Actief 2weg filter
Moderator: Beheerdersteam
Juul,
Als je bereid bent een beetje te investeren, 28 euro, dan heb ik van een aantal mensen gehoord dat audiotester echt heel prettig werkt en zeer is aan te bevelen. Pjotr kan je er meer over vertellen. Speakerworkshop kan het ook allemaal, maar is niet gebruiksvriendelijk en je moet er eerst een heel schakelkastje voor bouwen en hoop gedoe en tijd voordat je het hebt draaien.
Met audiotester kan je ook ruismetingen doen, met ruis bursts zodat je echt goede amplitude en fasemetingen kan doen. Zoals ik die ook doe met DLSA Pro. Dat geeft pas echt fijne en inzichtelijke informatie. Sinus sweeps zijn voor akoestische metingen eigenlijk behoorlijk uit de tijd. Het is zelfs zo dat ik netwerkmetingen, zoals de filtertjes die jij hebt gebouwd, ook gewoon doe met DLSA Pro. Met één druk op de knop krijg je de overdracht van je netwerk van 20 tot 20000 Hz. Geen gedoe met oscilloscoop en sinusgenerator door alle frequenties stappen en waardes opschrijven. Uiteraard blijft jouw scoop onmisbaar voor meten van oscillaties enzo.
Jeroen
Als je bereid bent een beetje te investeren, 28 euro, dan heb ik van een aantal mensen gehoord dat audiotester echt heel prettig werkt en zeer is aan te bevelen. Pjotr kan je er meer over vertellen. Speakerworkshop kan het ook allemaal, maar is niet gebruiksvriendelijk en je moet er eerst een heel schakelkastje voor bouwen en hoop gedoe en tijd voordat je het hebt draaien.
Met audiotester kan je ook ruismetingen doen, met ruis bursts zodat je echt goede amplitude en fasemetingen kan doen. Zoals ik die ook doe met DLSA Pro. Dat geeft pas echt fijne en inzichtelijke informatie. Sinus sweeps zijn voor akoestische metingen eigenlijk behoorlijk uit de tijd. Het is zelfs zo dat ik netwerkmetingen, zoals de filtertjes die jij hebt gebouwd, ook gewoon doe met DLSA Pro. Met één druk op de knop krijg je de overdracht van je netwerk van 20 tot 20000 Hz. Geen gedoe met oscilloscoop en sinusgenerator door alle frequenties stappen en waardes opschrijven. Uiteraard blijft jouw scoop onmisbaar voor meten van oscillaties enzo.
Jeroen
Oeps, te snel jouw post van enkele terug gelezen. Je hebt audiotester al! Hopelijk kunnen anderen je dan wat helpen met het gebruik. Ik zie op de website van audiotester dat je daarmee ook MLS metingen kan doen. Dat is momenteel dé manier voor akoestische metingen van je speaker om te kijken of er geen rare dips en pieken in zitten.
O dat is een shareware versie
. Maar het kan wel!
Ik zie dat de amplitude van beide kanalen (bij het filter) voor de tweeters niet even groot zijn. De ene is 2,5% groter dan de andere. Dit mag niet he?
Volgensmij ligt het aan de feedback weerstanden van de looptijdsvertraging.
Ze zijn wel 1% maar miss zijn ze niet mooi gelijk.
Ik zie dat de amplitude van beide kanalen (bij het filter) voor de tweeters niet even groot zijn. De ene is 2,5% groter dan de andere. Dit mag niet he?
Volgensmij ligt het aan de feedback weerstanden van de looptijdsvertraging.
Ze zijn wel 1% maar miss zijn ze niet mooi gelijk.
Juul, niet lager dan 10k gaan aub, om 2 redenen, de eerste omdat de opamp op dit punt dan bij 1v of meer uit zen classA gebied gaat ( op zich niet zo erg hoor ), maar ten tweede gaat de vervorming omhoog als je de uitgang nog harder gaat belasten.
Zolang het ampletudemetingen zijn gaat sweep nog steeds boven ruis, als het niet te snel moet gaan tenmiste.
Groetjes
Rudy
Zolang het ampletudemetingen zijn gaat sweep nog steeds boven ruis, als het niet te snel moet gaan tenmiste.
Groetjes
Rudy
ivm die 230V aansluiting, ik doe dat meestal gewoon zo dat ik met de inkomende 230V naar een print ga, daar al men zekeringen bijop zet en vandaar met printkroonsteentjes gewoon alle primaire van de trafo's aansluit. De secundaire sluit ik da meestal ook weer aan met dergerlijk printkroondingetjes. Of fastons voor de secundaire als het wat vermogenheftiger word.
Groetjes
Rudy
Groetjes
Rudy
Hoezo? Als je met MLS en tijdvenster meet, krijg je voor een tweeweg boven 300 Hz een heel nauwkeurig respons. Met sinussweep heb je enorme last van reflecties en meet je de kamer mee.Rudy schreef:Zolang het ampletudemetingen zijn gaat sweep nog steeds boven ruis, als het niet te snel moet gaan tenmiste.
Groetjes
Rudy
No problem
. Nu eens kijken of Juul die MLS aan de praat krijgt
. Maar voordat je dat doet Juul, ga eerst eens lekker zorgen voor stereo. Kun je alvast genieten.
Wellicht nog een bruikbare tip voor de optimale vertragingslijn: Sluit je tweeter in tegenfase aan. Dan moet het midden duidelijk minder worden, als je een CD-tje hebt met ruisbandje op 1600 Hz zou dat ideaal zijn. Probeer het midden op het gehoor zo zwak mogelijk te krijgen door die 10nF te verhogen of te verlagen. Ik gok dat ie misschien nog wat hoger moet, woofer loopt vaak meer achter dan je denkt. Als je het midden op 1600 Hz zo zwak mogelijk hebt gemaakt en dan je tweeter weer in fase aansluit, dan komt het optimaal terug en is je delay perfect ingesteld.
Zie onderstaand plaatje. Tweeter in fase en uit fase aangesloten. Ook een crossover op 1600 Hz en je ziet een grote en zeer goed hoorbare dip wanneer de tweeter uit fase is aangesloten.

Groet, Jeroen
Wellicht nog een bruikbare tip voor de optimale vertragingslijn: Sluit je tweeter in tegenfase aan. Dan moet het midden duidelijk minder worden, als je een CD-tje hebt met ruisbandje op 1600 Hz zou dat ideaal zijn. Probeer het midden op het gehoor zo zwak mogelijk te krijgen door die 10nF te verhogen of te verlagen. Ik gok dat ie misschien nog wat hoger moet, woofer loopt vaak meer achter dan je denkt. Als je het midden op 1600 Hz zo zwak mogelijk hebt gemaakt en dan je tweeter weer in fase aansluit, dan komt het optimaal terug en is je delay perfect ingesteld.
Zie onderstaand plaatje. Tweeter in fase en uit fase aangesloten. Ook een crossover op 1600 Hz en je ziet een grote en zeer goed hoorbare dip wanneer de tweeter uit fase is aangesloten.

Groet, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op ma 09 mei 2005, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
dat mls (weet niet eens wat het is
, meetproggie zeker) ben ik niet mee bezig geweest.
Ben nu bezig met de boel om te bouwen naar stereo, wat een WERK!
Krijg alleen beide tweeters niet aan de praat, heb steeds ruis bij 1 kanaal.
Heb maar 1 aarde naar de tweeteramp, naar het sterpunt...
Rudy heb je nog tips hiervoor?
Die tip van jou zal ik later mee aan de gang gaan, alvast bedankt!
Ben nu bezig met de boel om te bouwen naar stereo, wat een WERK!
Krijg alleen beide tweeters niet aan de praat, heb steeds ruis bij 1 kanaal.
Heb maar 1 aarde naar de tweeteramp, naar het sterpunt...
Rudy heb je nog tips hiervoor?
Die tip van jou zal ik later mee aan de gang gaan, alvast bedankt!
Enkel als je ze allebij aansluit, of ook wanneer je ook het desbetreddende kanaal alleen aansluit.
Check dat 1 kanaal ook eens wanneer je ingang kortsluit, dat we niet naar het verkeerde zoeken.
/edit oooh
ben je zeker dat die verbinding in eerste instantie met je massavlak wel inorde was ?
/edit2
Je moest uiteindelijk wel alletwee aan de massa, en een aparte 1 carre draad van het sterpunt van je filter naar het sterpunt van je amps. Enkel moest de mas maar aan 1 zijde van de kabel aangesloten zijn.
Groetjes
Rudy
Check dat 1 kanaal ook eens wanneer je ingang kortsluit, dat we niet naar het verkeerde zoeken.
/edit oooh
ben je zeker dat die verbinding in eerste instantie met je massavlak wel inorde was ?
/edit2
Je moest uiteindelijk wel alletwee aan de massa, en een aparte 1 carre draad van het sterpunt van je filter naar het sterpunt van je amps. Enkel moest de mas maar aan 1 zijde van de kabel aangesloten zijn.
Groetjes
Rudy
Laatst gewijzigd door Rudy op ma 09 mei 2005, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik had eerst 1 afgeschermde kabel meteen aangesloten.Rudy schreef:/edit2
Je moest uiteindelijk wel alletwee aan de massa, en een aparte 1 carre draad van het sterpunt van je filter naar het sterpunt van je amps. Enkel moest de mas maar aan 1 zijde van de kabel aangesloten zijn.
Groetjes
Rudy
Een aparte voor naar het sterpunt ipv die kabel helpt wel filnk, heb nu nog 4mV toptop storing.
/edit
dikkere massakabel --> 3mV toptop
zeg juul, zijn de amps geisoleerd van elkaar, maw zijn het de geisoleerde versies of niet, als het de "of niet" is dan moet je is uitzoeken welke spanning daarop staat, kan zijn dat we zo teen en tander laten mislopen, want in theorie heeft de dikte van die kabel minder belang, of er moet een signaalverschil gecreerd worden ergens via die kabel ( maw ergens teveel stroom ).
Groetjes
Rudy
Groetjes
Rudy
de lm4700 (tf) dus geisoleerde versie, voor het hoog -> op 1 koelblok.
de lm3886 is de ongeissoleerde versie voor het laag, op apparte koelblokken. -35 volt staat op het koelblok
Maareh ik ga mijn speakers er dadelijk aanhangen, tziet er goed uit! alleen ruis mag nog iets lager, maar goed kan later wel wat worden bijgewerkt.
2mV gelijkspanning op de tweeters, dus dat zit ook goed.
de lm3886 is de ongeissoleerde versie voor het laag, op apparte koelblokken. -35 volt staat op het koelblok
Maareh ik ga mijn speakers er dadelijk aanhangen, tziet er goed uit! alleen ruis mag nog iets lager, maar goed kan later wel wat worden bijgewerkt.
2mV gelijkspanning op de tweeters, dus dat zit ook goed.
De woofers draaien! 
/edit
+1 tweeter
/edit2
+ de andere tweeter
Stereo is toch wel een STUK beter
btw, ik zag net dat ik vanaf het begin af aan de woofer al in tegenfase had
. Dus dat issie nu nog steeds Jeroen.
Ik vind het al errug goed klinken nu hoor!!!
Volgens mij heb ik straks een heel leuk setje speakers
Ik denk dat ik alleen nog wat subtiele verbeteringen moet maken (oa de bas wat beter krijgen, maar gepoort doet ook erg veel)
testsetup2.JPG
*uhum* aardig wat draadjes
Het lijkt me wel verstandig om binnenkort met de behuizing aan de gang te gaan. Al die spaghetti is ook niet gezond
.
[img]/Filter4.JPG[/img]
En het filter nog een keertje, alleen dit keer is ie af, op het tunen na dan.
/edit
+1 tweeter
/edit2
+ de andere tweeter
Stereo is toch wel een STUK beter
btw, ik zag net dat ik vanaf het begin af aan de woofer al in tegenfase had
Ik vind het al errug goed klinken nu hoor!!!
Volgens mij heb ik straks een heel leuk setje speakers
Ik denk dat ik alleen nog wat subtiele verbeteringen moet maken (oa de bas wat beter krijgen, maar gepoort doet ook erg veel)
testsetup2.JPG
*uhum* aardig wat draadjes
Het lijkt me wel verstandig om binnenkort met de behuizing aan de gang te gaan. Al die spaghetti is ook niet gezond
[img]/Filter4.JPG[/img]
En het filter nog een keertje, alleen dit keer is ie af, op het tunen na dan.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb mijn slechtere geluidskaart aangesloten, ik meet best veel ruis, maar als ik ga luisteren dan valt het nog best mee eigenlijk...
Blijkbaar klopt er niet al te veel van die meting.
Ik heb de volledige versie audiotester nu ook gedownload
:lol:
Zijn er goeie betaalbare mics bij reichelt te krijgen? Marp mailde me dat dat miss wat was!
Blijkbaar klopt er niet al te veel van die meting.
Ik heb de volledige versie audiotester nu ook gedownload
Zijn er goeie betaalbare mics bij reichelt te krijgen? Marp mailde me dat dat miss wat was!
