Ontwerp voor inmiddels aanzienlijke high-end set subwoofers.
Moderator: Beheerdersteam
-
happystation.nl
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Contacteer:
Ontwerp voor inmiddels aanzienlijke high-end set subwoofers.
Hallo iedereen,
Als newbie op deze verse site wil ik toch maar hulp inroepen bij mijn plannen. Ik ben al 8 jaar actief met prof. audio voor mijn drive-in disco (www.happystation.nl), en aangezien dit voorlopig oke is (alles zelfbouw), wil ik me nu richten op mijn surround installatie.
Plan:
Ik wil een budget actieve sub bouwen uiteraard tegen zo laag mogelijke kosten met het beste resultaat.
Ik wilde een subje kopen voor mijn surround installatie, toen ik de prijzen een beetje doorkreeg begonnen mijn zelfbouw perikelen op te spelen.
Idee:
Veel subs gehoord, een conclusie: Gepoort best leuk bij films, maar meestal vervelende poortgeluiden, geen strak beeld. Ben ook geen rekenwonder.
Gesloten kast en speakers met enorm stijve ophanging klinkt mij het beste zoals Rel. Betere ervaringen met muziek door snellere beweging woofer naar neutrale stand.
Ik hou al jaren alle nieuwtjes in de gaten in luidsprekerland of het nou prof- home of caraudio is. Zoook bekijk ik toch regelmatig de conrad bijbel, en daarin is mij de komst van de "Eltax Atomic Ice Car subwooferchassis" niet ongemerkt gebleven, als je het over budget hebt..
Loop ik laatst in de mediamarkt, wat schetst mijn verbazing, een actieve sub met de Eltax Ato.....chassis! En ik kan vertellen dat het er naar mijn bescheiden mening niet gek uitzag, behalve dat je voor de prijs van de 10" sub, uit de conrad-gids voor 50 euro meer een dubbel 12" samenstelt.
Aangezien ik geen liefhebber ben van poort bij mijn surround set, wil ik kijken of de Atomic woofer wat moois kan worden in een gesloten behuizing.
Belangrijkste gegevens:
Max power handling: Lekker Belangrijk
Frequency range +/- 4 dB 30 - 1.500Hz
Sensitivity (2,83V / 1M) 91dB
Impedance 4 Ohm
Voice coil diameter 50mm
Magnet weight 43,3oz
Woofer 12" / 300mm
Qts - total Q 0.46
Qms - mecanical Q 12.81
Qes - electrical Q 0.48
Fs - Resonans Frequency 35.2Hz
Vas - Equivalent volume 79.8L
Gezien de Qts moet de woofer ook minstens zo geschikt zijn in een gesloten behuizing. Any ideas?
**zijn trouwens de actieve inbouwmodules van de conrad iets?
Groeten Erik.
Als newbie op deze verse site wil ik toch maar hulp inroepen bij mijn plannen. Ik ben al 8 jaar actief met prof. audio voor mijn drive-in disco (www.happystation.nl), en aangezien dit voorlopig oke is (alles zelfbouw), wil ik me nu richten op mijn surround installatie.
Plan:
Ik wil een budget actieve sub bouwen uiteraard tegen zo laag mogelijke kosten met het beste resultaat.
Ik wilde een subje kopen voor mijn surround installatie, toen ik de prijzen een beetje doorkreeg begonnen mijn zelfbouw perikelen op te spelen.
Idee:
Veel subs gehoord, een conclusie: Gepoort best leuk bij films, maar meestal vervelende poortgeluiden, geen strak beeld. Ben ook geen rekenwonder.
Gesloten kast en speakers met enorm stijve ophanging klinkt mij het beste zoals Rel. Betere ervaringen met muziek door snellere beweging woofer naar neutrale stand.
Ik hou al jaren alle nieuwtjes in de gaten in luidsprekerland of het nou prof- home of caraudio is. Zoook bekijk ik toch regelmatig de conrad bijbel, en daarin is mij de komst van de "Eltax Atomic Ice Car subwooferchassis" niet ongemerkt gebleven, als je het over budget hebt..
Loop ik laatst in de mediamarkt, wat schetst mijn verbazing, een actieve sub met de Eltax Ato.....chassis! En ik kan vertellen dat het er naar mijn bescheiden mening niet gek uitzag, behalve dat je voor de prijs van de 10" sub, uit de conrad-gids voor 50 euro meer een dubbel 12" samenstelt.
Aangezien ik geen liefhebber ben van poort bij mijn surround set, wil ik kijken of de Atomic woofer wat moois kan worden in een gesloten behuizing.
Belangrijkste gegevens:
Max power handling: Lekker Belangrijk
Frequency range +/- 4 dB 30 - 1.500Hz
Sensitivity (2,83V / 1M) 91dB
Impedance 4 Ohm
Voice coil diameter 50mm
Magnet weight 43,3oz
Woofer 12" / 300mm
Qts - total Q 0.46
Qms - mecanical Q 12.81
Qes - electrical Q 0.48
Fs - Resonans Frequency 35.2Hz
Vas - Equivalent volume 79.8L
Gezien de Qts moet de woofer ook minstens zo geschikt zijn in een gesloten behuizing. Any ideas?
**zijn trouwens de actieve inbouwmodules van de conrad iets?
Groeten Erik.
Laatst gewijzigd door happystation.nl op do 19 mei 2005, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- allintojazz
Zelf zou ik gaan voor de Raveland AXX 1010 (hh en k&t gebruikem deze nl. ook).
Zij hebben weliswaar in een gepoorte behuizing gebruikt, maar op de site van Raveland is er ook een voorbeeld van een gesloten behuizing.
Ik heb overigens voor mijn verjaardag
zo'n budget amp gekregen, voor dat geld een erg leuk ding! Veel prik voor weing centen.
Bij mij zit 'ie in een giga bandpass sub (van m'n zwager, met veel pijn en moeite in de woonkamer gekregen, welliswaar onder een kleedje en een plant
).
Maar al met al een best leuk ding, ik gebruik 'm allen voor film, die bandpass kan alleen maar heel diep dreunen.
Zij hebben weliswaar in een gepoorte behuizing gebruikt, maar op de site van Raveland is er ook een voorbeeld van een gesloten behuizing.
Ik heb overigens voor mijn verjaardag
Bij mij zit 'ie in een giga bandpass sub (van m'n zwager, met veel pijn en moeite in de woonkamer gekregen, welliswaar onder een kleedje en een plant
Maar al met al een best leuk ding, ik gebruik 'm allen voor film, die bandpass kan alleen maar heel diep dreunen.
-
happystation.nl
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Contacteer:
Raveland AXX vs. Eltax Atomic
Hoi, even hierop mijn reactie;
Afgezien van het feit dat mijn allereerste subjes voor de drive in van raveMASTER waren en dit best nog grappig spul is, wat uit dezelfde fabriek komt als raveland. Vindt ik wel dat het erg plastic oogt en niet echt degelijk lijkt. De desbetreffende subjes hebben mijn eerste optreden ook niet gehaalt. Niet dat ze kapot zijn, want ik heb ze nogsteeds, maar ze voldeden niet aan het doel wat ik voor ogen had.
Ik heb inderdaad al eens dat gesloten en gepoorte ontwerp zien staan van die dingen, maar het trok me niet heel erg aan.
Kijk maar eens op de site van eltax hoe die atomic er van dichtbij uitziet, en daarnaast heb ik hem bij de mediamarkt even gehoord met film en met muziek en dat viel niet tegen.
Groeten Erik
Afgezien van het feit dat mijn allereerste subjes voor de drive in van raveMASTER waren en dit best nog grappig spul is, wat uit dezelfde fabriek komt als raveland. Vindt ik wel dat het erg plastic oogt en niet echt degelijk lijkt. De desbetreffende subjes hebben mijn eerste optreden ook niet gehaalt. Niet dat ze kapot zijn, want ik heb ze nogsteeds, maar ze voldeden niet aan het doel wat ik voor ogen had.
Ik heb inderdaad al eens dat gesloten en gepoorte ontwerp zien staan van die dingen, maar het trok me niet heel erg aan.
Kijk maar eens op de site van eltax hoe die atomic er van dichtbij uitziet, en daarnaast heb ik hem bij de mediamarkt even gehoord met film en met muziek en dat viel niet tegen.
Groeten Erik
-
happystation.nl
- Contacteer:
Onderschrift
Let maar niet op mijn onderschrift, bij het aanmelden moest ik oppeens denken aan andere forums waar ik wel eens heb gekeken.
K`wist niet dat ie aan stond...
K`wist niet dat ie aan stond...
- allintojazz
-
happystation.nl
- Contacteer:
Afmeting
De 12" lijkt me het meest aantrekkelijk. 15" is gelijk een stuk duurder en 10" scheelt nmlk niet zo veel.
Hoe groter de inhoud van de kast hoe lager de sub zal gaan, wat wel weer ten kosten van het rendement gaat. Ik wil hiertussen een compromis sluiten.
De Fs van de speaker zit op 35Hz, maar ik wil de kast tunen op 30 Hz. Dit lijkt me acceptabel voor een home-sub. Liefst mag ie van mij de overture 1512 nog perfect weergeven maar dat zit er bij een budgetsuub denk ik niet in.
Groeten Erik
Hoe groter de inhoud van de kast hoe lager de sub zal gaan, wat wel weer ten kosten van het rendement gaat. Ik wil hiertussen een compromis sluiten.
De Fs van de speaker zit op 35Hz, maar ik wil de kast tunen op 30 Hz. Dit lijkt me acceptabel voor een home-sub. Liefst mag ie van mij de overture 1512 nog perfect weergeven maar dat zit er bij een budgetsuub denk ik niet in.
Groeten Erik
- voodooless
- Contacteer:
-
happystation.nl
- Contacteer:
Mivoc XAW 310
Dit is inderdaad een heel mooie woofer, maar in vergelijk niet echt "budget". Mivoc maakt de laatste tijd sowiezo wel leuke dingen, ik zou er wel graag vaker mee willen expirimenteren. Het probleem is dat de componenten niet makelijk verkrijgbaar zijn in nederland. Echt goedkoop zijn de componenten ook niet. Dan is de keus om toch naar een hoogwaardig merk te gaan meer logisch.
Mijn insteek was om een zeer acceptabele budget sub te bouwen, waarvan je veel plezier beleeft voor weinig geld.
Mijn insteek was om een zeer acceptabele budget sub te bouwen, waarvan je veel plezier beleeft voor weinig geld.
- voodooless
- Contacteer:
Re: Mivoc XAW 310
IMHO is toch echt wel gewoon budget spul hoor. Voor veel minder kun je het net zo goed laten. En als je het in NL niet krijgt, laat je het gewoon vanuit DE komen. Hoef je niet eens de deur voor uithappystation.nl schreef:Dit is inderdaad een heel mooie woofer, maar in vergelijk niet echt "budget". Mivoc maakt de laatste tijd sowiezo wel leuke dingen, ik zou er wel graag vaker mee willen expirimenteren. Het probleem is dat de componenten niet makelijk verkrijgbaar zijn in nederland. Echt goedkoop zijn de componenten ook niet. Dan is de keus om toch naar een hoogwaardig merk te gaan meer logisch.
Wil je echt mega budget, met toch nog behoorlijke prestaties, neem dan iets van de Raveland AXX serie. Kun je lekker mee beuken. Kwa prijs/prestatie verhouding zit je met de Mivoc echter beter denk ik.
-
happystation.nl
- Contacteer:
Lekker Beuken???
Even voor de goeie orde: Lekker Beuken???
Mijn intentie is een subwoofer te bouwen helemaal compleet in de prijsklasse van tweehonderd euro. Deze moet zowel bij het kijken van films als bij het luisteren van muziek doen waar die voor bedoeld is en niet op de voorgrond staan beuken.
Als ik lekker wil beuken dan pak ik wel mijn RCF geluidset met ram-audio versterkers van 8000 watt en 15.000 euro uit de schuur.
Als je trouwens 125 euro voor een 12" budget vind, waar de verzendkosten nog niet bijzitten, dan wil ik wel eens weten wat je over hebt voor een high-end woofertje?
Groeten Erik.
Mijn intentie is een subwoofer te bouwen helemaal compleet in de prijsklasse van tweehonderd euro. Deze moet zowel bij het kijken van films als bij het luisteren van muziek doen waar die voor bedoeld is en niet op de voorgrond staan beuken.
Als ik lekker wil beuken dan pak ik wel mijn RCF geluidset met ram-audio versterkers van 8000 watt en 15.000 euro uit de schuur.
Als je trouwens 125 euro voor een 12" budget vind, waar de verzendkosten nog niet bijzitten, dan wil ik wel eens weten wat je over hebt voor een high-end woofertje?
Groeten Erik.
- voodooless
- Contacteer:
Re: Lekker Beuken???
Euhh, ja... Maar ook niet meer of minder dan dat: Lekker "luid", vies, modderig, ranzig en bagger beuken. Sommigen vinden dat geweldig...happystation.nl schreef:Even voor de goeie orde: Lekker Beuken???
Dan is de Mivoc een goede keuzeDeze moet zowel bij het kijken van films als bij het luisteren van muziek doen waar die voor bedoeld is en niet op de voorgrond staan beuken.
Nou, een high-end woofer kan een veelvoud kosten. Wat ik eigenlijk vooral bedoel is ie de 125 Euro imho zeker dik waard is, omdat het gewoon echt een prima woofer is.Als je trouwens 125 euro voor een 12" budget vind, waar de verzendkosten nog niet bijzitten, dan wil ik wel eens weten wat je over hebt voor een high-end woofertje?
Wil je een goedkope amp, overweeg dan een XXL van PowerSound. Die krijg je voor zo'n 50~60 euro. Blijf je toch nog binnen budget. Al kun je je afvragen of de Mivoc dat wel verdient (er is btw ook een 20 cm versie van, die goedkoper is)
-
happystation.nl
- Contacteer:
Qua versterkers heb ik me er eigenlijk nog niet echt zo in verdiept. Ik vind dat spul van conrad er al aardig uitzien voor dat geld.
Aan de opgegeven vermogens bij conrad (maar ook bij mivoc) hecht ik niet zoveel waarde, maar het gaat er natuurlijk om dat het goed werkt, en niet om de max belasting.
Maar je zegt powersoundxxl, waar vind ik dat?
Kan iemand die handig is met audiocad een plot maken van die 12" eltax atomic woofer in een 65 liter behuizing gesloten/ gepoort?
Ben wel nieuwgierig wat deze driver zal doen.
Wat zijn nou als ik het hele budget verhaal even achter wegen laat, PRIJS/KWALITEIT, de alternatieven voor een leuke sub. Uitgangspunt is voor mij toch 12", hij moet lekker laag gaan en kwaliteit geen kwantiteit.
Aan de opgegeven vermogens bij conrad (maar ook bij mivoc) hecht ik niet zoveel waarde, maar het gaat er natuurlijk om dat het goed werkt, en niet om de max belasting.
Kan iemand die handig is met audiocad een plot maken van die 12" eltax atomic woofer in een 65 liter behuizing gesloten/ gepoort?
Wat zijn nou als ik het hele budget verhaal even achter wegen laat, PRIJS/KWALITEIT, de alternatieven voor een leuke sub. Uitgangspunt is voor mij toch 12", hij moet lekker laag gaan en kwaliteit geen kwantiteit.
- voodooless
- Contacteer:
happystation.nl schreef:Qua versterkers heb ik me er eigenlijk nog niet echt zo in verdiept. Ik vind dat spul van conrad er al aardig uitzien voor dat geld.
Volgens mij hebben ze er bij Speaker & Co nog wel een paar. Maar de Conrad amps zijn ook niet verkeerd en beter dan de XXL (maarja, die kost ook echt geen drol
Dat kun je helemaal zelfKan iemand die handig is met audiocad een plot maken van die 12" eltax atomic woofer in een 65 liter behuizing gesloten/ gepoort?
En als dat te ingewikkeld is, is er nog BassCad:deepspace schreef:Dat kun je helemaal zelfDownload WinISD pro, voor de parameters in, en simuleer....
http://www.selfmadehifi.de/basscad.htm
Ik heb hier toevallig een AXX1010 staan met conrad 150W amp. Het is de eerste sub die ik ooit gebouwd heb en was eigenlijk meer een "testcase". Ik ben echter nog steeds zeer tevreden over het resultaat van deze budget sub. Momenteel is dit zelfs de enige die ik nu nog heb (tijdelijk , dat wel) Ik heb ook een XLS10 met PR gehad en een MDS08 met DT150 (Zalig muzikaal klein subje).
Mits laag gecrossed zal de AXX1010 of 1212 je niet tegenvallen en voor budget sub die ook HT aankan zijn er eigenlijk geen alternatieven in dit prijssegment.
Mits laag gecrossed zal de AXX1010 of 1212 je niet tegenvallen en voor budget sub die ook HT aankan zijn er eigenlijk geen alternatieven in dit prijssegment.
-
happystation.nl
- Contacteer:
- voodooless
- Contacteer:
-
happystation.nl
- Contacteer:
Henkjan: P-audio zal inderdaad niet erg diep gaan, je vind ze ook op speakerstore.nl. Zijn er trouwens leukere alternatieven, ben nmlk nog op zoek naar twee maal rcf l15/554k.
Als ik die heb dan komen er twee eminence kappa 15" lf vrij. daar kan je een leuk cinema-subje mee maken dacht ik, die specs liegen er niet om als je het hebt over diepte bereik.
Heeft iemand al eens serieus gekeken naar die Eltax atomic. Wat ik trouwens ook nog kwijt wil. Iedereen loopt vaak af te geven op conrad, maar voorlopig is het een van de weinige die toch probeert een leuk assortimentje te bieden op zelfbouw gebied. En ik weet ook zeker dat iedereen er wel eens lekker een uurtje in zit te neuzen. Ze hebben zeker een hoop troep, maar ook best leuke spullen.
Groetjes.
Als ik die heb dan komen er twee eminence kappa 15" lf vrij. daar kan je een leuk cinema-subje mee maken dacht ik, die specs liegen er niet om als je het hebt over diepte bereik.
Heeft iemand al eens serieus gekeken naar die Eltax atomic. Wat ik trouwens ook nog kwijt wil. Iedereen loopt vaak af te geven op conrad, maar voorlopig is het een van de weinige die toch probeert een leuk assortimentje te bieden op zelfbouw gebied. En ik weet ook zeker dat iedereen er wel eens lekker een uurtje in zit te neuzen. Ze hebben zeker een hoop troep, maar ook best leuke spullen.
Groetjes.
- voodooless
- Contacteer:
-
happystation.nl
- Contacteer:
Te lang gewacht...
Hallo, hier ben ik weer met een (voor mij) trieste mededeling..
Die Eltax Atomic woofer is niet meer leverbaar. Ik wilde de knoop doorhakken en daar een 12" van bestellen. Maar ze zijn geheel uitverkocht en niet meer leverbaar. Deze woofer was trouwens sowiezo altijd snel uitverkocht, dat zegt wel iets..
Nu wil ik toch kijken naar een betere oplossing. Ik wil een stijf opgehangen woofer, zoals die van Rel, 12", met een rendement van boven de 90dB. Ik heb zitten kijken naar de woofers van Polk-audio. De car woofers. Maar misschien weet iemand van jullie iets beters.
Die Eltax Atomic woofer is niet meer leverbaar. Ik wilde de knoop doorhakken en daar een 12" van bestellen. Maar ze zijn geheel uitverkocht en niet meer leverbaar. Deze woofer was trouwens sowiezo altijd snel uitverkocht, dat zegt wel iets..
Nu wil ik toch kijken naar een betere oplossing. Ik wil een stijf opgehangen woofer, zoals die van Rel, 12", met een rendement van boven de 90dB. Ik heb zitten kijken naar de woofers van Polk-audio. De car woofers. Maar misschien weet iemand van jullie iets beters.