loodbitumen
Moderator: Beheerdersteam
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Ik doe het altijd een paar minuten in de oven. Pak 'm beet 100 graden C en ongeveer 5 minuten. Oven wel even voorverwarmen. Het materiaal wordt veel zachter, makkelijker te plaatsen en het plakt beter.
Wel even goed vastkloppen met een hamer o.i.d. En niet vergeten het te bekleden oppervlak van tevoren goed te reinigen. Stof- en vetvrij maken dus.
Succes!
Wel even goed vastkloppen met een hamer o.i.d. En niet vergeten het te bekleden oppervlak van tevoren goed te reinigen. Stof- en vetvrij maken dus.
Succes!
Ben je niet bang dat er dan giftige dampen uit komen? Of er nog veel lood in zit weet ik niet, maar ik kan me inbeelden dat die bitumen op petrolium-basis toch niet echt lekkere dampen achterlaten in je oven.thefinlux schreef:Ik doe het altijd een paar minuten in de oven. Pak 'm beet 100 graden C en ongeveer 5 minuten. Oven wel even voorverwarmen. Het materiaal wordt veel zachter, makkelijker te plaatsen en het plakt beter.
Wel even goed vastkloppen met een hamer o.i.d. En niet vergeten het te bekleden oppervlak van tevoren goed te reinigen. Stof- en vetvrij maken dus.
Succes!
Het hoeft niet te koken om te verdampen. Water verdampt ook al bij temperaturen niet ver boven het vriespunt. Weliswaar erg traag, maar toch.thefinlux schreef:Bij 100 graden Celsius? Ik weet niet wat het kookpunt van de diverse materialen is, wellicht interessant om eens naar te kijken. Vooralsnog leef ik nog en voel ik me gezond!
Er zit helemaal geen lood in. Het heet alleen zo omdat het relatief zwaar is. Het is een soort asfalt en dat kun je met een föhn redelijk goed verwarmen om het zachter te maken zonder dat het gaat stinken.rho schreef:thefinlux schreef:Ben je niet bang dat er dan giftige dampen uit komen? Of er nog veel lood in zit weet ik niet, maar ik kan me inbeelden dat die bitumen op petrolium-basis toch niet echt lekkere dampen achterlaten in je oven.
Overigens vind ikzelf het effect van loodbitumen op de wanden zwaar overschat. Het dempt op zich niet eens erg veel maar maakt de wanden zwaarder. Het heeft alleen zin op relatief kleine vlakken zoals bij midkastjes. Gebruik het zelf al jaren niet meer, vind het geklooi er mee niet de moeite waard.
Ja, over dat lood was ik zelf niet helemaal zeker.Pjotr schreef:rho schreef:Er zit helemaal geen lood in. Het heet alleen zo omdat het relatief zwaar is. Het is een soort asfalt en dat kun je met een föhn redelijk goed verwarmen om het zachter te maken zonder dat het gaat stinken.thefinlux schreef:Ben je niet bang dat er dan giftige dampen uit komen? Of er nog veel lood in zit weet ik niet, maar ik kan me inbeelden dat die bitumen op petrolium-basis toch niet echt lekkere dampen achterlaten in je oven.
Overigens vind ikzelf het effect van loodbitumen op de wanden zwaar overschat. Het dempt op zich niet eens erg veel maar maakt de wanden zwaarder. Het heeft alleen zin op relatief kleine vlakken zoals bij midkastjes. Gebruik het zelf al jaren niet meer, vind het geklooi er mee niet de moeite waard.
Maakt niet uit. Ik denk dat die dampen van dat "asfalt" echt niet gezond zijn. (volgens mij zijn dat gewoon teer-dampen, zoals die die je in sigaretten terugvindt en die longkanker veroozaken.)
Wat het effect op wanden betreft ben ik het eigenlijk met je eens.
Het effect op koetswerk-onderdelen van een wagen is veel en veel groter.
Ik gebruik het bij luidsprekerkasten enkel als ik denk dat er te weinig of geen bracing is toegepast.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Maar niet bij grote oppervlakken. Een 18mm dikke wand die zich eenmaal in beweging laat zetten door een grote drukgolf, laat zich ook door toevoeging van massa niet tegenhouden. In dat geval kan extra massa zelfs als een nadeel uitpakken en tot vertroebeling van de laagweergave leiden. De starheid vergroten blijft in zo'n situate de enige remedie.


