Bouw van kleine actieve subwoofer met eigenbouw versterker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

En klaar is Klara!

( met veel hulp van de katten natuurljik )

Basreflex pijp is gemaakt van 75mm pvc afvoerpijp. Achterin de speaker zit een 90 graden bocht aan de pijp met nog een stukje extra. Dit omdat de lengte rond de 40 cm moest zijn. Nu nog wat demping binnenin en afwerken natuurlijk.

Als bescherming van de unit heb ik bij de ikea 2 van de volgende hendels gehaald: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90038541
Deze komen horizontaal over de unit.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Mooi hoor!

Hoe ga je hem afwerken?

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Montana schreef:
Mooi hoor!

Hoe ga je hem afwerken?

mvg,

Martijn
Zelfde als mijn fostex hoornluidsprekers

Het berkenhout boven en voor wordt "Wenge" donkerbruin gebeitst
Zijkanten worden creme wit

Afbeelding
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Nice,

Ik heb mijn subs ook in de stijl van mijn fronts afgewerkt. Mooi als het samen staat, maar vervelend als je net als ik andere frontluidsprekers bouwt met een compleet ander uiterlijk.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

zier er goed uit, zeker met die Kevlar conus :)

Nu nog een stoer kleurtje geven en hij is af :P
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Het was goed weer vanmiddag, dus kon al lekker opschieten met afwerken. Beitsen is klaar. Buiten was de droogtijd een half uurtje, dus ging lekker snel.
Ook staan de zijkanten al in de grondverf. Bijna klaar dus!

Afwerking tot nu toe
Afbeelding

Test opstelling
Afbeelding

Ook alvast even getest beneden op de surroundset. Heb de subwoofer uit mijn onkyo luidspreker-set losgehaald. De monacor aangesloten aan de versterker van de onkyo en testen maar.

Paar dingen vallen meteen op. De monacor gaat een stuk dieper dan de onkyo. Hoor nu bas tonen die ik nog niet eerder hoorde.
Ook had ik met de onkyo nogal wat last van resonanties in de kamer bij bepaalde frequenties. De monacor heeft hier zo goed als geen last van. Veel meer controle en veel strakker dus.

Al met al zeer geslaagd tot nu toe. :D

Groeten,

Michiel

ps. @ b_force, het is een koolstof vezel konus
Gebruikersavatar
fredze
Berichten: 377
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 12:54
Locatie: Belgie Aalter

Bericht door fredze »

Mooi gemaakt! Mooie complete installatie dat je daar hebt 8)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

koolstof vezel, kevlar, ik haal het altijd door elkaar :P :lol:

Iig een erg mooi subje :)
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

nog maar een foto dan...

Nu met RVS bescherm stangetjes ( Eigenlijk keukenkast handvaten van de ikea. Kost bijna niks :D )
Bijlagen
DSCF1335.JPG
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hij is mooi... =D> =D>
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Mooi! Ga je de pijp nog zwart maken? Word ie nog mooier!!

Wowly
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Prachtig dit soort creativiteit, ik sta ook altijd met voorwerpen in m'n handen om eens goed te kijken wat je er mee kunt behalve dat waarvoor het bedoeld is :idea:
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Wowly schreef:
Mooi! Ga je de pijp nog zwart maken? Word ie nog mooier!!

Wowly
yep, maar ik weet nog niet waarmee. Ik heb het idee dat verf snel bladdert.

Iemand een idee?

Dacht zelf aan zo'n spuitbus met autoverf :?:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Autolak werkt prima, maar bij de naad tast dat de zwarte verf op de kast aan.

Gewone lak hecht waarschijnlijk niet slecht, want ik heb genoeg geschilderde regen- en afvoerpijpen gezien. Maar wil je geen risico nemen, dan kan je de pijp desnoods behandelen met zo'n spuitbus primer voor kunststof. Daarmee blijft zelfs keiharde 2K-lak op een flexibele spoiler blijft zitten.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

sevenup schreef:
Dacht zelf aan zo'n spuitbus met autoverf :?:
dan wel eerst een laag kunststofprimer (ook uit de spuitbus) doen, anders loop je t risico dat t niet mooi wordt.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Je zou hem ook kunnen bekleden met een donkere stof, vilt, dun tapijt oid. Overigens, als je het pvc goed opschuurt kun je het met bijpassende grondverf gewoon spuiten. Zwarte grondverf is helemaal makkelijk, die is lekker mat en donker, valt je pijp niet op :D

Wowly
Gebruikersavatar
arjenh
Berichten: 52
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 12:19
Locatie: Düsseldorf

Bericht door arjenh »

Je kan ook een zwarte of donkerbruine pijp kopen.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

fredze schreef:
Mooi gemaakt! Mooie complete installatie dat je daar hebt 8)
Ik persoonlijk vind ook de achterwandverlichting heel mooi uitkomen. Wel een beetje cinema-like.

Ziet er goed uit. Ik moet zelf ook nog eens zoiets doen achter mijn speakers (vanuit het plafond is geen optie, komt niet door de welstandscommissie).

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

mischa72 schreef:
fredze schreef:
Mooi gemaakt! Mooie complete installatie dat je daar hebt 8)
Ik persoonlijk vind ook de achterwandverlichting heel mooi uitkomen. Wel een beetje cinema-like.

Ziet er goed uit. Ik moet zelf ook nog eens zoiets doen achter mijn speakers (vanuit het plafond is geen optie, komt niet door de welstandscommissie).

Groeten,
Mischa
Het plafond is wat verlaagd en net zoals de muren behandeld met structuurverf. Hierdoor lijkt het net of het zo is gebouwd. De spotjes schijnen schuin tegen de muur.

Misschien is het zo wat duidelijker.
Bijlagen
DSCF1514.JPG
Laatst gewijzigd door sevenup op ma 14 jan 2008, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

=D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>

Heel mooi. Ik ga in de toekomst eens proberen iets vanaf de grond te laten schijnen. We zullen zien wat het wordt. Moet helaas rekening houden met 2 kleine koters. Kleinigheidjes hou je immers toch.

Groeten,
Mischa
AntonZ
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Bericht door AntonZ »

mischa72 schreef:
Ik ga in de toekomst eens proberen iets vanaf de grond te laten schijnen. We zullen zien wat het wordt. Moet helaas rekening houden met 2 kleine koters. Kleinigheidjes hou je immers toch.
Zijn die van jou ook zo dol op hamertje tik? :shock:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Valt wel mee. Mijn zoontje (wordt komende zondag 1 jaar) ´kruipt´ net een beetje rond (zo´n kontschuiver) en mijn dochtertje van 3½ weet redelijk goed waar ze vanaf moet blijven. Maar goed, als er leuke lichtjes zijn weet je nooit hoe het om kan slaan. Gelukkig zijn ze allebei niet zo lomp als ikzelf, ik roste kerstmis 2006 bijna de kerstboom uit de woonkamer met mijn nieuwe Subaru RC-auto. We wachten het maar af, op de vingers tikken kan altijd nog.

Mischa
AntonZ
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Bericht door AntonZ »

Ik zie het helemaal voor me met dat autootje :lol:

Mijn dochter is 4½ en heeft niet veel kapot gemaakt. Maar in vergelijking met mijn zoontje (bijna 3) bleek ze dan ook zeer bedachtzaam van aard. Hij is altijd erg geïnteresseerd geweest in geluiden die dingen kunnen maken (hard=goed). Ergens hard op rossen met een hamertje blijkt doorgaans fijne harde geluiden te maken, en geeft bovendien kans op verassende special effects. De laatste maanden begint hij wat redelijker te worden, er sneuvelt niet meer zo heel veel in huis.

Ik weet niet in hoeverre dit standaard meisje/jongetje verschil is, maar ik zou even wachten met installeren van die lampjes tot je zoon een paar jaar ouder is :wink:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik zorg gewoon dat zijn ketting kort genoeg is. :twisted:

Zo, nu weer on-topic mannen :D

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Als jullie goed kijken zien jullie ook mijn volgende luidspreker projectje op de foto staan. Is alleen nog in testfase ( lees kartonnen doosje ) :D

Vervangers van de kleine Onkyo speakers die op de foto staan...

Ook de subwoofer moet er nog eens aan geloven. Deze doet niet meer dan oemf oemf. Veel lage moddervette bas zonder strak te zijn. De kast is ook getuned met een baspoort in de maat kachelpijp!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”