AL130/Neo3 Monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

AL130/Neo3 Monitor

Bericht door GeertM2 »

Hierbij een verslag van de bouw van een setje monitoren op een inmiddels bekende combi: de Visaton AL130 met de B&G Neo3
Het wordt een kleine bass-reflex monitor met een inhoud van 12 liter.

Al eerder poste ik het ontwerp:
Afbeelding

Ik heb de BR pijp nog wat aangepast na een opmerking van B_force. De afstemfrequentie is gelijk, ik heb hem alleen langer en groter gemaakt, zodat de stromings- snelheid, en dus weerstand in de pijp lager komt te liggen.

De bouw voorliep eigenlijk vrij voorspoedig. Ik heb alle panelen op maat laten zagen bij een betere houtzaak (niet bij een bouwmarkt) en alle panelen waren erg mooi aan de maat en pasten exact. De binnenkant is bekleed met loodbitumen en pritex. De hoveelheid benodigde BAF heb ik gegokt, deze kan later nog aangepast worden door het woofergaatje.

Een supertip de ik onlangs hier tegen kwam is deze van marcus:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... ht=#110474
Ik heb zelf ook een soortgelijk schuurplanktje gemaakt. Met dubbelzijdige plakband een stuk schuurpapier erop, handvatje erop en schuren maar. Ik was binnen no-time klaar met "grof" afwerken, mede doordat alles dus zo netjes aan de maat was.

De volgende stap is het infrezen van de units. Dit doe ik na het verlijmen van de kast omdat de infrezing van de woofer net over de kopse kand heengaat.

Tot zover, Groeten Geert
Bijlagen
Het lijmen van de panelen
Het lijmen van de panelen
Filterplaatsing
Filterplaatsing
2e kastje ook klaar
2e kastje ook klaar
Zijkant erop
Zijkant erop
Schuurplankje
Schuurplankje
Schuurplankje met handvat
Schuurplankje met handvat
Resultaat
Resultaat
Gebruikersavatar
arjenh
Berichten: 52
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 12:19
Locatie: Düsseldorf

Bericht door arjenh »

Netjes!
Ziet er al mooi uit.
Veel plezier met bouwen verder!
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Kijk aan!

Hoe ga je ze afwerken?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ben benieuwd hoe ze gaan klinken!!

jan
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Jasper Joppe Geers schreef:
Kijk aan!

Hoe ga je ze afwerken?
Ik ga ze met de roller een kleurtje geven. De kleur zou iets van Hema beige moeten worden, maar dat moet ik nog even goed uitzoeken. :?
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Bericht door Ronald_1 »

Dat ziet er netjes uit, ben benieuwd naar het eindresultaat. Waar heb je het hout laten zagen? Ik ben namelijk wel benieuwd naar goede houtzaak in Eindhoven en omgeving.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Het beste zaag resultaat tot nu toe heb ik gehad bij de [s]Hubo[/s] Multi Mate in Eindhoven.
Laatst gewijzigd door Bart_M op di 29 jan 2008, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Bericht door WMC »

Ik laat altijd alles bij Groenen in Veldhoven zagen. Je moet wel even opletten wie er in de zagerij staat. Bij de wat ervaren rotten is het eigenlijk altijd goed. Als je een jonger iemand hebt moet je altijd even controleren of het wel goed is. Het voordeel van Groenen is dat je per oppervlak betaalt. Het is iets duurder dan een plaat kopen en zelf zagen, maar je hebt ook geen afval en stof thuis. Overigens rekenen ze wel weer een plaat als je meer dan 2 m2 hebt.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Ronald_1 schreef:
Dat ziet er netjes uit, ben benieuwd naar het eindresultaat. Waar heb je het hout laten zagen? Ik ben namelijk wel benieuwd naar goede houtzaak in Eindhoven en omgeving.
Nou...
Bart_M schreef:
Het beste zaag resultaat tot nu toe heb ik gehad bij de Hubo in Eindhoven.
Die ken ik toevallig net niet, maar ik ga atlijd speciaal naar de Hubo in Best. Goeie ervaringen mee. Die zagen gratis, en je betaalt alleen voor hout wat je nodig hebt. Niet duur, voor dit houtpakker bestaande uit 10 plankjes per speaker betaalde ik in totaal 14 euro. Ik voelde me bijna bezwaard om zo weinig af te rekenen (zeker als je het met alle andere kostenposten van zo'n projectje vergelijkt), ik heb het dan ook naar boven afgerond, maar dan nog. :oops: En wat ik zei; alles op tiendes van milimeters. Da's mijn tip van de dag. 8) Is de hubo in Eindhoven ook zo'n vakzaak?
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Bericht door Ronald_1 »

Bedankt voor de tip!
Bart_M schreef:
Het beste zaag resultaat tot nu toe heb ik gehad bij de Hubo in Eindhoven.
Op www.hubo.nl staat geen Hubo in Eindhoven vermeld. In welke straat ligt deze winkel?
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Bart heeft mij ooit eens naar de Hubo in Nuenen doorverwezen. Daar heb ik ooit eens iets naar volle tevredenheid laten zagen. Misschien bedoelde ie die (alhoewel ie dat zelf waarschijnlijk het beste zal weten)

Maar die bestaat inmiddels niet meer, ben daar laatst nog eens naar op zoek geweest.

Overigens zie ik op de site van de Hubo ook in Best geen vestiging. Maar ik kan me toch echt herinneren dat er daar eentje ligt.... Wilheminastraat of zo dacht ik.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

daniel schreef:
Overigens zie ik op de site van de Hubo ook in Best geen vestiging. Maar ik kan me toch echt herinneren dat er daar eentje ligt.... Wilheminastraat of zo dacht ik.
Klopt, Hubo Vogels, Koningin Julianaweg 35 in Best
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Beetje offtopic, maar goed. Best wordt dan mijn voglende bezoek. Ik ging voorheen altijd naar de Gamma in Bostel, gegarandeerd uuuuuren schuurplezier. Ik heb daar zelden een plankje gehad wat goed op maat was en heb altijd gruwelijk veel moeten schuren.

Groeten Mark
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Sorry jongens, ik was even in de war.
Ik ging vroeger naar de Hubo in Nuenen, maar die is gestopt.
Daarna heb ik ook wel eens wat laten zagen bij de Multi Mate in Eindhoven, was ook netjes. De Multi Mate is verhuist, ik weet niet hoe ze nu zagen, maar ik zou het hier gerust nog eens proberen. Gewoon zeggen dat het voor speakers is en dat het heel nauwkeurig moet.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Geert, dit wil ik zaterdag ook wel zien :D .

Ik heb de hele middag gereserveerd :roll: :roll: :roll:

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Ben weer even bezig geweest. Ik heb de units erin gefreesd. Best tevreden met het resultaat. Omdat ik dacht dat ik nog maar moeilijk in de kast kon komen had ik het dempings materiaal al aangebracht. Alleen dat is na het frezen van binnen één grote stof partij geworden. :? Ik heb het weer zo goed mogelijk met de stofzuiger stof vrij gemaakt, maar achteraf gezien was het misschien niet zo'n slimme zet (de AL130 heeft een open spreekspoel, en ik wil niet dat daar stof inkomt). De toegankelijkheid van de kast is eigenlijk ook prima. M'n hand past zelfs nog door het gat van de tweeter!
In de loop van volgende week gaan de units erin met een extern filter om wat te meten en te experimenteren.
Bijlagen
DSCF1337-1.JPG
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Bij het passen van de woofer kom ik er net achter dat hij bij beide kasten aan 1 kant van het gat niet mooi aanligt. Dus ik twijfel meteen aan mijn freeskunsten. Misschen was de freesdiepte verlopen tijdens het draaien?

Maar als ik de woofer omdraai ligt hij aan de andere kant te diep. Het zit dus in het chassis van de woofer! Aan de ene kant ie ie 4 mm en aan de andere kan 4.8mm! Dat vind ik best een grote afwijking. Dat had ik niet verwacht van visaton. Mijn freesdiepte was 4.5 mm, dus nog wel een soort gemiddelde. De andere woofer heeft het ook een beetje, maar iets minder sterk, 4.4 om 4.8.

Een vifa drivertje die ik hier heb liggen is qua dikte rondom op 0.1mm nauwkeurig.

Het natuurlijk niet rampzalig, en ik denk ook niet dat je het straks ziet, maar vreemd wind ik het wel! Heeft iemand zoiets wel eens eerder opgemerkt?
Laatst gewijzigd door GeertM2 op zo 03 feb 2008, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dikte niet, wel diameter... had gefreesd op de maten van t datasheet, was de woof toen die kwam toch 1mm groter.... was een Peerless
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Vervelend zeg! Ik heb dit nog niet meegemaakt met de AL130. Kun je ze nog terugsturen? Ik vind zoiets niet kunnen eigenlijk.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Vandaag beide filters afgemaakt en nog wat aanpassingen gedaan na nieuwe simulaties met boxsim. Wat me tegenviel is dat ik best wel een dikke bult in het laag heb die bij winISD niet naar voren kwam. Het maakt niet veel uit of ik hem gesloten maak of veel demping toepas, de bult blijft. Maar kijken hoe dit in het echt uit gaat pakken.

Ik twijfel nog of ik een notchfilter in het hoog op de AL130 moet zetten om het opbreken nog wat te onderdrukken.

De 5 Watt weerstand voor de elko in het laag is misschien aan de krappe kant, maat ik hed niks anders liggen. Later kan ik hem nog vervangen door een 10 watter.

Ik ga nu de tweeters monteren met een surface mount faceplate, bij gebrek aan FM faceplates. :?
Bijlagen
fase verloop
fase verloop
Filter schema
Filter schema
Filters
Filters
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

gebrek aan faceplates!!!!!
nu moet je ophouden hoor :roll:
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

dre schreef:
gebrek aan faceplates!!!!!
nu moet je ophouden hoor :roll:
Bij gebrek aan de juiste dus. ;) Zo ziet een verzonken surface mount faceplate er uit. :D Ach, het werkt zullen we maar zeggen!
Bijlagen
DSCF1341.JPG
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Filtertje nog wat ge-update.

De bobbel in het laag in de simulatie ben ik kwijt, ik had de baffle in mm ingevuld i.p.v. cm. :oops:
Weerstand uit de laagsectie gegooid en de spoel wat groter gemaakt, dit onderukt het hoog meer zodat ik zeker geen notch nodig heb.

De fases liggen nu ook beter op elkaar in het overnamepunt.

Zou de impedantiepiek in het overnamepunt nog vervelend zijn?

De efficientie van dit speakertje komt wel wat laag te liggen zo! :roll:
Bijlagen
phase 2 AL130_neo3 monitor.jpg
filter 2 AL130_neo3 monitor.jpg
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Kleine update:
Vandaag de "scheve" AL130 gewoon kunnen opruilen tegen een ander exemplaar bij speakerland. Top!
Ze spelen nu in stereo met een ge-update filter. Ben geheel niet ontevreden over de klank. Klinkt al redelijk goed in balans. Volgende week wil ik wat metingen gaan doen ter verificatie.

Groeten, Geert
Bijlagen
DSCF1690.JPG
DSCF1688.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik vind het een zeer zeer zeer fraaie combi, die NEO3 met die AL130, optisch passen ze echt schitterend.

Ik ben overigens ook zeer benieuwd hoe de NEO gaat staan bij bv de XG18.

Ik zie trouwens dat je toch nog andere faceplatses hebt kunnen vinden.

Nu nog meten en hopen dat boxsim een beetje goed zit :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”