hoe kan je een speaker 2 keer zo hard laten klinken?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op wo 10 dec 2014, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

In de PA wereld gebruiken ze volgens een medewerken van de Okaphone dat ze condensatoren om tweeters te verzwakken.
Die man had bij een PA bedrijf gewerkt, dus hij zal er vast wel iets van weten.
Blijkbaar niet........

Een condensator zal nooit een driver verzwakken.
Alleen filteren.

Met weerstanden kan je hem verzwakken.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Zucht, dit gaat echt helemaal nergens meer naartoe ben ik bang...

Ff ontopic, waarom gebruik je nu die rode rand woofertjes?

Als je alles in 1 shop besteld, ben je toch goedkoper uit?
Laat staan het feit dat die dap woofertjes naar alle waarschijnlijkheid beter presteren.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op wo 10 dec 2014, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hovingsteven
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 21:35

Bericht door hovingsteven »

Vuurkat schreef:
In de PA wereld gebruiken ze volgens een medewerken van de Okaphone dat ze condensatoren om tweeters te verzwakken.
Die man had bij een PA bedrijf gewerkt, dus hij zal er vast wel iets van weten.

Een piëzo gedraagt zich als een condensator (ongeveer of precies weet ik niet) en met twee condensatoren kan je een spanningsdeler maken.

Ik heb getest tot welke frequentie ik het nog hoor: 19.5kHz hoor ik nog, 20kHz net niet of ik moet 'm op z'n hardst zetten en vlakbij de tweeter staan. Maar dan lijkt het wel door je oren heen te snijden (en 110 - 120dB lijkt me niet zo goed voor je oren).

Hele hoge frequenties die je niet kan horen schijnen slecht voor je oren te zijn.
Dude ik werk bij een trailer bouw bedrijf, maar dat wilt niet zeggen dat ik een trailer kan bouwen. Verstand van trailers heb. Of dergelijke kennis heb van trailers. Als je altijd uitgaat van wat andere mensen zeggen heb ik nog wel een nieuwe voor je: "Spring in het water, waarom? omdat ik dat zeg en ik heb er verstand van". Tuurlijk ga je dat niet doen omdat je de gevolgen weet. Over het algemeen nemen mensen heel makkelijk dingen voor "Waar" aan als een ander persoon het zegt en ze geen kennis hebben van wat daarna komt.

[edit] ff correctie:P
Laatst gewijzigd door hovingsteven op zo 27 jan 2008, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Er staat echt een helehoop onzin nu zo links en rechts aangenomen van derden.

Maar, er staan ook een aantal ZEER bruikbare tips tussen enkele posts (hint)

Heb je überhaupt deze tips in overweging genomen ?

Of is het weggegooide tijd van medeforummers hier?

Ik bedoel, laat eens aan de rest weten waarom je WEL/NIET voor zaken kiest. Waarom bv die rode rand woofertjes? Niet voor die 2 euro dat ze goedkoper zijn denk ik. (een rare beweegreden in dit wereldje)

Dus lees alle tipjes nog eens na in de 5 pagina's.
mijn tipjes zijn in ieder geval GEEN clippen. GEEN rode randjes, Lekker een Dap woofertje en idem piezo in een gepoort kastje maken.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op wo 10 dec 2014, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

bartsegers schreef:
Er staat echt een helehoop onzin nu zo links en rechts aangenomen van derden.
yep, nogal ja. die onzin komt voornamelijk uit een richting.
bartsegers schreef:
Maar, er staan ook een aantal ZEER bruikbare tips tussen enkele posts (hint)
wat niet de bron van de onzin is. de nuttige bronnen hebben hun best gedaan.
bartsegers schreef:
Heb je überhaupt deze tips in overweging genomen ?
Of is het weggegooide tijd van medeforummers hier?
totaal niet, dit was echt verspilling van tijd, moeite, kennis en energie. wat er ook werd gezegd, er werd gewoon overheen geouwehoert alsof de posts niet eens bestonden. het was net een gesprek op msn, met een aantal stoorzenders ertussen...
bartsegers schreef:
Ik bedoel, laat eens aan de rest weten waarom je WEL/NIET voor zaken kiest. Waarom bv die rode rand woofertjes? Niet voor die 2 euro dat ze goedkoper zijn denk ik. (een rare beweegreden in dit wereldje)
da's makkelijk: gebrek aan alles wat maar richting "common sense" gaat. en een budget van 22 euro. daar heb je gewoon geen mogelijkheden mee. en als brugsmurfen iets in hun kop hebben...
bartsegers schreef:
Dus lees alle tipjes nog eens na in de 5 pagina's.
mijn tipjes zijn in ieder geval GEEN clippen. GEEN rode randjes, Lekker een Dap woofertje en idem piezo in een gepoort kastje maken.
BlAbLaBlA bLaBlAbLaBlAbLa BlAbLaBlA bLaBlAbLa... (om het maar eens in irritant pubertype te doen) oh... zei je wat?

zie mijn eerdere post in dit topic.
deze kids zijn 13 jaar oud, en zullen gewoon helemaal niets aannemen van iemand die ouder is dan ze zelf zijn.

ik bewonder alweer de welwillendheid van de medeforummers, echt, mijn respect. eerst gerhard, nog geen maand later dit stel. helaas ben ik ook bang dat door dit soort ellende de behulpzaamheid op een gegeven moment er behoorlijk aan onderdoor zal gaan...
ik vraag dus ook bij deze openbaar en publiekelijk af of er niet eerder een streep onder dit soort ongein getrokken moet worden. dit kost vertrouwen.
het internet is een vluchtig geheel, als iets niet bevalt is iemand heel snel weggeklikt...
Gebruikersavatar
kevincejanssen
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 14 nov 2007, 21:05
Locatie: Sprang-Capelle

Bericht door kevincejanssen »

Vuurkat schreef:
Bla.. Bla...

Maar zou er nog een scheidingsfilter in moeten?
Zoals ik al eerder vertelde. Bartsegers heeft nog leuke voor weinig geld.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op wo 10 dec 2014, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

zet een goede condensator voor je piezo elementje, en klaar is kees.

Niet moeijlijker (en duurder) maken dan het al is.

als je nog twee aansluitingkjes zoekt (met wat filetrelemntjes gratis erbij :wink: ) heb ik die nog wel inderdaad...
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Vuurkat schreef:
Ik wil best naar jullie luisteren, maar ik krijg nu geen antwoorden meer op vragen maar bijna alleen: "je wilt niet luisteren".

Volgens mij heeft dit topic verder niet zoveel zin meer.

Bedankt voor alle serieuze reacties.
Er is extreem veel reactie gegeven op je vragen, maar er is ook veel advies gegeven. Aangezien je al het advies in de wind slaat en onjuiste informatie verkondigt vind ik het niet zo gek dat er geen antwoord meer gegeven word op je vragen omdat je toch doet wat je zelf voor ogen heb.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Nou , het moet niet gekker worden:
http://link.marktplaats.nl/134897082

Moest ff denken aan dit topic!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Het is volstrekt duidelijk. Als mensen niet naar anderen luisteren droogt de stroom aan informatie op, toch??? Toch lijkt het wel alsof hier veel altruistische mensen aanwezig zijn, want idd worden antwoorden op vragen net zolang herhaald en daarop weer genegeerd dat ík wel eens denk "waar zijn jullie mee bezig?"

Gewoon negeren. komen ze met actie, word het voor mij pas interessant. Tot die tijd hebben we het over woofertjes met mooie rode randjes..........

Wowly
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

ik wil best wel luisterenn alleen ik kan de goede tips niet van de slechte tips scheiden, ja en dat vuurkat zo koppig is wil niet zeggen dat ik zo koppig ben ik wil best wel uisterene maar vuurkat komt steeds weer met andere ideeen

en ik weet dat IEDEREEN OP DIT FORUM ( denk ik ) wel meer ervaring heeft dan vuurkat en mij dus als iemand mij kan helpen de goede tips van de slechte te scheiden dan kan er denk ik wel eens wat beters uitkomen


mvg drugsb



en ja ikheb nietzo veel ervaring dus laar ik het een beetje aan vuurkat over ( niet dat dat slim is zie ik nu in 8)
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Dat ligt het toch echt aan het goed lezen van al die info die jullie al hebben gekregen, niet aan de antwoorden van al die welwillende goedzakken hier.
Kom op zeg, gymnasium toch?
Rob.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ok, ik ga hier even inhaken. Ik had dit draadje nog niet gelezen, maar nu wel. Het is duidelijk dat vuurkat nog niet zo ervaren is, MAAR, in veel gevallen schrijft hij helemaal geen onzin. Een aantal lieden hier betichten hem hier onterecht van en gaan zelf in de fout.

Het punt hierbovenaan de bladzijde bv:

Afbeelding

Kijk eens even naar de impedantie van de piezo. Die is net als een condensator, in het gebied van de hoge tonen neemt hij evenredig af met de frequentie. Als je er een condensator voor zet, verzwak je hem dus met een constante factor!!! Zet er een weerstand voor, dan verzwak je hem niet alleen, je krijgt een aflopende respons, alsof je er een eerste orde filter voor hebt gezet!!! Die PA jongens weten echt wel wat ze doen.
Vuurkat schreef:
Een piëzo gedraagt zich als een condensator (ongeveer of precies weet ik niet) en met twee condensatoren kan je een spanningsdeler maken.
Deze opmerking is dus helemaal raak :wink:

Dan de zaken over driver rendement: het is inderdaad zo dat een speaker 100% rendement heeft als hij op 1 meter bij een toegevoerd vermogen van 1W een geluidsdruk van 112dB maakt. De verwarring ontstaat echter doordat fabrikanten ook vaak opgeven bv 95dB/2.83V/1m. Dat is vaak niet gecorrigeerd voor de impedantie van de speaker en dus ook geen maat voor het rendement. Het rendement is in dit geval alleen 95dB/1W/1m als de driver 8 ohm is. Als hij 4 ohm is en als 95dB/2.83V/1m is opgegeven, dan is de gevoeligheid niet 95dB maar 92dB/1W/1m.

Gezien de zeer hoge impedantie van de piezo tweeter in zijn werkingsgebied, zijn dit tweeters met een zeer hoog rendement. Dit blijkt op het moment dat je correct gaat rekenen en gaat bepalen hoeveel opgenomen vermogen gepaard gaat met 2.83V.

Waar vuurkat wel de mist in gaat is het serieparallel schakelen van drivers. Geluidsdruk van coherente bronnen telt namelijk op als spanning. Als je vier drivers serieparallel schakelt, nemen ze bij dezelfde toegevoerde spanning allemaal een kwart van het vermogen op. Hun afgegeven geluidsdruk is dan -6dB. Echter, geluidsdruk telt als spanning op. 2 drivers op -6dB geeft alweer 0 dB. Weer even terug naar de 95dB. Vier piezo's serieparallel geven ieder 89dB af. Dit telt op tot 101 dB. De gevoeligheid van dit systeem van 4 tweeters is daarmee 6 dB gestegen tov de enkele tweeter.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Het volgende werd beweerd:
In de PA wereld gebruiken ze volgens een medewerken van de Okaphone dat ze condensatoren om tweeters te verzwakken
Het gaat over een tweeter, niet een piezo.
Een standaard compressie driver heeft een normale impedantie.
En dus zal de bovenstaande bewering niet opgaan.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik zie alleen maar posts over piezo's, mijn quote van vuurkat gaat over piezo's in dezelfde post als waar jij uit quote. Het is meer dan duidelijk dat het hier niet over gewone tweeters gaat maar over piezo tweeters. Op de pagina hiervoor geeft vuurkat bovendien aan dat hij heeft gekozen voor een dubbele piezo. Het zou sportief zijn als je je ongelijk toe gaf, de toon richting vuurkat in dit draadje is vaak betweterig en nog onterecht ook.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Vuurkat schreef:
Ik weet die formule ook niet :D .

Maar bij piëzo's geven ze volgens mij niet het rendement aan, maar het aantal deciBellen bij 2.83V (of 2V).

Volgens mij haalt een speaker met een rendement van 100% bij 1W 112.1dB (of ik haal wat getallen door elkaar).

Stel dat de piëzo een impedantie van 80ohm heeft, en de spanning 80V is. Nu is het vermogen 80W, want er loop 1A bij 80V. Bij 2.83V haalt ie 95dB, dus bij 2V 92dB.

Bij 20V loopt er dan 10x zoveel ampere, en de spanning is ook 10x zo hoog. Dus het vermogen is 100x zo groot.

Bij 80V is de spanning nog eens x4 gedaan, dus het vermogen x16.

Dus in totaal 1600x.

1600:80=20 (want er was 80W gebruikt).

95dB x 20 = 108dB

Dat komt wel aardig in de buurt van die 112.1dB.

Misschien klopt het sommetje niet of is ie niet duidelijk, dus je kan 'm zelf ook nog even narekenen.
Hoi vuurkat,

Je berekening is wat onhandig en er zit een klein foutje in. Dat gebeurt op het laatst, je wil een factor 20 in vermogen toevoegen aan 95dB. Het klopt dat er dan 13 dB bij moet. Alleen, je factor was berekend op basis van 92dB. Je had dus op 105dB moeten uitkomen.

De berekening had veel gemakkelijker gekund. Stel dat de impedantie bij een bepaalde frequentie 80ohm is (het blijft lastig om van een piezo het rendement te bepalen omdat de impedantie capacitief is. Logisch dus dat men bij een piezo het liever bij de 2.83V spec houdt). Maar goed, stel 80ohm. 2,83V geeft op 8 ohm 1W. Op 80ohm geeft dat 0,1W. Dus 95dB/2.83V/1m geeft onder deze aanname 105dB/1W/1m, 10dB meer dus vanwege de verhouding 1W/0,1W. Ietsje gemakkelijker berekening zo.

Feitelijk allemaal niet zo relevant, wil je iets voorspellen over de afstemming tussen woofer en piezo tweeter dan moet je kijken naar hoeveel spanning de woofer nodig heeft voor een bepaalde geluidsdruk. Als de woofer spec ook in 2.83V is opgegeven wordt het heel makkelijk en is het 1-op-1 vergelijkbaar met de tweeter spec.

Het benodigde versterkervermogen voor een bepaalde geluidsdruk wordt door de woofer bepaald, de piezo tweeter neemt vrijwel geen vermogen op en hoeft niet gefilterd te worden. De condensator voor de piezo tweeter is voor de niveau afstemming, niet voor filtering zoals je zelf al had uitgevonden. Als het om geluidskwaliteit gaat, is dit allemaal niet 'the way to go', maar dat wist je al.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op wo 10 dec 2014, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Vuurkat schreef:
Ah, een reactie waarin wat aardigs wordt gezegd :D .


Bedankt voor de reacties.
Deze draad staat vol met positieve tips hoor....
Neemt nog niet weg dat er helaas ook een aantal foutive anname's instaan.

succes met bouwen jongens!
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Bedankt :D .
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

maandje verder ben ik benieuwd wat het geworden is na al die pagina's :)
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

maandje verder en vuurkat is hem gesmeerd naar circuits omdat hij de mensen hier zo chagarijnig vond. wat ik overigens zelf wel mee vond vallen :lol: 9 maar hij heeft het ook zelf wat uitgelokt) oh ja vorige week vrijdag Lanparty gehad en omdat deze nog niet af waren (we zijn wel bezig!!! ) heb ik maar besloten om mijn 2*30 watt versterker en mijn boombox mee te nemen :D zwaar hoor 15 km sjouwen met zo'n ding op je rug ik had er 2 dagen daarna nog last van mijn rug :shock: :shock:
ff weer ontopic :arrow:

het leek mij wel leuk om zo'n pico lino te maken omdat ik nog niet zo veel van speakers bouwen af weet dan vuurkat ( wat miss ook wel beter is :P :lol: 8)
Plaats reactie