Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, het is erg lastig. Ik ben niet gewend dat de akoestische centra zo ver uit elkaar staan. Meestal heb ik te maken met hooguit 1,5 a 2 cm. Ik kom op onderstaande uit, maar ben er niet erg tevreden over. Je zou het wel klankmatig kunnen vergelijken met de LR4 en kijken of het beeld wat minder naar achteren staat.
Bijlagen
concave3.jpg
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Ja, het is erg lastig. Ik ben niet gewend dat de akoestische centra zo ver uit elkaar staan. Meestal heb ik te maken met hooguit 1,5 a 2 cm.
Jeroen,

ik heb je filter voorstel nog niet getest.
Volgend weekend bekijk ik de mogelijkheid om de tweeter eventueel naar achter te verplaatsen. Constructief kan dat nog, maar aangezien ik de kasten voor RJ heb gebouwd zal hij de beslissing moeten nemen om terug aan de kast te gaan frezen en zagen.

anderzijds moet ik zeggen dat het resultaat met zowel het 2de orde als 3de orde filter zeker niet tegenvalt.
Ik bedoel daarmee dat het geen straf is om naar deze speaker te moeten luisteren :lol:

Mocht je nog ideën hebben dan hoor ik het graag.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nee, geen nieuwe ideeën. Ik ben ook voorzichtig met filtervoorstellen als ik niet ook de files heb onder 15,30,45 en 60 graden.

De tweeter naar achteren plaatsen maakt het filteren natuurlijk een stuk gemakkelijker, met 33mm verschil ga je al gauw naar 4de orde akoestisch toe om het gelijk te kunnen trekken qua fasehelling.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Robert Jan is uit zijn winterslaap ontwaakt.
Daardoor werken we nu verder de kast af.

Eerst maken we de frontplaat klaar, daarna het topdeel.

De frontplaat wordt een 2,5mm dikke Aluplaat waar de units millimeterr nauwkeurig in zouden moeten komen.
Die plaat gaat geborsteld en daarna zwart geanodiseerd worden.
Om die reden is een hoogwaardig aluminium genomen dat tevens ook langs één zijde van een folie is voorzien.

Het frezen van de gaten is zonder problemen verlopen.
De plaat wordt op de freestafel vastgehouden door houten latten waar een kleine riegel in is gezaagd. Dat zorgt ervoor dat ze bewegingsloos en spanningsloos blijft liggen tijdens het frezen.
We hebben de frees in stappen van 0.5mm laten zakken. Koelvloeistof bleek overbodig. De temperatuur rond de frees kwam amper boven de omgevingstemperatuur.
Zondag gaan we de zijkanten op maat maken en afschuinen.
Bijlagen
014 [800x600].JPG
012 [800x600].JPG
005 [800x600].JPG
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Eindelijk he,Ed.

Mooie oplossing zo en wanneer gaat er aan de bovenkant begonnen worden?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

CarloPJB schreef:
wanneer gaat er aan de bovenkant begonnen worden?
asterduc schreef:
Eerst maken we de frontplaat klaar, daarna het topdeel.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

asterduc schreef:
CarloPJB schreef:
wanneer gaat er aan de bovenkant begonnen worden?
asterduc schreef:
Eerst maken we de frontplaat klaar, daarna het topdeel.

:oops: :oops: :oops:

ik scroll gelijk door naar de actiefoto`s en dan krijg je dat :wink:
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

asterduc schreef:
Robert Jan is uit zijn winterslaap ontwaakt.
Daardoor werken we nu verder de kast af.
hihi....

zelfbouwaudiohumor?

:D :D
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

De frontplaten zijn nu volledig gefreesd en staan passend over de units.
De passing is perfect zonder tolerantie, met dank aan de CNC frees.

De zijkanten zijn onder een hoek van 60° gefreesd en volgen perfect de lijn van de kastwand.

Bij één van de twee kasten is de bovenzijde een millimeter te kort afgefreesd. Dat gaan we oplossen door de kast een millimeter minder hoog te maken, daarmee komt ze dan net even hoog als de andere kast, die eerder al een millimeter te kort was gemaakt om een kleine foutje in het fineer weg te werken.
Als we zo verder knoeien worden het straks nog boekenkast speakers :lol:

RJ gaat komende week nog eens duchtig nadenken hoe hij het topdeel er optisch uit wil laten zien. Voorlopig denkt hij aan MDF, beplakt met het zwart struktuurfineer en een zwart geanodiseerde (zoals de frontplaat) topplaat en sokkel.
Persoonlijk zou ik dit in massief hout, of MDF met houtfineer doen, dat lijkt mij een mooi contrast op het zwart.
Maar goed, het worden zijn speakers en die komen in Leen haar interieur te staan en daar heb ik niets op in te brengen.

Zaterdag is de volgende meeting!

Fotos: te zien is de brutte aluplaat. Zij moet nu nog geborsteld en geanodiseerd worden.

Ed.
Bijlagen
020 [800x600].JPG
019 [800x600].JPG
010 [800x600].JPG
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

Hoi Ed

Je moet het niet laten borstelen maar grindslijpen.
Grindslijpen brengt vertikale krasjes aan wat er na anodiseren zeer mooi uitziet.
Borstelen is dus echt met een borstel waardoor de scherpe kanten gebroken worden ofwel afgerond (wij noemen dat afgelikte randen) wat denk ik niet de bedoeling is.

Rob
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik zou je bovenzijde laten draaien, zodat je een fraaie kegel krijgt, past goed bij de frontplaat.

Jan
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Rob Dingen schreef:
Je moet het niet laten borstelen maar grindslijpen.
Bedankt Rob,
Ik ben het met je eens. Afgeronde kanten zou zonde zijn, vooral omdat de uitfrezen rond de units haarscherp passen.

Maar de uiteindelijke beslissing zal RobertJan moeten nemen. Het worden zijn speakers!

Ed.
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

Vandaag het eikenhout fineer gehaald om morgen (vandaag) de bovenkant mee af te maken.

Voor wat betreft de voorzijde van alu zou het inderdaad wel wat groffer mogen zijn qua 'look'. Het eikenhout aan de zijkant is tenslotte ook in 'clawed oak' dus dat zou een mooi combinatie kunnen zijn.

Als dat alu geslepen wordt, lopen de groeven dan allemaal parallel aan elkaar?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

We zijn vandaag begonnen aan het topdeel.
Voorlopig zonder bol.

Het MDF gedeelte zal met Eiken fineer afgewerkt worden.
Bijlagen
033 [1024x768].JPG
030 [1024x768].JPG
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Vanwaar ineens deze oplossing?

Het misstaat niet maar is toch wel iets heel anders als wat eerst de bedoeling was.
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

Het is niet gezegd dat de bol er nooit gaat komen.

De oplossing die we nu gevonden hebben, passen we toe omdat we:
-geen tekening kunnen maken in 3d
-de frees niet kunnen programmeren om in 3d te frezen
-momenteel geen tijd hebben om ons dit eigen te maken.

Wanneer we deze kennis en kunde ons eigen hebben gemaakt zouden we deze bol alsnog kunnen plaatsen. Daarom dat we nu gekozen hebben voor een eenvoudiger maar toch nog steeds mooi alternatief. Tevens is dit een alternatief wat later vervangen zou kunnen worden door de 'dome'

De speaker ziet er door z'n vorm nog steeds spectaculair uit.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik zou nu op dit moment niet gaan kiezen voor de quick oplossing, maar geduld bewaren en gewoon gestaag doorwerken aan het compleet maken van deze speaker.

Een mooie dome op die kast maakt het toch wel af, al misstaat de quick resolution zeer zekers niet!!

Hou vol, het einde is in zicht!! :lol:

Wowly
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Het zou wellicht mooier zijn om deze quick-oplossing af te ronden naar de zijkanten, om er dus een soort koepel van te maken. Misschien zou ik dat zelfs nog mooier vinden dan de originele planning :oops: :oops: .

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Wowly schreef:
Ik zou nu op dit moment niet gaan kiezen voor de quick oplossing, maar geduld bewaren en gewoon gestaag doorwerken aan het compleet maken van deze speaker.
kan niet Jan,
met mijn huidige werkload denk ik niet dat ik het voor de zomer red om 3D tekenen, converteren met toolpads en daarbovenop nog het 3D frezen zelf, te leren.

De oplossing zoals we die nu aan het maken zijn is echter helemaal niet verkeerd hoor. In het interieur van RobertJan, die toch met strakke afgelijnde vormen werkt, staat die rechthoekige topkast perfect in harmonie.

Een 'quick' oplossing zou ik het niet noemen, eerder een alternatieve oplossing.

Wacht maar tot je het resultaat ziet!

Ed.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik vind het er keurig uit zien 8)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik vind dit miss. wel mooier om te zien dan een dome. Anders is het zo B&W-imitatie-achtig :wink: .
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

De 3d kegel uit lagen opbouwen, hoef je niet voor te 3d tekenen en je kan laag voor laag cnc frezen :wink:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

De frees moet dan aan de zijkanten nog steeds een 3D vorm frezen (over de plaatdikte) dus dat gaat niet werken lijkt me.

Groeten Walter
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Wat ik bedoelde is gewoon met de draaibank een fraaie kegel maakt en deze doormidden zaagt, zodat je de 2 dome's verkrijgt. Moet idd niet gaan haasten om dat 3-d-frezen erdoor te krijgen. Moet wel leuk blijven toch???

Dat draaien is zo gepiept! Alleen het precies doormiddenzagen moet nauwkeurig gebeuren.

Jan
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Martijn M schreef:
Ik vind dit miss. wel mooier om te zien dan een dome. Anders is het zo B&W-imitatie-achtig :wink: .
dre schreef:
ik vind het er keurig uit zien 8)
Kan ik beamen, in het echt zelfs nog mooier, en vooral heel erg strak, zeker wanneer alle naden en sparingen perfect op elkaar aansluiten. :D
Wowly schreef:
Dat draaien is zo gepiept! Alleen het precies doormiddenzagen moet nauwkeurig gebeuren.
360 mm doorsnede, 560 mm lang met identiek hetzelfde profiels als de Concave zijkant? ... :-s !!!
dre schreef:
ik vind het er keurig uit zien 8)
Wowly schreef:
Dat draaien is zo gepiept! Alleen het precies doormiddenzagen moet nauwkeurig gebeuren.
360 mm doorsnede, 560 mm lang met identiek hetzelfde profiels als de Concave zijkant? ... :-s !!!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”