Raar verhaal.

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Raar verhaal.

Bericht door pompebled »

Een collega heeft op Marktplaats een setje Mivoc JM25 BR zuiltjes (fabrieks versie, d'Appolito)) op de kop getikt.
Aan z'n HT setje klonk het redelijk, alleen moest de sub (nou ja, subje; formaat schoenendoos...) meedoen, daar de frontkanalen geen fullrange signaal kregen (de orginele melkpakjes waren hiervoor ook niet geschikt).

Hij heeft nu een Sony stereo versterker geleend waarme hij de speakers aanstuurd.

Ik heb het zelf (nog) niet beluisterd, maar volgens hem was de weergave extreem baslastig, met de toonregeling flat.
Speakerkabel had 'ie van mij gekregen, 2,5mm² koper.

Nadat hij de 2,5mm², had vervangen door z'n eigen 0,75mm², was het geluid beter in balans. (= minder dominante bassen)

Hoe kun je dit verklaren?

De kabels in kwestie zijn 2,5m lang.
De Mivocs zijn 4 Ohm
De versterker (type zou 'ie nog naar kijken) heeft 6-16 Ohm bij de klemmen staan.

Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op vr 01 feb 2008, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Er valt zo weinig over te zeggen. Mocht je meer info hebben, dan kun je dat invullen in een on-line rekenwebje wat ik gemaakt heb: http://amorgignitamorem.nl/WebPaginas/A ... Eisen.html

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Op zich niet heel erg vreemd:
De luidsprekers hebben een vrij lage impedantie. De weerstand van de kabel is relatief hoog bij een 0,75mm^2 kabel tov van die 2,5mm^2 kabel.. Mogelijk is het koper van die 2,5mm^2 kabel ook beter.
Omdat er erg veel energie in bassen zit zul je daar ook het eerst merken dat je verliezen gaat krijgen.
Met een dikkere kabel zal de koppelfactor (de verhouding tussen de uitgangsweerstand van de versterker en zijn belasting) ook beter zijn.
Door de speakers nu "slapper" aan te sturen met die dunnere kabel krijg je ook wat minder sterke bassen. Normaal verwacht ik niet een heeeel groot verschil maar wel zeker merkbaar.

Kees
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Re: Raar verhaal.

Bericht door hovingtim »

pompebled schreef:
Een collega heeft op Marktplaats een setje Mivoc JM25 BR zuiltjes (fabrieks versie, d'Appolito)) op de kop getikt.
Doet mij enigsinds versteld staan want ik vond de zuiltjes met het standaard filter toch erg plat klinken en absoluut niet ruimtelijk of bassachtig :?
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Raar verhaal.

Bericht door pompebled »

hovingtim schreef:
pompebled schreef:
Een collega heeft op Marktplaats een setje Mivoc JM25 BR zuiltjes (fabrieks versie, d'Appolito)) op de kop getikt.
Doet mij enigzins versteld staan want ik vond de zuiltjes met het standaard filter toch erg plat klinken en absoluut niet ruimtelijk of bassachtig :?
Ik heb de kast nog niet open gezien, dus ik weet niet welk filter er gebruikt is. De kasten zijn BR, met de rechthoekige poort onderin, vlak boven de vloer, géén TL.
Ook heb ik er slechts kort naar kunnen luisteren, maar het klonk 'niet schlecht'...
De akoestiek in de luisterruimte is hard; parket, lege wanden en vóór en achter glas, dus het hoog 'sprankelde' je tegemoet.

Als de gelegenheid zich voordoet, wil ik dit fenomeen eens met eigen oren beluisteren, ik ben benieuwd of ik het verschil ook zo groot zal vinden.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

audiomanics schreef:
Op zich niet heel erg vreemd:
De luidsprekers hebben een vrij lage impedantie. De weerstand van de kabel is relatief hoog bij een 0,75mm^2 kabel tov van die 2,5mm^2 kabel. .......
Omdat er erg veel energie in bassen zit zul je daar ook het eerst merken dat je verliezen gaat krijgen.
.....................
Door de speakers nu "slapper" aan te sturen met die dunnere kabel krijg je ook wat minder sterke bassen. Normaal verwacht ik niet een heeeel groot verschil maar wel zeker merkbaar.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Het signaalverlies is voor hoge en lage frequenties volgens mij in tehorie even groot. Dit wordt nl. voornamelijk bepaald door de verhouding van weerstand LS-kabel en LS-impedantie. In principe is de impedantie van de LS voor alle freq. gelijk, zodat het signaalverlies (in dB's) ook gelijk zal zijn.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Hans Nootdorp schreef:
Ben ik het niet helemaal mee eens. Het signaalverlies is voor hoge en lage frequenties volgens mij in tehorie even groot. Dit wordt nl. voornamelijk bepaald door de verhouding van weerstand LS-kabel en LS-impedantie. In principe is de impedantie van de LS voor alle freq. gelijk, zodat het signaalverlies (in dB's) ook gelijk zal zijn.
Als dat zo was zou de dikte van de kabel niet veel meer uit maken dan alleen het zachter worden van de weergave bij de zelfde stand van de volume knop.... Nou NIET dus..

Kees
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Het is wel zo dat door een hogere weerstand van de kabel de dempingsfactor veel kleiner wordt. Daardoor verandert ook de Q van de LS (basspeaker). En dat geeft weer een andere respons.

Als het verschil in Q groot genoeg wordt, zal het ook wel te horen zijn.

Bij een grotere kabelweerstand wordt ook de Q groter. Bijv. bij 2,5 m. kabel van 0,75 mm2 en Rls = 4 ohm en Qc = 0,64 stijgt de Q al naar 0,77.
En daarbij speelt de DC-weerstand van een eventuele serie-spoel in het low-pass filter van de basspeaker ook een belangrijke rol. Luchtspoel is ook al snel 0,65 ohm. Dan maakt in theorie een kabel van 0,75 of 2,5 mm2 ook niet veel meer uit; weerstand 2,5 m. is 0,12 resp. 0,04 ohm. Zuiver theoretisch dan.

Maar misschien heeft iemand anders een betere verklaring.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Niet toevallig met het wisselen van de bekabeling de speakers in tegenfase aangesloten?
Plaats reactie