Idee - driver database met TSP en meetgegevens?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Idee - driver database met TSP en meetgegevens?

Bericht door voodooless »

Hoe vaak kom je op internet niet meer dan een wobbelend vet lijntje tegens als frequentieresponse van een unit... Vaak zat dus. Daar kun je vrijwel niks mee, en of het erg betrouwbaar is, is nog maar de vraag. Voor de TSP's geldt het zelfde eigenlijk. Nu staan tijdschriften zoals HH en K+T vol met grafiekjes, maar die zijn helaas niet digitaal. Als je een beetje wil simuleren omdat je denk dat het wel een luek speakertje van worden, dan heb je ook daar niks aan.

Dus bij mij kwam het idee op voor een soort database van meetgegevens die we verzamelen. Zoiets bestaat al wel deels (ben link ff kwijt), maar dat is verre van compleet en eigenlijk totaal onbruikbaar.

Natuurlijk moet zoiets wel goed aangepakt worden: Zo moet er altijd bij staan hoe er gemeten is, waarmee, en onder welke omstandigheden. Meerdere entries per speaker is natuurlijk ook mogelijk. Zo kan ieder voor zich bepalen wat ie het meest betrouwbaar vind (misschien zelfs een rating systeem?).

Wat er in zou moeten komen:

- algemeene
- meetomstandigheden e.d..
- TSP
- freqency response & fase
- impedantie free air
- waterval
- export functie zodat data in verschillende formaten opgeslagen kan worden, voor gebruik in verschillende programma's
- ....
- Beschikbaar via de webbrowser, waar ook de grafiekjes direct online te bekijken moeten zijn, eventueel ook via een los software paket dat gebruik kan maken van de zelfde database.
- toegang beperkt tot de forumleden.

Wat denken jullie hiervan, zou zoiets handig zijn? Wat zou er nog bij moeten, wat is zeker niet goed? Of is het zelfs helemaal een waardeloos idee?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

erg mooi idee. ik denk dat we daar graag webspace voor beschikbaar stellen.

ff praktisch: ik denk dat als we meetgegevens in .FRD en .ZMA opslaan dat de meeste mensen er wel wat mee kunnen. Die kunnen gelezen worden door zowel AudioCAD als LspCAD. en de meeste meetsystemen exporteren daar wel naar (die van mij in elk geval wel). grafiekjes als gif, andere data als CSV.

alle "luxere" zaken hebben we denk ik een vrijwillige programmeur voor nodig...

btw: een collega had ooit een progje (Linux) om van een jpg een grafiek te lezen en om te zetten in XY data. dat zou mooi bruikbaar zijn voor de grafieken uit de bladen.

Als ze binnen zijn zal ik in elk geval beginnen met de grafieken van de TangBand units 8)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Henkjan schreef:
ff praktisch: ik denk dat als we meetgegevens in .FRD en .ZMA opslaan dat de meeste mensen er wel wat mee kunnen. Die kunnen gelezen worden door zowel AudioCAD als LspCAD. en de meeste meetsystemen exporteren daar wel naar (die van mij in elk geval wel). grafiekjes als gif, andere data als CSV.
Yep, intern gewoon een formaat aanhouden. En dan export plugins toevoegen voor de exoten :P Btw, LSPCad is best wel kieskeurig met de impot files. Ik heb al menig file moeten aanpassen omdat ie hem niet lekker vond.
alle "luxere" zaken hebben we denk ik een vrijwillige programmeur voor nodig...
Hehe :P Ik denk dat je voor alles een vijwillige programeur nodig hebt. Bij voorkeur meerdere. Ik wil me best ter beschikking stellen, maar op dit moment is het echt heel druk...
btw: een collega had ooit een progje (Linux) om van een jpg een grafiek te lezen en om te zetten in XY data. dat zou mooi bruikbaar zijn voor de grafieken uit de bladen.
Dat is er ook voor Windows hoor: http://www.pvconsultants.com/audio/utility/spl.htm , werkt alleen niet optimaal. Daarnaast heb ik liever echt meetdata dan overgetrokken plaatjes...
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Kan me daar wel in vinden in dat idee. Natuurlijk zullen de FRD en ZMA files hier en dara best verschillen, maar over het algemeen kun je er prima mee uit de voeten. (heb er van de week nog stuk of 20 binnen gehad van collega bouwer uit Italie... :) )
Wou je het geheel openbaar houden of toch wel een beetje voor "members"?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Edo schreef:
Wou je het geheel openbaar houden of toch wel een beetje voor "members"?
- toegang beperkt tot de forumleden.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik zag het... :lol:
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

In theorie zeer leuk, enkel zijn metingen van twee verschillende meetapparatuur op zich niet meer betrouwbaar, en valt de combinatie van de twee niet meer te gebruiken.

Stel je voor ik meet de data op van een woofer, en jij doet dit voor een tweet, zowel fase als response zullen onbruikbaar zijn om daar dan nog een deftige gesimuleerde combinatie van te maken.

Het is natuurlijk niet totaal onnuttig, de waterval geeft je toch een idee van de inzetbaarheid van de unit en eventueele oncorrektheden.

Of we moeten natuurlijk allemaal dezelfde soundcard, micvoorversterker, microfoon en meetkamer kopen :roll: ... NOT :lol:

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Rudy: Je hebt natuurlijk wel gelijk, maar als je wat aan het uitzoeken bent, dan heb je vaak meer aan dingen die wij gemeten hebben, dan dat wat de fabrikant zegt dat wel eens waar zou kunnen zijn.

Daarom is het ook van belang dat er altijd bij staat hoe het gemeten is, zodat als je iets zoekt, je het zo goed mogelijk kan matchen met elkaar. Misschien moeten wel ook wat standaard voorwaarde opstellen waaraan een meting moet voldoen om het allemaal zo dicht mogelijk bij elkaar te houden.

Idd heb je aan watervallen e.d. toch wel heel veel, maar zeker ook aan gemeten TSP's.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

In aanvulling op Deepspace het volgende:

Ik heb al eens aangegeven dat ik na de sluiting van het oude forum 2 domeinen heb vastgelegd zodat we van nooit meer van een 3e partij afhankelijk zullen zijn. Het gaat hier om HiFiPlatform.nl en HiFiLiefhebber.nl Laatstgenoemde komt t.z.t. beschikbaar als alternatieve url en mailadres voor degenen met een mooie projectpagina of anderszins informatieve website, danwel als uitgebreide profielpagina welke volledig naar eigen inzicht in te vullen dient zijn en met de nodige verwijzingen naar eigen websites. Zodoende krijgen we alles overzichtelijk onder 1 dak, waarbij de hoofdpagina een duidelijk overzicht moet bieden.

HiFiPlatform was veelzijdiger bedoeld, maar met nadruk op zelfbouw. Een zelfbouwforum is inmiddels overbodig, dus ik kan volstaan met het ter inzage beschikbaar stellen van 180MB aan informatie van het oude forum en dit verder te koppelen aan dit forum. Ook wil ik met HiFiPlatform centraal onderdak gaan bieden aan specifieke gebruikersgroepen, met de beschikking over diverse databases en een eigen forum. Bepaalde informatie uit die databases kan worden gedeeld zodat de diverse gebruikersgroepen uiteindelijk een aanzienlijke berg aan informatie zullen verzamelen (vele handen maken licht werk). ;)

Om die informatie draait natuurlijk alles. Indien iedere gebruiker een persoonlijke opslagruimte krijgt voor zijn informatie met de mogelijkheid om die te delen, bouwen we met zijn allen een gigantische centrale bibliotheek op met zoek- en vergelijkingsmogelijkheden, praktijkgegevens, voorbeelden, tests, enz. En dat alles door alleen maar gebruik te maken van o.a. de databases en opslagruimte voor documenten. Zoals ik inmiddels al aan enkelen van jullie heb verteld, maakt een database met luidsprekerinfo hier natuurlijk deel van uit met alle bijbehorende info zoals meetgegevens uit de praktijk. De ideeën van deepspace overlappen voor een groot deel mijn bedoelingen, dus ik denk dat dat mooi aansluit.

Het is alleen zo’n berg werk dat ik dit niet alleen kan, dus eigenlijk wilde ik het pas aan de grote klok hangen als de eerste opzet er is, want ik heb nog veel meer in petto. Maar nu het toch ter sprake komt...

zijn hier oren naar?
(en liefhebbers om dit mee op te zetten)

Zoja, dan is binnenkort alvast ruimte beschikbaar voor het delen van scans. Wat mij betreft mag bepaalde info best openbaar beschikbaar komen, maar uitwisseling van gevoelige informatie vindt uiteraard achter gesloten deuren plaats. ;)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Marp schreef:
zijn hier oren naar?
(en liefhebbers om dit mee op te zetten)

Zoja, dan is binnenkort alvast ruimte beschikbaar voor het delen van scans. Wat mij betreft mag bepaalde info best openbaar beschikbaar komen, maar uitwisseling van gevoelige informatie vindt uiteraard achter gesloten deuren plaats. ;)
Woot, strakke plannen zeg. Je hebt er blijkbaar al langer over nagedacht dan ik. Maar het overlapt idd heel erg. En natuurlijk is dubbel werk zinloos. Als ik weer tijd heb wil ik je best helpen met je plannen.

Maareh, plek voor scans is in ieder geval al geweldig! Daar kun je in ieder geval al "iets" mee.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Om exact te zijn vanaf de klap in ons gezicht op 20 aug. 2004. :D De aanvullingen waren in eerste instantie bedacht vanuit eigen behoefte, maar het leek me ook in een algemene behoefte te voorzien. Verder is het natuurlijk ook prettig als ik niet voor niets een paar honderd euro heb geïnvesteerd. Ik verhuis overigens wel naar een meer betaalbare host. Was daar al mee bezig maar onzinnig als dit niet tot uitvoering zou komen.

Daarom erg fijn dat je mee doet, want tijd was het grootste dilemma. Zodra je wat tijd hebt zullen we de plannen eens onder de loep nemen.

Beschikbaarheid van scans lijkt me alvast snel te realiseren en invulling is ook al onderweg. Dat zal veel mensen een hoop werk besparen. Als eerste probeer ik me komende week over de toegang te buigen. Dat kan profisorisch door o.a. de gebruikersnaam op dit forum te controleren, maar het mooiste is als k een scriptje op dit forum kan plaatsen wat de persoon verifieert alvorens groen licht te geven.

Is daar mogelijkheid toe, Henkjan?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Marp schreef:
Is daar mogelijkheid toe, Henkjan?
uhm, kweenie :oops: ben niet zo thuis in php

maar dat is Sander wel, PM 'm anders daar over. nu is t wel zo dat als t om de ruimte gaat, we door de samenwerking met Audiforum wat ruimer in ons jasje zitten. maar als je ook andere redenen hebt om t met een ander domein te regelen, ik heb geen bezwaar.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Henkjan schreef:
Marp schreef:
Is daar mogelijkheid toe, Henkjan?
uhm, kweenie :oops: ben niet zo thuis in php

maar dat is Sander wel, PM 'm anders daar over. nu is t wel zo dat als t om de ruimte gaat, we door de samenwerking met Audiforum wat ruimer in ons jasje zitten. maar als je ook andere redenen hebt om t met een ander domein te regelen, ik heb geen bezwaar.
Tuurlijk kan dat :P Kwestie van een scripje maken dat usernamen uitspuugt moet niet al te moeilijk zijn (eventueel met u/p beveiliging erbij).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hallo,

Op zich vind ik het een prima idee. Het nut van .FRD en .ZMA files vind ik echter betrekkelijk. Het hangt veel te veel van de meetopstelling af wat daar uit komt. Dus ook de kast waar uiteindelijk de speakers inzitten.

Wil je dit echt nuttig kunnen gebruiken om filters te simuleren moet je toch de uiteindelijke kast opmeten.

Overigens zijn T&S parameters een uitgangspunt en iedere meting levert weer iets andere resultaten. Daar kun je ook mee aan de gang blijven. Ook watervalplotjes zijn niet altijd zaligmakend. Het geeft een idee maar zegt nog steeds weinig hoe een speaker uiteindelijk klinkt.

Wat ik wel een goed idee zou vinden is om alle tot nu toe gepubliceerde data in K&T en HH te scannen en in een database te zetten. Hoe dat moet met copyrights zou ik zo even niet weten. Zal dan voor alleen een beperkte groep via e.o.a. toegangscode kunnen.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Hoe een speaker uiteindelijk klinkt weet je natuurlijk altijd past als je hem in elkaar hebt gezet... Maarja, wat moet je anders. Je moet je ergens op baseren bij het kiezen van units. Niet iedereen woont op een steenworp van iemand of iets waar hij de unit kan beluisteren (en dan nog, hoor je een compleet systeem, en nooit een enkele unit). Data is altijd handig, ook al weet je dat het maar een beperkte waarde heeft. De waarde die de data WEL heeft, is echter zeker wel belangrijk.

Overigens biedt de oplag als .FRD en .ZMA veel voordelen: kost veel minder opslag dan een plaatje, en je kunt inzoomen op op de metingen, maar ook smoothen, en precies zo bekijken als jij het wil (bijvoorbeeld d.m.v een mooie viewer via een java applet op de website ofzo). Watervallen worden al moeilijker... Je zou ook de wavjes van de metingen kunnen opslaan, zodat je zelf een fft kunt doen op de manier die jij treffend vind. maar gezien de beperkte bruikbaarheid van de metingen lijkt me dat niet echt zinvol (maar wel erg cool :P )
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

deepspace schreef:

Overigens biedt de oplag als .FRD en .ZMA veel voordelen: kost veel minder opslag dan een plaatje, en je kunt inzoomen op op de metingen, maar ook smoothen, en precies zo bekijken als jij het wil (bijvoorbeeld d.m.v een mooie viewer via een java applet op de website ofzo).
Dat is ook wel waar en het heeft het voordeel dat je meerdere plotjes over elkaar kunt leggen. Maar faseinfo blijft dan toch tricky.

Toch ben ik bang dat velen er teveel mee gaan simuleren i.p.v bouwen.

Er komt gewoon heel veel meer bij kijken. Overigens heb ik aardig wat gestoeid met progjes die uit een pixelplaatje vectorinfo trachten te destilleren. Dat is echt hopeloos en kost veel meer tijd dan met de hand een plaatje overtrekken. Als je dat redelijk wil doen moet je daar toch specifieke software voor schrijven die met specifieke kenmerken rekening houdt. Heb met behoorlijk geavanceerde software op dit gebied gewerkt en dan nog bleek met de hand bijwerken nodig.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Het nuttig bepaalde data is hangt puur van je interpretatie ervan af, maar dat geldt eveneens voor datasheets en tests, anders heb je daar ook weinig aan. Vanuit dat standpunt bekeken lijkt vergelijkingsmateriaal me juist erg zinvol. Wel is belangrijk dat de herkomst bekend is, zodat je e.e.a. beter kan plaatsen, en ik denk ook na over een puntensysteem m.b.t. betrouwbaarheid. Dit kán nuttig zijn, míts goed opgezet en wederom goed geïnterpreteerd, maar het mag niet leiden tot rangen en standen of onenigheid. Maar op korte termijn kost dit laatste kost me nog even teveel tijd.
Pjotr schreef:
Wat ik wel een goed idee zou vinden is om alle tot nu toe gepubliceerde data in K&T en HH te scannen en in een database te zetten.
En zeker ook de uitgaven van dat electronica-blad? O:)

In deze publiekelijk toegankelijke area ga ik niet teveel uitwijden, maar er staat al e.e.a. op stapel voor de leden van dit forum, en ik kan nu alvast zeggen dat dit zeer waardevol gaat worden.

Binnenkort meer.

--
Edit: gevaar dat data als permanente gegevens worden beschouwd kan er inderdaad wel in zitten. Misschien een extra waarschuwing daarvoor opnemen.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Marp: helemaal mee eens. Daarnaast is het nog altijd ieders eigen verantwoordelijkheid om met de gegeven te doen wat hij denkt dat nuttig is (al moet je mensen zeker in de juiste richting duwen).
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Kennen jullie deze site? TS data van meer dan 5000 drivers.

http://www.thielesmall.com/
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Bergrans schreef:
Kennen jullie deze site? TS data van meer dan 5000 drivers.

http://www.thielesmall.com/
Yep, dat is de site die ik bedoelde... echt waardeloos als je het mij vraagt. Van de meeste drivers is er amper info te vinden, laat staan dat er een handige zoek functie is, of dat het intuitief en overzichtelijk is opgezet.
Plaats reactie