buizen voorversterker met buizen phono riaa ingang

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ziet er zeer netjes uit.

Nou, als je zoveel verlies hebt in je trafo´s, ga ik daar ook niet aan beginnen. Degene bij wie ik mijn 6072 buisjes gekocht heb, heeft ook nog een trafo in de aanbieding. Kun je mij vertellen of ik hier iets mee kan?
http://link.marktplaats.nl/144589993

Ik weet dus niet of de waardes die erop staan belast zijn of onbelast, maar deze beste man heeft een electronicazaak gehad, waardoor ik er vanuit ga dat hij weet waar hij mee bezig is. 300V gelijkgericht gaat over de 400V heen, ik weet niet of die 6072´s of de ecc83 (krijg ik vrijdag) dit trekken.

Als ik op de site van Duncanamps.com kijk, zie ik dit voor de 12ay7 (6072):

Class Va Vg1 Ia Ra S
A 250 -4.0 3.0 25,000 1.75

Wat houden deze waardes in? Is die Va de maximale hoogspanning?

Groeten,
Mischa
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

=D>

en nu genieten !
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

mischa72 schreef:
Ziet er zeer netjes uit.

Nou, als je zoveel verlies hebt in je trafo´s, ga ik daar ook niet aan beginnen. Degene bij wie ik mijn 6072 buisjes gekocht heb, heeft ook nog een trafo in de aanbieding. Kun je mij vertellen of ik hier iets mee kan?
http://link.marktplaats.nl/144589993

Ik weet dus niet of de waardes die erop staan belast zijn of onbelast, maar deze beste man heeft een electronicazaak gehad, waardoor ik er vanuit ga dat hij weet waar hij mee bezig is. 300V gelijkgericht gaat over de 400V heen, ik weet niet of die 6072´s of de ecc83 (krijg ik vrijdag) dit trekken.

Als ik op de site van Duncanamps.com kijk, zie ik dit voor de 12ay7 (6072):

Class Va Vg1 Ia Ra S
A 250 -4.0 3.0 25,000 1.75

Wat houden deze waardes in? Is die Va de maximale hoogspanning?

Groeten,
Mischa
Hoi Mischa,

Die trafo lijkt best geschikt voor een voorversterker. Pas alleen wel op met die 1500V wikkeling. Het is vast een trafootje uit een oscilloscoop ofzo.
Wanneer je die 300V gelijkricht met een buisje en je gebruikt een smoorspoeltje in de voeding, dan blijft er echt geen 400V over hoor.
Kwestie van -voorzichtig- uitproberen.

Wat betreft de waarden uit jouw tabelletje:
Va = de maximale spanning tussen Anode en Kathode van de buis.
Vg1= de negatieve roosterspanning die nodig is om bij de opgegeven Va de beschreven Ia (anodestroom in mA) te krijgen.
De spanning op de kathode moet dus in dit geval 4V hoger zijn dan de spanning op het rooster. (We praten hier over DC !)

Soms worden deze waarden gebruikt om eenvoudig de kathodeweerstand te berekenen:

Rk= Vg / Ia = 4V/3mA = 1,333 kOhm

Vaak zie je een iets grotere kathodeweerstand toegepast worden. Dit soort buisjes hoeven echt niet op 3mA te werken. Een waarde tussen 1 en 2mA is een prima uitgangspunt en daarom zie je vaak een Rk van 2kOhm of 2k2.

Ik heb het hier bewust over 4V en niet -4V:
De kathode van de buis staat door de kathodeweerstand op een spanning van 4V t.o.v. de nul.
Het rooster van de buis wordt door de roosterweerstand (of de volumeregelaar) voor gelijkspanning aan massa (nul) gelegd.
Meestal is de roosterweerstand enkele honderden kilo-ohms tot een mega-ohm. Er loopt geen stroom door, dus de spanningsval over die weerstand is nul.

Probeer eens een Buizenboek van Muiderkring te pakken te krijgen, daar staan voor de ECC81, 82 en 83 tabellen in met klasse A instellingen bij verschillende spanningen, verschillende versterkingsfactoren en vervormingscijfers. De te gebruiken weerstanden staan in de tabellen.

Houd er trouwens rekening mee dat Va niet hetzelfde is als de voedingsspanning !
Va is de spanning tussen anode en kathode van de buis.
Het verschil tussen de voedingsspanning en de anodespanning valt over de anodeweerstand.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hm, om zoiets gewoon dan maar los te laten hangen :? :?

Ik zoek lekker verder tot ik een andere trafo gevonden heb zonder afschrikkende spanningen. Valt me net iets in: Misschien kan ik toch die trafo gebruiken en de 1500V gebruiken om te voorkomen dat de kids eraan komen :twisted: :twisted: :twisted: .

Nee, ik zoek verder, wil nog langer van de kids genieten. Mocht iemand dus zo´n trafo tegenkomen, hoor ik dat heel erg graag.

Zou het de moeite zijn om een of andere oude prul te kopen en daar de trafo uit te slopen? Misschien komen er dan zelfs nog bruikbare condensatoren vrij...... Is dit iets, of liever niet?

Groeten,
Mischa
sevenup

Bericht door sevenup »

mischa72 schreef:
Hm, om zoiets gewoon dan maar los te laten hangen :? :?

Ik zoek lekker verder tot ik een andere trafo gevonden heb zonder afschrikkende spanningen. Valt me net iets in: Misschien kan ik toch die trafo gebruiken en de 1500V gebruiken om te voorkomen dat de kids eraan komen :twisted: :twisted: :twisted: .

Nee, ik zoek verder, wil nog langer van de kids genieten. Mocht iemand dus zo´n trafo tegenkomen, hoor ik dat heel erg graag.

Zou het de moeite zijn om een of andere oude prul te kopen en daar de trafo uit te slopen? Misschien komen er dan zelfs nog bruikbare condensatoren vrij...... Is dit iets, of liever niet?

Groeten,
Mischa
Hier heb je denk ik wel wat aan. Voedingstrafo voor EL84 ( normaal iets van 240-260V secundair ) en een smoorspoel.

Oude condensatoren zou ik niet zo snel gebruiken. Worden vaak na al die jaren minder...

Wat wel kan is oude condensatoren ( die mooie metalen met chassis montage ) van binnen leeghalen en er een moderne condensator in monteren. Dan is de buitenkant oud, binnenkant nieuw.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

sevenup schreef:
Hier heb je denk ik wel wat aan. Voedingstrafo voor EL84 ( normaal iets van 240-260V secundair ) en een smoorspoel.

Oude condensatoren zou ik niet zo snel gebruiken. Worden vaak na al die jaren minder...

Wat wel kan is oude condensatoren ( die mooie metalen met chassis montage ) van binnen leeghalen en er een moderne condensator in monteren. Dan is de buitenkant oud, binnenkant nieuw.
Ik had deze gisteren al een mail gestuurd wat hij voor de trafo wilde hebben, maar bedankt voor de tip, ik zal die andere ook eens vragen.

Groeten,
Mischa
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Mischa,

Wat wil je uitgeven aan een trafo?
Die verkoper uit Sprang Capelle probeert volgens mij alleen maar rijk te worden aan hele oude rommel. Zijn buizen zou ik zeker nooit kopen, maar die trafo is misschien wel leuk.

Ik heb nog wel een voedingstrafo uit een oude Philipsradio.
2 x 290V en 2 x 6,3V.

Mag weg voor een tientje plus verzendkosten.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ok, bedankt voor de tip :!: :!: :!:

Als buizen-noob moet ik vertrouwen op het feit dat mensen eerlijk zijn en mij niet het vel over de oren trekken. Ik heb geen idee wat een voedingstrafo mag kosten. Ik heb dus een trafo nodig waar ik deze voorversterker mee kan bouwen, voor de rest niets. Ik weet niet hoe hoog de spanning mag worden bij dit ding, of die 2x290V niet voor een te hoge spanning zorgt. Het zou wel mooi zijn om meteen een buisgelijkrichter te gaan toepassen vanwege de 2x 290V in plaats van een enkele voeding.

De prijs die jij aanbiedt vind ik heel netjes, maar ik moet hem natuurlijk wel kunnen gebruiken. Heb je enig idee hoeveel de trafo op de 6,3V kan leveren?

Groeten,
Mischa
sevenup

Bericht door sevenup »

mischa72 schreef:
Ok, bedankt voor de tip :!: :!: :!:

Als buizen-noob moet ik vertrouwen op het feit dat mensen eerlijk zijn en mij niet het vel over de oren trekken. Ik heb geen idee wat een voedingstrafo mag kosten. Ik heb dus een trafo nodig waar ik deze voorversterker mee kan bouwen, voor de rest niets. Ik weet niet hoe hoog de spanning mag worden bij dit ding, of die 2x290V niet voor een te hoge spanning zorgt. Het zou wel mooi zijn om meteen een buisgelijkrichter te gaan toepassen vanwege de 2x 290V in plaats van een enkele voeding.

De prijs die jij aanbiedt vind ik heel netjes, maar ik moet hem natuurlijk wel kunnen gebruiken. Heb je enig idee hoeveel de trafo op de 6,3V kan leveren?

Groeten,
Mischa
Je kunt altijd na de gelijkrichter/smoorspoel het voltage wat omlaag halen met een weerstand. Dan doe je condensator / weerstand in serie / condensator.
Jorrit

Bericht door Jorrit »

Wat je eventueel ook zou kunnen doen. Is een gestabaliseerde hoogspanning maken doormiddel van een neon buis en een fetje. Ik heb dit ook toegepast in mijn buizendhoofdtelefoon versterker. Heb ongeveer 1 mV rimpel als ik hem belast met 50 mA. En het ziet er nog leuk uit ook :)

Als neon stabalisatie buizen kun je kijken naar een van deze buisjes of 2 natuurlijk.

Octal-based tubes, 5–40 mA current[2]:

* 0A3 — 75 volts
* 0B3 — 90 volts
* 0C3 — 105 volts (best regulation of these four)
* 0D3 — 150 volts

Miniature tubes, 5–30 mA current:

* 0A2 — 150 volts
* 0B2 — 108 volts (best regulation of these three)
* 0C2 — 72 volts

Ik heb zelf 2 0B3 buizen in serie staan met daarbij nog weer een zenertje.
Hier achter zit nog een fetje als buffertje. Die buisjes zijn niet duur ik heb ze zelf voor 3 euro per stuk gekost en de rest van de onderdelen kost ook niets.

Zou even een schemaatje toevoegen om het een en ander duidelijk te maken. :)
Bijlagen
stabi.GIF
stabi.GIF (8.38 KiB) 2306 keer bekeken
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

RobertD schreef:
Die verkoper uit Sprang Capelle probeert volgens mij alleen maar rijk te worden aan hele oude rommel. Zijn buizen zou ik zeker nooit kopen, maar die trafo is misschien wel leuk.
Yep, hij moet er 25 euri excl vzerzenden voor hebben. Is dat teveel? Ik heb geen idee hoeveel stroom die kan leveren op de 6,3V.

Ik kijk nog even naar die trafo van jou, maar ik zou er weer extra componenten aan moeten gaan toevoegen om de spanning laag genoeg te krijgen. In hoeverre schommelt de stroom die van de hoogspanning gevraagd wordt tijdens gebruik? Ik stel deze vraag om een idee te krijgen in hoeverre de hoogspanning zal varieren ten gevolge van de stroom door weerstanden die er zitten om de spanning naar beneden te krijgen.

Ik kan natuurlijk ook zo'n oud lijk uit de kringloop trekken en daar de complete voeding uit halen. Heb hier zelf nog een radio staan met een EZ80 als gelijkrichtbuis, maar die doet het nog en dan vind ik het wel zonde. Ook omdat er nog familiehistorie aan zit.

Groeten,
Mischa

Groeten,
Mischa
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

mss even bij amplimo kijken voor een trafootje voor een preamp
gaat je niet veel meer kosten dan die ouwe meuk van geloso
mvg
audioot
sevenup

Bericht door sevenup »

audioot schreef:
mss even bij amplimo kijken voor een trafootje voor een preamp
gaat je niet veel meer kosten dan die ouwe meuk van geloso
mvg
audioot
idd niet duur. Voor 35 Euries ex btw heb je al een trafo voor een voorversterker...

http://www.amplimo.nl/download/1N242.pdf
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hm, dat valt nog mee. Ook nog in ringkernvorm, dus weinig uitstraling en lekker kompakt. Bedankt voor de tip, ik ga eens kijken of ik daar aan kan komen.

Groeten,
Mischa
sevenup

Bericht door sevenup »

Krijh de phono trap nog niet stil genoeg :evil:

Er zit een 50 Hz brom in, maar dan klinkt dat nogal fel/schel, komt vooral uit mijn fostex speakers, niet echt uit mijn subwoofer.

Lijkt nog op diodes die omschakelen.
Heb al geprobeerd of gloeien op 50Hz beter is, help wel iets maar is nog niet over.

Nog geen idee wat het zou kunnen zijn. Misschien nog iets in het schema aanpassen?

Hoop dat iemand kan helpen :D
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Probeer eerst eens de hele voeding extern te plaatsen. Het strooiveld is redelijk groot (zeker als je geen ringkern gebruikt) en de audiosignalen zijn heeeeeeel klein.
Maak je kabels zoals ik het doe: twee geleiders die afgeschermd zijn. De ene geleider is signaal, de andere de massa. De afscherming slechts aan een zijde rechtstreeks met je aardpunt verbinden. Dit werkt echt het beste en scheelt je al snel zo'n 10dB rotzooi tov een normale coaxiale kabel..
De signaal ader kun je naar eigen keuze maken van koper, zilver, goud of koolstof. De massa ader liefst zilver en de afscherming van een dik fijn geweven verzilverde kopersoort (bij voorkeur)
PS. Ik ga hier geen discussie over aan. Je doet 't of je doet het niet... simpel. Het is een gratis advies, waar ik al heel veel positieve reacties op ontvangen heb, uit de hele wereld..

Kees
sevenup

Bericht door sevenup »

audiomanics schreef:
Probeer eerst eens de hele voeding extern te plaatsen. Het strooiveld is redelijk groot (zeker als je geen ringkern gebruikt) en de audiosignalen zijn heeeeeeel klein.
Maak je kabels zoals ik het doe: twee geleiders die afgeschermd zijn. De ene geleider is signaal, de andere de massa. De afscherming slechts aan een zijde rechtstreeks met je aardpunt verbinden. Dit werkt echt het beste en scheelt je al snel zo'n 10dB rotzooi tov een normale coaxiale kabel..
De signaal ader kun je naar eigen keuze maken van koper, zilver, goud of koolstof. De massa ader liefst zilver en de afscherming van een dik fijn geweven verzilverde kopersoort (bij voorkeur)
PS. Ik ga hier geen discussie over aan. Je doet 't of je doet het niet... simpel. Het is een gratis advies, waar ik al heel veel positieve reacties op ontvangen heb, uit de hele wereld..

Kees
Zal eerst eens beginnen met de bekabeling. Als het goed is hebben we op het werk nog professionele 2 aderig afgeschermde dunne "Belden" kabel liggen met Lemo connectors eraan. Die kan ik dan gebruiken tussen tulp chassis en ingang van de buis.

Thanks voor de informatie :D

Verder "Klinkt" de voorversterker uitstekend. Luchtig en zonder scherpe randjes. Heel anders als bij mijn transisssssstor versterker ...
sevenup

Bericht door sevenup »

Zo, met nieuwe bekabeling is het een stuk beter geworden. Tja, 3mV spanning van de draaitafel is natuurlijk niet echt veel.

Trouwens net een "Nieuwe" draaitafel gekocht. Het is een Garrard GT-20 met Shure M75 MB-TYPE 2 element met nieuwe naald. De draaitafel is volledig handmatig, met lift. Staat op spikes en weegt ongeveer 10kg. Bijna in nieuwstaat, alleen wat sporen op de stofkap.

Speelt erg lekker. Kreeg er zelfs een extra M70 elementje bij, die er orgineel op zat.

Prijs voor dit alles: 50 Euro :D
Bijlagen
pickup_3.JPG
pickup_2.JPG
pickup_1.JPG
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Zo, vandaag een donor gescoord:

Afbeelding

In deze kast zal ook de versterker worden ingebouwd. Is weer eens iets totaal anders met als thema: Old meets New.

Alle buizen zitten er nog in en de voeding werkt, dus van dat probleem ben ik ook af :D Ik ga alleen proberen om de kast donkerder te krijgen door hem eerst te schuren en vervolgens donker te beitsen. Schakelaars zullen deels hun functie behouden. Overigens best een leuk toestel uit 1961. Stereo uitgevoerd met een mono receiver. Stereo voor platenspeler en tapedeck. Geen uitgangstrafo´s vanwege het Bi-Ampli principe. Voor de rest zal de kast van binnenuit blauw verlicht gaan worden (als dat mooi blijkt te zijn.

Groeten,
Mischa
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

sevenup schreef:

Er zit een 50 Hz brom in, maar dan klinkt dat nogal fel/schel, komt vooral uit mijn fostex speakers, niet echt uit mijn subwoofer.

Heb al geprobeerd of gloeien op 50Hz beter is, help wel iets maar is nog niet over.

Nog geen idee wat het zou kunnen zijn. Misschien nog iets in het schema aanpassen?

Hm, al een tijdje stil in dit topic. Wat zijn de resultaten tot nu toe? Ik wilde dezelfde phono-stage bouwen, maar ben benieuwd hoe hij nu klinkt.

Groeten,
Mischa
sevenup

Bericht door sevenup »

mischa72 schreef:
sevenup schreef:

Hm, al een tijdje stil in dit topic. Wat zijn de resultaten tot nu toe? Ik wilde dezelfde phono-stage bouwen, maar ben benieuwd hoe hij nu klinkt.

Groeten,
Mischa
De phono trap klinkt best goed. Hij is simpel te maken. Ik heb alleen wel de gloeispanning gestabiliseerd. Dit scheelt nogal wat brom. Nu is hij mooi stil.

Wat mij wel opvalt is dat het output-level niet zo heel hoog is. Maakt voor mij niet uit, aangezien het signaal ook door de line-trap van mijn voorversterker gaat. Hierdoor heb ik output level genoeg om een eindversterker aan te sturen.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

De volgende vraag stel ik puur omdat ik geen ervaring heb met buizenversterkers: Hoeveel Watt moeten de weerstanden zijn die een preamp komen? Dezelfde vraag geldt voor de phono-stage, maar ik vermoed dat die hetzelfde zijn als in de preamp.

Groeten,
Mischa
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

mischa72 schreef:
De volgende vraag stel ik puur omdat ik geen ervaring heb met buizenversterkers: Hoeveel Watt moeten de weerstanden zijn die een preamp komen? Dezelfde vraag geldt voor de phono-stage, maar ik vermoed dat die hetzelfde zijn als in de preamp.

Groeten,
Mischa
Welke preamp ga je bouwen?

Voor de phono stage kun je het beste metaalfilm weerstandjes gebruiken met een 1% of betere nauwkeurigheid. Metaalfilm leidt tot minder ruis, dat is in een phonotrap heel belangrijk.
Pak weerstandjes van 0,5 Watt ofzo. In metaalfilm zijn er ook 0,6 Watt types.

Voor de pre-amp is het een beetje afhankelijk van het circuit, hier kun je meestal ook met 0,5W uit de voeten, maar vaak worden 1 Watters aanbevolen. Je hebt er in een buizenbakkie niet zoveel nodig, dus een aanslag op het budget zal het niet zijn. Als je ze nog moet kopen: 1 Watt nemen.
Laat je niet gek maken door Allen-Bradley / Kiwame / Riken of dat soort dure weerstandjes. Gewoon beginnen met "standaard" koolweerstandjes en eventueel later upgraden. (Als het geluid daar aanleiding toe geeft.... ik heb nog nóóit een weerstand vervangen)
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik ga dezelfde phono- en preamp bouwen die in dit topic beschreven zijn. Ik krijg binnenkort de voedingstrafo´s en de buizen heb ik ook al. Ook krijg ik er nog een buisgelijkrichter, een smoorspoel en wat condensatoren bij om de voedingsspanning een beetje af te vlakken. De gloeispanning ga ik dmv een paar LM317´s bufferen. Kan ik deze het beste 6V nemen of 6,3V. Omdat ik met een LM317 aan de slag ga, is dat natuurlijk vrij gemakkelijk zelf te bepalen.

Groeten,
Mischa
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Prima idee Mischa, deze versterker heb ik laatst ook weer even beluisterd en hij bevalt nog steeds uitstekend.

Probeer je gloeispanning gewoon op 6,3V af te regelen. Daar zijn de buizen voor gespecificeerd. Voor de meeste van deze buisjes kun je ook 12,6 volt gebruiken, je moet dan de gloeispanning aansluiten tussen pen 4 en 5. Het voordeel is dat je dan wat minder stroom nodig hebt (de helft) en dat is wel zo prettig voor je regelaars. Je moet alleen wel een trafo hebben met een 15V wikkeling.
Wat voor voedingstrafo ga je gebruiken?
Plaats reactie