Actief 2weg filter
Moderator: Beheerdersteam
Heeft hij wel. Ik lees in de datasheet dat deze ervoor is om het inputsignaal te muten. Zal dit wel nut hebben tegen de in- en uitschakelploppen?
Maar:
-> Deze amp heeft nog een input C
-> De feedback weerstand (voor attenuatie) klopt nog niet
-> Ik heb nergens keramische Cs bji de elcos, het ic, of ergens anders
-> De diodes zitten er ook nog in die bij de voeding zitten.
Ik ga dat printje nu eens losschroeven en onder handen nemen.
En als ik daarna nou dit ga afmaken?
/2wegVoeding.ms7
Is dat niet een goed id om dat eerst te doen?
Maar:
-> Deze amp heeft nog een input C
-> De feedback weerstand (voor attenuatie) klopt nog niet
-> Ik heb nergens keramische Cs bji de elcos, het ic, of ergens anders
-> De diodes zitten er ook nog in die bij de voeding zitten.
Ik ga dat printje nu eens losschroeven en onder handen nemen.
En als ik daarna nou dit ga afmaken?
/2wegVoeding.ms7
Is dat niet een goed id om dat eerst te doen?
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Aha, maar waarom moet die spoel met weerstand weg dan?
Die 2200 uF (ik heb 1000uF geen 2200uF) moet weg omdat er anders geen mooie massa meer over blijft. Dat had ik laatst van je begrepen.
De input elco van mij is 47uF. Zal ik hier maar een keramische 100nF voor nemen? En dei andere 100nF neem ik ook keramisch 100nF voor.
En waar is die 10nF voor? (Stel ik teveel vragen?
)
Die 2200 uF (ik heb 1000uF geen 2200uF) moet weg omdat er anders geen mooie massa meer over blijft. Dat had ik laatst van je begrepen.
De input elco van mij is 47uF. Zal ik hier maar een keramische 100nF voor nemen? En dei andere 100nF neem ik ook keramisch 100nF voor.
En waar is die 10nF voor? (Stel ik teveel vragen?
Die spoel en die weerstand moeten niet weg, ze zijn gewoon overbodig, dienen enkel bij capacitieve speakers, en dynamische weergevers zijn dit nooit ( naja 99.99% toch niet )
Wat belangrijker is is dat die R1 en C4 direkt aan de uitgang zitten, waar ze horen te staan.
Die 2200 uF stoord idd de voeding. Maar die 100uF is maar een richtwaarde, deze mag gaan van 22uF tot max 220uF.
Input elco ? welke bedoel je
Ze mogen keramisch zijn, voor C4 best definitief een MKT, zelfde geld voor C2.
Die cap // C1 ( die 10nF ) heeft enkel nut bij hogere frequenties, daar een elco nogal slecht begint te werken vanaf enkele kHz is het niet slecht om er een cap parrallel mee te zetten die net beter word werken naargelang de frequentie hoger word. ( heeft met interne spoel van de elco te maken, typisch aan de opbouw van een elco ) Maar daar dit juist een amp is voor hoge tonen in het toch een leuke, meegenomen verbetering.
Wat je nou is moet proberen als je de amp heb omgebouwd, is R4 losmaken zodanig dat ie geen contakt maakt, je input kortsluiten, en de spanning meten aan de uitgang bij het op en afzetten. Deze waardes gaan bepalen of we effektief nog een cap moeten gaan gebruiken of niet. De continue DC was laaggenoeg, dat hebben we al een tijdje vroeger geconstateerd.
Groetjes
Rudy
Wat belangrijker is is dat die R1 en C4 direkt aan de uitgang zitten, waar ze horen te staan.
Die 2200 uF stoord idd de voeding. Maar die 100uF is maar een richtwaarde, deze mag gaan van 22uF tot max 220uF.
Input elco ? welke bedoel je
Ze mogen keramisch zijn, voor C4 best definitief een MKT, zelfde geld voor C2.
Die cap // C1 ( die 10nF ) heeft enkel nut bij hogere frequenties, daar een elco nogal slecht begint te werken vanaf enkele kHz is het niet slecht om er een cap parrallel mee te zetten die net beter word werken naargelang de frequentie hoger word. ( heeft met interne spoel van de elco te maken, typisch aan de opbouw van een elco ) Maar daar dit juist een amp is voor hoge tonen in het toch een leuke, meegenomen verbetering.
Wat je nou is moet proberen als je de amp heb omgebouwd, is R4 losmaken zodanig dat ie geen contakt maakt, je input kortsluiten, en de spanning meten aan de uitgang bij het op en afzetten. Deze waardes gaan bepalen of we effektief nog een cap moeten gaan gebruiken of niet. De continue DC was laaggenoeg, dat hebben we al een tijdje vroeger geconstateerd.
Groetjes
Rudy
Thx Rudy
C2 is op mijn printje een elco
. Dat moest toen een cap worden. Zal ik hier een keramisch ctje neerzetten?
Ik heb hier geen MKT, wel MKH (tja... klees nog steeds dat het hetzelfde is maar waarom zien ze er anders uit :S MKT is blauw platic, MKH is een gestapelde polyester cap). Ik zal er een 100nF MKH inzetten als ik die nog heb.
C2 is op mijn printje een elco
Ik heb hier geen MKT, wel MKH (tja... klees nog steeds dat het hetzelfde is maar waarom zien ze er anders uit :S MKT is blauw platic, MKH is een gestapelde polyester cap). Ik zal er een 100nF MKH inzetten als ik die nog heb.
Rudy,
Hij is er niet echt beter op geworden, in tegendeel. Ik krijg nu een 50Hz sinus (200mV toptop) uit mijn amp. Dit met kortgesloten ingang. Kheb niks verandert aan de aarding.
Is die feedback onstabiel door die 10nF of C4 ofzo?
Hij is er niet echt beter op geworden, in tegendeel. Ik krijg nu een 50Hz sinus (200mV toptop) uit mijn amp. Dit met kortgesloten ingang. Kheb niks verandert aan de aarding.
Is die feedback onstabiel door die 10nF of C4 ofzo?
Laatst gewijzigd door JuuL op wo 04 mei 2005, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
2x4700uF per voedingslijn. Met de weerstand geplaatst.
Zal wel door de veranderde inputC gekomen zijn denk ik.
Eerst wassie 47uF nu is het 100nF MKH.
Jaaaa, maar de sinus heeft best wel een offset. Hij zit niet symm om de nul. Dus miss wel instabiel? (+storing)
/edit
Niks met R4 gedaan.
Zal wel door de veranderde inputC gekomen zijn denk ik.
Eerst wassie 47uF nu is het 100nF MKH.
Jaaaa, maar de sinus heeft best wel een offset. Hij zit niet symm om de nul. Dus miss wel instabiel? (+storing)
/edit
Niks met R4 gedaan.
Laatst gewijzigd door JuuL op wo 04 mei 2005, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Je zou is moeten durven om dat niet te doenMaak binnenkort wel weer wat fototjes.
Ja is idd wat veel, maar hang daar is je woofer aan meet dan dan is opnieuw, meet wel eerst je DC na he, dat je geen stukken maakt. Kan zijn dat dit belast een stuk lager gaat uitkomen, gebeurd wel meer.
Als dat niet help, leg dan is uit hoe je ons ampy heeft aangesloten kwa massa en massapunt, en vanwaar je je speaker massa hebt genomen. Kunnen we eventueel onze weg terugwerken met het signaal.
Groetjes
Rudy
Hahhahaha 
Oke, hang er wel een testboxie aan.
btw, ik leer er wel veel van wat jij mij zegt, tis niet zo dat je me alles voorzegt, (hehe eigenlijk ook wel, maar de volgende keer kan ik het -hopelijk- zelf
)
/edit
Werkte niet, ik zie wel veel hoogfrequente shit. Ook als hij uitstaat. Met toptop van 10mV. Maar dit zal wel niet oscileren zijn he?
Massa van de elcos heb ik met 1 draad verbonden met de print. En met een ander draadje verbonden met mijn speaker.
Dan heb ik de gnd op mijn printje nog.
En de kortgesloten ingang.
Er hangt nog wel een losse aarde draad bij de elcos aan. Dit zou ook wel wat op kunnen pikken nietwaar?
Oke, hang er wel een testboxie aan.
btw, ik leer er wel veel van wat jij mij zegt, tis niet zo dat je me alles voorzegt, (hehe eigenlijk ook wel, maar de volgende keer kan ik het -hopelijk- zelf
/edit
Werkte niet, ik zie wel veel hoogfrequente shit. Ook als hij uitstaat. Met toptop van 10mV. Maar dit zal wel niet oscileren zijn he?
Massa van de elcos heb ik met 1 draad verbonden met de print. En met een ander draadje verbonden met mijn speaker.
Dan heb ik de gnd op mijn printje nog.
En de kortgesloten ingang.
Er hangt nog wel een losse aarde draad bij de elcos aan. Dit zou ook wel wat op kunnen pikken nietwaar?
Weet je hoe je nog het meeste leerd, je koopt een bordje met eilandjes, soldeerd de schakeling op die in je hoofd komt en hoe je denkt dat het werkt, en werk stap voor stap verder al solderend en metend naar het resultaat, als dat alles dan werkt dan pas maak ik een layout, nou zou dat voor dergerlijk veel opamps misschien slecht gaan omdat je testbordje te groot zou worden, maar als je ooit aan een preamp of amp begint, das de manier, ook om alles ivm massa's enzo te leren, want als het op een gaatjesprint werkt werkt het uiteindelijk altijd op een egte pcb
Zal men eerste foto is opzoeken van de eindtrap van men amp in opbouw, je ziet ook bij mijn amp hoe dat de controle borden zijn opgebouwd, pure fun
komt ie

Als het boem zegt kan je dan nog lekker blijven lachen ook
( als er geen speaker aanhing
)
Groetjes
Rudy
Zal men eerste foto is opzoeken van de eindtrap van men amp in opbouw, je ziet ook bij mijn amp hoe dat de controle borden zijn opgebouwd, pure fun
komt ie

Als het boem zegt kan je dan nog lekker blijven lachen ook
( als er geen speaker aanhing
Groetjes
Rudy
Laatst gewijzigd door Rudy op wo 04 mei 2005, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Hahaha
Lijkt me leuk om fototje van te zien
Hahha als het boem zegt nog blijven lachen ook (tja met een speaker wordt het een ander verhaal...)
Hehe lolly (;)),
kortsluitingsdraadje van de ingang ingekort van 30cm naar 1cm, scheelt weer 5mV ruis
Als ik de aarde vastpak, hou ik nog maar 10mV storing over.
Huh? Tuurlijk durf ik
(alleen wel met testspeaker) Ik hield net zoveel brom als eerst over,
/edit
Zow, dat ziet er mega netjes uit man!
Behalve gaatjes in het koelblok.
Had 1 of ander knutselprint verwacht
Is zeker ook ontzettend veel werk of niet?
Hahha als het boem zegt nog blijven lachen ook (tja met een speaker wordt het een ander verhaal...)
Hehe lolly (;)),
kortsluitingsdraadje van de ingang ingekort van 30cm naar 1cm, scheelt weer 5mV ruis
Als ik de aarde vastpak, hou ik nog maar 10mV storing over.
Huh? Tuurlijk durf ik
/edit
Zow, dat ziet er mega netjes uit man!
Had 1 of ander knutselprint verwacht
Is zeker ook ontzettend veel werk of niet?
Laatst gewijzigd door JuuL op wo 04 mei 2005, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeg, heb je wat afgeschermde kabel liggen, monteer de binnenste is aan je ingang, en de andere kant aan je massapunt ( tussen elco's ). De buitenkant monteer je enkel aan de kant van je elco's ( en ook daaraan he
)
Probeer dit is.
zoon proto is een uur of 10 werk voor op te bouwen, debuggen en optimaliseren, tja 3 maanden
Hey lach mijn universele koelplaat is niet uit
Groetjes
Rudy
Probeer dit is.
zoon proto is een uur of 10 werk voor op te bouwen, debuggen en optimaliseren, tja 3 maanden
Hey lach mijn universele koelplaat is niet uit
Groetjes
Rudy
Had ik m net aangehangen jah
. Hij is weer ietsjes kleiner hoor! heeft wel wat geholpen.
Als ik nu eens dat loshangend antennetje eraf soldeer--> dat maakte niks uit. (logisch want het hing aan het sterpunt).
De 100nF ontkoppelctjes heb ik zo dicht mogelijk bij het ic gesoldeert.
Moet ik ook nog ontkoppelctjes bij mijn afvlakelcos monteren? zit niets namelijk.
Als ik nu eens dat loshangend antennetje eraf soldeer--> dat maakte niks uit. (logisch want het hing aan het sterpunt).
De 100nF ontkoppelctjes heb ik zo dicht mogelijk bij het ic gesoldeert.
Moet ik ook nog ontkoppelctjes bij mijn afvlakelcos monteren? zit niets namelijk.
Laatst gewijzigd door JuuL op wo 04 mei 2005, 23:03, 5 keer totaal gewijzigd.