Midkast vorm vergelijk

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Midkast vorm vergelijk

Bericht door Edo »

Zoals ik al aangegeven had in dit topic, eens even een testje doen met twee vormen van kastjes.

Kast 1 en 2 zijn dus qua demping gelijk, alleen de rechthoekige kast 2 heeft wat pritex aan de achterkant. (kast 1 is druppelvormig, zie hierboven genoemde topic)
Beide rond de 4 liter, beide zelfde wol en zelfde vilt aan de zijkanten.

Ohja, moest even een stellage hebben.....en de kinderwagen stond toevallig in de buurt en was goede hoogte.... :)
Bijlagen
midkast1.JPG
midkast2.JPG
midkast.jpg
Laatst gewijzigd door Edo op zo 20 jan 2008, 0:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

En hierbij de watervaldiagrammen van beide kasten.

Diagram zegt meer dan woorden denk ik. Lijkt me duidelijk wat beter werkt. Ik had al wat voorbeelden gezien van Indoubt en Jeroen_D, maar was toch wel benieuwd wat het hier zou doen, dus ook maar even op de testbank. Vooral in het gebied waar ze moeten gaan werken, tot ~2Khz, zie je leuke verschillen.
Bijlagen
kast 2 (rechthoekig)
kast 2 (rechthoekig)
kast 1 (druppelvormig)
kast 1 (druppelvormig)
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Interessant. Helemaal interessant zou het worden als je de druppelvorm geheel 3-dimensionaal gaat maken, zoals bij de Nautilus. Dat MOET haast NOG beter zijn.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

uhm... zou je voor de leken (zoals ik) toch een beetje tekst en uitleg willen geven?

ook omdat ik momenteel met mijn tri-excel hier nu nog iets mee zou kunnen doen, en niet achteraf zoiets heb van "had ik het maar geweten"...
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik zie wel een richel lopen rond de 2200 Khz, Voor de rest dooft wel wel erg snel en fraai uit. Het nu is volstrekt duidelijk dat die driehoek een effectieve manier is om de golven te begeleiden! Zou die richel komen doodat de boven en onderzijde rechte platen zijn die tegenover elkaar staan (stnde golf?) Had je nog demping in de punt gedaan van de driehoek?

Jan
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Voor mij is het ook zo goed als onmogelijk om deze diagrammen te interpreteren.

Waar moet je naar kijken en waar zou je naar moeten streven ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

kan je ook een waterval meten van de driver los (alleen op de baffle), dan kan je nog veter zien wat van de kast en wat van de driver komt
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Geinig om de duidelijke verschillen te zien.
De rechthoekige kast ijlt meer na.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik zal vanavond nog even de test doen met alleen de baffle, dus geheel zonder kast. Wat die richel op de 2Khz doet...zit in beide grafieken dus zal iets in de kamer of met de driver zijn denk ik, maar kome ik nog wel achter.
@Jan: in de punt zit wel wat wol ja. Alles bekleed met vilt en met wat wol gevult.

Even kort hoe je de grafiek nu uitleest. Je biedt de driver een ruis-burts aan, dus gedurende korte tijd alle frequenties (ruis dus). Die burst stop je plotseling maar je blijft wel meten. Dus wat je ziet op die waterval grafiek is helemaal achteraan bij 0 zie je nog alles, en langzaam komt die golf van energie naar je toe. Je blijft meten tot 4ms in dit geval. Na een bepaalde tijd zie je dat de energie op bepaalde frequenties uitdooft. Je ziet bijvoorbeeld heel goed de resonantiefrequenties rond de 10Khz, die zijn van de driver zelf. Maar hoe eerder die bergrug om het maar zo te noemen weg is hoe beter dus. Kijkende nar de verschillen dus, zie je dat de bergruggen rond de 1...2Khz eerder weg zijn dan bij de rechthoekige kast.
Phoe, lastig te omschrijven, maar ik hoop dat het wat duidelijker is zo.
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Nee, duidelijk verhaal Edo.

wat is trouwens storender: lage of hoge frequenties die na-ijlen ?
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

ksnappum. dank je wel!
(gaat tekening van tri-excel weer laten aanpassen...)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

thefinlux schreef:
Interessant. Helemaal interessant zou het worden als je de druppelvorm geheel 3-dimensionaal gaat maken, zoals bij de Nautilus. Dat MOET haast NOG beter zijn.
Denk het wel ja. Je zit nu nog mat twee rechte gelijke parallel lopende vlakken in het kastje, doe je het 3D zal dat zeker nog schelen....alleen wordt het voor de gemiddelde doe het zelver wat lastiger te maken. Deze "druppel"-vorm die ik hier gebruik is vrij makkelijk te maken dus vandaar deze vorm.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Edo, zou je de metingen nog eens willen herhalen met de rechthoekige kast flink vol met wol of BAF? Eventueel ook de druppelvormige kast. Ik ben benieuwd of je met voldoende dempingsmateriaal een even goed resultaat kunt bereiken.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Martijn M schreef:
Edo, zou je de metingen nog eens willen herhalen met de rechthoekige kast flink vol met wol of BAF? Eventueel ook de druppelvormige kast. Ik ben benieuwd of je met voldoende dempingsmateriaal een even goed resultaat kunt bereiken.
Da kasten zaten vrij vol met wol, bijna geheel gevuld. Er nog meer bijdoen wordt het echt proppen, maar kan er wel wat uithalen vanavond. Eens kijken wat dat doet.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Edo schreef:
Martijn M schreef:
Edo, zou je de metingen nog eens willen herhalen met de rechthoekige kast flink vol met wol of BAF? Eventueel ook de druppelvormige kast. Ik ben benieuwd of je met voldoende dempingsmateriaal een even goed resultaat kunt bereiken.
Da kasten zaten vrij vol met wol, bijna geheel gevuld. Er nog meer bijdoen wordt het echt proppen, maar kan er wel wat uithalen vanavond. Eens kijken wat dat doet.
Dat is dit voor mij persoonlijk dan het bewijs dat het wel degelijk zin heeft. Ik was altijd wat star en dacht dat je met voldoende dempingsmateriaal de effecten van de kastvorm teniet kon doen.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik zal vanavond als alle kids en zo op bed liggen er eens wat wol uithalen en meten wat het dan doet. Zoals ik al schreef zit nu alles goed vol met wol, dus nogmeer erbij wordt proppen, maar er iets uithalen gaat nu nog prima, dus vanavond weten we wat dat doet.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

@Martijn: Dat zal optisch met deze meting wel lukken, beneden het plateau van -30dB krijgen, met wat extra propwerk. Maar is dat relevant? Je ziet dat de rechthoekige kast resonanties vertoont met een behoorlijk hoge Q, zodat ze een tijdje doorgaan en ze blijven lang hangen op -20dB. Dat kun je met dempingsmateriaal zo'n 20dB wegdempen. Je kunt erover discussieren of het dan nog hoorbaar is. Maar met dezelfde hoeveelheid demping in de andere kast zitten uitslingeringen op een minstens 10dB lager niveau. Dat is gewoon een prettige wetenschap en als het zo eenvoudig kan worden bereikt zeker aan te bevelen om zo'n driehoek te gebruiken.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

jeroen_d schreef:
Dat is gewoon een prettige wetenschap en als het zo eenvoudig kan worden bereikt zeker aan te bevelen om zo'n driehoek te gebruiken.
Zeker, een complete bolvorm (zoals b&w) maken is wat lastig, maar een eenvoudige driehoekige (of soort van druppel-vorm) is vrij makkelijk voor de meeste te realiseren en geeft al hele goede resultaten.
Gebruikersavatar
Jeroen G
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 21 dec 2005, 20:44
Locatie: Velserbroek

Bericht door Jeroen G »

Toen ik samen met ewoud (lepain) mijn profielwerkstuk deed, hebben
we ook een piramide vorm getest, er bleek (mijn interpretatie)
echter dat een golfjes patroon vele malen beter is
En of de kubus beter is dan de pyramide betwijfel ik, ze hebben
beide negatieve effecten
Bijlagen
pyrtest.JPG
golftest.JPG
Kubustest.JPG
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Martijn M schreef:
Dat is dit voor mij persoonlijk dan het bewijs dat het wel degelijk zin heeft. Ik was altijd wat star en dacht dat je met voldoende dempingsmateriaal de effecten van de kastvorm teniet kon doen.
Vanavond twee metingen met de rechthoekige kast gedaan.
Beide kasten hadden pritex en vilt.
Alleen bij meting 1 zat er behoorlijk wat wol in, bij meting twee geen wol.
Rest is gelijk gebleven.
Bijlagen
kast2_CSD_zonder_wol.JPG
kast2_CSD_met wol.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Jeroen G schreef:
Toen ik samen met ewoud (lepain) mijn profielwerkstuk deed, hebben
we ook een piramide vorm getest, er bleek (mijn interpretatie)
echter dat een golfjes patroon vele malen beter is
En of de kubus beter is dan de pyramide betwijfel ik, ze hebben
beide negatieve effecten
je bedoelt zoiets:
Afbeelding :?:

misschien is PN over te halen met deze kast en een simpele kubus bij Edo langs te gaan (of Edo bij PN?)....
Gebruikersavatar
Jeroen G
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 21 dec 2005, 20:44
Locatie: Velserbroek

Bericht door Jeroen G »

ja, maar dan alleen de achterwand met de golfjes
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Uhhh....
Edo, zie ik nu dat dempingsmateriaal volgens jouw metingen helemaal niks uitmaakt? :lol: Óf mijn ogen bedriegen mij, óf wat ik altijd dacht m.b.t. de werking van dempingsmateriaal is onjuist, óf je metingen kloppen niet.
Of..... :roll:
Gebruikersavatar
Jeroen G
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 21 dec 2005, 20:44
Locatie: Velserbroek

Bericht door Jeroen G »

Mijn ogen vertellen me dat die piek rond de 1,5k geminimaliseerd word
mischien iets uitgesmeerd, maar zeker geminimaliseerd
En bovendien is dat gruis achterin aanzienlijk verminderd
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Martijn M schreef:
Uhhh....
Edo, zie ik nu dat dempingsmateriaal volgens jouw metingen helemaal niks uitmaakt? :lol: Óf mijn ogen bedriegen mij, óf wat ik altijd dacht m.b.t. de werking van dempingsmateriaal is onjuist, óf je metingen kloppen niet.
Of..... :roll:
Tsja, dit is wat de meting zegt. De bafle was vastgezet en niet van zijn plaats geweest, de microfoon ook niet. Er zijn 5 metingen per keer gedaan, dus 5 met en 5 zonder. Daar het gemiddelde van.
Dus misschien zit er ergens wel een fout in, maar ik zou even niet weten waar. :?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”