Met welk spl verloop ontwerp jij je filter?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Wat is het ideale spl verloop van je filter?

Recht, van het begin tot het eind.
17
63%
Licht dalend over hele linie
6
22%
Licht stijgend voor de tweeter
1
4%
Dipje rond het x-over punt
1
4%
Dip rond de 4 a 5 khz
2
7%
 
Totaal aantal stemmen: 27

Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Met welk spl verloop ontwerp jij je filter?

Bericht door ovni »

Mijn filter voor mijn Tl-letje zou kaarsrecht zijn uitgaande van de metingen en het daarmee ontwikkelde filter. Mijn oren "vertellen" dat dat wel eens niet ideaal zou kunnen zijn, maar wat dan wel?

Daarnaast zie ik een aantal bekende diy'ers niet recht filteren. Sterker nog, ze lijken bij hun ontwerpen steevast een bepaald stramien te volgen. (zie poll vragen). Wat doe jij en waarom?
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Speakers klinken voor de meeste mensen beter als:
Laag/mid (20hz-1000hz) wat harder staat (+0.5 tot + 2db)
Mid (1000hz-3000hz) iets lager (-0.5 tot -2db)
Hoog (>3000hz) oplopend (naar +3db)

Dit is een klank die het laag lekker pakkend maakt, de stemmen en instrumenten in het mid wat rustiger (layed back), maar toch helderheid en levendigheid door het oplopende hoog.

Begin me nu niet over weergave van de werkelijkheid, want dat is een illussie. Het gaat om de beleving, dat is voor de luisteraar de werkelijkheid.
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

Ik kan geen stem uitbrengen want ik heb niet echt een voorkeur, alles heeft zijn voor en nadelen en hangt ook wel een beetje af van de muziek die je luisterd.

Mijn eerste set speakers klinkt vrij warm en loopt ook iets af kwa frequentiecurve, deze set is erg mooi voor heldere opnames zoals pop uit de jaren 80 maar valt tegen met erg warme en droge opnamens zoals van Norah Jones en Diana Krall.

Mijn tweede set geeft het mid wat nadrukkelijker weer en het hoog is vrij fel, platen van U2 bijv worden hierop ietwat schreeuwerig maar Diana Krall klinkt juist fantastisch levendig en warm.

Ligt er bij mij dus ook aan wat ik draai :roll:

Kevin
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Ik denk dat Kevin hier heel goed aangeeft wat ik bedoel. Toch maar een extern filter en dan 2 versies; een kaars rechte en een licht dalende?
Of is er een standaard goedwerkend compromis?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Onder de voorwaarde dat het afstraalgedrag uniform is, geven optie 1 en 5 het beste compromis voor mij. Ikzelf vind optie 5 het allerfijnst, indien het vlak wordt (beamen van de tweeter buiten beschouwing gelaten) op 30 graden van de luisteras. Als dat laatste niet zo is, dan wordt optie 5 al gauw té terughoudend. Wat ik minder vind is vlak op de luisteras, maar door niet ideaal afstraalgedrag zo'n optie 5 dip in de power response. Is wel mooi, maar wordt dan teveel zoals JeroenKV het aangeeft en daar houd ik niet van. Ik heb wel gemerkt dat wat hij aangeeft dat dat inderdaad voor veel mensen geldt, vooral bij een eerste indruk klinkt dat lekker. Goed voor de verkoop.
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Ik snap het geloof Jeroen, zoniet dan graag ff verbeteren:

On axis een dipje van 2 db rond de 4 khz., verder geheel recht.
30 grd off axis een strakke lijn. (zover als mogelijk is)

Dat wordt een leuke puzzel ... zal de x-over tussen mid en tweeter dan iets lager moeten leggen anders krijg ik de off axis respons nooit recht. (schat dat dat ergens tussen de 2.5 en 3 khz gaat uitkomen) Tussen woofer en mid heb ik een heel breed spectrum waaruit gekozen kan worden ... zal wel ergens in het midden uitkomen (= 500 hz).

De off axis hou je natuurlijk nooit recht boven de 6 khz gegeven mijn tweeter. Zelfs bij de nieuwste topmodellen kom je niet verder als 10 khz, of je moet de on axis na 10 khz laten oplopen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Je kunt dit doen door te spelen met het afstraalgedrag van de mid. Niet te steil filteren zodat hij bij 4000 Hz nog mee doet. En dan zorg je dat hij niet helemaal goed optelt maar het niveau van de tweeter juist een beetje omlaag trekt. Off-axis valt de output van de mid weg door bundeling en begint ie in fase achter te lopen waardoor hij beter optelt bij de tweeter output. Het is een beetje proberen maar dit lukt goed bij akoestisch 2de en 3de orde verloop.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Het is altijd een beetje een compromis, ik vind daarbij vaak een redelijke vlakke curve off-axis (15 en 30-graden) belangrijker dan een vlakke curve on-axis. Daarnaast zegt een meting op >1-meter mij meer dan eentje op <1-meter, want zo dicht zit ik er in de praktijk niet op, kortom kaarsrecht on-axis op 50-cm zegt mij weinig, want niemand beluistert een luidspreker op die manier. Niettemin probeer ik de curve wel vlak te houden, dus zeker geen afval in 't hoog.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

SSassen schreef:
Het is altijd een beetje een compromis, ik vind daarbij vaak een redelijke vlakke curve off-axis (15 en 30-graden) belangrijker dan een vlakke curve on-axis. Daarnaast zegt een meting op >1-meter mij meer dan eentje op <1-meter, want zo dicht zit ik er in de praktijk niet op, kortom kaarsrecht on-axis op 50-cm zegt mij weinig, want niemand beluistert een luidspreker op die manier. Niettemin probeer ik de curve wel vlak te houden, dus zeker geen afval in 't hoog.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Hoe meet jij op meer dan één meter? Wordt de kamer dan niet een te grote beperkende factor?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Martijn,
Hoe meet jij op meer dan één meter? Wordt de kamer dan niet een te grote beperkende factor?
Luidspreker buiten op twee schragen (+/- 80-cm hoog) op z'n achterkant neerleggen, de microfoon erboven hangen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

8)

out of the box thinking
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Je hebt toch ook wel eens fotootjes gezien van mijn meetopstellingen? Tot 500 Hz diep meten moet uitstekend kunnen op 2 meter afstand met wat inzet van workmates dan wel huishoudtrapjes :lol: .

Verder eens met Sander, is ook mijn ervaring dus. Vlak off-axis en dan verder klankmatig tunen on-axis totdat het het lekkerste klinkt met zoveel mogelijk verschillende muziek die jij mooi vindt. Soms kom je dan op optie 1 uit maar lang niet altijd.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Ook al is dit een oud draadje, ik vind dit een belangrijk punt bij het ontwerpen van een filter.

Ik ben het veelal met Jeroen en Sander eens, hier is mijn visie.


Ik probeer het frequentie verloop vlak te krijgen op 15graden off axis (met misschien een minimale stijging boven de 10kHz, afhankelijk van het afstraalgedrag van de tweeter). Diffractie aan de zijkanten van de baffle zijn onder 15graden meestal al grotendeels weg, misschien ergens nog een kleine dip.

Dan, onder 30 graden mag het hoog ietsje aflopen en moet het verdere frequentieverloop recht zijn.

Axiaal zul je zien dat het hoog ietsje oploopt boven de 10kHz en dat er een of twee dips zijn die veroorzaakt worden door diffractie aan de zijkanten van de baffle.

Op deze manier vind ik de totale geluidenergie die je in de ruimte krijgt het beste in balans.

In het gebied tot zeker 8khz moet het verloop gewoon recht zijn, punt.
Daarboven is de afstemming sterk afhankelijk van de gebruikte tweeter of breedbandspeaker. bij breedbandspeakers mag er axiaal best een flinke piek zijn boven de 10kHz gezien deze speakers sterk bundelen)

DIt hele concept is niet voor ieder type luidspreker van toepassing, bijv. mijn eigen dayton monitor heb ik axiaal geoptimeerd. Dit had vooral te maken met de bundeling van de magnetostaat en de vorm van de kast (praktisch geen diffractie ism de magnetostaat)

Wat ook zeer belangrijk is is een vlak verloop rond om de scheidingfrequentie en symetrisch afvallende flanken. Mede hierdoor zal de homogeniteit van een luidspreker toenemen.

mijn 5 euro cent :lol:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Volgens mij heeft Jeroen zijn visie op dit onderwerp recentelijk bijgesteld, zie zijn take 3 OB topic ;)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Klopt helemaal en met volle overtuiging, maar dan wel onder de voorwaarde dat het afstraalgedrag voldoende uniform is. Dan kies ik voor optie 2.
Gebruikersavatar
4-weg
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 23:19

Bericht door 4-weg »

Persoonlijk ben ik nooit zo enthousiast geweest voor oplopende curves in het hoog.
Een speaker moet voor mijn oren gewoon "muzikaal" klinken. En ook die term is voor een ieder verschillend uit te leggen.
Metingen zijn voor mij alleen hulpmiddelen en verder moeten de oren het maar doen.
Dus voor mij een licht afvallende curve richting de 3 - 4 kHz, dan zo recht mogelijk en dan weer licht afvallend. Dan zou je van een trapje kunnen spreken.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Persoonlijk ben ik nooit zo enthousiast geweest voor oplopende curves in het hoog.
Als je mijn uitleg goed leest dan is er in feite geen oplopende curve, begrijp mij dus niet verkeerd. Indien een curve axiaal iets oploopt dan wil dat nog niet zeggen dat er gehoormatig te veel hoog in zit. Het afstraalgedrag heeft veel invloed op de hogetonenenergie in de luisterruimte.
Neem bijvoorbeeld een breedbandspeaker van Tangband (w3-871), en optimaliseer deze zodat hij axiaal niet oploopt in het hoog. Als je dan naar deze speaker zou gaan luisteren dan mis je toch echt wat in jouw hoogweergave omdat deze buiten de as veel minder hogetonenenergie produceerd.
Over afstraalgedrag kun je een compleet topic wijden.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Als je 't licht omhoog laat lopen corrigeer je ook je oren een beetje.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Vuurkat schreef:
Als je 't licht omhoog laat lopen corrigeer je ook je oren een beetje.
Waarom wil je je oren corrigeren? Normale instrumenten corrigeren ook niet voor je oren, ook niet als mensen praten, of andere vage dingen met geluid doen.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

voodooless schreef:
Vuurkat schreef:
Als je 't licht omhoog laat lopen corrigeer je ook je oren een beetje.
Waarom wil je je oren corrigeren? Normale instrumenten corrigeren ook niet voor je oren, ook niet als mensen praten, of andere vage dingen met geluid doen.
Tevens is het menselijk gehoor aanpassend en past je gehoor zichzelf aan. Wanneer je een lange tijd naar teveel bas luistert zorgen je orgen er zelf voor dat je de bas minder gaat waarnemen.

Moet je gehoor zichzelf teveel aanpassen dan resulteert dit over het algemeen in luistermoeiheid (en dus iritatie aan het geluid).
Gebruikersavatar
4-weg
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 23:19

Bericht door 4-weg »

Met de Tangband en overall met breedbanders, heb ikzelf in het geheel geen ervaring dus kan ik daar natuurlijk geen zinnig woord over zeggen.
Het enige wat ik kan laten zien is de respons van mijn eigen tweeter gemeten op 1 meter met 2 Volt on- en off-axis op 30°.

De blauwe lijn is de off-axis respons gemeten in de woonkamer.

Afbeelding
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoe moet ik deze meting interpreteren? 10dB verschil tussen hoog en laag is wel erg ver van de waarheid vandaan.
Gebruikersavatar
4-weg
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 23:19

Bericht door 4-weg »

Tja Jeroen, dat zal altijd een discussiepunt blijven. Ik maak gebruik van in totaal 3 dome drivers die een andere afstraal karakteristiek hebben t.o.v. conus drivers en de vraag blijft dan wat nu het juiste punt is voor de microfoon.
De nieuwe Klipsch P39F heeft een behoorlijke dip richting de 800 Hz op 1 meter en deze begint al te verdwijnen als de microfoon op 2 meter geplaatst wordt.
Datzelfde geldt ook voor de betreffende curve van mijn speaker en ik zit op ongeveer 4,30 meter.
Het hart van de tweeter zit al op 1,25 meter van de vloer, maar uiteindelijk ging het even om het afstraal gedrag van de tweeter op zowel on-axis als off-axis.
En daarnaast: luisteren is veelal weten en een ieder heeft zo z´n eigen interpretatie.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Maak gewoon een simpel filtertje en probeer wat, als je echt wilt weten wat de verschillen zijn.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Het ziet er een beetje naar uit dat het inderdaad een "luisterruimte" meting is en geen "reflektie vrije" MLS meting. Dus als je een sterk gedempte ruimte hebt dan kan het hoog natuurlijk minder sterk aanwezig zijn, maar goed, 10dB is wel erg veel.


Ik zie net dat er extra uitleg wordt gegeven door 4-weg :D
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”