Help krijg Sphinx project 9 niet meer aan de gang
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Help krijg Sphinx project 9 niet meer aan de gang
Beste mensen, ik ben met een sphinx pj 9 cd speler aan de gang maar krijg het niet voor elkaar. toen ik de speler voor het eerst aansloot las hij geen cd's meer in, ik heb daarna de laser vervangen type cd1 mk2 uit een werkende donor speler ik heb ook alle esd voorzorgen genomen maar nu met de andere laser draait de motor niet meer . De laser arm beweegt je ziet ook dat hij probeert te focussen maar de cd gaat niet draaien en dat deed hij voordat ik de laser had vervangen wel. Daarna heb ik de oude laser weer terug erin gezet maar ook nu geen draaiende cd. Ik heb ook het stuurprintje van de motor nagekeken en uit voorzorg de 4 transistoren en het ic vervangen de spoeltjes van de motor door gemeten maar nog steeds draait hij niet. Ik hoop dat iemand een tip heeft ik heb alles wel 10 keer nageken maar niets helpt.
Gr, René.
Gr, René.
Hoi Sander,KT88 schreef:Als het niet lukt, mag je altijd hiernaartoe komen hoor Rene!![]()
(als ik weer beter ben)
Kom net weer van boven uit m'n werplaats en heb het nu even gehad, heb toch maar weer even alles geprobeerd wat ik kon bedenken maar niets, ik baal als een stekker want het is een prachtig ding. Maar stel de laser is defect, dan moet de motor toch altijd even starten ? want als dat niet zo is zou de laser die ik heb overgezet misschien stukgegaan zijn tijdens het overzetten?????? en natuurlijk nergens een schema van zo'n sphinx te krijgen. PS de laser die ik erin gezet heb komt uit een CDM9 die is hetzelfde als de laser in de CDM1 II.
Als het niet lukt kom ik hoor !!!!!!!!
De klok loopt display werkt ook gewoon normaal.Christian schreef:Volgens mij heb ik hetzelfde een keer gezien met het vervangen van de klok in mijn CD-speler. De motor startte toen ook niet meer. Na het herstellen van een soldeerfoutjewerkte ie weer prima.
Misschien is dat iets om te checken.
Bedankt René.
Is er nu niemand die een idee heeft ? vanmiddag heb ik nogmaals een andere laser unit uit een werkende donor erin gezet en weer hetzelde.
Je ziet de arm heen en weer gaan en ook de lens bewegen.Maar de motor gaat niet draaien. De hall motor gaat alleen draaien als hij een sinus aan de input krijgt aangeboden en op de scoop zie ik dat niet gemeten aan de ingang van het stuurcircuit van de motor. Denk dat hier het probleem inzit. Het schema van de stuurprint heb ik ook nog nergens kunnen vinden de print zit onder het CDM1MK2 loopwerk en lijkt wel wat op de stuurprint van een cd880 maar is niet precies hetzelfde. Er zitten 2 ic's op die ik nog niet vervangen heb dat zijn de TDA8809 en TDA8808 misschien zit er hier iets fout, is iemand misschien met deze ic's bekend ?
Je ziet de arm heen en weer gaan en ook de lens bewegen.Maar de motor gaat niet draaien. De hall motor gaat alleen draaien als hij een sinus aan de input krijgt aangeboden en op de scoop zie ik dat niet gemeten aan de ingang van het stuurcircuit van de motor. Denk dat hier het probleem inzit. Het schema van de stuurprint heb ik ook nog nergens kunnen vinden de print zit onder het CDM1MK2 loopwerk en lijkt wel wat op de stuurprint van een cd880 maar is niet precies hetzelfde. Er zitten 2 ic's op die ik nog niet vervangen heb dat zijn de TDA8809 en TDA8808 misschien zit er hier iets fout, is iemand misschien met deze ic's bekend ?
zocht naar die datasheet veelal betaalde sites bah
Deze was gratis:
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... 8809T.html
Radial error signal processor for compact disc players
Er staat een schema op waar je wellicht metingen mee kan verrichten.
Ik vind het zo sneu voor je mooie cdspeler hoop dat je er iets aan hebt.
Deze was gratis:
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... 8809T.html
Radial error signal processor for compact disc players
Er staat een schema op waar je wellicht metingen mee kan verrichten.
Ik vind het zo sneu voor je mooie cdspeler hoop dat je er iets aan hebt.