behuizingen voor versterkers

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

behuizingen voor versterkers

Bericht door DIY_peter »

Ik ben al lang op zoek naar betaalbare behuizingen voor versterkers. heeft er iemand hier goeie tips?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zoiets? (vanaf ongeveer 50 euro)

Afbeelding

Zijn te krijgen bij http://www.bmm-electronics.nl/
Je heb ze ook met koelblokken aan de zijkanten, maar die zijn wel wat duurder.

Of eens kijken bij http://www.conrad.nl
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

ja, da's al een begin :)

spijtig dat het van die 19" rack spullen zijn. is niet zo mooi voor in de huiskamer vind ik.
En echt goodkoop zijn ze niet.

Maar toch bedankt voor de tip! ik kende die site nog niet
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Wat goedkoper, leuk te maken, en best wel cool is (als je handig ben) is natuurlijk zelfmaken. Beetje hout van de Gamma, koperfolie aan de binnenkant (of ijzer), likkie verf/lak en een paar dagen terug trekken in de schuur.....

Afbeelding

Krijg je zoiets. (m'n buizen voorversterker)
kupfer_m
Berichten: 181
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 10:01
Locatie: Leopoldsburg, Limburg (BE)

Re: behuizingen voor versterkers

Bericht door kupfer_m »

DIY_peter schreef:
Ik ben al lang op zoek naar betaalbare behuizingen voor versterkers. heeft er iemand hier goeie tips?
Hoe groot moeten die behuizingen zijn ?

Jim
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

Liefst de standaardafmetingen van home hifi. ongeveer 40cm?

Ik begrijp niet waarom de meeste fabricanten van die domme kleine kastje maken. Voor een labotoepassing kan dat misschien handig zijn, maar toch niet voor hifi.
Het andere alternatief is die 19" dingen, die eigenlijk alleen voor professionele audio bedoeld zijn.

Vreemd dat er nog geen (of weinig) fabricant door heeft dat er een markt is voor die hifi kastjes....

Ik kan ze eventueel op maat laten maken, maar dat is nog duurder natuurlijk.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ja, ze zijn moeilijk te vinden...wat mooie behuizingen voor de DHZ.
Wat ik nog tegenkwam was dit:

Afbeelding

Maar komt nog een leuk front bij en je zit al snel op 200 euro...Iets te duur naar mijn zin.

Maar als je een mooi front van RVS of AL hebt, kun je best wel iets maken. Bijvoorbeeld zoiets:
Afbeelding

Dan als laatste kwam ik nog wat links tegen die misschien handig kunnen zijn:
http://www.thel-audioworld.de/bauteile/case/case.htm
en
http://www.okaphone.com/subgroep.asp?id=22
en
http://www.etnshops.com/supermoduul/

Misschien dat hier iets te vinden is wat je kan gebruiken.

Edo
Milner
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 22:45

Bericht door Milner »

misschien OF zelf een behuizing bouwen van mdf en alu OF een 19" rekje bouwen van mdf. Mooi spul dat mdf. Bij de bouwmarkt kan je overigens leuke geperforeerde platen kopen om het uiterlijk wat te verfraaien.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Fedde »

Ik gebruik de laatste tijd vooral de aluminium kastjes met koelribben van conrad. Ze zijn betaalbaar (13-19 euro afhankelijk van de maat) en ogen best ok IMHO.

Fedde
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Die kastjes van Conrad zijn best mooi. Alleen een beetje klein. Ik zou het niet erg vinden als die er veeeeeel meer maten zouden zijn....
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik zie best wel leuke kasten op de plaatjes. Misschien is het volgende ook interessant t.b.v de frontplaten?

Wat ik wel geregeld deed,

Een alu front met krasjes, poetsen met staalwol, zoveel mogelijk in een richting. Daarna in een oplossing van heet sodawater op een geventileerde plek. Het gaat bruisen en na een poosje is de plaat mooi egaal mat. Letters in dit geval met plakspul.

Je kunt zo'n plaat ook spuiten met lak. Gebruik wel alu lak of eerst een hechtprimer voor alu.
Daarna kun je eventuele tekst met zo'n ouderwetse tekenpen en letter-sjabloon op de plaat aanbrengen. Deze verf moet je zover verdunnen dat het net als inkt door de pen wil. Dus eerst even uitproberen. Pendikte niet dunner dan voor letters van 3,5mm.

Er zijn ook fotogevoelige platen verkrijgbaar. In dat geval teken je op transparant papier de layout van de frontplaat. Belichten met een uv lamp.
Is wel kwetsbaar.

groeten Sietse
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

He Sietse,

Da's een leuke tip...Aluminium met Soda. Ik herinner me opeens heeeeel vroeger de scheikundeles. Ik ga het eens proberen...een proefstukje. Eens kijken wat het doet.

Edo
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

[quote="Edo"]He Sietse,

Da's een leuke tip...Aluminium met Soda. Ik herinner me opeens heeeeel vroeger de scheikundeles. Ik ga het eens proberen...een proefstukje. Eens kijken wat het doet.

Edo[/quote]

Hoi Edo,

Er zit nog een voordeel aan, de platen zijn dan niet meer gevoelig voor vingerafdruk vlekken.

Zat zojuist naar je boxen project te kijken. Ziet er prima uit.

groeten Sietse
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Hoi Edo. Jij geeft een paar berichten eerder aan:
Beetje hout van de Gamma, koperfolie aan de binnenkant (of ijzer), likkie verf/lak en een paar dagen terug trekken in de schuur.....
Waarom die koperfolie of ijzer? Is dat om een totale afscheiding van straling te krijgen of ergens anders om?

Kan ik dit principe ook toepassen tussen mijn CD & Amp om ze zogenaamd letterlijk gescheide te plaatsen? (terwijl ze toch op elkaar staan)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Als je een kast maakt van hout heb je geen enkele afscherming, vandaar de koperfolie. Ik had mijn voorversterker alleen van hout gemaakt. Werkte perfect, alleen m'n DECT telefoon kon nog wel iets van storing teweeg brengen. Na het aanbrengen van de folie was die storing weg. Je ziet ook vaak bij modificaties dat er nog een laag koper aangebracht wordt in een kast of op en rond bepaalde schakelingen. Kan helpen, maar voor invloeden van buitenaf zal het weinig toevoegen aangezien de kast (van ijzer) al genoeg afschermt.

Hier zie je wat kan:

Afbeelding

Of het veel scheelt.....? Kost wel wat werk...
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

oplossing van heet sodawater
Nooit opgelet op school :oops: wat voor soda moet er gebruikt worden :?:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

[quote="SARK"][quote]oplossing van heet sodawater[/quote]

Nooit opgelet op school :oops: wat voor soda moet er gebruikt worden :?:[/quote]

Gewone huis, tuin en keuken soda.
Oplossing flink sterk. De plaat er uit halen als ie mooi egaal mat is geworden. Roeren met een zachte kwast over de plaat tijdens de procedure is aan te bevelen. Er komt een laagje op dat je er af moet borstelen.
Het kan zijn dat het bruisen vanzelf stopt, maar dat weet ik even niet meer zeker. Is al een tijd geleden dat ik het gedaan heb.
Goed afspoelen als het klaar is.
Probeer het eerst even uit met een proefstukje.

Sietse
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Gisteren een "verplicht" dagje vrij gehad en eens lekker lopen knoeien met een stripje aluminium. Als eerste heb ik een stuk alu in een soda oplossing gehangen zonder verdere voorbereiding, alle krasjes/vlekken e.d. zaten er nog op > resultaat is (zoals kon worden verwacht) niet denderend. Hierna heb ik een stuk alu lopen schuren en polijsten om alle krasjes/on-effenheden en vlekken er uit te halen, dit gedeelte in een nieuwe soda oplossing gehangen > dat begint er op te lijken. Hou er rekening mee dat eventuele aanwezige krasjes NIET verdwijnen door dit procede, ze worden een beetje verdoezeld ... maar zijn nog steeds zichtbaar aanwezig.
Omdat ik tevens bezig was met het schoonmaken van de oven :wink: ook eens getest wat de ovenreiniger met aluminium doet, da's pittig spul die ovenreiniger :twisted: > een afrader dus :!: . Om het een en ander te verduidelijken zal ik vanavond een foto plaatsen van het resultaat zodat jullie kunnen zien wat er gebeurt is.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Leuk dat je het probeerd.

Er zijn inderdaad vloeistoffen die korte metten maken met alu.
Het is wel de bedoeling dat krasjes en vlekken echt worden weggeschuurd. Dat is vervelend werk. Als het diepe krassen zijn moet je op zoek naar een beter stuk.
Alu heeft van zich zelf een oxide laag. Die poets je er dus af en door de soda vormt zich opnieuw een oxide laag, maar dan met een andere chemische samenstelling.

Succes met de proeven

Sietse
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb het gister ook even geprobeerd maar het werd niet egaal. Waarschijnlijk meer schuren?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

misschien met iets van Cif ofzo?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

De alu-strip is ongeveer 1 cm hoog.
Het linker gedeelte heeft dus meer dan twee uur in de soda gehangen, hierna heb ik beide kanten afgeplakt om alleen het middenstuk te laten verzieken door de ovenreiniger :D . Je ziet dat de ovenreiniger onder de afplaktape is gekropen aan de rechter kant.
Het meest rechtse deel is het gedeelte wat nog onbewerkt is (behalve het polijsten dan, wat overigens niet al te intensief/netjes is gedaan).
Bijlagen
alu-soda-groot.jpg
Laatst gewijzigd door SARK op ma 01 mei 2006, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ok sark,

Zo te zien ziet het linker deel er goed uit. Het is verder een kwestie van smaak of je het mooi vindt. Goed gedaan.

De anderen kan ik alleen maar zeggen dat ik alleen puur staalwol gebruikte. Dus niet met zeep of andere stoffen.
Je moet steeds zelf oordelen of je het egaal gepoetst hebt en zoveel mogelijk in 1 richting, bv de lente richting. Laat het vooral niet te lang liggen voordat je het in bad doet. Aluminium gaat altijd meteen weer een verbinding met zuurstof aan (oxide) en kun je opnieuw gaan poetsen.
Doe zoveel soda in het water tot er niets meer in oplost. Er blijft dan onopgelost soda op de bodem liggen.

Wat ik nooit heb geprobeerd of er na de behandeling iets van verf of inkt op wil hechten. Alu moet je altijd eerst een oppervlakte behandeling geven. Pas dan kun je gaan primeren en aflakken. Er zijn tegenwoordig geloof ik laksoorten die rechtstreeks gebruikt kunnen worden.

Meer weet ik er niet van te vertellen. Oefening baard kunst.

Ik zal graag jullie ervaringen lezen.

Sietse
Laatst gewijzigd door sietse op vr 15 okt 2004, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Misschien moeten we een nieuw topic openen :D DIY front, of zo :wink:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Nou, het gaat hier om de vraag van DIY-peter over behuizingen.
Een front is daar een belangrijk onderdeel van. Per slot van rekening zit je uiteindelijk daar tegenaan te kijken. Ik hoop dat we peter een beetje op weg helpen.

Er kwam nog een optie bij mij boven zweven. Er was en misschien is het er nog steeds, plakfolie met een fotogevoelige laag. Je ontwerp op transparant papier, belichten en ontwikkelen. Witte plaat met zwarte tekst.
Erg netjes voor meetapparatuur. Ik weet niet of het in meerdere kleuren was/is.

En als je nou echt een metalen kast moet hebben voor iets waar je echt niets voor kunt vinden, wil ik jullie dat ook wel uitleggen, maar het zou best es kunnen dat je dat niet wilt weten. Het houdt je zeker weten uit de kroeg.

Groeten Sietse
Plaats reactie