Cambridge Azur 740C, tuningwonder?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- asterduc
- Contacteer:
Cambridge Azur 740C, tuningwonder?
Vraag me niet waarom, maar ergens voel ik een onafweerbare drang om deze speler aan te kopen en verder te optimaliseren.
Daarbij stel ik me 2 vragen:
- is dit een goede basis
- wat kan hier nog aan verbeterd worden
Waarom ik deze speler uitkies is éénerzijds de niet onaardige prijs en anderzijds het hoog technologisch gehalte.
Wat die prijs betreft ga ik uit van de engelse prijs, nml 499 GBP, dat is net geen 700 Euro.
Met het hoog technologisch gehalte bedoel ik:
- het custom made CD loopwerk (dus geen DVD loopwerk) met zijn snelle en discrete tray.
- de 2 extra digitale ingangen waardoor hij als DAC kan gebruikt worden voor andere digitale apparatuur.
- een mooie opbouw binnenin het toestel, zoals de RK trafo, vierlagige print (okay, iets moeilijker voor tuning, maar wel netjes)
- en natuurlijk de upsampling, die uniek is voor deze prijsklasse.
Tuning:
Ik neem aan dat er altijd ruimte is voor verbetering.
Zelf heb ik niet de kennis om te beoordelen wat er nog verder te optimaliseren is aan deze speler, maar via dit topic hoop ik daar snel achter komen.
Ik ben benieuwd om te weten hoe jullie hierover denken:
- is de 740C een ideale basis?
- welke zaken zijn hier te verbeteren?
Ed.
Daarbij stel ik me 2 vragen:
- is dit een goede basis
- wat kan hier nog aan verbeterd worden
Waarom ik deze speler uitkies is éénerzijds de niet onaardige prijs en anderzijds het hoog technologisch gehalte.
Wat die prijs betreft ga ik uit van de engelse prijs, nml 499 GBP, dat is net geen 700 Euro.
Met het hoog technologisch gehalte bedoel ik:
- het custom made CD loopwerk (dus geen DVD loopwerk) met zijn snelle en discrete tray.
- de 2 extra digitale ingangen waardoor hij als DAC kan gebruikt worden voor andere digitale apparatuur.
- een mooie opbouw binnenin het toestel, zoals de RK trafo, vierlagige print (okay, iets moeilijker voor tuning, maar wel netjes)
- en natuurlijk de upsampling, die uniek is voor deze prijsklasse.
Tuning:
Ik neem aan dat er altijd ruimte is voor verbetering.
Zelf heb ik niet de kennis om te beoordelen wat er nog verder te optimaliseren is aan deze speler, maar via dit topic hoop ik daar snel achter komen.
Ik ben benieuwd om te weten hoe jullie hierover denken:
- is de 740C een ideale basis?
- welke zaken zijn hier te verbeteren?
Ed.
Laatst gewijzigd door asterduc op vr 08 feb 2008, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een CD-speler wilt tunen is met name de IV-sectie van belang. De resultaten van andere wijzigingen zoals aan de voeding of klok zijn hierbij vergeleken relatief klein.
Bij de Wolfson DAC is de IV-sectie reeds in de DAC geintegreerd en valt dus niet te veranderen. Dus als het puur om het tunen gaat is dit een wat mindere CD speler (los van de overige kenmerken die ik verder niet ken).
De kast is in ieder geval mooi!
Bij de Wolfson DAC is de IV-sectie reeds in de DAC geintegreerd en valt dus niet te veranderen. Dus als het puur om het tunen gaat is dit een wat mindere CD speler (los van de overige kenmerken die ik verder niet ken).
De kast is in ieder geval mooi!
- asterduc
- Contacteer:
Wat is IV-sectie?knuisje schreef:Als je een CD-speler wilt tunen is met name de IV-sectie van belang.
Bij de Wolfson DAC is de IV-sectie reeds in de DAC geintegreerd en valt dus niet te veranderen.
www.Hoer-wege.de spreekt dat tegen. Ik neem aan dat de IV-sectie zoals je het noemt, al op zo'n niveau staat dat de tuning net voor het verbeteren van die kleine verschillen dient.knuisje schreef:De resultaten van andere wijzigingen zoals aan de voeding of klok zijn hierbij vergeleken relatief klein.
Het gaat mij niet om het tunen, eerder het vinden van een relatief betaalbare speler met supergoede weergavekwaliteit. Als 'goal' stel ik een betere weergave als mijn standaard Primare CD31.knuisje schreef:Dus als het puur om het tunen gaat is dit een wat mindere CD speler
Ik ga ervan uit dat elk product ontwikkeld is vanuit een commerciele benadering. Een fabrikant maakt heus geen toestel voor zijn plezier, wel om winst te maken. Vanuit dat oogpunt worden er besparingen doorgevoerd om binnen een bepaald budget te blijven. Die punten kunnen door de DIY worden aangepakt om zodoende een beter apparaat te bekomen. DIE zwakke punten zoek ik.
Ed.
- asterduc
- Contacteer:
Dit is wat ze bij Hoer-wege vertellen:
Das hoer-wege Umrüst-Kit: Wie bei allen Großserien-Geräten ist es auch beim CAMBRIDGE AZUR 740C + 840C möglich, mit einigem Aufwand die Geräte klar zu verbessern. Man hat hier schon mit den "unbehandelten" Geräten relativ gute CD-Spieler. Wer aber einmal erlebt hat, was da noch insbesondere an "Lebendigkeit" und "Selbstverständlichkeit" drinsteckt, sieht die Bezeichnung "guter CD-Spieler" mit ganz anderen Augen.
Die Stromversorgung ist auch hier der erste Ansatzpunkt: Die CAMBRIDGE - Dreher verfügen im Prinzip über einen ausreichenden RK-Trafo (etwa 60VA), der nicht wirklich ersetzt werden muss. Ansonsten sollte aber alles getauscht werden, was in der Stromversorgung und im analogen Signalweg sitzt. Das sind alle Gleichrichter-Dioden und sämtliche Kondensatoren, die Betriebs-Spannungen puffern. Neu eingesetzt werden u.a. 17 schnelle, soft-recovery Gleichrichter-Dioden, und mehr als 60 Elektrolyt-Kondensatoren. So werden aus den serienmäßigen ca. 30.000µ eines 740C bzw. 840C durch unseren Umbau ca. 45.000µ allerbester, schneller Sieb-Kapazität aus PANASONIC-FC und PANASONIC-FM Kondensatoren. Dazu kommen noch 6 allerbeste OP-AMPs, Präzisions-Quarz für das Laufwerk, und das Gehäuse wird (vorsichtig) bedämpft.
Die bessere und vor allen Dingen schnellere Stromversorgung ist immer positiv, und das sicherste Mittel gegen "langweilige Wiedergabe" !! Außerdem kann so das Laufwerk viel mehr der auf der CD gespeicherten Information richtig auslesen, weil der Laser viel "schneller" nachgeführt werden kann. Alle Bereiche im CD-Player profitieren von der störungsärmeren Stromversorgung. Jetzt macht es Sinn, viel bessere und präzisere OP-AMPs einzusetzen. Diese machen nun nicht mehr die Schwächen der Stromversorgung hörbar, und "produzieren" kaum Offset, so dass z.B. die Koppel-Kondensatoren aus dem Signalweg genommen werden können.
Power-Supply: Da eine schnelle Stromversorgung für das Laufwerk immens wichtig ist, gibt es von uns eine Platine, auf der 4 x 3.900µ PANASONIC-FM zusätzlicher Siebkapazität "verbaut" sind. Da auch Gleichrichter-Dioden vorhanden sind, wird diese Platine zwischen dem RK-Trafo und dem SERVO - BOARD eingeschleift. Diese (optionale) Platine kostet fertig bestückt 40.- €, und kann auch später eingebaut werden.
Präziser Takt: Wir empfehlen bei beiden den Einsatz der hoer-wege MASTER-CLOCK mit 24,576 MHz, um den DSP mit ultrapräzisem Takt zu versorgen. Die MASTER-CLOCK setzt der Modifikation das "Sahne-Häubchen" auf. Ohne ist das Klangbild etwas "müder" und nicht ganz so klar durchgezeichnet. Der Einbau der hoer-wege MASTER-CLOCK ist optional, und kann ebenfalls jederzeit später vorgenommen werden.
Das hoer-wege Umrüst-Kit: Wie bei allen Großserien-Geräten ist es auch beim CAMBRIDGE AZUR 740C + 840C möglich, mit einigem Aufwand die Geräte klar zu verbessern. Man hat hier schon mit den "unbehandelten" Geräten relativ gute CD-Spieler. Wer aber einmal erlebt hat, was da noch insbesondere an "Lebendigkeit" und "Selbstverständlichkeit" drinsteckt, sieht die Bezeichnung "guter CD-Spieler" mit ganz anderen Augen.
Die Stromversorgung ist auch hier der erste Ansatzpunkt: Die CAMBRIDGE - Dreher verfügen im Prinzip über einen ausreichenden RK-Trafo (etwa 60VA), der nicht wirklich ersetzt werden muss. Ansonsten sollte aber alles getauscht werden, was in der Stromversorgung und im analogen Signalweg sitzt. Das sind alle Gleichrichter-Dioden und sämtliche Kondensatoren, die Betriebs-Spannungen puffern. Neu eingesetzt werden u.a. 17 schnelle, soft-recovery Gleichrichter-Dioden, und mehr als 60 Elektrolyt-Kondensatoren. So werden aus den serienmäßigen ca. 30.000µ eines 740C bzw. 840C durch unseren Umbau ca. 45.000µ allerbester, schneller Sieb-Kapazität aus PANASONIC-FC und PANASONIC-FM Kondensatoren. Dazu kommen noch 6 allerbeste OP-AMPs, Präzisions-Quarz für das Laufwerk, und das Gehäuse wird (vorsichtig) bedämpft.
Die bessere und vor allen Dingen schnellere Stromversorgung ist immer positiv, und das sicherste Mittel gegen "langweilige Wiedergabe" !! Außerdem kann so das Laufwerk viel mehr der auf der CD gespeicherten Information richtig auslesen, weil der Laser viel "schneller" nachgeführt werden kann. Alle Bereiche im CD-Player profitieren von der störungsärmeren Stromversorgung. Jetzt macht es Sinn, viel bessere und präzisere OP-AMPs einzusetzen. Diese machen nun nicht mehr die Schwächen der Stromversorgung hörbar, und "produzieren" kaum Offset, so dass z.B. die Koppel-Kondensatoren aus dem Signalweg genommen werden können.
Power-Supply: Da eine schnelle Stromversorgung für das Laufwerk immens wichtig ist, gibt es von uns eine Platine, auf der 4 x 3.900µ PANASONIC-FM zusätzlicher Siebkapazität "verbaut" sind. Da auch Gleichrichter-Dioden vorhanden sind, wird diese Platine zwischen dem RK-Trafo und dem SERVO - BOARD eingeschleift. Diese (optionale) Platine kostet fertig bestückt 40.- €, und kann auch später eingebaut werden.
Präziser Takt: Wir empfehlen bei beiden den Einsatz der hoer-wege MASTER-CLOCK mit 24,576 MHz, um den DSP mit ultrapräzisem Takt zu versorgen. Die MASTER-CLOCK setzt der Modifikation das "Sahne-Häubchen" auf. Ohne ist das Klangbild etwas "müder" und nicht ganz so klar durchgezeichnet. Der Einbau der hoer-wege MASTER-CLOCK ist optional, und kann ebenfalls jederzeit später vorgenommen werden.
Deze zet het stroomuitgangssignaal (I) van de DAC om naar een spanningssignaal (V) waar een versterker iets mee kan. Bij de gebruikte Wolfson DAC is deze stroom naar spanningsomzetter reeds op de DAC geintegreerd. Wat ik ervan ben tegengekomen is in feite een soort NE5534 opamp in deze DAC ingebouwd die dit klusje klaart. Een (VFB) opamp is eigenlijk de minst klinkende manier om deze omzetting te doen. Mogelijk beter klinkende alternatieven zijn een Current Feedback opamp, een weerstand gevolgd door spanningsversterker bijv. door een buis of een goede opamp, een discrete omzetter zoals bijvoorbeeld de TIA van Jeroen_d. Ook is dan de lowpassfiltering nog te veranderen.asterduc schreef:Wat is IV-sectie?
Ja, want die willen verkopenasterduc schreef:www.Hoer-wege.de spreekt dat tegen.
Misschien is het een idee om dan deze Primare te modificeren. Bij deze speler wordt de I/V omzetting niet op de (zeer goede) PMC1704 DAC gedaan. Deze speler is wellicht een betere basis voor modificaties. En ook bij deze speler is natuurlijk de voeding en klok(distributie) te verbeteren.asterduc schreef:Het gaat mij niet om het tunen, eerder het vinden van een relatief betaalbare speler met supergoede weergavekwaliteit. Als 'goal' stel ik een betere weergave als mijn standaard Primare CD31.
Nogmaals verder geen kwalificaties over de Cambridge. Zal wellicht ook een goede speler zijn.
In de IV sectie wordt de stroomuitgang die een dac in principe heeft omgezet tot spanning zodat de rest van je appratuur er iets mee kan.
In de dacs in deze cambridge zit de IV conversie al ingebouwd, of dat positief of negatief is daar is nogal wat discussie over.....
Het hoer-wege verhaal lijkt me een beetje het standaard pakket tweaks voor een cd speler als het maximaal bij het upgraden van onderdelen blijft.....
In de dacs in deze cambridge zit de IV conversie al ingebouwd, of dat positief of negatief is daar is nogal wat discussie over.....
Het hoer-wege verhaal lijkt me een beetje het standaard pakket tweaks voor een cd speler als het maximaal bij het upgraden van onderdelen blijft.....
- asterduc
- Contacteer:
bedankt.
Ik begrijp hje standpunt, maar hou niet zo van het Primarte DVD loopwerk. Te traag! het opent en sluit ook niet discreet genoeg.
Daarbij houden zulke CD spelers beter hun waarde als er niet 'aan geknoeid' is.
De Azur 740C kost 'slechts' een vierde van de Primare, dat daagt sneller uit om te verbouwen.
Ed.
dat beloofd niet veel goeds als ik het zo lees.knuisje schreef:Bij de gebruikte Wolfson DAC is deze stroom naar spanningsomzetter reeds op de DAC geintegreerd. Wat ik ervan ben tegengekomen is in feite een soort NE5534 opamp in deze DAC ingebouwd die dit klusje klaart. Een (VFB) opamp is eigenlijk de minst klinkende manier om deze omzetting te doen.
hmm, die wou ik net intact laten.knuisje schreef:Misschien is het een idee om dan deze Primare te modificeren. Bij deze speler wordt de I/V omzetting niet op de (zeer goede) PMC1704 DAC gedaan. Deze speler is wellicht een betere basis voor modificaties. En ook bij deze speler is natuurlijk de voeding en klok(distributie) te verbeteren.
Ik begrijp hje standpunt, maar hou niet zo van het Primarte DVD loopwerk. Te traag! het opent en sluit ook niet discreet genoeg.
Daarbij houden zulke CD spelers beter hun waarde als er niet 'aan geknoeid' is.
De Azur 740C kost 'slechts' een vierde van de Primare, dat daagt sneller uit om te verbouwen.
Ed.
- asterduc
- Contacteer:
Bedankt Sander, lijkt me ook logisch.KT88 schreef:Het Hörwege verhaal is ongeveer de standaard tweak benadering zoals ik die bijv. ook zou toepassen.
Met als kritiekpuntje de enorme hoeveelheid capaciteit die men benodigd acht, evenals het clockverhaal.
Anderzijds zit er wel logica in Peter zijn argumentering, neem ik aan.
Ik ga ervan uit dat ook jij hem slechts puur technisch kunt beoordelen omdat de beschikbare info op het net het enige aanknopingspunt is.
Uitgaande van die gegevens, wat is jouw persoonlijke mening omtrent die 740C?
Voedingscapaciteit: als ik het goed begrijp heeft dat toestel reeds 33.000 uF audiograde capaciteit standaard, moet inderdaad wel voldoende zijn dacht ik zo.
Ed.
- voodooless
- Contacteer:
Niet om het een of ander, maar de WM8740 is geen stroom DAC. Dus ook geen IV
Er zit zelfs al een basic analoog filter in
(ik zie trouwens dat knuisje me voor was )
Ziet er verder netjes uit. Denk niet dat daar nog veel aan te tweaken valt eigenlijk. Jammer dat de specs van de ASRC niet bekend zijn, die bepaald namelijk vergaand de prestaties van de DAC
Wat is er trouwens mis met je Primare CD31?
Trouwens ook al gedacht aan een losse DAC? Kun je je Primare gewoon als loopwerk gebruiken, en blijven er meer centen over de delen die echt van belang zijn. Misschien is dit dan wel iets voor je: http://www.rme-audio.de/products_adi_2.php (kost rond de 650 euro, gebruikt AK4395)
Ziet er verder netjes uit. Denk niet dat daar nog veel aan te tweaken valt eigenlijk. Jammer dat de specs van de ASRC niet bekend zijn, die bepaald namelijk vergaand de prestaties van de DAC
Wat is er trouwens mis met je Primare CD31?
Trouwens ook al gedacht aan een losse DAC? Kun je je Primare gewoon als loopwerk gebruiken, en blijven er meer centen over de delen die echt van belang zijn. Misschien is dit dan wel iets voor je: http://www.rme-audio.de/products_adi_2.php (kost rond de 650 euro, gebruikt AK4395)
Laatst gewijzigd door voodooless op di 12 feb 2008, 0:34, 1 keer totaal gewijzigd.
- asterduc
- Contacteer:
dat ik hem al 2 jaar heb!voodooless schreef:Wat is er trouwens mis met je Primare CD31?
klankmatig niets eigenlijk, maar dat weet je in feite pas als je iets anders hebt.
De primare wil ik niet als loopwerk gebruiken, er zit een DVD lezer in en die irriteert steeds door mijn geduld op de proef te stellen.voodooless schreef:Trouwens ook al gedacht aan een losse DAC? Kun je je Primare gewoon als loopwerk gebruiken
Zowel bij het opstarten als bij het openen en sluiten van de tray.
Daarbij komt nog dat hij niet geruisloos is, die tray bedoel ik. Tijdens het spelen is hij wel stil.
- voodooless
- Contacteer:
- asterduc
- Contacteer:
oef gelukkig, ik begon al te denken dat het aan mij lag.voodooless schreef:Zo oud alDat kan natuurlijk echt niet!
de handen jeuken, maar nee nee nee, van dit toestel blijf ik af.voodooless schreef:Dat het laden lang duurt is vervelend natuurlijk. Daar zou ik zelf ook over kunnen vallen. Loopwerk geluid is natuurlijk iets waar je wat aan kan doen, dus daar ligt een mogelijkheid tot modificatie
Een primare in de verkoop is de volgende dag verkocht, ... maar alleen als hij nog origineel is!
Ed.