Wat te doen met 15inch woofers en Lowther DX3 drivers....

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Jacobus
Berichten: 108
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 12:46
Locatie: Maastricht

Wat te doen met 15inch woofers en Lowther DX3 drivers....

Bericht door Jacobus »

Beste Mensen,

Na een aantal ideeën voor projecten, na een aantal aankopen en verkopen heb uiteindelijk deze twee drivers over

- 2 Ciare 15inch 1575NDW2 drivers
- 2 Lowther DX3 drivers

Ziet erna uit dat ik deze niet ga kwijt raken.....dus dan kunnen we net zo goed iets mee doen :D

Ik ben eigenlijk erg benieuwd wat jullie voor ideeën hebben? Ik zit zelf te denken aan een MLTL voor de Ciare driver en daarop de lowthers in een gesloten behuizing en dan crossen ergens rond de 200Hz, actief. Eventueel de lowthers passief wat EQen, of zelfs met DEQ.

Maar er zijn legio andere mogelijkheden. B.v., de Lowthers in een BLH (eventueel weer EQen) en de 2 Ciares in één gesloten sub voor de laag ondersteuning.

Ben benieuwd met wat voor ideeën jullie komen.

Groeten,

Jacob
Bijlagen
1575NDW2.pdf
Ciare 1575NDW2
(46 KiB) 168 keer gedownload
Gebruikersavatar
Teigetje
Berichten: 274
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 8:44
Locatie: Duiven

Bericht door Teigetje »

Die Lowthers kunnen goed in Oris hoorns, of een Open Baffle. Met zulke goede woofers heb je m.i. een prima ondersteuning voor het laag in een BR.
Op dit forum http://www.audiodiskussion.de/ is nog wel wat te vinden... Succes met bouwen!

T.Z.D.M. Frank
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

natuurlijk is een hoorn veel leuker bouwen dan een gewoon kastje, maar met een stel 15" woofers erbij hoef je toch echt geen bijzondere kast voor die lowthers te maken lijkt me.....

leef je dan lekker uit op ene speciale kast voor de lowther die de midweergave optimaliseert 8)
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Het lijkt mij een supermooie combinatie voor in een simpele open baffle eerlijk gezegd. A la Quasar, maar dan met 1 woofer.
Jacobus
Berichten: 108
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 12:46
Locatie: Maastricht

Bericht door Jacobus »

Geheel open baffle mmm. Denk je dat het gaat lukken met een woofer met een lage Q? Ik weet dat de originele Quasar een Supravox woofer gebruikt.

Het leek mij makkelijker om het laag in een BR of MLTL te laten doen, maar als OB mogelijk is dan kan dat ook heel mooi zijn natuurlijk
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Jacobus schreef:
Geheel open baffle mmm. Denk je dat het gaat lukken met een woofer met een lage Q? Ik weet dat de originele Quasar een Supravox woofer gebruikt.

Het leek mij makkelijker om het laag in een BR of MLTL te laten doen, maar als OB mogelijk is dan kan dat ook heel mooi zijn natuurlijk
Een lage Q is geen probleem bij een open-baffle, het enige wat het doet is meer rendement in het middengebied geven. Voor het laag maakt het niks uit.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Jacobus schreef:
Geheel open baffle mmm. Denk je dat het gaat lukken met een woofer met een lage Q? Ik weet dat de originele Quasar een Supravox woofer gebruikt.
Bij een lage Q moet je wat meer EQ-en. Afhankelijk hoe je de boel gaat aansturen en filteren lijkt me dat geen probleem. JeroenKV heeft de 15.75Ndw1 in OB, volgens mij zijn die erg vergelijkbaar.
Die Lowther achtigen hebben hele dunne lichte membramen, ik heb het idee dat ze beter tot een recht komen in een OB dan een kast. In een kastje zit je altijd met die backwave en reflexties die je moet wegdempen. Maar goed, da's mijn mening. :)
Jacobus
Berichten: 108
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 12:46
Locatie: Maastricht

Bericht door Jacobus »

Geenius schreef:
Jacobus schreef:
Geheel open baffle mmm. Denk je dat het gaat lukken met een woofer met een lage Q? Ik weet dat de originele Quasar een Supravox woofer gebruikt.

Het leek mij makkelijker om het laag in een BR of MLTL te laten doen, maar als OB mogelijk is dan kan dat ook heel mooi zijn natuurlijk
Een lage Q is geen probleem bij een open-baffle, het enige wat het doet is meer rendement in het middengebied geven. Voor het laag maakt het niks uit.
Maar, ben je dan met maar een woofer niet dynamisch gelimiteerd? je moet het laag namelijk gaan boosten?
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Ik heb Lowthers in backloaded en frontloaded hoorns gehoord, ik heb dan een sterke voorkeur voor frontloaded. De balans verbetert (zonder EQ) en de hoorn dempt membraanresonanties tot op zekere hoogte. Het resultaat is een schoner en natuurgetrouwer geluid. Het rendement neemt ook toe en het klinkt wat dynamischer. Het hoog heeft er wel wat onder te lijden, maar met je EQ of een stel tweeters is dat op te lossen.

Open baffle klinkt ook wel interessant, hoewel je dan wel echt aan EQ vast zit voor de Lowther.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Jacobus schreef:
Maar, ben je dan met maar een woofer niet dynamisch gelimiteerd? je moet het laag namelijk gaan boosten?
Yep, je zult moeten EQ-en. Uiteindelijk zijn alle luidsprekers natuurlijk dynamisch gelimiteerd. ;)
Maar het rendement in het laag voor een dipool ligt natuurlijk lager dan een kast of een hoorn. Of deze setup voor jouw voldoende dynamiek geeft is persoonlijk. Je zou eens naar JeroenKV z'n ervaringen moeten kijken om daar een indruk van te krijgen.
Jacobus
Berichten: 108
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 12:46
Locatie: Maastricht

Bericht door Jacobus »

GeertM2 schreef:
Jacobus schreef:
Geheel open baffle mmm. Denk je dat het gaat lukken met een woofer met een lage Q? Ik weet dat de originele Quasar een Supravox woofer gebruikt.
Bij een lage Q moet je wat meer EQ-en. Afhankelijk hoe je de boel gaat aansturen en filteren lijkt me dat geen probleem. JeroenKV heeft de 15.75Ndw1 in OB, volgens mij zijn die erg vergelijkbaar.
Die Lowther achtigen hebben hele dunne lichte membramen, ik heb het idee dat ze beter tot een recht komen in een OB dan een kast. In een kastje zit je altijd met die backwave en reflexties die je moet wegdempen. Maar goed, da's mijn mening. :)
Ik zal de thread van Jeroen aandachtig lezen. Hij gebruikt volgens me dezelfde woofer. Maar ik neig nu al naar een volledig OB systeem. Bij voorkeur actief
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Jacobus schreef:
GeertM2 schreef:
Jacobus schreef:
Geheel open baffle mmm. Denk je dat het gaat lukken met een woofer met een lage Q? Ik weet dat de originele Quasar een Supravox woofer gebruikt.
Bij een lage Q moet je wat meer EQ-en. Afhankelijk hoe je de boel gaat aansturen en filteren lijkt me dat geen probleem. JeroenKV heeft de 15.75Ndw1 in OB, volgens mij zijn die erg vergelijkbaar.
Die Lowther achtigen hebben hele dunne lichte membramen, ik heb het idee dat ze beter tot een recht komen in een OB dan een kast. In een kastje zit je altijd met die backwave en reflexties die je moet wegdempen. Maar goed, da's mijn mening. :)
Ik zal de thread van Jeroen aandachtig lezen. Hij gebruikt volgens me dezelfde woofer. Maar ik neig nu al naar een volledig OB systeem. Bij voorkeur actief
Ik gebruik inderdaad de Ciare woofer (1 per kant). Ik filter de woofer wel af op 50hz naar mijn sub, maar dat heeft niet zoveel te maken met de woofer als wel met mijn luisterruimte. Om de woofer te beschermen zou ik wel altijd een HP op 30hz zetten (4e orde), dan moet je behoorlijk herrie maken voor hij overbelast raakt (rendement woofer is 99db). 8)
Met een 1e orde LP op 50hz en een 4e orde HP op 30hz moet het laag wel goed komen. Je kunt de baffle wat hoger maken als je OB dieper wilt gaan dan 50hz (simuleer maar eens in Edge).

Hoe ga je filteren? (Doe ik digitaal, unit 10db verzwakken (rendement van 99 naar 89db) en dan een boost op 40hz, netto versterk ik dan maar 4db met de boost. De SPL komt dan mooi uit bij het mid/hoog).

Leuk die Lowther. Misschien wel een idee om een tweeter aan de achterkant van de baffle te zetten (1e orde gefilterd). Dan heb je minder last van bundeling van de Lowther.
Jacobus
Berichten: 108
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 12:46
Locatie: Maastricht

Bericht door Jacobus »

Hallo Hallo,

Nou, ik zou graag tot 40Hz gaan bij voorkeur. Zo laag gaan mijn MLTL op het moment ook en dan kan nog mooi de lage E van een bass worden weergegeven. In de toekomst kan ik eventueel een Sub toevoegen. Vraag me me af wat voor SPL ik kan verwachten dan voor de woofer Xmax bereikt.

Ik zal ook de Edge downloaden, ik zal zelf te denken aan een Baffle van 45cm breed, met zijkanten van 10cm diep, het geheel ca. 120cm hoog. Xo rond de 300Hz, zodat de lowther wordt ontlast en ik meer body aan het lage midden kan geven (Vraag me wel af in hoeverren het nog belangrijk is om rekening te houden met de afstand tussen woofer en lowther?) En 300Hz is nog net buiten het kritische gebied zodat ik hoop de voordelen van een fullranger nog steeds te benutten. Ik zat zelf te denken om een tweeter in te laten komen bij ca. 10kHz, bijvoorbeeld een aurum cantus, dus vergelijkbaar met de Basszilla speakers dus. Dit zal aanzienelijk meer air geven. Hoe ik ga XOen weet ik nog niet, de lowther en de tweeter misschien passief met wat notch filters om de lowther glad te trekken zoals bij de Basszilla en vervolgens de woofers Digitaal te filteren en te boosten. Of ik maak het in zijn geheel digitaal en actief. Heb ook een applicatie gezien waar een lowther in een OB wordt gedaan en vervolgens digitaal volledig wordt vlakgetrokken tot 20kHz met een Digitaal EQ (behringer) met blijkbaar een mooi resultaat. Dan zou ik nog wel een rear firing tweeter gebruiken.

Ik vroeg me af of er een freeware programma is waarmee ik simpele CAD tekeningen kan maken zodat ik wat met baffle designs kan spelen?

Groeten,

Jacob
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Klinkt als een goed plan!

Voor filtering kun je ook eens kijken naar www.groundsound.com de DCN23 kit. Dan kun je de Lowther mooi vlak trekken.
Jacobus
Berichten: 108
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 12:46
Locatie: Maastricht

Bericht door Jacobus »

JeroenKV schreef:
Klinkt als een goed plan!

Voor filtering kun je ook eens kijken naar www.groundsound.com de DCN23 kit. Dan kun je de Lowther mooi vlak trekken.
Ziet er mooi uit! zal wel wat centjes gaan kosten natuurlijk ! Ik zal het zeker in overweging nemen. Maar eerst wil ik me richten op het ontwerp en de constructie van de Baffles. Stapje voor stapje dus. Weten jullie een goed programma waarin ik wat constructie tekeningen kan maken, met maten e.d.? bij voorkeur freeware

Groeten,

Jacob
Jacobus
Berichten: 108
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 12:46
Locatie: Maastricht

Bericht door Jacobus »

Beste Allen,

Ik heb vandaag liggen klooien met Autocad, voor het eerst, dus veel frustratie. Ik heb geprobeerd een mooie Baffle te ontwerpen voor de Woofer en de lowther. Kreeg veel niet voor elkaar, zoals het geheel in greyscale krijgen en tot overmaat van ramp heb ik de originele file gewist. Maar toch, zie hier de Juasar OB

:D
Bijlagen
Juaser tekening
Juaser tekening
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Jacobus,

Dat ziet er apart uit! Wordt het een vlakke baffle?
Hoe ben je tot deze vorm gekomen? Zit er een akoestisch idee achter of is het puur optisch?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

baffle van 10cm dik? :shock:
Jacobus
Berichten: 108
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 12:46
Locatie: Maastricht

Bericht door Jacobus »

Hallo,

De vorm is uit optisch oogpunt gekozen, het is natuurlijk een smaak kwestie. Wat ik wilde bereiken is dat de speaker in het oog springt niet alleen door het formaat maar ook door de vorm zodat de aandacht minder naar het formaat gaat zoals bij een rechthoekige vorm. Hij zal ook een opvallende kleur krijgen zoals Geert met zijn OB ook heeft gedaan. Als ze toch veel plaats in nemen dan kan je het maar gelijk goed doen en ze helemaal laten opvallen is mijn gedachte. Daarnaast hoop ik met de vorm de bult in de Freq. response te onderdrukken die normaal bij een rechthoekige OB ontstaat met een symmetrisch geplaatste driver.
De woofer heb ik ook extra laag geplaatst zodat er een floor lift is, zoals bij de Quasar 1.


De Dikte van 10cm is misschien wat overdreven, maar 7,5cm wil ik op zijn minst aanhouden. De reden is dat ik de gaten van de drivers steeds wat groter wil laten worden (ook zoals Geert met zijn OB heeft gedaan) en om toch stevigheid te garanderen een dikke baffle te gebruiken. wil trillingen van het geheel tot het minimum beperken. Daarnaast dacht ik op deze manier de afstand tot de achterkant van de drivers nog wat te vergroten zodat de golven dus ook een grotere afstand moeten afleggen.

Vraag me wel af of de afstand tussen de woofer en de Fullranger niet wat groot is om een goede synergie te krijgen bij een XO van rond de 300Hz


Groeten,

Jacob
Jacobus
Berichten: 108
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 12:46
Locatie: Maastricht

Bericht door Jacobus »

Hallo,

Ik vroeg mij af wat jullie van mijn overpeinzingen vinden omtrent de gekozen baffles?

Jacob
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Jacobus schreef:
Vraag me wel af of de afstand tussen de woofer en de Fullranger niet wat groot is om een goede synergie te krijgen bij een XO van rond de 300Hz
Ik denk dat de afstand tussen de units niet te groot is. Hangt ook een beetje af van de luisterafstand, maar ik neem aan dat je niet heel dicht op je speakers gaat zitten.

Ik denk ook dat het mogelijk moet zijn om lager te crossen dan 300Hz met de lowther, 200Hz moet kunnen. Dan maak je het probleem nog kleiner.

Volgens mij kunnen de door jouw ontworpen baffles prima gaan werken, ik zie geen problemen.

Hoe staat het er verder mee?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

De xmax van die Ciare is niet zo groot, als je soms wat harder muziek wil luisteren. Een semi U frame kan je 3 a 4 dB winst geven! De afstand tussen de twee drivers lijkt wel wat groot, hoe dichter bij elkaar hoe beter, maar het zal wel loslopen in de praktijk. Je kan trouwens makkelijk op 200 Hz crossen of lager als het kan op het punt waar je kortsluiting maakt met de rear wave..

mvg,

Martijn
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Ik heb de Ciare in een baffle zonder U. Ruim voldoende voor een normale huiskamer. Ik heb nog niet meegemaakt dat hij problemen keek (ook niet bij film). Wel heb ik een -24db HP op 40hz gezet (subwoofer neemt het dan over).

Bij 200hz zou ik mij niet te veel zorgen maken over de afstand tussen de drivers (of je moet wel heel dichtbij zitten..... 8) ).

Heb je de baffle al eens in The Edge gezet?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

JeroenKV schreef:
Wel heb ik een -24db HP op 40hz gezet (subwoofer neemt het dan over).
Dat bedoel ik dus.. In het sublaag ga je heel snel over de xmax heen als je dat niet doet. Nu kan jacobus hetzelfde doen met een behringer, maar dan heb je iets minder laag. Niet iedereen heeft even veel behoefte aan headroom in het laag, dus het is maar een idee.
Jacobus
Berichten: 108
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 12:46
Locatie: Maastricht

Bericht door Jacobus »

Nou, ik zou graag een -3dB punt hebben van laten we zeggen 40Hz. Wat voor SPL kan ik dan verwachten voor Xmax bereikt wordt?

Ik heb inderdaad gespeeld met de Edge. Wat ik niet helemaal begrijp is dat ik niet de specs van de drivers kan gebruiken om in kaart te brengen hoever ze doorlopen in de open baffle? of zie ik iets over het hoofd?

Jacob
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”