Ik heb ook een 15" subje (van 18mm MDF), en ik heb geen bracing (had ik geen zin in). Ik heb geen last van meetrillende wanden, maar ik kom ook niet verder dan 103dB @ 1 meter (theoretisch).
Nu snap ik die hoge kantelfreuquentie: de subwoofers zijn ook stereo.
Dat is niet raar voor een eenvoudig ontwerp. Het is maar net hoever je wilt gaan. Ik geloof niet dat bij jou de wanden niet meetrillen. Er is bij zo'n groot kastoppervlak maar heel weinig trilling nodig om goed hoorbaar kastgeluid te produceren. Als je in de gelegenheid bent zou je eens moeten proberen, een heel sterke kast met dezelfde woofer en een simpele kast ernaast. Maakt groot verschil. De simpele kast is veel holler van klank, de panelen verstoren de boventonen en geven een minder natuurlijk klinkend basgeluid.
Ik heb een Conrad woofertje (net zo'n ding als kevincejanssen heeft) en zet 'm niet te hard.
Als demping heb ik zo'n kampeermatras in stukken geknipt en op de wanden gelijmd.
Ik hoor de wanden nu niet meetrillen, maar dat kan ook liggen aan de soort muziek die ik luister.
Maarja ik heb het versterkertje uit een stel Logitech X-230 boxen gesloopt, en volgens mij geeft ie een piek rond de 70Hz.
Bracing ga ik er niet in doen, want ik ga dat ding denk ik verkopen. Of een goed woofertje zoeken (nouja goed, eentje met een hoger rendement) en dan wel bracing erin.
Hoe weet je dat? Je hoort het geluid van de woofer en de kast samen en het is onmogelijk om dat van elkaar te onderscheiden. Pas nadat je deze woofer in een heel stevige kast hebt gehoord, weet je hoezeer je naar de kastklank van die relatief slappe kast hebt geluisterd. Het zou je verbazen hoezeer de klank verandert in een kast met dikke wanden en goede bracing, ook bij een goedkoop conrad woofertje.
P.S. een en ander wordt minder relevant indien er op 50Hz of nog lager wordt gefilterd met 24dB/oct.
Dit is al aardig, maar bij crossen op 250Hz is het niet snel goed genoeg.
Voor echt goede geluidskwaliteit zijn kast en driver even belangrijk, dus je moet je natuurlijk wel afvragen in hoeverre je de kast wil verbeteren met een eenvoudige woofer. Wat dat betreft heeft vuurkat natuurlijk gelijk.
Voor de woofer die jij gekozen hebt zou ik het hier gewoon bij laten.
ok ik ga zondag bezig met hout zagen/in elkaar zetten.
zal ik alleen lijmen of ook schroeven?
Ook schroeven, om de 10-15cm of zo.. Ga je de subs ook vaak verplaatsen en op verschillende plekken gebruiken? Dan zou ik berken miltiplex nemen. Helaas is berken wel een stuk duurder. Als ze op een vaste plek binnen komen te staan is MDF wel ok, maar voor onroad use niet echt.
Berken kan beter tegen weersinvloeden en kan beter tegen een stootje. MDF knapt sneller en kan absoluut niet tegen water. Berken is veel taaier.
Laatst gewijzigd door sevenup op vr 08 feb 2008, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
120W is wel erg weinig voor deze speaker configuratie. Pas op dat je de versterker niet laat clippen. Voor zo'n setje heb je toch snel 300-400W per kanaal nodig om de speakers een beetje aan te kunnen sturen.
ik kijk zondag wel even in de loods wat daar voor soort hout ligt allemaal... hout is voor mij toch gratis dus bespaar ik daar niet op.
EDIT: het het is een oude versterker die ik gevonde heb...
maar kan een versterker clippen doordat de luidsprekers te veel vermogen aan kunnen???
Probleem is dat je met weinig vermogen de versterker snel harder zet dan hij eigenlijk kan. Hierdoor loopt het uitgangssignaal van de versterker tegen de voedingsspanning aan en kan hij clippen.