Actief 2weg filter
Moderator: Beheerdersteam
Juul,
R15 = 10K
C15 = niet bestukken
R12 = niet bestukken
C16 = 10nF
R16 & R19 = 10k
dit zijn de referenties in je schema, niet op je print he ( wat btw wel leuk is als die verschilled zijn
)
Dit komt overeen met dat verschil van 90° op exact 1600Hz.
Op zich als je dat geheel wil testen zet dan je generator op 1600Hz, meet met 1 kanaal op de uitgang van hoogdoorlaat of laagdoorlaat en het andere kanaal op de tijdsvertraging, dan zal je moeten zien dat je een faseverschuiving hebt van een quart van een sinus. ( tweety ijlt na tov je woofy ). Btw Juul dit is enkel bij 1600Hz he, dus niet te veel testen
Groetjes
Rudy / die bruin ziet van het etsmiddel
R15 = 10K
C15 = niet bestukken
R12 = niet bestukken
C16 = 10nF
R16 & R19 = 10k
dit zijn de referenties in je schema, niet op je print he ( wat btw wel leuk is als die verschilled zijn
Dit komt overeen met dat verschil van 90° op exact 1600Hz.
Op zich als je dat geheel wil testen zet dan je generator op 1600Hz, meet met 1 kanaal op de uitgang van hoogdoorlaat of laagdoorlaat en het andere kanaal op de tijdsvertraging, dan zal je moeten zien dat je een faseverschuiving hebt van een quart van een sinus. ( tweety ijlt na tov je woofy ). Btw Juul dit is enkel bij 1600Hz he, dus niet te veel testen
Groetjes
Rudy / die bruin ziet van het etsmiddel
Oke, bedankt zeg allebei!!! 
Door die metingen kwamen jullie op die 90 graden he? Het faseverschil bij 1600Hz, dat wordt gecompenseert he? Want dat vat ik nog niet helemaal.
Btw. Heb nu een 100nF cap bij de baffle step zitten, dit klinkt wel totaal anders zeg. Als ik de connectors heb voor mijn boxen dan ga ik het wel stereo testen. Want al die draden overal lijkt me ook niet al te safe werken
.
Door die metingen kwamen jullie op die 90 graden he? Het faseverschil bij 1600Hz, dat wordt gecompenseert he? Want dat vat ik nog niet helemaal.
Btw. Heb nu een 100nF cap bij de baffle step zitten, dit klinkt wel totaal anders zeg. Als ik de connectors heb voor mijn boxen dan ga ik het wel stereo testen. Want al die draden overal lijkt me ook niet al te safe werken
Laatst gewijzigd door JuuL op zo 08 mei 2005, 0:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Print voor afvlakelcos met voeding voor filter+dc beveiliging:
/2wegVoeding.ms7
Zo issie wel goed he? Op ontbrekende zekeringen na. De zekering bij de afvlakelcos moeten aan de kant van de amps he? Niet aan de kant van de bruggen he?
/2wegVoeding.ms7
Zo issie wel goed he? Op ontbrekende zekeringen na. De zekering bij de afvlakelcos moeten aan de kant van de amps he? Niet aan de kant van de bruggen he?
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Yep. Het 24 dB/oct LR filter voegt geen faseverschil toe. Het is de tweeter die 90 graden (schatting) voorloopt op de woofer. Met het circuit voor tijdvertraging zetten we hem dus met 90 graden terug en gaat ie gelijk lopen met de woofer. Op het overnamepunt althans, daarboven en daaronder zal het anders zijn. Maar is niet zo erg omdat je een steil filter gebruikt. Voor iemand zonder meetapparatuur ga je zo een heel eind in de goede richting komenJuuL schreef:Door die metingen kwamen jullie op die 90 graden he? Het faseverschil bij 1600Hz, dat wordt gecompenseert he? Want dat vat ik nog niet helemaal.
ja en neen, valt imo zeer simel uit te tellen ....
golflengte => 340 / freq => uitgedrukt in meters
resulteerd in 340/1600 => 0.2125m of 21.2cm
Verschil in afstand tussen woof en tweet ( stofkap tot dome ) ~ 5cm
daar we weten dat 21.2cm 360° ( volledige sinus ) en we maar 5 cm moeten overbruggen wil dat zeggen ..
x = ( 5 * 360 ) / 21.2 = 85° dus als we niet te moeilijk doen 90°
thats it, niet meer niet minder. Dit is wel vanuitgaande dat je baffle recht is en niet onder een hoek staat om die afstand zoiezo te compenseren.
Groetjes
Rudy
golflengte => 340 / freq => uitgedrukt in meters
resulteerd in 340/1600 => 0.2125m of 21.2cm
Verschil in afstand tussen woof en tweet ( stofkap tot dome ) ~ 5cm
daar we weten dat 21.2cm 360° ( volledige sinus ) en we maar 5 cm moeten overbruggen wil dat zeggen ..
x = ( 5 * 360 ) / 21.2 = 85° dus als we niet te moeilijk doen 90°
thats it, niet meer niet minder. Dit is wel vanuitgaande dat je baffle recht is en niet onder een hoek staat om die afstand zoiezo te compenseren.
Groetjes
Rudy
Je kunt het ook nog iets anders bepalen.
HDS182 was verwaarloosbaar, de fasedraaiing bij 1600 Hz.
Uit mijn meting blijkt dat er 57 graden draaiing is bij 1600 Hz van de tweeter. De tweeter loopt daar nl. al niet meer vlak.
Afstand stofkap van 5 cm is te groot geschat. 2 cm is waarschijnlijker. Geeft fasedraaiing van 33 graden.
Samen 33 + 57 graden is 90 graden.
Groetjes, Jeroen
HDS182 was verwaarloosbaar, de fasedraaiing bij 1600 Hz.
Uit mijn meting blijkt dat er 57 graden draaiing is bij 1600 Hz van de tweeter. De tweeter loopt daar nl. al niet meer vlak.
Afstand stofkap van 5 cm is te groot geschat. 2 cm is waarschijnlijker. Geeft fasedraaiing van 33 graden.
Samen 33 + 57 graden is 90 graden.
Groetjes, Jeroen
Ja, de tweeter staat dichter bij je dan het centrum van de woofer. Dat valt ca. 2 cm naar binnen. Faseplug even wegdenken daarvoor.
Je moet niet de afstanden tussen het midden van de units nemen omdat dat niet uitmaakt als je redelijk ver weg zit van je box en de units ongeveer op oorhoogte zet. Als je de box veel hoger zet gaat de tweeter weer wat achterlopen en als je de tweeter lager zet dan je luisterhoogte gaat ie verder voorlopen in fase. Maar ik neem aan dat beide situaties in jouw geval niet van toepassing zijn, dat je de box recht voor je neerzet.
Je moet niet de afstanden tussen het midden van de units nemen omdat dat niet uitmaakt als je redelijk ver weg zit van je box en de units ongeveer op oorhoogte zet. Als je de box veel hoger zet gaat de tweeter weer wat achterlopen en als je de tweeter lager zet dan je luisterhoogte gaat ie verder voorlopen in fase. Maar ik neem aan dat beide situaties in jouw geval niet van toepassing zijn, dat je de box recht voor je neerzet.
Het was de versterker die was aangesloten op het filter.
Het filter apart werkt, maar als ik de versterker erop aansluit krijg ik opeenkeer die sinus weer op de uitgang van het filter. Ook als de versterker uit staat.
/edit
Potverdorie, had ik dan toch een output buffer nodig?
/edit2
Jah hoor, met een outputbuffer is alles opgelost.
Damn kan ik die op een aparte print maken
Het filter apart werkt, maar als ik de versterker erop aansluit krijg ik opeenkeer die sinus weer op de uitgang van het filter. Ook als de versterker uit staat.
/edit
Potverdorie, had ik dan toch een output buffer nodig?
/edit2
Jah hoor, met een outputbuffer is alles opgelost.
Damn kan ik die op een aparte print maken
ehm, die opamp dient al als buffer, dus wat er ook mis is het is iets anders Juul. Check je layout nog eens.
effe vergeten dat je eentje had met zoon toppy op je woofer
Het zou imo dan toch beter zijn als de unit al dergerlijke fase heeft om die 90° te verhogen naar 110 a 120°, want met je 2cm ga niet ver komen.
( op voorwaarde dat de meting van Jeroen naijlend was op de "normale" fase. )
Groetjes
Rudy
effe vergeten dat je eentje had met zoon toppy op je woofer
Het zou imo dan toch beter zijn als de unit al dergerlijke fase heeft om die 90° te verhogen naar 110 a 120°, want met je 2cm ga niet ver komen.
( op voorwaarde dat de meting van Jeroen naijlend was op de "normale" fase. )
Groetjes
Rudy
Nee hoor, want die inputfilter van de amp beinvloedt dat ofzo. Want met outputbuffer werkt het perfect en zonder krijg ik die sinus!
Het filter appart werkt perfect, ik heb alles triple gechecked, maar het klopt gewoon hoor.
De uitgang van die opamp is wel hoog-ohmig maar die weerstand zit er ook nog. Bij een buffer is de uitgang direct teruggekoppelt met de niet inverterende ingang. Dat is hier niet het geval, hier zit een weerstand.
Ik weet niet de precieze verklaring waarom hij met output buffer het wel doet, maar ik heb het gemeten en het verschil is enorm.
Printje voor outputbuffer is trouwens bijna klaar
.
Het filter appart werkt perfect, ik heb alles triple gechecked, maar het klopt gewoon hoor.
De uitgang van die opamp is wel hoog-ohmig maar die weerstand zit er ook nog. Bij een buffer is de uitgang direct teruggekoppelt met de niet inverterende ingang. Dat is hier niet het geval, hier zit een weerstand.
Ik weet niet de precieze verklaring waarom hij met output buffer het wel doet, maar ik heb het gemeten en het verschil is enorm.
Printje voor outputbuffer is trouwens bijna klaar
Je uitgangsinpedantie word bepaald door de verschilversterkingsversterkingsfaktor van je opamp in openloopmode - verschilversterkingsfaktor van je opamp in closedloop, en closedloop is beiden 1, dus de uitgangsimpedantie van beiden is NET hetzelfde.
Zelfs al zou de uitgangsimpedantie 100 keer hoger worden dan nog zou dat niets mogen uitmaken.
probeer gewoon is met een serieweerstand van 470E naar je amp toe, zodat ie geen direkte capacitieve koppeling meer heeft.
Groetjes
Rudy
Zelfs al zou de uitgangsimpedantie 100 keer hoger worden dan nog zou dat niets mogen uitmaken.
probeer gewoon is met een serieweerstand van 470E naar je amp toe, zodat ie geen direkte capacitieve koppeling meer heeft.
Groetjes
Rudy
Laatst gewijzigd door Rudy op zo 08 mei 2005, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Juul, heb je eigenlijk enige manier om aan een microfoontje te geraken, moet nieveel soeps zijn, gewoon iets dat meet, fase is van geen belang, gewoon ampletude meting tussen 500 en 5Khz , iets waar meeste mic's wel altijd goed in zijn.
Dan kunnen we met een spectrum meting toch iets of wat zien waar je mee bezig bent.
Als preamp voor je mic gebruik je dan gewoon effe je soundcard.
Groetjes
Rudy
Dan kunnen we met een spectrum meting toch iets of wat zien waar je mee bezig bent.
Als preamp voor je mic gebruik je dan gewoon effe je soundcard.
Groetjes
Rudy
Heb eens wat zitten luisteren.
Als je het voor het mooie geluid (hoog mooi detail etc etc) hoef je iig geen trance te luisteren
Als je wat klasiek ofzo luistert dan klinkt het echt al goed zeg! Mooi zuiver hoog zeg. Bas gaat nog zacht, dat mag nog wel harder, maar goed ik heb hem nog closed
.
Nu valt het verschil tussen de ene mp3 en de andere, of een cd ontzettend op! Eerst klonk het allemaal even slecht
.
Tja en ik heb nog mono, stereo is nog een STUK mooier lijkt me
.
Als je het voor het mooie geluid (hoog mooi detail etc etc) hoef je iig geen trance te luisteren
Als je wat klasiek ofzo luistert dan klinkt het echt al goed zeg! Mooi zuiver hoog zeg. Bas gaat nog zacht, dat mag nog wel harder, maar goed ik heb hem nog closed
Nu valt het verschil tussen de ene mp3 en de andere, of een cd ontzettend op! Eerst klonk het allemaal even slecht
Tja en ik heb nog mono, stereo is nog een STUK mooier lijkt me
Oke! Ik heb hier een Trust microfoontje met het programma audio tester.
Hier zit een spectrum analyzer bij in.
Leuk speelgoed zeg!!
Pfff, meten gaat wel erg moelijk met zon luidruchtige voeding van mijn pc... Daar moet ik nog wat op vinden... Miss een verlengkabeltje voor mijn mic ofzo.
Hoe meten jullie eigenlijk? Een frequentie sweep ofzo? En met welk programma? Ik heb net speaker workshop gedownload.
Hier zit een spectrum analyzer bij in.
Leuk speelgoed zeg!!
Pfff, meten gaat wel erg moelijk met zon luidruchtige voeding van mijn pc... Daar moet ik nog wat op vinden... Miss een verlengkabeltje voor mijn mic ofzo.
Hoe meten jullie eigenlijk? Een frequentie sweep ofzo? En met welk programma? Ik heb net speaker workshop gedownload.
Ik doe dit persoonlijk met spectra, maar dat is meer iets dat gebruikt word voor elektronica circuits ( distortiemetingen ), tis omdat ik het al gebruik voor de electronica dat ik hier ook men speakermetingen mee doe, er zijn betere proggy's voor akoestische metingen dan dit denk ik.
Op zich moet je zien dat je de meting doet met je microfoon een beetje vrijgeplaats van obstakels ( op zen minst toch 50 cm ), eventueel wat speakerdempingsmateriaal op een afstandje achter je mic plaatsen.
De meting op zich is idd gewoon een freq sweep, gewoon tussen 500 en 5k blijven, daaronder meet je toch enkel de kamerresponse.
btw mono suks
Groetjes
Rudy
Op zich moet je zien dat je de meting doet met je microfoon een beetje vrijgeplaats van obstakels ( op zen minst toch 50 cm ), eventueel wat speakerdempingsmateriaal op een afstandje achter je mic plaatsen.
De meting op zich is idd gewoon een freq sweep, gewoon tussen 500 en 5k blijven, daaronder meet je toch enkel de kamerresponse.
btw mono suks
Groetjes
Rudy
Goed, bedankt.
Ben nu bezig met een lijstje aan het maken om te gaan bestellen bij reichelt.
Hoe moet ik die 230 aansluitingen maken? Want ik moet 2 trafos en nog een print aansluiten op 230. Dit kan niet zomaar met wat fastons ofzo lijkt me.
Weet jij hier nog wat moois voor?
En hoelaag mag ik die weerstand die parallel aan de ingang van de lm4700 maken?
Want als ik hem lager maak wordt de offset een stuk kleiner.
Heb hem nu 12kOhm en de offset is nu 2,3 mV
Ben nu bezig met een lijstje aan het maken om te gaan bestellen bij reichelt.
Hoe moet ik die 230 aansluitingen maken? Want ik moet 2 trafos en nog een print aansluiten op 230. Dit kan niet zomaar met wat fastons ofzo lijkt me.
Weet jij hier nog wat moois voor?
En hoelaag mag ik die weerstand die parallel aan de ingang van de lm4700 maken?
Want als ik hem lager maak wordt de offset een stuk kleiner.
Heb hem nu 12kOhm en de offset is nu 2,3 mV
