op de stereo eindtrappen terechtkomen.
2 Pjotr: jij zou dus een relais plaatsen tussen de MFXP100 en de eindtrappen,...
Wim J
Hallo Wim,Wim J schreef:2 Pjotr: jij zou dus een relais plaatsen tussen de MFXP100 en de eindtrappen,...
Wim J
Dat zou ik idd doen in dit geval. Aan je MF gaan sleutelen lijkt mij niet zo slim, het maakt hem ook een stuk minder waard als je hem weer wil verkopen. Zou een soort van schakelboxje maken met een kleinsignaal relaisje erin waarop je zowel je MF als je Marantz aansluit. Of de schakeluitgangen van je Marantz direct een relais kunnen aansturen is niet zeker, ken hem verder niet. Vaak kunnen ze maar een paar mA leveren. In dat geval moet je het relais met een extra schakeltorretje aansturen. Dan heb je wel extra voedingsspanning nodig wat je eventueel met een klein stekkervoedinkje kan doen.
Kan eventueel wel een schema'tje voor je in elkaar flansen.
