Serious Sub

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Wacht ff... We moeten dan wel ongeveer gelijke SD tellen. Dan heb je dus 3x XXLS12 nodig. Dan heb je wel degelijk een grotere kast nodig voor je XXLS'jes. Als we dan naar efficiëntie gaan kijken winnen ook de XXLS'jes. Echter pas onder de 70 Hz. Bij 30 Hz hebben de XXLS'jes al 6 dB voordeel. Waar je dus in de XXLS'jes 100 W geeft, moet je de PD 400W geven voor zelfde SPL bij 30 Hz (uitgaande van gesloten kist, in beide gevallen met Q van 0.7).
Ik refereer naar de eerste opmerking over het vergelijk tussen een XLS12 en de PD2150.
Volgens mij presteert deze sub precies even goed als een peerless xls 12'. max spl = 105db@20hz@110liter. Alleen heb je met deze woofer 1000watt nodig en met de peerless 200watt@30liter?
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Met slave ja... Dan gaat het hard en klinkt het nergens naar... Laten we de PD ook een 24" slave geven dan en laten we dan nog een keer vergelijken... (al zal dat ook lang niet zo mooi klinken)
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

bestandsbron:<br />http://static.flickr.com/95/251542138_69a420316d.jpg
bestandsbron:
http://static.flickr.com/95/251542138_69a420316d.jpg
voodooless
Contacteer:

Precies :D
bb

Bericht door bb »

Maar wat is dan het nadeel van een 90 liter doosje met 3x xls12 (540 euro) tov de pd2140 in 110 liter (1100 euro)? Und, Wilson audio krijgt het voor elkaar om 95dB@1watt@1meter@19.5Hz uit een passief gefilterde luidspreker te persen...
Laatst gewijzigd door bb op ma 28 jan 2008, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
voodooless
Contacteer:

Ze liegen...
fgroen

Bericht door fgroen »

Net wat je zegt.. persen

Bij een enkele grote woofer perst er niets. :wink:
voodooless
Contacteer:

Ik zou eerder zeggen dat ze het uit hun duim zuigen :lol:
Boppo84

Bericht door Boppo84 »

15" woofer BR met zo te zien een grote kast... En t is waarschijnlijk de f3, dus zo onwaarschijnlijk is t niet...

Desasniettemin heb ik liever de grootste woofer mogelijk dan meerdere kleine :lol:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Goed, na lang wachten heb ik deze week twee UcD700 monoblokken gebouwd om deze machtige subwoofers met autoriteit te kunnen aansturen. Voorzien van de nodige modificaties en maar liefst een 1200VA (1.2KW) ringkern trafo is deze kleine krachtpatser een zwaargewicht, zowel wat uitgangsvermogen als wat gewicht betreft: het zijn gewichtige kastjes. Hieronder een indruk van één van de UcD700 monoblokken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kasten zijn gekocht bij een bekende online winkel en voorzien van een 4-mm dik alu binnenframe, voor de stevigheid en om de UcD700 module tegenaan te kunnen schroeven en deze voldoende te kunnen koelen. Het binnenframe is na het boren van de nodige gaten voor de diverse onderdelen eerst in RAL9006 gespoten voor een gelikt uiterlijk.

De UcD700 is voorzien van de nodige modificaties, maar heeft nog wél een AD8620 aan boord, dit ivm. het feit dat de LM4562 wat wolliger klinkt in 't laag en de AD8620 een stuk strakker, da's natuurlijk wel een pré voor een subwoofer versterker.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Jasper Joppe Geers

Bericht door Jasper Joppe Geers »

:shock: :shock: :shock:

dus....
fgroen

Bericht door fgroen »

SSassen schreef:
De kasten zijn gekocht bij een bekende online winkel en voorzien van een 4-mm dik alu binnenframe, voor de stevigheid en om de UcD700 module tegenaan te kunnen schroeven en deze voldoende te kunnen koelen. Het binnenframe is na het boren van de nodige gaten voor de diverse onderdelen eerst in RAL9006 gespoten voor een gelikt uiterlijk.
Hoi Sander, welke bekende online winkel is dat?
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Echt vakmanschap :P

Deze versterker maakt wel een denderende indruk! (Ook met de sub waarschijnlijk ;) )
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hoogste afwerkingsnivo......... :shock: :shock: :shock:
niels007

Bericht door niels007 »

Mooie versterking!

Wat ik alleen niet begrijp bij al die UCD gevallen.. Goed ze zijn erg efficient, maar als je een keer 7% verlies hebt is dat bij 700 toch 49W. Dat wordt toch alsnog verschrikkelijk heet zonder volwassen heatsink? Nu zul je dat natuurlijk nooit lange tijd hebben maar toch; een paar Watt is voor een laf plaatje aluminium al snel te veel!?
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Dat laffe plaatje loopt door de gehele behuizing zover ik kan zien. Kwa warmte zal het wel wat meevallen denk ik. En je zult nooit constant 700 watt gebruiken.
lepain
Contacteer:

Bericht door lepain »

:shock: Dat is mooi zeg!
En wanneer mogen we komen luisteren?
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

.....en hier dan de uiteindelijke opstelling inclusief de nieuwe deurmat. 8)
Elke monoblok heeft zijn eigen stopcontact direct gevoed uit de meterkast op een eigen groep (voordeel als de meterkast in de woonkamer staat!). Als hoofdluidsprekers dienen de Paper-HATT uit de Elektuur Audio Special. Deze maken gebruik van een 4" papierkonus woofer. Met de Velodyne SMS-1 zijn de subwoofers naadloos aan te sluiten op deze monitortjes. Vanaf de Velodyne loopt een reatief lange gebalanceerde interlink naar de UCD-700's die onderling zijn doorverbonden met een korte gebalanceerde interlink. De speakerkabels zijn bewust kort gehouden, lengte 1 meter.
Bijlagen
DSCF4400a.jpg
DSCF4402a.jpg
DSCF4401a.jpg
Laatst gewijzigd door Geenius op ma 04 feb 2008, 14:20, 4 keer totaal gewijzigd.
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik had problemen met de Speakon NLT4MP 4-polige stekkers achterop de subwooferkasten, die maakten niet altijd goedcontact, dus heb ik ze verangen door "gewone" aansluitingen, kon ik meteen de kabel opwaarderen naar 2x 10mm2.
Bijlagen
DSCF4403a.jpg
DSCF4390a.jpg
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

beetje Olifant en Muis op de brug zo die papieren hoedd voor je woefers :lol:

bij welke frequentie en met welke karakteristiek filter je de woofers nou?
Christian

Bericht door Christian »

Kewl :shock: .

Ga je de subs nog in stereo (links en rechts) opstellen of laat je ze zo staan?
anonamemouse

Bericht door anonamemouse »

Geenius schreef:
Ik ...vervangen door "gewone" aansluitingen...
dat zijn hele mooie "gewone" aansluitingen... waar zijn die te koop? en wat staat er op het prijskaartje?

edit: gevonden!
Laatst gewijzigd door anonamemouse op ma 04 feb 2008, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
lepain
Contacteer:

Bericht door lepain »

Christian schreef:
Kewl :shock: .

Ga je de subs nog in stereo (links en rechts) opstellen of laat je ze zo staan?
Ik zou ze zeker stereo opstellen. Ik neem aan dat je vrij hoog crosst naar zulke kleine monitors.
Geenius
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Henkjan schreef:
beetje Olifant en Muis op de brug zo die papieren hoedd voor je woefers :lol:

bij welke frequentie en met welke karakteristiek filter je de woofers nou?
Wegens ruimtegebrek aan de rechterkant (daar staat de piano) moet ik ze allebei links opstellen. Links eentje en rechts eentje had mooier geweest, maar dat wil ik nog proberen met twee kleine subs die ik nog op mijn to-do-list heb staan.

Ze worden electrisch gecrosst op 45Hz met 24dB/oktaaf maar omdat de frequentiecurve ongefilterd vrij snel oploopt is het acoustisch kantelpunt iets hoger, rond de 70-80Hz. Onderin krijgen ze nog een 6dB boost bij 15Hz, de uiteindelijke cruve loopt dan recht (+/-1dB) tot ongeveer 17Hz, -3dB ligt net onder de 15Hz (het meetsysteem gaat niet lager dan 15Hz, dus valt het -3dB punt net buiten het beeld).

Ze hebben in ieder geval genoeg reserves, zelfs bij veel laag geweld in films, moet je de konussen aanraken om te voelen of ze wel aanstaan. Zichtbare konusbeweging is er niet.
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

Ze hebben in ieder geval genoeg reserves, zelfs bij veel laag geweld in films, moet je de konussen aanraken om te voelen of ze wel aanstaan. Zichtbare konusbeweging is er niet.
Ik weet wat deze drivers doen in een Turbo sound sub.
Daar wappert het flink. Ik zou dus maar heeeeel bang worden :D
(compleet floodlight systeem klinkt wel heel erg goed)
Gesloten