Voodooless - LTP - dipool, 3-weg vloerstaanders SLS,HDS,NEO

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Pjotr schreef:
Ja, je moet met een 17cm ook niet de ruiten eruit willen krijgen :lol:
Twee AL's ;) (totaal 4 :P )
Kicken doet het alle twee wel, die Eaton wat droger en die AL wat vetter. Wil je echt meer SPL'tjes dan wordt het gewoon een grotere speaker in een grotere kast.
:'( De Kick mis ik dus nu echt. Misschien kan ik die met de DXC misschien weer terug toveren...

Ik denk dat ik idd beter voor kwaliteit kan gaan dan voor SPL... Maar ik had toch wel graag wat meer diepgang dan ik nu heb. Misschien moet ik toch nog wat extra liters gaan sprokkelen. Of een beetje boosten :P.

Het lijkt erop dat de Eton zich erg lekker voelt in 50 Liter op 30 Hz.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

deepspace schreef:
Het lijkt erop dat de Eton zich erg lekker voelt in 50 Liter op 30 Hz.
Lijkt me prima uitgangspunt en heel mooi te combineren met die 90 mm Thiel. En dan die bol-hoorn inwendig, is het zeker toch geen Avalon :wink:
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

.als je gewoon zen curve volgt zie je dat je ook al 225VA nodig hebt binnen de bascorrectie zelf en buiten de limieten van je unit, het kritische punt ligd natuurlijk niet op 20Hz, want hell daar kan je nooit je vol vermogen gaan gebruiken en zal je het nooit nodighebben, maar op de kruising van de twee naargelang hoeveel dB je natuurlijk zelf wil en kan gaan. Dit probleem is niet anders dan zonder bascorrectie.

Je kan er natuurlijk frequenties en getallen op kleven dat je nooit veel vermogen uitkomt, waarom geen voorbeeld nemen op 10Hz ?
Het punt is en blijft dat op frequenties die geboost zijn en niet op hun xmax lopen je ontzettend veel vermogen nodig hebben ( 40 .. 60Hz ), en ja dat heeft ie zelf ook daar bewezen.

En bascorrectie op basreflex gaat zelfs beter dan closed, je moet enkel anders worden nadenken over de afstemming van die poort.
The power drops even further as the 36 Hz resonance frequency for the driver in the box is approached. Due to the increasing terminal impedance near resonance the fixed 34.5 V of the amplifier does not drive sufficient current through the voice coil and the SPL starts to deviate from the maximum possible. The sound output has become limited by the amplifier voltage. Above 59 Hz more than 75 VA are consumed as the current increases with decreasing terminal impedance. Around 80 Hz the 120 W into 4 ohm spec of the amplifier is reached. At higher frequencies the power demand goes as high as 165 W when the SPL follows the constant amplifier output voltage. The amplifier may not be capable of this current and the SPL could become current limited in addition to being voltage limited already
Groetjes
Rudy
Laatst gewijzigd door Rudy op do 05 mei 2005, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

jeroen_d schreef:
deepspace schreef:
Het lijkt erop dat de Eton zich erg lekker voelt in 50 Liter op 30 Hz.
Lijkt me prima uitgangspunt en heel mooi te combineren met die 90 mm Thiel. En dan die bol-hoorn inwendig, is het zeker toch geen Avalon :wink:
Woei :D En actief digitaal gefilterd. Klein nadeel is dat die 90 mm unit "maar" tot 105 dB komt. De 13 cm unit doet het ook niet veel beter btw. Daar moet ik me maar bij neerleggen denk ik (zeker als je de vermogensverdeling van muziek kent moet dat niet zo'n groot probleem zijn).
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

@ deepspace, omwille van thermische of omwille van xmax, want als het thermische is moet je daar geen rekening mee houden, enkel Xmax.

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Rudy schreef:
@ deepspace, omwille van thermische of omwille van xmax, want als het thermische is moet je daar geen rekening mee houden, enkel Xmax.
Thermisch is het bij Thiel goed geregeld, 100W kan erin. Met 100W erin kom je bij 180 Hz aan de Xmax. Als je er meer vermogen in pompt kan het dus gewoon harder, zeker als je op zo'n 300 Hz crosst.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

zolang ge muziek speelt heeft buiten bas de rest weinig met power hadling te maken, zolang je spoel het maar overleefd.

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Rudy schreef:
zolang ge muziek speelt heeft buiten bas de rest weinig met power hadling te maken, zolang je spoel het maar overleefd.

Groetjes
Rudy
Yep, en meer dan 100W ga het ding toch niet geven. Ik weet nog niet precies wat voor ampjes in ga maken, maar meer dan 100W zal het nooit worden. Is ook zeker niet nodig.

Zodra ik weer echt tijd heb ga ik eindelijk met mijn ampjes voor mijn center beginnen. Uit de resultaten zal ik dan mijn conclusies gaan trekken....
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Heeft er ook toevallig iemand de HH van 6/2000. Daar zou de Eton woofer ook in moeten staan. Ben wel benieuwd wat die zeggen (of kwamen de scans toch uit die HH?). Bij Strassacker staat:
für 70L geschlossenes oder 115L BR-Gehäuse; bis 1,3 kHz ideales Verhalten, leider sehr teuer
Bedoelen ze dan TE duur voor de prestaties? Ik zou graag meer van dat artiekel willen weten...

Andere mooie optie is misschien de Seas W26FX001. Kost hetzelfde, heeft meer Xmax, en is ook nog eens tot grofweg 1 Khz te gebruiken (wil niet zeggen dat ik dat ook zou willen doen).

Afbeelding

Deze zou je zelfs gesloten met een beetje correctie wel kunnen gebruiken denk ik
Laatst gewijzigd door voodooless op vr 06 mei 2005, 9:49, 1 keer totaal gewijzigd.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Hoi deepspace,

volgens mij kwam ik daar 3 pagina's geleden al mee :)
Ik zou liever de W26FX001 nemen dan de Eton moet ik eerlijk zeggen.

Van de W26 is de SPL curve wat vlakker, de vervorming is lager dan de Eton, en er zit een bult in de vervorming pas net boven 1 kHz. Het echte opbreken is pas bij iets boven de 3k
En daarnaast: watervaldiagram ziet er ook best lekker uit!

Groet, Joris
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

vigier schreef:
volgens mij kwam ik daar 3 pagina's geleden al mee :)
Ja, maar er stond niet bij wat de bron was. En ik gokte op K+T , dus niet HH... Blijkbaar dus toch fout. Bedankt dan in ieder geval!
Ik zou liever de W26FX001 nemen dan de Eton moet ik eerlijk zeggen.

Van de W26 is de SPL curve wat vlakker, de vervorming is lager dan de Eton, en er zit een bult in de vervorming pas net boven 1 kHz. Het echte opbreken is pas bij iets boven de 3k
En daarnaast: watervaldiagram ziet er ook best lekker uit!
Bring it on :twisted: . Als dat idd het geval is dan ben je voor hetzelfde geld beter uit met de excel ja. Misschien heb ik daar ook nog wel een mooi adresje voor. En anders komt er vast wel een keer wat op ebay.de langs :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Jeetje, is die Eton van dezelfde prijskategorie als de Excel? Dan zou ik ook voor de Excel gaan!
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Zo dan:

http://www.vigier.demon.nl/Forum/KT_Excel_W26_FX001.jpg

@Jeroen: Speaker&Co rekent €375 voor de Eton, en €390 voor de W26 van Excel. Dat is maar een paar euro verschil, maar die euro's zijn de W26 wel waard t.o.v. de Eton.

Groet, Joris
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Eton is 1 van de duurste speakers die je kunt krijgen, dat klopt wel. Maar voor een woef die je maar tot 250 Hz in zet vind ik ze beide echt veel te duur. Voor veel minder zijn er hele goede carbon en kevlar woefs te krijgen.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Pjotr schreef:
Eton is 1 van de duurste speakers die je kunt krijgen, dat klopt wel. Maar voor een woef die je maar tot 250 Hz in zet vind ik ze beide echt veel te duur. Voor veel minder zijn er hele goede carbon en kevlar woefs te krijgen.
Dat dacht ik dus ook. De uitspraak van de HH is dan ook terecht blijkbaar.

Maareh.. die Seas Excel ziet er wel extreem smakelijk uit zeg :D . Alleen heeft ie behoorlijke last van mechanische verliezen. Wat voor een impact zal dat hebben?
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

die Seas Excel ziet er wel extreem smakelijk uit zeg :D
kan je niet omheen! 8)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Woei :D

In BR is de seas een te luchtig. 100 Liter heb je nodig. Gesloten is het echter een plaatje. Zie hier hoe ie zelfs gesloten de Eton (wel BR) gewoon inmaakt:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

100 dB bij 30 Hz is prima haalbaar. Daaronder kan ik het mooi de Shiva over laten nemen indien nodig, Een beetje boost zit er ook nog wel in denk ik. Al met al is de seas geen verkeerd woofertje. Wel een apparte combo van Seas Excel en Thiel. Ik denk dat ik hier ook beter de 90 mm unit bij kan laten passen. Aangezien de Excel wat hoger mee kan doen is dat geen probleem.

Ik ga straks weer eens wat schetsen maken :)

Blijft nog de tweeter... ook een Thieltje nemen, of toch gaan voor een mooie ribbon..
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

En in hoeveel liters zit die Seas nu?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Pjotr schreef:
En in hoeveel liters zit die Seas nu?
50 Liter gesloten (te zien in het bovenste plaatje ;) ). Ik zal nog eens proberen met de K+T TSP's. Volgens mij kom ik dan op nog wat minder uit.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi deepspace,

Ik weet niet hoe je dat hebt ingevoerd, maar met de lineaire Xmax van 7 mm en oppervlak van 330 cm2 is een maximale SPL van 89 dB mogelijk bij 30 Hz. Ik kan het niet laten je nog even aan mijn stelling te herinneren dat de Xmax bij lage frequenties vrij snel bereikt is als je niet een lange slag woofer gebruikt. Voor deze maximale 89 dB lineaire uitslag is in een 50 liter box een piekspanning van slechts 18.7 Volt nodig, een piekstroom van 1.37 A en een effectief vermogen dus van slechts 12.8 Watt. Het kleinste flutversterkertje (22 W aan 8 ohm) krijgt dat nog voor elkaar :lol: Ik heb het natuurlijk niet over de hogere frequenties, daar heb je meer vermogen nodig om de maximale SPL te bereiken.

Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

jeroen_d schreef:
Hoi deepspace,

Ik weet niet hoe je dat hebt ingevoerd, maar met de lineaire Xmax van 7 mm en oppervlak van 330 cm2 is een maximale SPL van 89 dB mogelijk bij 30 Hz. Ik kan het niet laten je nog even aan mijn stelling te herinneren dat de Xmax bij lage frequenties vrij snel bereikt is als je niet een lange slag woofer gebruikt. Voor deze maximale 89 dB lineaire uitslag is een piekspanning van slechts 18.7 Volt nodig, een piekstroom van 1.37 A en een effectief vermogen dus van slechts 12.8 Watt. Het kleinste flutversterkertje krijgt dat nog voor elkaar :lol: Ik heb het natuurlijk niet over de hogere frequenties, daar heb je meer vermogen nodig om de maximale SPL te bereiken.
Volgens de WinISD simulatie heb ik voor 7 mm excurie bij 30 Hz zo'n 30 W nodig :P SPL is dan 94 dB. Idd minder dan op het plaatje. Waarschijnlijk heb ik de W26 die al in WinIsd staat genomen, die heeft namelijk een verkeerd ingevulde Xmax :X .

Maar 100 Liter kan echt echt nergens kwijt :( Net de parameters uit de K+T kun je nog wel met 60 liter en getuned op 18 Hz nog wel wat leuks doen...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De getallen die ik opgeef kloppen 100%, ik daag iedereen uit om rekentechnisch aan te tonen dat de spreadsheet van Linkwitz niet klopt.

Verder, 100 liter is totaal onnodig. Je gaat toch actief? Dan pas je elektronisch de curve wat aan. Het gaat hier niet om grove wijzigingen dus dat is goed te doen.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

jeroen_d schreef:
De getallen die ik opgeef kloppen 100%, ik daag iedereen uit om rekentechnisch aan te tonen dat de spreadsheet van Linkwitz niet klopt.
Ik wil je niet aanvallen op je berekeningen hoor. ik zeg alleen wat WinISD zegt... Ik acht WinISD (waarvan de modellen overigens ook gewoon openbaar zijn) net zo min heilig als Linkwitz... Wie gelijk heeft kan ik zo 1.2.3 ook niet zeggen.
Verder, 100 liter is totaal onnodig. Je gaat toch actief? Dan pas je elektronisch de curve wat aan. Het gaat hier niet om grove wijzigingen dus dat is goed te doen.
Je bedoelt BR electronisch corrigeren?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

O sorry, vergat dat je over BR sprak met die 100 liter.

Tja die 89 dB ik weet niet of dat een probleem is voor je. Als je iets hoger gaat in frequentie wordt het al snel heel veel beter. Ook kun je in die extreem lage regionen dankbaar gebruik maken van de room lift. Bij 40 Hz zit je al op 94 dB maxSPL. Met 6 dB room lift haal je de 100 dB. En tel je de linker en rechterwoofer bij elkaar op dan is dat toch al een leuke 106 dB. Is best hard hoor. Laat daar overnemen door de subwoofer, hoeft ie nog maar de helft te doen. Zit je alweer op 112 dB :wink:

Groetjes, Jeroen

P.S. Linkwitz is absoluut niet heilig en niet altijd even consequent. Maar zijn rekenwerk klopt gewoon, kan je echt van op aan.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op vr 06 mei 2005, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Max SPL is ook afhankelijk van de stalingshoek in het laag. Is dat 1/4 space, of 1/8. Daar zit 6 dB tussen. Neem aan dat WinISD met 1/8 rekent en dat is voor de huiskamer wel realistisch.

Het is trouwens een net resultaat deepspace voor een 50 liter kast. Je kan hem nog boosten naar 25 Hz met een Q van 0,58. Dan kun je alleen niet erg hard meer spelen ivb met X_max.

Als je luider wilt spelen dan komt deze speaker toch wel beter tot zijn recht in een (grote) BR. Neem je met minder SPL genoegen dan is die 50L CB erg mooi.

Met 40L kom je op een Qb van 0,69 en een Fb van 41,5 Hz. Zover zou ik niet gaan, dan doe je deze speaker onrecht aan vind ik.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”