Platenspeler Denon DP75 repareren

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Martijn H

Platenspeler Denon DP75 repareren

Bericht door Martijn H »

Wij hebben hier thuis al een lange tijd een oudere Denon draaitafel staan die het niet doet, De bekabeling in de arm is kapot. Zodra ik de kabels ervoor heb zal ik een en ander proberen te repareren. Ik denk dat ik er een paar dropveters voor sloop.

Best een zwaar ding en werkt helemaal automatisch! Hij heeft een mooie verende basis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ps. Klopt het dat deze spelers zoveel waard zijn? Ik zie zulke hoge bedragen voorbij komen als ik op DP-75 google.

mvg,

Martijn
Pjotr

Re: Platenspeler Denon DP75 repareren

Bericht door Pjotr »

Montana schreef:
Ik denk dat ik er een paar dropveters voor sloop.
Zou ik niet dioen. Goede dunne en lichte orginele armbekabelijng is deze DT zeker waard. Zo te zien op de foto is die armbekabeling al eens (nog al ondeskundig) vervangen .Als je speciale armkabel nodig mocht hebben wil ik je wel een stukje opsturen (iets van 5 eu de meter bij mijn adresje).
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 25 jan 2008, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Zou heel erg voorzichtig zijn hiermee!

Deze spelers zijn inderdaad flinke bedragen waard voor de liefhebber (hoewel niet zoveel als de types met de electronisch gedempte armen).

Zeker geen dropveter erin steken, maar geschikte, zeer dunne en zeer soepele armbekabeling nemen, anders wordt de wrijving veel te groot en/of slaat de hele arm terug over de plaat.

Bij Frimu is die bedrading wel te koop, meen ik.
Anders verval je in de high end vervang sector van Origin Live, vbd. Hul enzo en betaal je zomaar 100 euro voor een stukje viervoudige armbekabeling.......

Een geduldklusje dat je vaker gedaan moet hebben!
Overigens lijkt de arm me een Audio Technica.

En inmiddels heeft Pjotr ook al gereageerd.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Zijn er ook zaken in amsterdam die zulke dunne bedradingen verkopen? 100 euro voor 4 minidraadjes gaat ook wel te ver, maar ik zie dat er ook goedkopere zijn. Frimu hheeft inderdaad goede onderdelen. Via google kwam ik per ongeluk op een andere site terecht.

Het is trouwens een oliegedempte arm. De arm is geloof ik van ATS. Zegt dat misschien nog iets?

Oké ik zal voorzichtig zijn! :wink:

edit: je hebt gelijk! Audio technica.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Ik zou gewoon Pjotr's aanbod aannemen.
Voor die 5 euro vind je die kabel nergens...........
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Pjotr schreef:
Montana schreef:
Ik denk dat ik er een paar dropveters voor sloop.
Zou ik niet dioen. Goede dunne en lichte orginele armbekabelijng is deze DT zeker waard. Zo te zien op de foto is die armbekabeling al eens (nog al ondeskundig) vervangen .Als je speciale armkabel nodig mocht hebben wil ik je wel een stukje opsturen (iets van 5 eu de meter bij mijn adresje).
Hoi Pjotr!

Ik zie ook nu pas jouw post. Als deze bekabeling stuk blijkt te zijn zou dat best handig zijn! :)

Ik laat het je weten!

Het zijn vier draden die door de arm naar voren lopen en daar via vier schoentjes vastzitten aan het element. Een schoentje mist hiervan.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoi Martijn,

Het is flinterdun niet afgeschermd 5 aderig armkabel in de juiste kleuren + zwart aardedraadje. Stuur ik je gelijk wat krimpkous in de goede kleuren. Is weliswaar geen gestoomd zilver met audiofiele ingezegende lak er omheen maar gewoon koperlitze met PVC isolatie.

<Edit>

Aan losse schoenjes kan ik je niet helpen. Daar ben ik zelf ook nog naar op zoek (d.w.z. betaalbaar). Heb jij misschien een adresje daar voor Sander?
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

http://www.frimu.nl/ , onder "pickup-record player parts" staan nog losse bedradingsetjes voor in de headshell.

Ik haal dat soort spul meestal op radiomarkten, heb daar oa. zo'n mooi Nagaoka vervang setje gevonden ooit.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Pjotr helpt me nu aan nieuwe armbedrading. Hopelijk is dat het enige wat stuk is, want anders wordt het alleen maar moeilijker

Zodra ik aan de slag ga hou ik jullie weer op de hoogte! :)

mvg,

Martijn
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Zucht.....graag de plaatjes uploaden naar het forum......want blablabla blaaaaaabla enzo

Wowly
Pjotr

Bericht door Pjotr »

KT88 schreef:
http://www.frimu.nl/ , onder "pickup-record player parts" staan nog losse bedradingsetjes voor in de headshell.
Ja, die had ik gezien maar dat zijn compleet ge-assembleerde setjes. Moet je eerst slopen en aangezien dat spul erg fragiel is heb ik liever de losse schoentjes. Mijn leverancier kan er wel goedkoop aankomen maar dan miet ie gelijk een kilo bestellen en dat raakt ie van zijn leven niet kwijt.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Onder een loupe solderen gaat best, dat kan deze ouwe man zelfs!

@ Montana: als het niet lukt: kom maar hierheen met dat ding, zonde als dat misgaat.
Zulke spelers moeten behouden blijven!

(En dan een leuke DL160 erin......smullen!)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoi Sander,

Ja vast solderen lukt mij prima. Maar los solderen en het krimpkousje er af peuteren is lastiger. Voor je het weet loopt het contactgedeelte vol met soldeer en zijn ze onbruikbaar. Been there, done that :(

Truuk is dan om er eerst een 1,3 mm boortje in te steken, kun je ze ook niet per ongeluk dicht knijpen met het vastpakken met een tangetje.

Gelukkig had ik nog een set liggen van een oud AT element, daar worden ze standaard los bij geleverd.

<Edit>

De prijs is wat overdreven fors maar wel te overzien: http://www.williamthakker.eu/Kabelschuh ... 170_x2.htm
Martijn H

Bericht door Martijn H »

KT88 schreef:
Onder een loupe solderen gaat best, dat kan deze ouwe man zelfs!

@ Montana: als het niet lukt: kom maar hierheen met dat ding, zonde als dat misgaat.
Zulke spelers moeten behouden blijven!

(En dan een leuke DL160 erin......smullen!)
Dat is een aardig aanbod!

Er zat een erg mooi MC element in van een merk waar ik even niet op kom. Denk van ADC

Ik wil het wel eerst zelf proberen. Als ik opampjes kan vervangen moet dit ook wel lukken denk ik.

De speler is trouwens niet van mij, maar van mijn vader. Die heeft hem in een set gehad met een Accuphase versterker en Hans baan TL's.

mvg,

Martijn
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Ik heb net de oude bedrading opnieuw aangesloten en wanneer ik de speler aanzet en de amp op phono zet hoor ik een erg harde brom. En heel zacht hoor ik tekenen van muziek wanneer ik een plaat draai.

Morgen komt misschien de armbekabeling van Peter binnen, zodat ik ie er eerst in zet.

Als ik met mijn vinger op de arm druk word de brom duidelijk harder.

Zou er ergens sluiting zijn of is er iets anders stuk dan de bekabeling? :?

hmm.. als ik de arm loskoppel is de brom weg. Dus of de armbekabeling of het element! word vervolgd

mvg,

Martijn
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoi Martijn,

Zit de aardedraad wel vast? Meestal zit de arm met een losse draad apart op de versterker geaard.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Pjotr schreef:
Hoi Martijn,

Zit de aardedraad wel vast? Meestal zit de arm met een losse draad apart op de versterker geaard.
Ja heb ik gedaan..

Er zit nog een ander zwart draadje aan de draaitafel. Heel kort, daar heb ik niks mee gedaan. Het draadje dat met de interlink meeloopt zit aan de ground van de amp en dat scheelde 20% brom.

De kans is 90% dat het het element is of de armbedrading, aangezien de brom weg is als ik de arm ontkoppel.

Ik had je nog een Pm gestuurd btw.

mvg,

Martijn
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ik zou even met een multimeter (ohm stand) kijken of die aparte aardedraad ook werkelijk nog vast zit aan de armbuis zelf.

Kan ook zijn dat de aardverbinding van het element (die aan het groene en blauwe pinnetjes van het element zitten) niet goed meer is. Brom duidt sowieso op een losse aardverbinding ergens. Meet overigens nooit het element zelf door met een ohmmeter. Dat vindt het niet leuk en kan magnetisatie van het element veroorzaken.

P.s. zie je meeldoos. Was er nog niet aan toe gekomen ;)
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Pjotr schreef:
Ik zou even met een multimeter (ohm stand) kijken of die aparte aardedraad ook werkelijk nog vast zit aan de armbuis zelf.

Kan ook zijn dat de aardverbinding van het element (die aan het groene en blauwe pinnetjes van het element zitten) niet goed meer is. Brom duidt sowieso op een losse aardverbinding ergens. Meet overigens nooit het element zelf door met een ohmmeter. Dat vindt het niet leuk en kan magnetisatie van het element veroorzaken.

P.s. zie je meeldoos. Was er nog niet aan toe gekomen ;)
Oja handig.. Dat zal ik doen zodra ik de meter heb opgedoken!
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Ik heb de oude armbekabeling vervangen voor nieuwe die ik van pjotr heb gekregen.

Van een stukje koper heb ik een nieuw schoentje gevouwen.

En het speelt! 8)

Al die tikken in de muziek ben ik niet gewend bij mijn cd speler, maar het geluid is toch wel erg mooi van de platenspeler. Klinkt heel ruimtelijk en dynamisch.

bedankt voor de adviesen!

mvg,

Martijn
Bijlagen
PICT2339.JPG
HoMeR

Bericht door HoMeR »

....Al die tikken in de muziek ben ik niet gewend bij mijn cd speler.....
Misschien moet je je LP's eens goed schoonmaken :wink: :wink: :wink:
Kijk hier eens....(ze zijn ergens anders ook verkrijgbaar hoor; maar hier is 't goedkoper) !!
http://www.protected.de/artikel_1000/1100.htm
En zo'n ding werkt prima !!
Martijn H

Bericht door Martijn H »

:twisted: Inderdaad, maar ik wil niet dat de platenspeler te goed gaat klinken, omdat ik dan mijn mening over analoge bronnen moet bijstellen! :wink: Op zolder heb ik nog veel nieuwe platen. Ik ga eens snuffelen!

mvg,

Martijn
amsterdamxl

Bericht door amsterdamxl »

Heb in Amsterdam mijn platenspeler laten nakijken door technics-sl reparatie. Snelle service,

http://www.technics-sl.webs.com
SARK

Bericht door SARK »

amsterdamxl schreef:
Heb in Amsterdam mijn platenspeler laten nakijken door technics-sl reparatie. Snelle service,

http://www.technics-sl.webs.com
Lekkere binnenkomer hoor, topic is uit feb 2008 (en ik geloof dat Martijn de speler al volop in gebruik heeft :wink: ) Gevalletje zelfpromotie misschien :?:
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Eh, dit is gewoon spam?!
Plaats reactie