Goede hoofdtelefoon

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Goede hoofdtelefoon

Bericht door Martijn M »

Wat is nu werkelijk een goede referentiehoofdtelefoon?
Op deze site staan een hoop modellen: http://www.headphone.com/
Ze doen bovendien metingen. Ik weet niet hoe betrouwbaar de metingen zijn, maar vanaf een paar kilohertz lijken praktisch alle hoofdtelefoon last te krijgen van resonanties. Wat betreft vervorming geloof ik wel dat er een hoop goeie tussen zitten, maar welke heeft een mooie frequentiecurve? Uiteraard liefst tegen een redelijke prijs.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik heb al jaren een Sennheiser (moet t type ff opzoeken, ben nu te lui om er heen te lopen) die me prima bevalt.

btw: wel eerlijk die lui op die site zeg:
Okay sound, good comfort, and a good price make these cans a well balanced offering, but better sound is available at this pricepoint.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik heb zelf ook jaren een oude Sennheiser gehad en die beviel op zich prima. Als ik echter naar de frequentieresponse van sommige Sennheisers kijk, schrik ik daar toch een beetje van. Hiermee wil ik niet zeggen dat andere merken het zo veel beter doen, maar bij het zien van deze meetresultaten plaats ik nu toch mijn vraagtekens bij het gebruiken van een dure (want duur is natuurlijk goed) hoofdtelefoon als referentie bij het klankmatig beoordelen van een zelfgebouwde speaker.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Voor mijzelf is er eigenlijk maar eentje: Beyerdynamic

Zowel de budged priced (tot rond de 100 eu) als de dure zijn allemaal de moeite waard. Mijn DT250 is helaas bij de verhuizing zoek geraakt (waarschijnlijk door een audiofiele junk gejat toen ik even niet oplette). Maar de volgende wordt weer een Beyerdynamic.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb de sennheiser 580. Deze werd ook gebruikt door Fritz de With. Is een goedkopere versie van de HD600, die door velen destijds als de allerbeste werd beschouwd. Waar de hd600 gaas heeft aan de buitenzijde, en word geleverd met een houten kistje en velours daarin, kwam deze in een kartonnen doos en een plastic behuizing.

heb destijds natuurlijk niet de bladen geloofd, en ben zelf uitgebreid gaan luisteren. De bladen hadden wat mij betreft gelijk, en heb de 580 aangekocht voor en destijds flink bedrag van 240 guldens. Nooit geen spijt van gehad. Zou er wel eens metingen van willen zien :D Stond helaas niet op de site zoals hiervoor werd aangegeven, maar de hd600 wel. Scoort daar wel aardig (understatement :twisted: )

Wowly
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Ik zweer bij mijn Beyer Dynamic DT990.

Zowel voor de studio, als voor thuis!
Zeker het luisteren waard.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Wowly schreef:
Ik heb de sennheiser 580. Deze werd ook gebruikt door Fritz de With. Is een goedkopere versie van de HD600, die door velen destijds als de allerbeste werd beschouwd. Waar de hd600 gaas heeft aan de buitenzijde, en word geleverd met een houten kistje en velours daarin, kwam deze in een kartonnen doos en een plastic behuizing.
ik sluit me volledig aan bij Jan's wijze woorden.

De HD600 is jaren, en nu nog steeds, als referentie gebruikt om akoestische vergelijkingen door te voeren.

Of hij ook het mooiste klankbeeld geeft moet je voor jezelf uitmaken.

Ik heb de HD600 van net toen ie uit kwam en ik heb toendertijd niets beters naar mijn smaak gevonden.
Je zou hem bijna met een dipool speaker kunnen vergelijken. Zeer open en geen enkele vorm van compressie. Da's twee keer hetzelfde met andere woorden gezegd, denk ik!

Ik heb mij laatst door een duitse professor laten vertellen dat de oude Sennheiser himself, terwijl hij al op pensioen was, de HD600 zelf heeft ontwikkeld, zonder dat de marketing jongens inspraak hadden.

'k heb wel wat mijn twijfels bij dat verhaal, maar euhm, sindsdien klinkt ie eigenlijk nog beter :roll:

Ed.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik heb er ook een voor een redelijke prijs: Stax SR Lamda signature met SRM-T1 buizentrapje...
(Ja KT88, ik heb ook vliezen.. :wink: )

Kees
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

ik gebruik al jaren een AKG K170 Studio :)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
Ik heb er ook een voor een redelijke prijs: Stax SR Lamda signature met SRM-T1 buizentrapje...
tja, audiomaniacs hee, waarom eenvoudig als het ook moeilijk kan! :lol:
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Is er dan niemand met een zelfbouw koptelefoon? Kan er ook niets over vinden op het i-net... Jammer! Wel veel doe-het-zelf koptelefoonversterkertjes. Ook leuk :)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Alhoewel ik mijn 25 of 30 jaar oude Sennheisser HD-424 wat steviger tegen mijn oren moet drukken voor stevig laag, ben ik over de algehele weergave dik tevreden. Ik heb eens een goede opvolger gezocht, maar bij Sennheisser vond ik geen volwaardig alternatief (de HD600 bestond overigens nog niet). Wel herinner ik me dat ik met een bepaalde AKG (type ben ik kwijt) best had kunnen leven, en van Beyer Dynamic hoorde ik meerdere goede exemplaren.

Het is dus beslist de moeite om eens naar deze merken te gaan luisteren.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Klankmatig vond ik mijn oude Sennheiser eigenlijk prima om naar een lekker muziekje te luisteren.
Waar ik nu echter naar op zoek ben, is een neutrale sound. Ik begrijp alle aanbevelingen op basis van subjectieve beoordelingen wel (ik zou mijn oude Sennheiser ook durven aanbevelen), maar het is niet de bedoeling dat ik mijn speaker zo ga voicen dat ze net zo'n lekkere sound als mijn koptelefoon krijgen :lol: .

Volgens de metingen op de site die ik eerder linkte, hebben volgens mij alle hoofdtelefoons last van een ongelijkmatige hoogweergave. Is dat een effect van de meting? Ze beschrijven dat ze een soort kunsthoofd gebruiken.
Misschien is het toch het opbreken van het membraan of een staande golf in de kamer van de schelp.
Laatst gewijzigd door Martijn M op di 27 nov 2007, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ikke schreef:
ik heb al jaren een Sennheiser (moet t type ff opzoeken...
een 430 dus
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Martijn M schreef:
Klankmatig vond ik mijn oude Sennheiser eigenlijk prima om naar een lekker muziekje te luisteren.
Waar ik nu echter naar op zoek ben, is een neutrale sound.
Dan heb je vast een andere dan ik heb:
Afbeelding
Transparantie en neutraliteit vind ik nu juist een van de sterke eigenschappen van de HD-424.
Ik vermoed dat het open systeem hier deels debet aan is.
Martijn M schreef:
Misschien is het toch het opbreken van het membraan of een staande golf in de kamer van de schelp.
Opbreken zou kunnen, maar gezien de minimale uitslag en de kleine , maar onderling sterk afwijkende membraandiameters, lijkt het me sterk dat ze daar allemaal last van hebben. Zijn de gemeten hoofdtelefoons niet toevallig allemaal gesloten? Gesloten hoofdtelefoons klinken ook meestal totaal anders dan open exemplaren.

Na een groot aantal tegenvallers is me overigens opgevallen dat zelfs een globale pre-selectie bij hoofdtelefoons nauwelijks te maken is op basis van specificaties. Om een of andere reden komen de specificaties vaak minder terug in wat je hoort dan bij andere apparatuur. Wellicht moet je toch eens wat zaken bezoeken, en hoeft het niet persé een gesloten hoofdtelefoon te zijn, dan zou ik zeker eens wat open systemen beluisteren.

Edit: typefout hersteld
Laatst gewijzigd door Marp op wo 28 nov 2007, 0:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Ik heb thuis geen hoofdtelefoon. (je bouwt speakers of niet). Maar ultrasone hoofdtelefoons vindt ik goed klinken. Als je ze ergens kan luisteren zeker even proberen.

Ze klinken fijn ruimtelijk en ze klinken ongeacht de lijn of prijsklasse ongeveer hetzelfde. (als in model 100 klinkt niet opeens 180 graden anders als model 200, wat je bij andere merken wel eens hebt...).

A propos. Zijn er geen hoofdtelefoon winkels waar je fijn allemaal kunt beluisteren?

Groet
Roland
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Ik weet niet hoe het nu is, maar een jaar of 10 geleden heb ik een uurtje staan luisteren in RAF in Amsterdam, die hadden zo'n 20 verschillende modellen hangen.
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

er staan nog al wat variabelen in de oorspronkelijke vraag (goede koptelefoon tegen een redelijke prijs) ...

ik ben jou niet: dus zelf luisteren (vervormingscijfers en freq-grafiekjes zeggen dan zoveel niet meer ...)
zoals Ivo schrijft: in een uurtje heb je 20 verschillende koptelefoons vergeleken (misschien niet genoeg om een eindoordeel te vellen, maar perfect voor een eerste kennismaking IMO)

vergeet niet dat sommige koptelefoons nogal wat vragen van de apparatuur waar het op aan gesloten wordt: luister dus zeker ook via je eigen apparatuur, en lees je in / laat je informeren (vergeet naast headphone.com niet ook head-fi.org te bezoeken!)

zelf gebruik ik een Sennheiser RS 130 wireless-headphone op de geluidskaart van m'n server / NAS (meer ivm. trouble-shooting dan om serieus te luisteren);
een Sennheiser HD-650 koptelefoon, re-cabled met Cardas 'headphone-cable' (op een Meier Audio 'Corda Opera' headphone amplifier/DAC) in m'n office-set;
een Alessandro 'Grado MS-2i' (op Ray Samuels Audio 'SR71' portable headphone amplifier) voor als ik de deur uit wil;
mijn vriendin heeft een Shure E2C en een V-Moda Vibe op haar Archos 604 (ooit de Shure zoek geraakt, de V-Moda gekocht en later de Shure teruggevonden ...)

wat 'goed' is hangt bij mij dus ook van het toepassingsgebied af, en 'redelijk geprijst' kan je zelf het beste bepalen

Petter


PS koptelefoons zijn bij dieven nogal in trek lijkt wel: bij mij is het Stax setje dat ik voor de HD-650 / Corda Opera had me ontvreemd ... :evil:
RobT
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 29 jul 2005, 18:13
Locatie: Deventer

Bericht door RobT »

Zelf heb ik een AKG K260, prima geluid. Alleen zoals bij alle hoofdtefoons die ik ken klinkt de muziek in mijn achterhoofd en dat vind ik een onnatuurlijk effect. Daarom luister ik zelden met een hoofdtelefoon. Ooit wel eens gelezen dat dat komt doordat de oorschelp niet goed wordt aangestraald.
Wie weet er meer van en is er een hoofdtelefoon die dat door bijv. een uitgekiende constructie wel doet?
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Roland schreef:
Zijn er geen hoofdtelefoon winkels waar je fijn allemaal kunt beluisteren?
Bij Feedback in rotterdam staan een aantal palen met koptelefoons, onder andere Sennheiser, Beyer, AKG en Ultrasone!
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Bericht door paulebappie »

Een aparte hoofdtelefoon versterker kan een hoop goed doen, luister daar ook eens naar.

Ik luister zelf met HD600 en de MF xcan v3 met veel mods (transformator, mullard, condensatoren).
Plaats reactie