Afstemming basreflex Zaph ZA-SR71
Moderator: Beheerdersteam
-
Musiclover
- Berichten: 14
- Lid geworden op: vr 28 dec 2007, 16:31
- Locatie: Tiel
Afstemming basreflex Zaph ZA-SR71
Ik ben van plan om het volgende ontwerp te gaan maken: Zaph Audio SR71.
http://www.zaphaudio.com/SR71.html
Het oorspronkelijk ontwerp is een monitor model. Ik wil er echter een kleine zuil van maken. Dit heeft tot gevolg dat de kast inhoud van 14,9 liter naar 22,5 liter gaat.
Volgens Unibox moet ik dan de poort afstemmen op een frequentie van 39 HZ. om een mooi verloop te krijgen aan de onderkant van het spectrum.
De gebruikte bas/midden luidspreker is een Seas ER18RNX met een fs van 37 Hz.
Mijn vraag is of ik dit ongestraft kan doen.
Kan iemand me hier wat over zeggen?
Alvast bedankt en vriendelijk groet,
André
http://www.zaphaudio.com/SR71.html
Het oorspronkelijk ontwerp is een monitor model. Ik wil er echter een kleine zuil van maken. Dit heeft tot gevolg dat de kast inhoud van 14,9 liter naar 22,5 liter gaat.
Volgens Unibox moet ik dan de poort afstemmen op een frequentie van 39 HZ. om een mooi verloop te krijgen aan de onderkant van het spectrum.
De gebruikte bas/midden luidspreker is een Seas ER18RNX met een fs van 37 Hz.
Mijn vraag is of ik dit ongestraft kan doen.
Kan iemand me hier wat over zeggen?
Alvast bedankt en vriendelijk groet,
André
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
-
Musiclover
- Berichten: 14
- Lid geworden op: vr 28 dec 2007, 16:31
- Locatie: Tiel
Bedankt voor de reacties.
De reden dat ik naar een grotere inhoud heb gekeken is omdat dat de inhoud zou worden als ik er een zuil van zou maken. Met de gedachte in het achterhoofd dat de bas dan nog wat verder door loopt naar beneden.
Wat zijn echter de gevolgen als ik de kast inhoud groter maak / laat? Ik begrijp uit de antwoorden dat de kwaliteit er niet beter op gaat worden.
Een andere vraag; wat is een betere oplossing, de kast vullen met zand of een tussenschot plaatsen zodat de oorspronkelijke inhoud van het ontwerp aangehouden wordt.
Groet, André
De reden dat ik naar een grotere inhoud heb gekeken is omdat dat de inhoud zou worden als ik er een zuil van zou maken. Met de gedachte in het achterhoofd dat de bas dan nog wat verder door loopt naar beneden.
Wat zijn echter de gevolgen als ik de kast inhoud groter maak / laat? Ik begrijp uit de antwoorden dat de kwaliteit er niet beter op gaat worden.
Een andere vraag; wat is een betere oplossing, de kast vullen met zand of een tussenschot plaatsen zodat de oorspronkelijke inhoud van het ontwerp aangehouden wordt.
Groet, André
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Het loopt inderdaad ietsje verder door, maar je krijgt zo'n vreemde skischans response en daarme ook een verhoogde groepdelay. Ook zakt de response vanaf 100 Hz al eerder in dan de kleinere variant. Het laag zal dus wat langer doorlopen, maar zal wel wat dunner zijn.Musiclover schreef:Wat zijn echter de gevolgen als ik de kast inhoud groter maak / laat? Ik begrijp uit de antwoorden dat de kwaliteit er niet beter op gaat worden.
Schot + zandEen andere vraag; wat is een betere oplossing, de kast vullen met zand of een tussenschot plaatsen zodat de oorspronkelijke inhoud van het ontwerp aangehouden wordt.
Dat zeggen we hierboven al (lees het nog ff een keer): Behoud de orginele inhoud, maar vergroot de kasthoogte om er een zuil van te maken. Maak gewoon een tussenschot op de plaats waar de orginele onderkant zat. De ruimte die onder dat schot ontstaat, vul je met zand.Musiclover schreef:Een andere vraag; wat is een betere oplossing, de kast vullen met zand of een tussenschot plaatsen zodat de oorspronkelijke inhoud van het ontwerp aangehouden wordt.
Succes!
voodooless schreef:Het loopt inderdaad ietsje verder door, maar je krijgt zo'n vreemde skischans response en daarme ook een verhoogde groepdelay. Ook zakt de response vanaf 100 Hz al eerder in dan de kleinere variant. Het laag zal dus wat langer doorlopen, maar zal wel wat dunner zijn. En de belastbaarheid van de woofer neemt af, dit kan ongewenst zijnMusiclover schreef:Wat zijn echter de gevolgen als ik de kast inhoud groter maak / laat? Ik begrijp uit de antwoorden dat de kwaliteit er niet beter op gaat worden.Schot + zandEen andere vraag; wat is een betere oplossing, de kast vullen met zand of een tussenschot plaatsen zodat de oorspronkelijke inhoud van het ontwerp aangehouden wordt.
Je krijgt een soort skischand als de kist te klein is.
Zoals eerder is gezegd:
Als ie te groot is dan begint ie eerder zachter te worden in het laag (dus het -3dB punt is slechter) maar hij valt niet zo steil af (dus het -10dB zal waarschijnlijk beter zijn).
Ook zou het slecht klinken als de kist te groot is (droger). Dit heb ik niet uitgeprobeerd.
Ik zou de zuilen niet vullen met zand, maar een plankje nemen. Wordt ie ook niet zo zwaar (voor sommige mensen moet ie juist zwaar zijn) en je loopt niet zo te knoeien.
Zoals eerder is gezegd:
Als ie te groot is dan begint ie eerder zachter te worden in het laag (dus het -3dB punt is slechter) maar hij valt niet zo steil af (dus het -10dB zal waarschijnlijk beter zijn).
Ook zou het slecht klinken als de kist te groot is (droger). Dit heb ik niet uitgeprobeerd.
Ik zou de zuilen niet vullen met zand, maar een plankje nemen. Wordt ie ook niet zo zwaar (voor sommige mensen moet ie juist zwaar zijn) en je loopt niet zo te knoeien.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Hij gaat juist wel steiler afvallen! -3 dB punt ligt juist wel lager met een grotere kist, alleen krijg je dus een soort plateautje van een dB of 2 boven het gemiddelde, beginnende ergens rond de 100 Hz.Vuurkat schreef:Zoals eerder is gezegd:
Als ie te groot is dan begint ie eerder zachter te worden in het laag (dus het -3dB punt is slechter) maar hij valt niet zo steil af (dus het -10dB zal waarschijnlijk beter zijn).
Voordat je al dit soort vreemde uitspraken gaat doen is het misschien verstandig dat je gewoon een simulatie doet i.p.v zo maar wat roepen.
Ik zou juist de zuilen wel vullen met zand. Zo krijg je een mooie dode ruimte die eventueel niet mee kan resoneren met de rest van de luidspreker. Als je randen afkit is het absoluut geen geknoei en je kan het kistje eventueel nog apart afsluiten van de achterwand.Vuurkat schreef:Je krijgt een soort skischans als de kist te klein is.
Zoals eerder is gezegd:
Als ie te groot is dan begint ie eerder zachter te worden in het laag (dus het -3dB punt is slechter) maar hij valt niet zo steil af (dus het -10dB zal waarschijnlijk beter zijn).
Ook zou het slecht klinken als de kist te groot is (droger). Dit heb ik niet uitgeprobeerd.
Ik zou de zuilen niet vullen met zand, maar een plankje nemen. Wordt ie ook niet zo zwaar (voor sommige mensen moet ie juist zwaar zijn) en je loopt niet zo te knoeien.
Bij een te kleine kist kan het geluid juist wat droger gaan klinken. Bij een te grote kist (incombinatie met een telage afstemfrequentie) krijg je idd je ski schans zoals voodoless zij. Je groupdelay schiet ook omhoog en je X-max zal ook eerder bereikt zijn.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ik ben zeker tolerant, maar ik heb er wel een probleem mee als mensen reageren op vragen van anderen en doen alsof ze veel kennis van zaken hebben, terwijl ze in hun eigen topics heel erg basic vraagjes stellen. Zo zet je gewoon mensen op het verkeerde been.anonamemouse schreef:heren, heren... hij is 13 jaar oud...voodooless schreef:Voordat je al dit soort vreemde uitspraken gaat doen is het misschien verstandig dat je gewoon een simulatie doet i.p.v zo maar wat roepen.
we waren MEGA tolerant met gerhard, laten we nu niet ineens doorslaan naar de andere kant.
Verder is het top dat Vuurkat zoveel enthousiasme toont
Even ontopic: Natuurlijk nooit een speaker met zand gaan vullen ZONDER dat er een schotje tussen zit. Je wil immers niet dat het zand zomaar overal naartoe kan vliegen als jij op 100 dB lekere muziek aan het pompen bent
Laatst gewijzigd door voodooless op wo 23 jan 2008, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
heb je wel een punt bart, maar ook 13-jarige moeten weten dat zomaar dingen kunnen zeggen waar anderen mee op het verkeerde been worden gezet kan leiden tot grote teleurstellingen of kosten voor een andere beginner. En wij kunnen het niet aan zijn naam afzien dat hij 13 is. Ik denk dat christiaan en ik allebei blij zijn met een enthousiaste nieuwe generatie, als er maar geen foutieve informatie word gegeven.anonamemouse schreef:heren, heren... hij is 13 jaar oud...voodooless schreef:Voordat je al dit soort vreemde uitspraken gaat doen is het misschien verstandig dat je gewoon een simulatie doet i.p.v zo maar wat roepen.
we waren MEGA tolerant met gerhard, laten we nu niet ineens doorslaan naar de andere kant.
En Gerhard......pffff
Wowly
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
-
Musiclover
- Berichten: 14
- Lid geworden op: vr 28 dec 2007, 16:31
- Locatie: Tiel
Jongens, wat een reacties, hartstikke bedankt.
Het is mij inmiddels duidelijk geworden dat ik het gewoon de inhoud gewoon volgens het oorspronkelijk ontwerp moet houden.
De grafiekjes waren duidelijk.
Het zal uiteindelijk een schotje worden denk ik. Mooie ruimte om het filter in te schroeven aan de onderkant. Kan ik hem er ook relatief makkelijk uithalen als het nodig is.
Groet, André
Het is mij inmiddels duidelijk geworden dat ik het gewoon de inhoud gewoon volgens het oorspronkelijk ontwerp moet houden.
De grafiekjes waren duidelijk.
Het zal uiteindelijk een schotje worden denk ik. Mooie ruimte om het filter in te schroeven aan de onderkant. Kan ik hem er ook relatief makkelijk uithalen als het nodig is.
Groet, André
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:


