Opwaarderen filter Kef 105.2

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Thago

Opwaarderen filter Kef 105.2

Bericht door Thago »

Sinds kort heeft de zelfbouwmicrobe weer toegeslagen, en heb ik het plan opgevat om mijn Kef 105.2 te upgraden. Een beetje www-research heeft geleerd dat vooral een nieuw wisselfilter opgebouwd met kwalitatieve hedendaagse componten een grote vooruitgang zou moeten zijn. Ook een betere kastdemping (woofer) wordt aangeraden.
Het oude filter is opgebouwd met ferrite core L's en bipolaire C's.
Voor de inductors dacht ik aan transformer core inductors (Mundorf) voor het laag, en bandspoel voor midden en hoog. Voor de C's zou ik MKP nemen, ben er nog niet uit welke.
Het valt mij op dat de transformer core L's een (veel) lagere dc-weerstand hebben dan de ferrite core L's die nu in het filter zitten. Stelt dat problemen, omdat de Kef-ingenieurs wellicht de dc-weerstand meegerekend hebben in het ontwerp? Of is een lagere dc-weerstand juist wenselijk omwille van een betere impulsweergave? Of maakt een lage dc-weerstand van de componenten feitelijk niet zoveel uit, omdat de spreekspoel van de woofer sowieso een veel hogere dc-weerstand heeft?
Met Tritec-luchtspoelen kan ik de dc-weerstand van het originele filter beter benaderen.
Last but not least vraag ik mij ook nog af, of deze Kef's een upgrade die al gauw in de 700-800 euro zal lopen, wel waard zijn?
Bedankt voor jullie feedback!
Walt

Bericht door Walt »

700-800 euro is natuurlijk een hele hoop geld. Betere filtercomponenten zullen zeker een verschil maken, maar het zal van de KEF geen compleet andere speaker van maken (lees klasses beter klinken).

Ik zou dan ook eerst eens beginnen met alleen de condensators te vervangen, hier is doorgaans de meeste winst te halen. Met name de condensator die in serie staat met de tweeter is bepalend voor de klank.

De kosten blijven nu beperkt en als het resultaat bevalt kun je altijd nog naar de spoelen gaan kijken.

Groeten Walter
dre

Bericht door dre »

ik sluit me bij walter aan,de condensators in de signaalweg zullen inderdaad het meeste verschil geven.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”