Wie wilt zijn kennis delen met deze nub:) (AL130 Seas H1212)

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Audio_Noob
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 11:46

Wie wilt zijn kennis delen met deze nub:) (AL130 Seas H1212)

Bericht door Audio_Noob »

Er moet een filter komen in deze compacte speakers.
Het liefst zo klein mogelijk (5 liter wordt aangeraden)
Voor de bassen moet er een sub bij komen maar dat is een andere zorg=)

De drivers

specs:
Midden toner AL130 http://www.visaton.de/bilder/frequenz/g ... 0_8_fs.gif

Seas h1212 tweeter (Ik weet niet waar ik die specs kan vinden:/ )

link:
Visaton AL 130
http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... 130_8.html

Project: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... sc&start=0

Het knutselen van een speaker is serieus niet simpel:/
Laatst gewijzigd door Audio_Noob op zo 13 jan 2008, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Het knutselen van een speaker is serieus niet simpel:/
Gelukkig niet, want anders was er niet zo'n gezellig forum als dit nodig om het te kunnen uitvoeren.


Voor wat betreft je filtervraagje: soms is het makkelijker dan je denkt en is iemand je al voor geweest...
Zie dit draadje: linkje op een Duitsch forum waar iemand ook dezelfde samenstelling gebruikt. Als je een end naar onderen scrollt, vind je het filter.

Deeplinked image:

Afbeelding


Lees ook de rest van het draadje daar eens door, kan best wel eens interessant zijn. De aldaar gebouwde kast is dan wel iets groter, maar je krijgt een aardig idee...Op pagina 9 vind je ook een alternatief 12db-filter.

Succes!
Audio_Noob
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 11:46

Bericht door Audio_Noob »

wow !!:)))

dat is seriues een super tip =))



mischien als ideetje filters (die goed zijn uitgewerkt) in een sticky te plaatsen?
Audio_Noob
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 11:46

Bericht door Audio_Noob »

ik kom weer met nieuwe vragen:

die zwarte blokjes zijn inductors neem ik aan.
de waarde staat bv op
2.2o mh 0.5 ohm


is het erg dat ik dan bv een 2.20 mh met 0.2 ohm neem?

en bij de witte blokjes staan alleen maar ohms

wat zijn dat? als dat 'resistors' zijn is ohm dan W?

(ik probeer het te verzamelen bij bmm electronics.)
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Audio_Noob schreef:
ik kom weer met nieuwe vragen:

die zwarte blokjes zijn inductors neem ik aan.
de waarde staat bv op
2.2o mh 0.5 ohm


is het erg dat ik dan bv een 2.20 mh met 0.2 ohm neem?

en bij de witte blokjes staan alleen maar ohms

wat zijn dat? als dat 'resistors' zijn is ohm dan W?

(ik probeer het te verzamelen bij bmm electronics.)
De wittte blokjes zijn weerstanden.

De zwarte blokjes zijn spoelen me de daarbij behorende weerstands-waarde.Hier niet (te veel) vanaf wijken .
Audio_Noob
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 11:46

Bericht door Audio_Noob »

Thanks
onder tussen heb een behoorlijk aantal bekendere electronica zaken afgestruint.
Maar de exacte maten zijn nagenoeg niet te doen.

Nu bedacht ik me dat als ik een spoel neem met een weerstand van bv 1 ohm terwijl die in het ontwerp op 2 ohm staat, kan ik dan een ander weerstand na de spoel zetten zodat het totaal wel 2 word?

Als dan de qualiteit erg naar beneden gaat of iets.. hoeveel is 'veel' als ik er van afwijk ? 1.00 0.10 0.01 ?=)

Een filter kan ook aardig in de centjes lopen heb ik al weer gezien ;P
Ik zag op de site van speaker en co of speaker land een uitleg over de verschillende spoelen... erg netjes en duidelijk!:)
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Audio_Noob schreef:
Thanks
onder tussen heb een behoorlijk aantal bekendere electronica zaken afgestruint.
Maar de exacte maten zijn nagenoeg niet te doen.
Heb je ook al bij BMM en Caps&Coils gekeken?
Overigens is het soms wel mogelijk om met onderdelen in combinatie (en dan bedoel ik niet de spoelen (afaik)) te plaatsen om op de juiste waarde te komen...
Ik zou wel zo dicht mogelijk op de originele waarden proberen te gaan komen.
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

Audio_Noob schreef:
Thanks
onder tussen heb een behoorlijk aantal bekendere electronica zaken afgestruint.
Maar de exacte maten zijn nagenoeg niet te doen.

Nu bedacht ik me dat als ik een spoel neem met een weerstand van bv 1 ohm terwijl die in het ontwerp op 2 ohm staat, kan ik dan een ander weerstand na de spoel zetten zodat het totaal wel 2 word?

Als dan de qualiteit erg naar beneden gaat of iets.. hoeveel is 'veel' als ik er van afwijk ? 1.00 0.10 0.01 ?=)

Een filter kan ook aardig in de centjes lopen heb ik al weer gezien ;P
Ik zag op de site van speaker en co of speaker land een uitleg over de verschillende spoelen... erg netjes en duidelijk!:)
Een lagere interne weerstand voor de serie spoel op de al130 is te preferen, echter het mid zal mogelijk marginaal luider spelen. Alle parallel spoelen in het filter kan je gewoon uit luchtspoeltjes met een kleinere draad diameter opbouwen. De wereld vergaat niet als je er een paar tiende Ohm naast zit.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Een weerstand achter een spoel is niet aan te raden. Klankmatig levert dat geen problemen op, maar het is in financiële zin niet zo effectief: een spoel met een lagere Rdc waarde is groter en dus duurder. Dan kun je net zo goed een wat kleinere en dus goedkopere spoel nemen.
Kleine afwijkingen van de voorgeschreven waardes zijn meestal niet zo erg. Probeer echter het component te kiezen dat qua waarde het dichtst in de buurt ligt.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Kijkende naar het plaatje van het filter kun je bijna alle onderdelen gewoon krijgen. Deze vallen in de zogenaamde E-reeks (E12 om precies te zijn). De twee die afwijken in het schema zijn de 30uH en 0.80 mH.
De eerste kun je vervangen door ene 33uH en die andere voor een 0,82mH. Die waardes zijn wel gewoon te krijgen en veel verschil zal het niet geven. Eventueel kun je bij die 33uH een aantal wikkelingen afhalen en gelijk laten nameten tot je op exact 30 uH uitkomt.
Audio_Noob
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 11:46

Bericht door Audio_Noob »

nu voel ik me echt weer een idioot... ;/

Die hele E12 reeks staat internet vol mee.. alleen heb ik maar 1 winkel kunnen vinden die de 'hele E12 reeks' aanbied voor iets van 15 euro en dan krijg je 8500 weerstandjes oid.. !?

Ik heb op caps en coils gekeken
ook bij speakerland en co
conrad
hecke
rotor
nog een paar andere electronica zaken..

Ik ben bang dat ik verkeerd loop te zoeken,
:cry:
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

misschien dan maar een mailtje incl het filterplaatje, of alle onderdelen ervan, sturen naar de winkels die je noemt. Die kunnen je ongetwijfeld verder helpen!
Audio_Noob
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 11:46

Bericht door Audio_Noob »

Ik heb een mail verstuurd naar 3 winkels:
BMM-Electronics > Nog niets ontvangen
Speaker&Co > Nog niets ontvangen
Crafty (Caps&Coils) > Vrijwel direct bericht en hulp ! Erg fijn:)


Mijn mail:
_________________________________________
Beste audio meester,

Ik ben opzoek naar de volgende onderdelen:
Heeft u die en zo ja kunt u mij daar een prijs van geven en de onderdelen?
Hardstikke bedankt alvast
(Mijn naam)
(attachment is filter.png)
_________________________________________
Roland to me
Beste Krik,

Dank je voor je mail. Ik heb al deze onderdelen op voorraad. Ik kan
verschillende versies maken zelfs. En daar komt dan gelijk mijn vraag. Wat
is je budget? Of mischien handiger, welke condensator zou je voor het hoog
willen nemen? Een ClartiyCap SA of een PX of een Jantzen Audio? Dan pas ik
de rest daar op aan. En zou je folie of een gewone draadspoel willen
gebruiken. Folie klinkt iets gedetaileerder, dat is niet altijd een plus in
combinatie met een metaal conus.

Deze twee waardes zijn afwijkend van de normale spoel reeks:
0.30 mH en 0.80 mH, kunnen die ook als 0.33 en 082 uitgevoerd worden?

Groet Roland
_________________________________________

wow wat een vragen:)

Het zit zo:ik heb er geen verstand van.
Ik wil echt het liefste niet zo duur, ik ben niet zo rijk. In ieder
geval bedankt voor al je energie.
Ik heb dit mailtje ook nog naar 2 andere winkels gestuurd. Daar heb ik
nog niets van ontvangen.
Geeft het veel verschil die onderdelen?

> 0.30 mH en 0.80 mH, kunnen die ook als 0.33 en 082 uitgevoerd worden?
Ja dat kan=)


met vriendelijke groet Krik
__________________________________________

(Bedankt Edo, ik kon in ieder geval de vraag beantwoorden van de 0.30mH en de 80 =) )
__________________________________________

Beste Krik,

Dank je voor het compliment. Ik zal een fatsoenlijk budget filter voor je
samenstellen. Op basis van de PX range van Clarity in het hoog. De
verschillen zijn redelijk groot, de laatste stapjes zijn alleen zeer duur.
Op basis van PX range verbeter je al zeer veel tov een fabrieks filter. En
de verbakken spoelen van Jantzen zijn ook al een stap beter dan normale
losse draad spoelen. Ik kan erg moelijk voor je bepalen of het voor jou
waard is om nog meer aan een filter uit geven. Vandaar een PX das voor het
geld erg goed.

Dank je voor je 0.33 en 0.82 mH feedback! Anders moeten ze op maat gemaakt
worden en dat duurt even. Ik kom over een paar uurtjes met een offerte voor
je filter.

Groet Roland
________________________________________
antastish Roland !

Ik zal je wel vertellen dat ik je offerte op het audioforum.nl neer
knal voor feedback aangezien ik echt er helemaal niks van snap maar ik
heb er de volste vertrouwen in =)
Ik ben benieuwd !!
_________________________________________
Beste Krik,

Das prima, als ik hem zo klaar heb. Zet er dan wel bij dat je om een budget
filter gevraagd heb. Anders krijgen we gedoe over waarom er geen SA range
gebruikt is....

Groet Roland
__________________________________________

k heb vooor elke hoog condensator er een Vishay
bij ingedaan om hem te bypassen.Het is nog best een behoorlijk bedrag 120
euro stereo. Vooral die luchtspoel in het laag tikt aan. Als je verder zou
willen upgraden naar SA in het hoog reken dan op rueweg 50% meer voor de
condensator sectie. (er zitten er veel in, in grote waardes)

Wie heeft dit filter ontwikkeld als ik mag vragen?

Groet Roland

=================================


Dat was de mail, het was een zeer vlot en fijn contact in ieder geval, ik vind het persoonlijk wel vreemd dat ik nog geen enkel bericht heb ontvangen van de andere 2 winkels.

Maar goed dit is de offerte:

2 x ClartiyCap APW220nJ160V 0.22 uF € 2.20
2 x ClartiyCap APW10uJ160V 10.0 uF € 6.60
2 x ClartiyCap PX4u7J250V 4.70 uF € 6.30
2 x ClartiyCap PX10uJ250V 10.0 uF € 9.70
2 x ClartiyCap PX15uJ250V 15.0 uF € 15.20
6 x Vishay mkp 1837 1837VISHAY 0.01 uF € 6.00
2 x Jantzen Audio Wirecoil 1.40mm N1314m2.20 2.20 mH € 36.66
2 x Jantzen Audio Wirecoil 1.40mm N1310m0.33 0.33 mH € 12.00
2 x Jantzen Audio Wirecoil 1.00mm N1031m0.47 0.47 mH € 9.50
2 x Jantzen Audio Wirecoil 0.70mm N1860m0.82 0.82 mH € 8.00
2 x Mox 5 Watt M5W2.20R 2.20 Ohm € 0.86
2 x Mox 5 Watt M5W4.70R 4.70 Ohm € 0.86
TNT pakket basis € 6.20

Totaal bedrag € 120.08

=====================================
Zijn er nog suggesties waarom wel en waarom niet?
Mischien toch voor de SA gaan? En waarom dan?
Ik wist echt niet dat spoelen zo duur konden zijn, sommige zijn wel meer dan 100 euro! Als ik dat wist had ik me oude speakers wel gestrip ^^

Ik ben benieuwd wat de echte kenners te melden hebben =)
thanks!



(Deze thread gemailt naar Roland)
Audio_Noob
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 11:46

Bericht door Audio_Noob »

:oops:
Wil iemand please wat feedback geven?
thanks
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

Audio_Noob schreef:
...de echte kenners...
mijns insziens heb je al bij de echte kenners geinformeerd. roland zal echt niet proberen je te neppen, als hij dit voorstelt kan je er blind van uit gaan dat dit een bijzonder goed advies is.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”