is de LM4562 een plopper?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- audiomanics
- Contacteer:
is de LM4562 een plopper?
Gisteren heb ik met succes (gelukkig, ik kan het nog..) de 17 4580 Ic's uit mijn DCX2496 vervangen door de LM4562.
Alles doet het goed gelukkig en het klinkt ook best wel.. Hoewel ik nog niet kan zeggen waarin de nieuwe IC's nu beter zijn.. Ik heb het idee dat ze wat rustiger klinken en iets gemakkelijker. Echt vergelijken is ook niet zo makkelijk als er drie dagen tussen zit..
Enfin... Als ik voorheen de DCX uitschakelde als de eindversterkers nog aanstonden hoorde ik een plofje, niet onoverkomelijk hard, gewoon hoorbaar... Oplossing is gewoon om de DCX als eerste aan te schakelen en als laatste uit te zetten.
Nu viel het me op dat, nu de nieuwe ic's geplaatst zijn, dit plofje tijdens het uitschakelen een behoorlijke dikke plof is geworden..
Ik meen elders ook dergelijke verhalen gelezen te hebben...
Wie kan me vertellen waarin de LM4562 verschilt met anderen waardoor deze plof nu ineens zo veel sterker is??
Nogmaals, als ik de DCX als laatste uitschakel heb ik er natuurlijk helemaal geen last van..
Kees
Alles doet het goed gelukkig en het klinkt ook best wel.. Hoewel ik nog niet kan zeggen waarin de nieuwe IC's nu beter zijn.. Ik heb het idee dat ze wat rustiger klinken en iets gemakkelijker. Echt vergelijken is ook niet zo makkelijk als er drie dagen tussen zit..
Enfin... Als ik voorheen de DCX uitschakelde als de eindversterkers nog aanstonden hoorde ik een plofje, niet onoverkomelijk hard, gewoon hoorbaar... Oplossing is gewoon om de DCX als eerste aan te schakelen en als laatste uit te zetten.
Nu viel het me op dat, nu de nieuwe ic's geplaatst zijn, dit plofje tijdens het uitschakelen een behoorlijke dikke plof is geworden..
Ik meen elders ook dergelijke verhalen gelezen te hebben...
Wie kan me vertellen waarin de LM4562 verschilt met anderen waardoor deze plof nu ineens zo veel sterker is??
Nogmaals, als ik de DCX als laatste uitschakel heb ik er natuurlijk helemaal geen last van..
Kees
Ik heb hier al een heel stel OPA2604's vervangen door dat type en eigenlijk nergens last mee gekregen. In ieder geval niet dat wat jij beschrijft. Een verklaring heb ik er ook niet zo voor. Misschien dat zijn gedrag bij wegvallen van de voeding anders is dan andere op-amps?
edit: misschien de output van die op-amp direct aan een digitale geheugen scoop hangen en kijken wat ie doet, dan met die oude op-amp en kijken wat er anders is. Als je een scope corder hebt dan kan je ook de voeding mee loggen natuurlijk.
edit: misschien de output van die op-amp direct aan een digitale geheugen scoop hangen en kijken wat ie doet, dan met die oude op-amp en kijken wat er anders is. Als je een scope corder hebt dan kan je ook de voeding mee loggen natuurlijk.
- audiomanics
- Contacteer:
Dat is niet te doen... De oude ic's moesten om de print te sparen op destructieve wijze worden verwijderd.. Dus eerst de pootjes met een ienimini kniptangetje doorgeknipt en dan de restjes van de print afvegen met de soldeerbout.. Het zijn van die SOIC's dus erg klein (als ik me niet vergis 1,27mm tussen de pootjes..)MidiMaze schreef:misschien de output van die op-amp direct aan een digitale geheugen scoop hangen en kijken wat ie doet, dan met die oude op-amp en kijken wat er anders is. Als je een scope corder hebt dan kan je ook de voeding mee loggen natuurlijk.
Van terugzetten is geen sprake dus... ik zou 't ook niet willen eigenlijk...
Dat ik op een scoop een toename van de puls zal zien lijkt me op voorhand al duidelijk..
Kees
Sommige opamps nemen door hun inwendige opbouw van de ene voedingsrail iets meer stroom af dan van de andere.
Bij in- en uitschakelen zal de uitgang dan ook tijdelijk even snel naar een van de voedingsrails toewillen.
Hangt ook van de cnfiguratie af, een spanningsvolger zal er bijv. meer last van hebben dan een versterker- of filtertrap aangezien van de eerste de uitgang direct de ingang volgt.
Vergeet je niet ook de voeding wat aan te passen?
Een 5532 ziet graag een C-tje over plus en min (en NIET gnd), de 4562 wil in mijn optiek graag dichtbij de voedingspennen ontkoppeld worden naar gnd.
Of de 4562 last heeft van 'latch up" weet ik niet, maar in dat geval kun je twee dioden in sper van beide voedingslijnen naar gnd. zetten.
Houd ook de elco-stromen kort en buiten het audiopad!
Bij in- en uitschakelen zal de uitgang dan ook tijdelijk even snel naar een van de voedingsrails toewillen.
Hangt ook van de cnfiguratie af, een spanningsvolger zal er bijv. meer last van hebben dan een versterker- of filtertrap aangezien van de eerste de uitgang direct de ingang volgt.
Vergeet je niet ook de voeding wat aan te passen?
Een 5532 ziet graag een C-tje over plus en min (en NIET gnd), de 4562 wil in mijn optiek graag dichtbij de voedingspennen ontkoppeld worden naar gnd.
Of de 4562 last heeft van 'latch up" weet ik niet, maar in dat geval kun je twee dioden in sper van beide voedingslijnen naar gnd. zetten.
Houd ook de elco-stromen kort en buiten het audiopad!
- audiomanics
- Contacteer:
Als hij toch in het voetje gaat is het misschien een pooie optie om dat c'tje direct in het voetje te plaatsen.. bij de buscontact-voetjes lukt dat over het algemeen prima.MidiMaze schreef:Ik soldeer zelf altijd 220nF OP de op-amp voor ie het voetje in gaat...
Of heeft iemand hier een argument om dat vooral niet te doen voortaan?
Hier heb ik het over de SOIC uitvoering: geen voetje en geen plaats voor een c'tje over het IC..
In het schema zie ik overigens genoeg ontkoppeling zitten. Op de print zitten ze fisiek ook kort op het ic zelf..
Kees
- paulebappie
- audiomanics
- Contacteer:
Ik heb nog wel een paar mods voor de toekomst in gedachte zoals een tentclock en die voeding.. Ook de koppel-elco's gaan er op termijn aan geloven..KT88 schreef:Er zit toch een switch mode voeding in dat ding?
Even een mooie lineaire +/- 15V voeding voor maken.
Eerst mijn langlopend project (le precedent) tot een mooi einde brengen.. (trafo's met een levertijd van 3 maanden zijn besteld...)
Kees