Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek
Moderator: Beheerdersteam
Ja, het is erg lastig. Ik ben niet gewend dat de akoestische centra zo ver uit elkaar staan. Meestal heb ik te maken met hooguit 1,5 a 2 cm. Ik kom op onderstaande uit, maar ben er niet erg tevreden over. Je zou het wel klankmatig kunnen vergelijken met de LR4 en kijken of het beeld wat minder naar achteren staat.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Jeroen,jeroen_d schreef:Ja, het is erg lastig. Ik ben niet gewend dat de akoestische centra zo ver uit elkaar staan. Meestal heb ik te maken met hooguit 1,5 a 2 cm.
ik heb je filter voorstel nog niet getest.
Volgend weekend bekijk ik de mogelijkheid om de tweeter eventueel naar achter te verplaatsen. Constructief kan dat nog, maar aangezien ik de kasten voor RJ heb gebouwd zal hij de beslissing moeten nemen om terug aan de kast te gaan frezen en zagen.
anderzijds moet ik zeggen dat het resultaat met zowel het 2de orde als 3de orde filter zeker niet tegenvalt.
Ik bedoel daarmee dat het geen straf is om naar deze speaker te moeten luisteren
Mocht je nog ideën hebben dan hoor ik het graag.
Groeten,
Ed.
Nee, geen nieuwe ideeën. Ik ben ook voorzichtig met filtervoorstellen als ik niet ook de files heb onder 15,30,45 en 60 graden.
De tweeter naar achteren plaatsen maakt het filteren natuurlijk een stuk gemakkelijker, met 33mm verschil ga je al gauw naar 4de orde akoestisch toe om het gelijk te kunnen trekken qua fasehelling.
De tweeter naar achteren plaatsen maakt het filteren natuurlijk een stuk gemakkelijker, met 33mm verschil ga je al gauw naar 4de orde akoestisch toe om het gelijk te kunnen trekken qua fasehelling.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Robert Jan is uit zijn winterslaap ontwaakt.
Daardoor werken we nu verder de kast af.
Eerst maken we de frontplaat klaar, daarna het topdeel.
De frontplaat wordt een 2,5mm dikke Aluplaat waar de units millimeterr nauwkeurig in zouden moeten komen.
Die plaat gaat geborsteld en daarna zwart geanodiseerd worden.
Om die reden is een hoogwaardig aluminium genomen dat tevens ook langs één zijde van een folie is voorzien.
Het frezen van de gaten is zonder problemen verlopen.
De plaat wordt op de freestafel vastgehouden door houten latten waar een kleine riegel in is gezaagd. Dat zorgt ervoor dat ze bewegingsloos en spanningsloos blijft liggen tijdens het frezen.
We hebben de frees in stappen van 0.5mm laten zakken. Koelvloeistof bleek overbodig. De temperatuur rond de frees kwam amper boven de omgevingstemperatuur.
Zondag gaan we de zijkanten op maat maken en afschuinen.
Daardoor werken we nu verder de kast af.
Eerst maken we de frontplaat klaar, daarna het topdeel.
De frontplaat wordt een 2,5mm dikke Aluplaat waar de units millimeterr nauwkeurig in zouden moeten komen.
Die plaat gaat geborsteld en daarna zwart geanodiseerd worden.
Om die reden is een hoogwaardig aluminium genomen dat tevens ook langs één zijde van een folie is voorzien.
Het frezen van de gaten is zonder problemen verlopen.
De plaat wordt op de freestafel vastgehouden door houten latten waar een kleine riegel in is gezaagd. Dat zorgt ervoor dat ze bewegingsloos en spanningsloos blijft liggen tijdens het frezen.
We hebben de frees in stappen van 0.5mm laten zakken. Koelvloeistof bleek overbodig. De temperatuur rond de frees kwam amper boven de omgevingstemperatuur.
Zondag gaan we de zijkanten op maat maken en afschuinen.
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
De frontplaten zijn nu volledig gefreesd en staan passend over de units.
De passing is perfect zonder tolerantie, met dank aan de CNC frees.
De zijkanten zijn onder een hoek van 60° gefreesd en volgen perfect de lijn van de kastwand.
Bij één van de twee kasten is de bovenzijde een millimeter te kort afgefreesd. Dat gaan we oplossen door de kast een millimeter minder hoog te maken, daarmee komt ze dan net even hoog als de andere kast, die eerder al een millimeter te kort was gemaakt om een kleine foutje in het fineer weg te werken.
Als we zo verder knoeien worden het straks nog boekenkast speakers
RJ gaat komende week nog eens duchtig nadenken hoe hij het topdeel er optisch uit wil laten zien. Voorlopig denkt hij aan MDF, beplakt met het zwart struktuurfineer en een zwart geanodiseerde (zoals de frontplaat) topplaat en sokkel.
Persoonlijk zou ik dit in massief hout, of MDF met houtfineer doen, dat lijkt mij een mooi contrast op het zwart.
Maar goed, het worden zijn speakers en die komen in Leen haar interieur te staan en daar heb ik niets op in te brengen.
Zaterdag is de volgende meeting!
Fotos: te zien is de brutte aluplaat. Zij moet nu nog geborsteld en geanodiseerd worden.
Ed.
De passing is perfect zonder tolerantie, met dank aan de CNC frees.
De zijkanten zijn onder een hoek van 60° gefreesd en volgen perfect de lijn van de kastwand.
Bij één van de twee kasten is de bovenzijde een millimeter te kort afgefreesd. Dat gaan we oplossen door de kast een millimeter minder hoog te maken, daarmee komt ze dan net even hoog als de andere kast, die eerder al een millimeter te kort was gemaakt om een kleine foutje in het fineer weg te werken.
Als we zo verder knoeien worden het straks nog boekenkast speakers
RJ gaat komende week nog eens duchtig nadenken hoe hij het topdeel er optisch uit wil laten zien. Voorlopig denkt hij aan MDF, beplakt met het zwart struktuurfineer en een zwart geanodiseerde (zoals de frontplaat) topplaat en sokkel.
Persoonlijk zou ik dit in massief hout, of MDF met houtfineer doen, dat lijkt mij een mooi contrast op het zwart.
Maar goed, het worden zijn speakers en die komen in Leen haar interieur te staan en daar heb ik niets op in te brengen.
Zaterdag is de volgende meeting!
Fotos: te zien is de brutte aluplaat. Zij moet nu nog geborsteld en geanodiseerd worden.
Ed.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Hoi Ed
Je moet het niet laten borstelen maar grindslijpen.
Grindslijpen brengt vertikale krasjes aan wat er na anodiseren zeer mooi uitziet.
Borstelen is dus echt met een borstel waardoor de scherpe kanten gebroken worden ofwel afgerond (wij noemen dat afgelikte randen) wat denk ik niet de bedoeling is.
Rob
Je moet het niet laten borstelen maar grindslijpen.
Grindslijpen brengt vertikale krasjes aan wat er na anodiseren zeer mooi uitziet.
Borstelen is dus echt met een borstel waardoor de scherpe kanten gebroken worden ofwel afgerond (wij noemen dat afgelikte randen) wat denk ik niet de bedoeling is.
Rob
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
Vandaag het eikenhout fineer gehaald om morgen (vandaag) de bovenkant mee af te maken.
Voor wat betreft de voorzijde van alu zou het inderdaad wel wat groffer mogen zijn qua 'look'. Het eikenhout aan de zijkant is tenslotte ook in 'clawed oak' dus dat zou een mooi combinatie kunnen zijn.
Als dat alu geslepen wordt, lopen de groeven dan allemaal parallel aan elkaar?
Voor wat betreft de voorzijde van alu zou het inderdaad wel wat groffer mogen zijn qua 'look'. Het eikenhout aan de zijkant is tenslotte ook in 'clawed oak' dus dat zou een mooi combinatie kunnen zijn.
Als dat alu geslepen wordt, lopen de groeven dan allemaal parallel aan elkaar?
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
Het is niet gezegd dat de bol er nooit gaat komen.
De oplossing die we nu gevonden hebben, passen we toe omdat we:
-geen tekening kunnen maken in 3d
-de frees niet kunnen programmeren om in 3d te frezen
-momenteel geen tijd hebben om ons dit eigen te maken.
Wanneer we deze kennis en kunde ons eigen hebben gemaakt zouden we deze bol alsnog kunnen plaatsen. Daarom dat we nu gekozen hebben voor een eenvoudiger maar toch nog steeds mooi alternatief. Tevens is dit een alternatief wat later vervangen zou kunnen worden door de 'dome'
De speaker ziet er door z'n vorm nog steeds spectaculair uit.
De oplossing die we nu gevonden hebben, passen we toe omdat we:
-geen tekening kunnen maken in 3d
-de frees niet kunnen programmeren om in 3d te frezen
-momenteel geen tijd hebben om ons dit eigen te maken.
Wanneer we deze kennis en kunde ons eigen hebben gemaakt zouden we deze bol alsnog kunnen plaatsen. Daarom dat we nu gekozen hebben voor een eenvoudiger maar toch nog steeds mooi alternatief. Tevens is dit een alternatief wat later vervangen zou kunnen worden door de 'dome'
De speaker ziet er door z'n vorm nog steeds spectaculair uit.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
kan niet Jan,Wowly schreef:Ik zou nu op dit moment niet gaan kiezen voor de quick oplossing, maar geduld bewaren en gewoon gestaag doorwerken aan het compleet maken van deze speaker.
met mijn huidige werkload denk ik niet dat ik het voor de zomer red om 3D tekenen, converteren met toolpads en daarbovenop nog het 3D frezen zelf, te leren.
De oplossing zoals we die nu aan het maken zijn is echter helemaal niet verkeerd hoor. In het interieur van RobertJan, die toch met strakke afgelijnde vormen werkt, staat die rechthoekige topkast perfect in harmonie.
Een 'quick' oplossing zou ik het niet noemen, eerder een alternatieve oplossing.
Wacht maar tot je het resultaat ziet!
Ed.
Wat ik bedoelde is gewoon met de draaibank een fraaie kegel maakt en deze doormidden zaagt, zodat je de 2 dome's verkrijgt. Moet idd niet gaan haasten om dat 3-d-frezen erdoor te krijgen. Moet wel leuk blijven toch???
Dat draaien is zo gepiept! Alleen het precies doormiddenzagen moet nauwkeurig gebeuren.
Jan
Dat draaien is zo gepiept! Alleen het precies doormiddenzagen moet nauwkeurig gebeuren.
Jan
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Martijn M schreef:Ik vind dit miss. wel mooier om te zien dan een dome. Anders is het zo B&W-imitatie-achtig.
Kan ik beamen, in het echt zelfs nog mooier, en vooral heel erg strak, zeker wanneer alle naden en sparingen perfect op elkaar aansluiten.dre schreef:ik vind het er keurig uit zien
360 mm doorsnede, 560 mm lang met identiek hetzelfde profiels als de Concave zijkant? ...Wowly schreef:Dat draaien is zo gepiept! Alleen het precies doormiddenzagen moet nauwkeurig gebeuren.
dre schreef:ik vind het er keurig uit zien
360 mm doorsnede, 560 mm lang met identiek hetzelfde profiels als de Concave zijkant? ...Wowly schreef:Dat draaien is zo gepiept! Alleen het precies doormiddenzagen moet nauwkeurig gebeuren.
