Scanspeak Illuminator serie?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

voodooless
Contacteer:

Scanspeak Illuminator serie?

Bericht door voodooless »

Heeft hier al iemand wat over gehoord of gezien?

Op de (vernieuwde) website van Tymphany staat een plaatje van een nieuwe woofer van Scanspeak:

Afbeelding

Verder wordt er helaas niet veel info over gegeven.

Wat ik elders heb kunnen vernemen is dat het een heel nieuwe serie is, bestaande uit twee woofers en twee tweeters, welke boven de bestaande producten geplaatst worden.
ScanSpeak Illuminator woofers are based on a patent pending "underhung" neodymium ring motor design with an extremely open cast aluminum chassis. The new 5 1/4" actually moves so much air, its performance exceeds many competitors' 6 1/2" models. Multiple cone materials and cosmetic finishes will be available.

ScanSpeak Illuminator tweeters build on the heritage of the renowned ScanSpeak D29 "Revelator" tweeter, regarded by many as the best in the world. Also employing high force factor neo ring motors, the Illuminator tweeters have proprietary damping materials within an aluminum back chamber, resulting in great heat dissipation and very low resonance. A variety of dome materials including magnesium, titanium and beryllium can be delivered upon request.

The new Illuminator products will be manufactured exclusively in Tymphany's transducer factory in Denmark.
Klinkt allemaal zeer spannend! Ik vraag me echter af of deze dingen ook voor de DIY markt beschikbaar zullen komen.
Laatst gewijzigd door voodooless op zo 13 jan 2008, 0:49, 1 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

zeker, klinkt zeer goed :)

En jeetje, die jongens hebben gelijk de site even vernieuwd :P
GeertM2
Contacteer:

Re: Scanspeak Illuminator serie?

Bericht door GeertM2 »

Ik heb ook ergens een miniscuul plaatje gevonden. Ziet er wel weer schitterend uit, maar ik wil niet weten wat het gaat kosten.
Bijlagen
scanspeak illuminator.jpg
scanspeak illuminator.jpg (5.74 KiB) 6246 keer bekeken
StevenW

Bericht door StevenW »

Erg interessant! Opvallend is dat de naam Vifa weer volop wordt gebruikt.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Afbeelding
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ziet er een beetje retro uit, niet ? :)
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Zeker, maar wel erg mooi om te zien. Jammer dat je dat dan in een kast moet bouwen. Maar misschien in een dipool..... :)

Denk wel dat ze aardig aan de prijs zijn.
Trouwens met de introductie van deze units komt er ook een niewe mid driver van Peerless. Iemand daar al wat over gehoord?
voodooless
Contacteer:

Edo schreef:
Trouwens met de introductie van deze units komt er ook een niewe mid driver van Peerless. Iemand daar al wat over gehoord?
Zelfde linkje:
Also on display at CES will updated Peerless HDS drivers featuring new proprietary glass fiber and aluminum cone materials.
RobT

Bericht door RobT »

Zeker goed voor in een dipool denk ik. Zit de magneet 's een keer niet in de weg. Fraaie units overigens, alleen die dikke letters scanspeak vind ik niet zo mooi.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Heel interessant! Ik zou het geweldig vinden om met een 5,5" de SPL performance van een 6,5" driver te hebben. Ik hoop dat Scan speak ook hier de bekende lage vervorming heeft. Hartstikke mooi voor dipooltoepassing dan.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ziet er inderdaad goed uit! Jammer dat ze de centreerring niet iets smaller hebben weten te houden. Deze vormt toch nog wel een blokkade voor het naar achteren afgestraalde geluid.
Persoonlijk vind ik de retrolook en het opvallende "SCANSPEAK" wel mooi!
voodooless
Contacteer:

Martijn M schreef:
Ziet er inderdaad goed uit! Jammer dat ze de centreerring niet iets smaller hebben weten te houden. Deze vormt toch nog wel een blokkade voor het naar achteren afgestraalde geluid.
Dat was mij ook al opgevallen. Maar de centreerring zelf straalt natuurlijk ook geluid naar achteren uit als je op en neer gaat. Vandaar ook de vorm van de magneet.
nlmb

Bericht door nlmb »

Martijn M schreef:
De spider is meestal al geproduceerd van een akoestisch transparant materiaal. De spider moet de conus niet alleen horizontaal centreren in rust, maar dat ook doen bij een grote verplaatsing. Dat is makkelijker te realiseren als de diameter van de spider groter is.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

nlmb schreef:
Martijn M schreef:
De spider is meestal al geproduceerd van een akoestisch transparant materiaal. De spider moet de conus niet alleen horizontaal centreren in rust, maar dat ook doen bij een grote verplaatsing. Dat is makkelijker te realiseren als de diameter van de spider groter is.
Dat begrijp ik. Voor dipool zou een nog iets opener structuur aan de achterzijde echter voordelig kunnen zijn. Het zal inderdaad wel lastig zijn grote excursiemogelijkheid te combineren met een zeer open structuur.
richard

Bericht door richard »

Edo schreef:
Zeker, maar wel erg mooi om te zien. Jammer dat je dat dan in een kast moet bouwen. Maar misschien in een dipool..... :)
Of zoals Wilson Benesch de woofers inbouwt in hun compoundsystemen:

Afbeelding
(trouwens ook mooi spul)

Bij het gebruik van meerdere woofers is het akoestisch gezien trouwens altijd beter de ene recht en de andere omgekeerd in de baffle te plaatsen. Ze hebben samen dan een veel lagere vervorming ten gevolge van de a-symetrie van de ophanging. Bij een dergelijke opstelling moet de spreekspoel wel in het zelfde verticale vlak zitten.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

richard schreef:
Bij het gebruik van meerdere woofers is het akoestisch gezien trouwens altijd beter de ene recht en de andere omgekeerd in de baffle te plaatsen. Ze hebben samen dan een veel lagere vervorming ten gevolge van de a-symetrie van de ophanging. Bij een dergelijke opstelling moet de spreekspoel wel in het zelfde verticale vlak zitten.
En dat is bij een dergelijke motor geen straf!
Het gaat hier echter om midwoofers, is het daarbij dus wel zo relevant?
Op zich is deze opstelling wel interessant in een MTM in dipool. Zo kun je een perfect symmetrische afstraling achter en voor maken!

EDIT: spelfout gecorrigeerd
Laatst gewijzigd door Martijn M op zo 13 jan 2008, 22:18, 2 keer totaal gewijzigd.
richard

Bericht door richard »

Als de woofer ook middentonen moet weergeven zou ik hem niet achterstevoren zetten. De golflengte bij middentonen is al niet zo heel groot en dan blijft ook deze magneet toch wel een verstorende factor.
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

GeertM2 schreef:
Ik heb ook ergens een miniscuul plaatje gevonden......
....en ik een grote :twisted:
Bijlagen
pic15.jpg
ovni

Bericht door ovni »

Geenius schreef:
GeertM2 schreef:
Ik heb ook ergens een miniscuul plaatje gevonden......
....en ik een grote :twisted:
En hier zijn de specs :D
Paul

Bericht door Paul »

Eindelijk een leuke tweeter voor de B&W nautilus clone :twisted: :D

Blijkbaar vermoeden de LSunit fabrikanten dat er een markt is voor nóg duurdere units, gezien deze lijn, en de elders genoemde top-line van SEAS
voodooless
Contacteer:

Misschien gaan ze wel stunten met extreem scherpe prijzen :D

Ik vraag me wel af hoe ze het gaan doen met al die verschillende cone materialen. Lijkt me dat dat echt iets is voor OEM of klanten die veel willen betalen. Standaard krijg je namelijk de pulp cone.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Ben benieuwd hoe deze jongens meten! Ik gok dat ze niet beter zijn dan de beste revelator midwoofer. Een ontwerp dat grote uitslagen mogelijk maakt kan wel harder in het laag, maar of het ontwerp optimaal is voor toepassing in het mid vraag ik me af.
voodooless
Contacteer:

Montana schreef:
Ben benieuwd hoe deze jongens meten! Ik gok dat ze niet beter zijn dan de beste revelator midwoofer. Een ontwerp dat grote uitslagen mogelijk maakt kan wel harder in het laag, maar of het ontwerp optimaal is voor toepassing in het mid vraag ik me af.
Kan maken wil nog niet zeggen dat het dat ook moet maken natuurlijk ;) Verder is het een underhung constructie en dus is deze over een veel groter bereik lineair dan een normale constructie. Alleen heb je een probleem als ie daarbuiten komt, dan krijg je gewoon een berg vervorming.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

voodooless schreef:
Montana schreef:
Kan maken wil nog niet zeggen dat het dat ook moet maken natuurlijk ;) Verder is het een underhung constructie en dus is deze over een veel groter bereik lineair dan een normale constructie. Alleen heb je een probleem als ie daarbuiten komt, dan krijg je gewoon een berg vervorming.
Ik heb het ook over vervorming. In het laag kom je heel mooi uit met zo een ontwerp, maar zo een grote rolrand is bijvoorbeeld ongunstig voor het midden waar weinig uitslag nodig is. B&W heeft hun mid helemaal geoptimaliseerd voor middenbereik en heeft nagenoeg geen rolrand als ik het goed heb begrepen. Beetje mierenneuken natuurlijk wat ik doe, maar als je een pure mid nodig hebt voor dipool zou ik toch goede vervormingsmetingen boven de open structuur verkiezen. Hopelijk brengen ze ook nog een echte mid uit met wat minder xmax, hoewel ik mijn Accuton er niet meer voor kan omruilen :lol:
voodooless
Contacteer:

Die rollrand zal toch vooral een probleem zijn in het hogere mid waar de conus aan het opbreken is. Ik denk dat het de bedoeling is de tweeter lekker laag te crossen zodat je daar zo min mogelijk last van hebt. Ik zie niet direct dat dat een grote bijdrage zal zijn tot vervorming. Bij tweeters is het nu juist mode om een grote surround te hebben ;)
Plaats reactie