RiPole subwoofer berekenen

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Triumph

RiPole subwoofer berekenen

Bericht door Triumph »

Hoi Forum,

Sinds een paar maanden begin ik te ontdekken dat er ook Nederlandse audioforums zijn. Ik ben nieuw op dit forum maar wel sporadisch actief geweest op internationale zelfbouwforums. Ik bouw redelijk wat audio zelf. Vooral analoog heeft mijn interesse. Maar het is soms toch leuker en
praktischer om met wat landgenoten te chatten.

Ik ben bezig met het bouwen van een Ridthaler subwoofer, een enkele RiPole geen dipole. Voor de maten van de kast heb ik de volgende calculator kunnen downloaden (zie att.).

Als ik mijn driver parameters invoer krijg ik echter vrij grote maten van de kamers. Kan iemand bevestigen of dit klopt of juist niet klopt. Of weet iemand een andere Ridthaler calculator? Er wordt nogal verwezen naar Excel sheets op de Linkwitz pagina maar die kan ik niet vinden. Tot nog toe heb ik ze op de gevoel gebouwd maar wil het nu wel eens wetenschappelijker aanpakken.

Enkele parameters:
-Nominal size, 7[inch.]
-Nominal impedance, 8[ohm]
-Recommended upper frequency limit, 400[Hz]
-Sensitivity, 2.83V/1m, 86[dB](average 100-300Hz)
-Air gap height, 6.0[mm]
-Effective radiating area, 131 Sd [sq.cm]
-Power handling, continuous, 100[Watt]IEC 268-5
-Resonance freq., 33 Fs[Hz]
-Moving mass, 31.5[g]incl. air
-Mechanical Q, 20.0 Qm
-Electrical Q, 0.32 Qe
-Total Q, 0.32 Qt
-Rms 0.35 kg/s
-Equiv. air volume, 17 Vas[lit.]

• Model: SW178WA01SUB
• Fabrikant: Wavecor
• Internet: http://www.capsandcoils.com/shop/index. ... cts_id=410

Ik heb voor deze driver nog geen €55,- (nu 65,-)voor betaald, zo’n koopje kon ik niet laten liggen. Door zijn lage VAS van 17liter en ook kleine maat 7 inch zal hij niet super laag komen en geen geweldige volume geven maar dat geeft niet als hij maar kwaliteit levert en liefst tot onder 30Hz.
Diepte is 7 cm maar ik kan hem zeker 2 cm laten verzinken dus poort achterzijde kan 5 cm worden. De Xmas is 5 cm.
Uit deze calculator komen de twee openingsmaten van 5,5 en 11cm uit. Dit is bijna het dubbele van wat ik bij andere Ripole subs zie. Is dit wel OK???

Alvast bedankt.
Bijlagen
Wavecor.xls
RiPole Dimension Calculator
(23.5 KiB) 657 keer gedownload
Boppo84

Bericht door Boppo84 »

Bedoel je die 5,5 en 11 die in die rode vakjes staan??

Zo ja, dat zijn vooringevulde getallen. Links in het grijs staan de uitgerekende getallen. Rechts kun je dan maten invullen die maattechnisch beter uitkomen, maar blijkbaar stonden die 5,5 en 11 al ingevuld...? 1,74 (voor) en 5,2 (achter) zijn de uitgerekende maten.
Ivo
Contacteer:

Re: RiPole subwoofer berekenen

Bericht door Ivo »

Triumph schreef:
Uit deze calculator komen de twee openingsmaten van 5,5 en 11cm uit. Dit is bijna het dubbele van wat ik bij andere Ripole subs zie. Is dit wel OK???
Ben je zeker dat het dan om Ripoles gaat en niet om 'gewone' dipool subs?

Bij een ripole is er sprake van een compressie aan de voorkant van speaker, de kleine kamer. Volgens de ontwerper verlaagt dat de Fs en verhoogt het de Qts. Een Duitse audiokennis heeft er uitgebreid mee geëxperimenteerd en gemeten enzo, en hij constateerde daadwerkelijk die veranderingen. Hij had een Ripol-sub met woofers met een lage Qts (0.25-0.30) die zonder EQ helemaal vlak liep, van 40 Hz tot 200 Hz. Daaronder deed het ook nog heel wat, maar dat moest dan geboost worden. Het klonk ongelovelijk, luchtig en massief tegelijk. Ik miste wat dynamiek, dus ik heb het bij hoorns gehouden.

Een 'gewone' dipool is meer een gevouwen open baffle, met juist zo min mogelijk invloed op de speaker.
Boppo84

Re: RiPole subwoofer berekenen

Bericht door Boppo84 »

Ivo schreef:
Triumph schreef:
Ben je zeker dat het dan om Ripoles gaat en niet om 'gewone' dipool subs?
Met die afmetingen gaat het inderdaad niet om een RiPole aangezien de openingen 79% en 157% van de Sd zijn.
Maar wanneer de uitgerekende maten gebruikt worden (de 1,74 en 5,2 cm), dan blijft er maar 25% en 75% van de Sd over. Dat lijkt me meer op een Ripole.
Triumph

Bericht door Triumph »

Ivo en Boppo bedankt. Ik was helemaal geconcentreerd op de kastmaten en daarom heb ik over de berekende maten helemaal overheen gekeken. Je moet deze berekende maten even in tabel ernaast overnemen (kan je ze nog een beetje aan ontwerp aanpassen) en je hebt dan de kastmaten. Prima RiPole calculator eigenlijk. Voldoet prima aan de 25-75% Sd dus volgens mij dan echte RiPole. Kleine maten (1,74 en 5,2cm), wordt mooi charmant kastje.

Ik kan gaan bouwen. In de kerstvakantie bouw ik eerst een paar behuizingvarianten kijken wat beste uitpakt, daarna definitieve ontwerp. De versterking wil ik met een Reckhorn A-400 doen.

Wat mij toch een beetje teleurstelde was de lage berekende Fs (er staat bij “this is BS” wat dat ook mag bekeken?). Ik hoop met de Reckhorn een basboost te geven naar onder de 30Hz.

Blijft nog over het berekenen van het filter. Ik wil de RiPole gebruiken om een dieper laag te krijgen als ondersteuning en versterking voor mijn gewone stands die tot ongeveer 50Hz gaan. Daarom dacht ik af te kappen bij 150Hz met behulp van simpel LC-parallel van 10mH en 150µF. Is dit OK?
Boppo84

Bericht door Boppo84 »

Triumph schreef:
Daarom dacht ik af te kappen bij 150Hz met behulp van simpel LC-parallel van 10mH en 150µF. Is dit OK?
Waarschijnlijk niet, want de werking van het filter is sterk afhankelijk van de impedantie (frequentieafhankelijke weerstand) van de speaker. Maar volgens mij heeft die versterker talloze mogelijkheden om de speaker aan de bovenkant af te kappen.
En als je jouw mainspeakers bedoelt, dat je die het laag niet wilt laten weergeven, dan heeft dat volgens mij alleen echt zin als ze vervormen in het laag.
Triumph

Bericht door Triumph »

Boppo,
Mijn mainspeaker wil ik absoluut niet afkappen. De RiPole moet hem alleen in laag ietsje ondersteunen en verder gaan waar hij in laag ophoudt.

De Reckhorn heeft inderdaad veel instellingsmogelijkheden maar dacht dat wel eens niet voldoende kon zijn ook om resonatieproblemen met de RiPole te voorkomen en ook om een niet te overheersende bas te krijgen (mijn mains hebben een behoorlijk strakke bas). Daarom wilde ik hem afkappen.

De LC berekening heb ik nog een keer gedaan met de RLC-parallel berechner: http://www.lautsprechershop.de/tools/index.htm
Dan komt er 10mH en 110µF uit. Maar de impedantie van mijn speaker is bij deze berekening ook niet meegenomen.

Dus:
-Moet ik wel een filtertje inbouwen of eerst afwachten of wat de Ripole met de Reckhorn gaar doen?
-Hoe bereken ik op de juiste wijze het filter?

Bedankt weer.

:D [/url]
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Dat lukt je nooit met passieve componenten.. Wat is het -3dB punt van je speakers en is het een br of gesloten systeem?

Als je de ripole alleen ter ondersteuning gaat gebruiken hoef je niet bang zijn voor resonanties. Die liggen veel hoger.
Triumph

Bericht door Triumph »

Montana,

Ik ga gewoon eerst bouwen. Voordat ik een goede kast heb ben ik een paar weken verder. Daarna zien we wel wat die Reckhorn doet, waarschijnlijk is filter niet eens nodig.

Ik hoop wel dat hij laag genoeg gaat. Onder de 30Hz!
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Triumph schreef:

Ik hoop wel dat hij laag genoeg gaat. Onder de 30Hz!
Met een 7"woofer dipoollaag onder de 30Hz?

Je kan beter een sls12 nemen dan. Die lijkt speciaal voor dit werk gebouwd te zijn.

Sublaag van een dipool is heel anders als sublaag van een monopool. bij de monopool hoor je de 20Hz toon niet meer(wel de harmonische), maar merk je wel een druk en trilt er vanalles mee. Bij dipoolsublaag van bijvoorbeeld 20Hz hoor je niks, maar trillen er allerlei zaken mee die een eigenresonantie hebben van 20Hz, maar dat is ook zo bij een gesloten kast. Ik neem 20Hz als voorbeeld, omdat dat niet meer waar te nemen is met het gehoor. Volgens berekeningen kan ik met mijn dipools ongeveer 100dB output hebben op 20 a 25Hz, maar als ik het open gooi hoor ik eigenlijk weinig op 20Hz. Ik wil mijn situatie niet steeds aanhalen om een punt te maken, maar een enkele 7"unit tegen 4 15"units met een xmax van 14mm, waarbij ik op 20Hz nauwlijks iets kan waarnemen. Je zou dus niet lager moeten willen dan 40Hz denk ik en dan met een maximale output van ongeveer 80dB. Voor hoorbaar dipool onder de 30hz heb je bijna onredelijk veel luchtverplaatsing nodig. Als je onder de gehoorgrens komt, die relatief een stuk hoger ligt als wat mensen denken dan kan je wel 1000 woofers nemen, maar je zal niet veel horen.

Waar het gehoor stopt, stopt de dipool ook in feite..
Triumph

Bericht door Triumph »

Montana,

Ik heb een heel ander uitgangspunt voor het bouwen van deze RiPole. Het hoeft niet hard, het hoeft niet tot in het sub-sublaag maar alleen maar als aanvulling op mijn hoofdluidsprekers. Kwaliteit van geluid, een kleine behuizing en nog een aantal andere factoren bepalen meer de keuze. De driver heb ik al een maandje binnen, de Peerless (en vele vele anderen, ook de xxls10) heb ik ook bekeken maar voor mij veel te groot. De Wavecor leek mij een leuke driver voor een leuke prijs om mee te expirimenteren. Volgende week is vakantie dan ga ik aan de slag
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Met Ripole ben ik niet zo bekend. Ik dacht dat het gebaseerd is op hetzelfde principe als een dipool en ik durf te beweren dat je met een 7" driver in een dergelijke opstelling geen significante sublaagoutput moet verwachten. Zelf heb ik een stel dipoolspeakers met twee 12" drivers per kant. Deze speaker gaat diep genoeg om de meeste muziek correct weer te geven, maar onder 50 hz houdt het gauw op.
Zelfs in een BR-setup zou ik een door 7" driver niet te veel geluid onder 50 hz gereproduceerd willen zien. De excursie en dus vervorming worden dan te hoog om over hifi te kunnen spreken. In een dipole heb je nog eens flink meer excursie nodig voor een zelfde output.
Triumph

Bericht door Triumph »

RiPoles zijn prima subwoofers zolang je maar niet hard wil gaan. Geen enkele mij bekende boxvorm geeft met zo’n kleine behuizing een diep, snel, luchtig en haast vanzelfsprekend laag. Maar over smaak valt te twisten.

http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... pol_en.htm

http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... genumber=1

http://www.elektro.de/index.php?content ... tontechnik
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Voor zover ik het zo kan beoordelen, is een ripole in feite een dipool en dan wel een variant op het H-frame, of een half W-frame. Dezelfde akoestische principes gelden, dus blijf ik bij mijn standpunt dat je uit een dergelijk systeem met één enkele 7" woofer geen sublaag mag verwachten.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Even een aanvulling:

Het lijkt zo alsof ik negatief tegenover je project sta, maar zo bedoel ik het niet. Ik geloof absoluut dat je met een ripole een zeer goede laagweergave kunt bewerkstelligen. Het punt waar ik over val is het toepassen van één 7" driver. Ik weet niet welke luidsprekers deze sub zou moeten ondersteunen, maar voor een monitorluidspreker met een 7" driver denk ik dat een sub met twee keer 10" geen overbodige luxe is.

Zoals ik al eerder zei, speel ik zelf met een dipoolluidspreker met per kanaal twee 12" woofers. Deze speaker heeft een ontzettend goed laag. Slechts zelden heb ik een betere laagweergave gehoord.
Echter, zelfs met twee keer 12" per kant heb je weinig output onder 50 hz. Pas dus op dat je niet te veel van je systeem gaat verwachten.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Hoe staat het met het project?
Triumph

Bericht door Triumph »

Martijn M schreef:
Hoe staat het met het project?
Zeer slecht

Bedankt voor je belangstelling Martijn.

Kast is gebouwd, volgens de waarden van de calculator maar er komt nauwelijks geluidvolume uit. Pas bij 100Hz begint het wat te lijken, en zelfs dan nog veel minder dan ik had verwacht. De Reckhorn versterker begint als hij op lage frequenties wordt aangesproken (20-35Hz) soms te clippen al bij 1/8 vermogen, dit komt doordat de driver hard tegen zijn mechanische begrenzing bonkt. Echt hard kan ik hem dus niet zetten om meer geluidsvolume te krijgen. Zo weinig geluidvolume dat poortruis overheersend aanwezig is. De hoeveelheid poortruis valt eigenlijk wel mee want de poorten zijn enorm vergeleken met een basreflex.

Ik begin het (bijna) als een mislukt project te beschouwen.

Het is wel zo dat ik nog geen sperfilter heb toegepast, maar het zou een wonder zijn als dit de oplossing is. Bijkomend nadeel is dat mijn meetmicrofoon niet goed werkt deze moet ik eerst repareren (versterkertje is waarschijnlijk stuk).

Bekend is dat Ripoles resonaties hebben bij 200Hz maar daar zit het (hoofd)probleem niet (dit kan door het sperfilter worden weggenomen). Het probleem is totaal geen geluidsvolumen.
bekend is ook dat ze niet hard kunnen, maar zo gering geluidsvolume heb ik niet eerder meegemaakt.

Is mijn keuze van driver wel goed. 7inch met Xmas van 5 mm moet toch wel iets volume geven? Ik heb dergelijke ontwerpen gehoord met een 12inch en daar kwam behoorlijk volume uit, niet hard maar behoorlijk.

Mocht je suggesties hebben, graag.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Triumph,

Een beetje wat ik al verwachtte, maar zo slecht had ik het ook niet verwacht.

De parameters van de peerless sls 315 woofer zijn ideaal. Qts, Fs mms etc. Een driver met soortgelijke parameters zou het dus goed moeten doen.

Als je nou op de amp de xo op 40/50 Hz zet 12 of 18dB/octaaf. Heb je dan nogsteeds geen laag? Heb je ook een foto van de kast?

mvg,

andere Martijn
Triumph

Bericht door Triumph »

Op welke stand ik de Reckhorn ook zet er komt nauwelijks geluid uit.

Ik heb alleen deze foto in aanbouw andere komen later nog, ga vanavond eerst sporten frustratie van dit project wegreageren.
Bijlagen
subwoofer1.JPG
Triumph

Bericht door Triumph »

Overige foto's.

Stom meteen afgewerkt met notenfineer, had niets te doen toen ik op de Reckhorn wachten.

Ik zie trouwens dat een sperfilter een 5dB rendements verbetering geeft! Weet alleen niet hoe ik deze moet meten en berekenen. Kan hier wel wat hulp bij gebruiken.
Bijlagen
sub4.JPG
sub3.JPG
sub2.JPG
nlmb

Bericht door nlmb »

De driver keuze is niet al te handig, deze is wat te klein om echt het (erg lage) rendement van een ripole te compenseren. Je zal wel een rendement van rond de 76 dB overhouden (minimaal 10 dB lager dan van de woofer).

Zelf eens met 15" PA woofers (100 dB/W) gemaakt en dan is er genoeg laag met meer druk dan als je de woofer in een dipole gebruikt.
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Het driver oppervlak is helaas veel te klein voor dipool. Gelukkig doet ie het in bassrefex wel heel mooi...Een schrale troost.

Groet Roland
Triumph

Bericht door Triumph »

De driver heb ik bewust klein gekozen omdat ik absoluut een kleine charmante kast wilde hebben. Het mindere rendement nam ik voor lief want ik draai toch nooit loeihard. Ik had echter niet gedacht dat het rendement zo veel naar beneden zou gaan. Ik hoopte dat ik met het vermogen van de Reckhorn wel het uiterste eruit kon halen maar bij 1/8 volume gaat hij bij uitsturing van lage frequenties al clippen en geeft de driver mechanishe herrie.
Ik wil daarom toch een sperfilter proberen. Dit zal een rendements verbetering moeten geven.

Hoe meet en bereken ik dit sperfilter?

Stap1
Eerst meten waar de resonatie zich bevindt? Tot nu toe gebruik ik een toongenerator want mijn meetmicrofoon moet ik eerst aan de praat krijgen. Bovendien is de lecentie van Audiotester verlopen dus moet ik deze opnieuw installeren. Kost even wat tijd. Met het programma Audiotester heb ik nog nauwelijks ervaring. Ik ben een groentje op audiozelfbouw.

Stap2
Als bij het meten blijkt dat de resonatie zich om en nabij de bekende 200Hz bevind hoe breken ik dan sperfilter?
Immers:
4,7mH en 100uF of 10mH en 47uF filtreren allebei bij 230Hz.

Gr. Tr.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Uiteindelijk bepaald de luchtverplaatsing van de woofer de max spl en een extra filter kan daar volgens mij niks aan toe voegen.

De openingen lijken mij een beetje klein, maar als de sheet dat zo zegt zal het wel kloppen. Misschien werkt een erg diep U frame beter voor dit woofertje.

Ik zou het niet opgeven en gewoon een sls315 of sls400 gebruiken. :wink: Een mooiere subwoofer zal je voor muziek niet snel vinden. Gesloten of br gaan toch een stapje terug qua performance ivm een goede dipool.

edit: Ik zie dat je tegelijk met mij postte. De hoogte van de resonantie hangt af van de groote van je kast. Bij jou zal de resonantie hoger liggen dan die van een grotere kast. Als je hem als pure sub gebruikt dan zou ik er niks aan doen. Gewoon steil filteren op 70Hz ofzo. Een High Pass op 25Hz helpt ook.

Edo heeft ook eens zo een sub gebouwd met de sls315, misschien kan je hem er wat over vragen
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Triumph, ik zou er gewoon mee kappen. Net als Martijn M. speel ik met 2 stuks SLS315 per kant. We hebben het hier over een driver oppervlak van 4x540cm2= 2160cm2. Deze driver kan +/-8mm uitslaan en dus een volume verplaatsen van 1728cm3 met zijn vieren.

Dan de Wavecor: 131cm2 met Xmax 5mm geeft 65,5cm3 luchtverplaatsing. Dat scheelt een factor 26!!!

Het is trouwens niet zo dramatisch als Martijn M. voorstelt. Hij beweert dat er onder 50Hz niets kan gebeuren. Je moet echter bedenken dat zijn dipool per kant nog een druk ergens tussen 95 en 100dB op 40Hz kan maken doordat het grondoppervlak mee helpt. Met beide kanalen stereo zit je dan ruim boven 100dB. Dat is toch een lekker volume hoor!. Alleen, met een factor 26 lager in oppervlak blijft daarvan niet veel over. Het kan goed zijn dat door alle bijverschijnselen er zo enorm veel verliezen optreden dat je alleen maar gerammel hoort en dat dat het laag dat er nog uit komt volledig overstemt.
Plaats reactie