hoe kan je een speaker 2 keer zo hard laten klinken?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Waarom geen Beyma 8AG/N nemen met 96 db 1w,1m en dan een "Vieh" hoorn bouwen.

Hieronder een linkje voor 2 bijna nieuwe tweedehandsjes voor maar 49€. Als ie ze nog niet verkocht heeft kun je misschien nog wel onderhandelen over de prijs

http://www.2dehands.be/beyma-8ag-n-luid ... l_BE%2Faas

Hier nog wat draadjes over het "Beest" van Beyma

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... sc&start=0

viewtopic.php?t=2201&start=30
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hm, hoe klinkt das Viech ?? Iemand hier het beest al eens gehoord?

Misschien iets leuks voor aan mijn 2x2W buizenamp :D

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Zowel Roland (Crafty, Caps & Coils) als Dualdude hebben ze gemaakt. De linkjes verwijzen naar topics waar ze daar nog en een ander over schrijven.

Als je voor flinke geluidssterkte gaat voor een zo laag mogelijk bedrag lijken dit me nog de meest serieuze contenders
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Toch maar niet. Op de foto´s in de laatste link zie je pas hoe groot die krengen zijn :shock: :shock: :shock: . Veeeeeel te groot. Misschien is een FE167E in een BR zoals op de site van Fostex voorgesteld wel een betere optie. Wat ik aan die speaker erg leuk vind is dat de BR-pijp meteen in de voet verwerkt zit :wink: .

Kwa prijs valt dat ook nog wel mee.

Groeten,
Mischa
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Ik heb die glijbaan van kevincejanssen gezien :D .
Laatst gewijzigd door Vuurkat op wo 10 dec 2014, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kevincejanssen
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 14 nov 2007, 21:05
Locatie: Sprang-Capelle

Bericht door kevincejanssen »

Mijn glijbaantjes kosten me al 100 euro aan hout, dan nog wat schroeven, verf en beschermhoekjes. Dus let op dat je je er niet in vergist.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Vuurkat schreef:
Zo'n 12" Beyma breedbander komt trouwens niet onder de 200Hz.
dat halen ze wel degelijk...

als je een aantal piezo's pakt, gaat je rendement ook omhoog (waarom zitten er anders altijd 3 van die dingen in die boomboxjes) :wink:

als je wat meer output wilt met een kort hoorntje kun je dit ook zo oplossen:

Afbeelding

Of zoiets:

Afbeelding
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op wo 10 dec 2014, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

die piezoo's kosten echt helemaal niets als je goed zoekt.
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=5414

8"woofie...
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=14054

je kan ze serie/parallel schakelen, enzo kom je weer netjes op je start impedantie uit.

een mini glijbaan heeft geen zin, omdat een glijbaan lang moet zijn...

Het enige wat wel werkt, is een korte hoorn. (al zal het minimaal zijn, en pas vanaf een hertz of 200 zijn werk doen) Dat betekent niet dat hij daaronder niets doet, alleen het rendement is minder....

Maar in een 45x30x30 kastje krijg je echt lastig wat leuks gemaakt.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op wo 10 dec 2014, 19:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Voornamelijk voor PA. PA is over het algemeen vrij groot. Als je meerde piezo's aan elkaar schakelt gaat het rendement wel degelijk omhoog. als ik 2 speakers heb met een gevoeligheid van 93db heb. Hou ik uiteindelijk een gevoeligheid over van 96db (theoretisch gezien). Je moet alleen opletten dat je impedantie niet te ver naar beneden schiet. Er zijn weinig huis tuin en keuken versterkers die met 2 ohm of minder om kunnen gaan. Daarnaast heeft het weinig zin om zo'n kleine glijbaan te bouwen omdat de lijn te klein is voor het totale effect. Verstandiger is dan in dit geval om een de mini hoorn te bouwen die gepost is.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op wo 10 dec 2014, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kevincejanssen
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 14 nov 2007, 21:05
Locatie: Sprang-Capelle

Bericht door kevincejanssen »

Vuurkat schreef:
Bla... Bla...

Maar een aparte subkast
Dat is een punisher horn die wilde ik mischien ook nog een x gaan maken.
Laurens
Berichten: 210
Lid geworden op: di 26 dec 2006, 17:25
Locatie: Zaandam

Bericht door Laurens »

Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt welke piezo je neemt...
Een piezo heeft een zeer hoge impedantie op lage frequenties die daalt naarmate de frequentie hoger wordt. Houd daar rekening mee. Als je ermee wil gaan rekenen, kun je ipv de piezo een 10nF condensatortje gebruiken.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

ik zou dus gewoon een hoog rendement woofertje pakken, zoals de link.
4 piezzo's erboven, en klaar.

2 parallel, en die weer in serie met 2 andere parallel.

als je de 45x30 cm als hoornmond neemt, heb je toch een mooi hoorntje.
ik zou hem dan wel iets dieper maken dan 30cm...

eigenlijk zijn de maten te klein..
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op wo 10 dec 2014, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Vuurkat schreef:
De maten zijn te klein omdat ie ook nog goed te dragen moet zijn.

Een hoorn voor het woofertje is niet zo handig, want dan moet ik andere piëzo's zoeken die 103dB/1W/1mtr halen...
Als ik 4x een 92db piezo pak en schakel ze serie en paralel zodat ik een impedantie van 8 ohm heb. Heb ik een totale effectiviteit van 101db/1watt.
De TDA2003 kan geen 1.6 ohm aan bij een fatsoenlijke belasting. Deze brand gegarandeerd door.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

hovingtim schreef:
Vuurkat schreef:
De maten zijn te klein omdat ie ook nog goed te dragen moet zijn.

Een hoorn voor het woofertje is niet zo handig, want dan moet ik andere piëzo's zoeken die 103dB/1W/1mtr halen...
Als ik 4x een 92db piezo pak en schakel ze serie en paralel zodat ik een impedantie van 8 ohm heb. Heb ik een totale effectiviteit van 101db/1watt.
De TDA2003 kan geen 1.6 ohm aan bij een fatsoenlijke belasting. Deze brand gegarandeerd door.
piezo's hebben een heel hoge impedantie. Kijk maar in de specs. Zo 100 Ohm of meer.

4 parrallel is geen probleem...
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op wo 10 dec 2014, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Ik heb ook altijd begrepen dat piezo's een hoge impedantie hebben. Mede daarom kun je parallel aan een ongefilterde woofer zetten of aan de tweeter om het hoog wat op te krikken. In goedkope PA speakers zie je heel vaak de piezo tweeter parallel aan de woofer staan, zondere verdere filtering.

Ik lees op internet dat ze bijna geen vermogen trekken; als ze een impedantie hebben van 6 ohm, zouden ze wel vermogen trekken.


Groeten Mark
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Vuurkat schreef:
Nee hoor, een piëzo heeft een impedantie van rond de 6 ohm. Maar als je 'm met een multimeter doormeet krijg je (ik kreeg:) 80k ohm.

Als je een gevouwen hoorn maakt voor kickbass, tot hoeveel Hz gaat ie dan (hoe hoog)?

Dat wordt dus een hoorn voor de 8" woofer (new-line) met 4 piëzo's (new-line).

En dan haal ik in theorie ongeveer 100dB/1W/1mtr. Dat is 10x zo goed als die boombox :D .
Impedantie van piezos is wel hoog. Zie http://www.skytronic.nl/product/product.php?s=902.475

Meer dan 60 Ohm. Die tweeterbox die je liet zien heeft ook gewoon alles parallel zonder filter.

Die 8" woofer heeft een rendement van 97 dB, denk in het echt trouwens een stuk minder. Dit soort waardes moet je bij zulke goedkope speakers vaak met een korreltje zout nemen. Voor de lage en midden tonen wordt het rendement niet hoger door veel piezos aan te sluiten. Denk dat je met 1-2 piezos meer dan genoeg hoge tonen hebt. 4 is overkill bij een 8" woofertje.

Een gevouwen hoorn waar de speaker binnenin zit kan niet veel hoger dan 150-200Hz. Dan mis je gewoon compleet het middengebied.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op wo 10 dec 2014, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

mijn advies is om niet moeilijk te doen, en gewoon die zaak in elkaar knutselt.

Je bent veel te theoretisch bezig op deze manier.

woofertje aan hoorntje kopllelen, en tweetertjes eventueel ook.\
(piezo drivertje kun je aan een zelfgemaakt hoorntje kopppelen eventueel zodat die een langere hoorn krijgt. zoek maar ergens een pion en klaar is kees :D
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

bartsegers schreef:
mijn advies is om niet moeilijk te doen, en gewoon die zaak in elkaar knutselt.

Je bent veel te theoretisch bezig op deze manier.

woofertje aan hoorntje kopllelen, en tweetertjes eventueel ook.\
(piezo drivertje kun je aan een zelfgemaakt hoorntje kopppelen eventueel zodat die een langere hoorn krijgt. zoek maar ergens een pion en klaar is kees :D
=D>

Hoorn zou ik niet doen. Dit soort drivers zijn er niet voor geschikt. Als je pech hebt gaan ze snel kapot door de hoge druk in de drukkamer.
Ook komt een hoorntje van 45x30x30 cm nooit laag genoeg. Krijg je alleen maar veel laag-mid en geen laag.

Mijn advies: gewoon basreflex met 1 of 2 van die kleinere piezos. Even simuleren in bijvoorbeeld WinISD en bouwen maar.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Vuurkat schreef:
In de datasheet van een piëzo stond dat ie een impedantie van 6 ohm had.

Maar veel mensen denken dat een piëzo een hoge impedantie heeft, omdat je 80k ohm krijgt als je 'm doormeet met een multimeter.

Veel mensen schrijven op internet dat een piëzo een impedantie heeft van 80k ohm. Maar dan zou het rendement meer dan 100% zijn.

Als je 4 piëzo's pakt en ze zo schakelt dat je de impedantie van 1 piëzo krijgt, gaat het rendement volgens mij niet omhoog. Bij 1W krijgt elke piëzo gwn 0.25W want de spanning per piëzo wordt door 2 gedeeld, de stroom die erdoor loopt ook. En stroom*spanning=vermogen.

Kan iemand de impedantie van een piëzo bij 20kHz meten? Ik weet niet hoe dat moet :roll: . Trouwens, ik heb deze piëzo 2x en drugsb ook.
Als je even wat theorie gaat lezen zal je hele andere dingen zien en lezen dan die je nu zegt.

Piezo-Elektrische luidsprekers

Ook wel Keramische luidsprekers genoemd.

Het stralend element is hier een keramisch materiaal dat onder invloed van een elektrische spanning vervormt (Piezo-elektrisch effect)

Meestal vind je ze ingebouwd in een trechter vormig huisje (plastic) en zijn ze alleen geschikt voor zeer hoge frequenties.

De geluidskwaliteit is over het algemeen matig.

en een stukje over de impedantie

Piezo Tweeter Performance

Because of the light dynamic mass of the piezo tweeter (no voice coil, spider, etc.), the response is very fast. Tone burst measurements show the excellent transient response at all frequencies across the band.

A further advantage of the piezo tweeter is its high-power efficiency. With no voice coil, there is no resistive heating and little lost acoustical power. In fact, the actual impedance of the tweeter (Figure 7) is very high, from about 50 ohms to 250 ohms for the Super Horn in its operating range. At these values, the amplifier sees the little additional load from the tweeter, allowing use of arrays with little additional power load. Because it generates little waste energy it is capable of being driven harder than the dynamic tweeter.

Afbeelding
Plaats reactie