Het is niet duidelijk wat Linkwitz hier precies bedoelt. Hij geeft niet aan of een rigid room bij een dipool drop off geeft of dat het flat blijft.GeertM2 schreef:Linkwitz lijkt dus wel degelijk op de hoogte hiervan. Er er is alleen nog een afhankelijkheid met de bouw van de luisterruimte. Bij een experiment in de garage van Jeroen D moet je dus ook afvragen hoe representatief de ruimte qua bouw is voor een luisterruimte.
Ik ben overigens niet uit op gelijk, ik denk DIY_Freak ook niet. Wat ontbreekt is een uitleg van het mechanisme waarom de dipool zou afvallen. Wat mij dan altijd opvalt is dat Linkwitz vanuit de fysica de zaak modelleert. Ook hij maakt hier wel eens een misser, maar goed. Bij John K. mis ik nogal eens de fysica en blijft het bij een hoop wiskunde. Simulatie van roommodes is sowieso heel lastig en komt in de regel erg slecht overeen met de praktijk.
In ieder geval vind ik de verklaring dat een dipool geen drukopbouw doet in een gesloten ruimte niet afdoende. Er wordt een geluidsgolf geproduceerd en ik snap niet hoe die kan verdwijnen beneden de room fundamental. Dat ie er niet in past is geen argument, via een hoofdtelefoon horen we ook laag over een propagatiepad van centimeters.