Wat gebruiken julie om de woofer luchtdicht te maken.
Moderator: Beheerdersteam
Wat gebruiken julie om de woofer luchtdicht te maken.
Dag beste kastenbouwers, ik heb een vraagje.
Ik ben een paar kastjes aan het maken (gesloten kast) maar hoe dichten jullie de units af.
Monteren jullie ze zo, unit op hout zonder iets tussen of doen jullie er een dichting tussen en wat gebruiken jullie daarvoor.
Groeten Sus.
Ik ben een paar kastjes aan het maken (gesloten kast) maar hoe dichten jullie de units af.
Monteren jullie ze zo, unit op hout zonder iets tussen of doen jullie er een dichting tussen en wat gebruiken jullie daarvoor.
Groeten Sus.
Tochtstrip, verkrijgbaar bij iedere DIY-zaak.

Je kan ook spul krijgen dat hier speciaal voor wordt gemaakt, zoals MDM-5 van Monacor.

Kost ook niet zo gek veel. Verschil tussen tochtstrip en MDM-5 van Monacor is niet zo groot. Het spul van Monacor is bij iedere electronicazaak wel te koop of te bestellen.

Je kan ook spul krijgen dat hier speciaal voor wordt gemaakt, zoals MDM-5 van Monacor.

Kost ook niet zo gek veel. Verschil tussen tochtstrip en MDM-5 van Monacor is niet zo groot. Het spul van Monacor is bij iedere electronicazaak wel te koop of te bestellen.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Men neme de kitspuit, heeeel klein randje in het gat waar de unit in komt.
Niet gelijk nu de unit erin, maar uitsmeren met je vinger tot een dun vliesje en lekker laten drogen en nachtje. Volgende dag heb je een heel dun laagje gedroogde kit en kun je zonder dat de unit echt vastplakt de unit erin zetten.
Niet gelijk nu de unit erin, maar uitsmeren met je vinger tot een dun vliesje en lekker laten drogen en nachtje. Volgende dag heb je een heel dun laagje gedroogde kit en kun je zonder dat de unit echt vastplakt de unit erin zetten.
Ik heb dat ook zo gedaan maar gebruikte vloeibare dichting van de autoindustrie.Edo schreef:Men neme de kitspuit, heeeel klein randje in het gat waar de unit in komt.
Niet gelijk nu de unit erin, maar uitsmeren met je vinger tot een dun vliesje en lekker laten drogen en nachtje. Volgende dag heb je een heel dun laagje gedroogde kit en kun je zonder dat de unit echt vastplakt de unit erin zetten.
Je smeerde daar een randje van uit en een dik kwartier later monteerde je de unit die zonder er aan vast te plakken er terug uit kon.
Daar ik van 2004 niet meer aan auto's werk heb ik ook die dichting niet meer (tubes zijn ook maar een tijd houdbaar voor ze hard worden).
Laatst gewijzigd door Sus op za 12 jan 2008, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
ik doe dan een dun laagje plastic (van dat vershoudfolie bijvoorbeeld) er over en dan dus wel direct de driver er in. zo hardt de kit uit in de vorm van de driver. (heb ik 1 maal geprobeerd en werkte prima. zeker bij units met een kleine rand goed te doen)Edo schreef:Men neme de kitspuit, heeeel klein randje in het gat waar de unit in komt.
Niet gelijk nu de unit erin, maar uitsmeren met je vinger tot een dun vliesje en lekker laten drogen en nachtje. Volgende dag heb je een heel dun laagje gedroogde kit en kun je zonder dat de unit echt vastplakt de unit erin zetten.
Haha!Sus schreef:U zet ze mss ook vast met van die vleugelmoeren, zo is snelwisselen zonder gereedschap mogelijk, haha.Vuurkat schreef:Zelfs bij computerboxjes gebruiken ze afdichtspul.
Maar ik gebruik het nooit. Ik haal toch elke week de driver weer los.
Nee ik gebruik gewoon schroeven aan de buitenkant (4).
Maar vaak zit er toch een papieren/schuim/rubberen rand om te zorgen dat de speaker er luchtdicht op zit als je 'm achter het hout vastmaakt? Of vinden jullie het ook mooier om 'm voor het hout vast te maken?
Het is ook maar als grap bedoeld hoor Henkjan, dat van die reflecties is nogal duidelijk.Henkjan schreef:dat zou ik niet doen, want daar kunnen nog wel eens reflecties door optreden die een vervelende invloed hebben op het geluid
Dat weekelijks wisselen van units gaf me enkel deze grappige ingeving.
Nb: ik hoop vandaag de units en het filter in de kastjes te zetten en een van de dagen kan ik dan terug muziek draaien en luisteren.
(ik moet eerst mijn muursteunen nog terug monteren, niet ideaal om luidsprekers op te hangen, ik weet het. Het is enkel een noodzakelijk kwaad omdat ik drie honden in huis heb lopen, en dat de enige mogelijkheid is om de units heel te houden. ook vloerstaanders zijn niet te gebruiken daar het grote honden zijn die hun poten in je nek leggen als je rechtstaat)
Of vinden jullie het ook mooier om 'm voor het hout vast te maken?
Persoonlijk vind ik dat mooier als achter het hout, het ligt er ook wel aan of de units zichtbaar zijn of achter een doek zitten natuurlijk.
Achter een doek is echter bij kastenbouwers niet in trek, we willen het er mooi uit laten zien en de klank er zonder reflekties uit laten komen.
Persoonlijk vind ik dat mooier als achter het hout, het ligt er ook wel aan of de units zichtbaar zijn of achter een doek zitten natuurlijk.
Achter een doek is echter bij kastenbouwers niet in trek, we willen het er mooi uit laten zien en de klank er zonder reflekties uit laten komen.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
persoonlijk vind ik het mooier om de luidsprekers IN het hout vast te maken... Keurig op diepte verzonken dus..
Moet je er wel zorg voor dragen dat het hout ter plaatse dik genoeg is natuurlijk..
Dan kun je in de hoek keurig een rupsje kit leggen en even laten uitharden.. waar de speaker tegen aan rust.. Met de schroefjes klem je de speaker dan vlak met het front.. en 't is echt dicht..
Kees
Moet je er wel zorg voor dragen dat het hout ter plaatse dik genoeg is natuurlijk..
Dan kun je in de hoek keurig een rupsje kit leggen en even laten uitharden.. waar de speaker tegen aan rust.. Met de schroefjes klem je de speaker dan vlak met het front.. en 't is echt dicht..
Kees
In het hout vind ik ook de mooiste oplossing. Maar dan moet je wel een frees (heb ik niet) of een dunne plaat hebben, en geduld.
Ik heb alleen maar een beetje geduld, dus dat wordt het niet.
Die reflecties die je krijgt als je 'm achter het hout vastmaakt, dat is toch alleen bij (middentoners en) tweeters? Bij een tweeter moet je dan nog de rand van het gat afschuinen.
Ik heb alleen maar een beetje geduld, dus dat wordt het niet.
Die reflecties die je krijgt als je 'm achter het hout vastmaakt, dat is toch alleen bij (middentoners en) tweeters? Bij een tweeter moet je dan nog de rand van het gat afschuinen.
In het hout vind ik ook zeer mooi maar dan moet het ook mooi uitgefreesd zijn, nadeel vind ik dat als je een andere unit plaatst altijd rekening moet houden met het uitgefreesde deel.audiomanics schreef:persoonlijk vind ik het mooier om de luidsprekers IN het hout vast te maken... Keurig op diepte verzonken dus..
Moet je er wel zorg voor dragen dat het hout ter plaatse dik genoeg is natuurlijk..
Dan kun je in de hoek keurig een rupsje kit leggen en even laten uitharden.. waar de speaker tegen aan rust.. Met de schroefjes klem je de speaker dan vlak met het front.. en 't is echt dicht..
Kees
Voor een woofer maakt het niet uit in klank, is er voor een tweeter eigenlijk hoorbaar verschil?
Bij mijn tuincentrum ging het prima om voor een paar euro's een stukje van 50 cm x 4 meter breed rubberfolie aan te schaffen. Daar kun je heel wat pakkingen uit snijden.Sus schreef:Vijverfolie heb ik al eens gehoord maar ik heb wel maar een stuk nodig en geen 50 m², ik kan mss een stukje uit de buurman zijn vijver snijden.
De winkeljongen vond het ook leuk om te horen waarvoor ik het wilde gebruiken; misschien bracht ik hem op een idee.

