Wat gebruiken julie om de woofer luchtdicht te maken.

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Sus

Wat gebruiken julie om de woofer luchtdicht te maken.

Bericht door Sus »

Dag beste kastenbouwers, ik heb een vraagje.
Ik ben een paar kastjes aan het maken (gesloten kast) maar hoe dichten jullie de units af.
Monteren jullie ze zo, unit op hout zonder iets tussen of doen jullie er een dichting tussen en wat gebruiken jullie daarvoor.

Groeten Sus.
StevenW

Bericht door StevenW »

Tochtstrip, verkrijgbaar bij iedere DIY-zaak.

Afbeelding

Je kan ook spul krijgen dat hier speciaal voor wordt gemaakt, zoals MDM-5 van Monacor.

Afbeelding

Kost ook niet zo gek veel. Verschil tussen tochtstrip en MDM-5 van Monacor is niet zo groot. Het spul van Monacor is bij iedere electronicazaak wel te koop of te bestellen.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

het schijnt dat vijverfolie ook erg goed werkt. Ga het binnenkort een zelf proberen.

Wowly
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik gebruik ook weleens foam, te halen bij de knutsel tantes met en prutsel spullen :P
Sus

Bericht door Sus »

Ik vind het spijtig dat ze bij een unit niet ineens een dichting er bijdoen.
Vijverfolie heb ik al eens gehoord maar ik heb wel maar een stuk nodig en geen 50 m², ik kan mss een stukje uit de buurman zijn vijver snijden.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Men neme de kitspuit, heeeel klein randje in het gat waar de unit in komt.
Niet gelijk nu de unit erin, maar uitsmeren met je vinger tot een dun vliesje en lekker laten drogen en nachtje. Volgende dag heb je een heel dun laagje gedroogde kit en kun je zonder dat de unit echt vastplakt de unit erin zetten.
Sus

Bericht door Sus »

Edo schreef:
Niet gelijk nu de unit erin, maar uitsmeren met je vinger tot een dun vliesje en lekker laten drogen en nachtje. Volgende dag heb je een heel dun laagje gedroogde kit en kun je zonder dat de unit echt vastplakt de unit erin zetten.
Ik heb dat ook zo gedaan maar gebruikte vloeibare dichting van de autoindustrie.
Je smeerde daar een randje van uit en een dik kwartier later monteerde je de unit die zonder er aan vast te plakken er terug uit kon.
Daar ik van 2004 niet meer aan auto's werk heb ik ook die dichting niet meer (tubes zijn ook maar een tijd houdbaar voor ze hard worden).
Laatst gewijzigd door Sus op za 12 jan 2008, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
StevenW

Bericht door StevenW »

Sus schreef:
...Ik vind het spijtig dat ze bij een unit niet ineens een dichting er bijdoen...
Vaak wel hoor... :wink:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

zelfs bij de spotgoedkope B3sjes :P

Maar die komen dan wel vers van de pers.

Veel units zijn dat al niet meer.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Zelfs bij computerboxjes gebruiken ze afdichtspul.

Maar ik gebruik het nooit. Ik haal toch elke week de driver weer los.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Edo schreef:
ik doe dan een dun laagje plastic (van dat vershoudfolie bijvoorbeeld) er over en dan dus wel direct de driver er in. zo hardt de kit uit in de vorm van de driver. (heb ik 1 maal geprobeerd en werkte prima. zeker bij units met een kleine rand goed te doen)
Sus

Bericht door Sus »

Vuurkat schreef:

U zet ze mss ook vast met van die vleugelmoeren, zo is snelwisselen zonder gereedschap mogelijk, haha.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dat zou ik niet doen, want daar kunnen nog wel eens reflecties door optreden die een vervelende invloed hebben op het geluid
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Sus schreef:
Vuurkat schreef:

U zet ze mss ook vast met van die vleugelmoeren, zo is snelwisselen zonder gereedschap mogelijk, haha.
Haha!

Nee ik gebruik gewoon schroeven aan de buitenkant (4).

Maar vaak zit er toch een papieren/schuim/rubberen rand om te zorgen dat de speaker er luchtdicht op zit als je 'm achter het hout vastmaakt? Of vinden jullie het ook mooier om 'm voor het hout vast te maken?
Sus

Bericht door Sus »

Henkjan schreef:
dat zou ik niet doen, want daar kunnen nog wel eens reflecties door optreden die een vervelende invloed hebben op het geluid
Het is ook maar als grap bedoeld hoor Henkjan, dat van die reflecties is nogal duidelijk.
Dat weekelijks wisselen van units gaf me enkel deze grappige ingeving.
Nb: ik hoop vandaag de units en het filter in de kastjes te zetten en een van de dagen kan ik dan terug muziek draaien en luisteren.

(ik moet eerst mijn muursteunen nog terug monteren, niet ideaal om luidsprekers op te hangen, ik weet het. Het is enkel een noodzakelijk kwaad omdat ik drie honden in huis heb lopen, en dat de enige mogelijkheid is om de units heel te houden. ook vloerstaanders zijn niet te gebruiken daar het grote honden zijn die hun poten in je nek leggen als je rechtstaat)
Sus

Bericht door Sus »

Of vinden jullie het ook mooier om 'm voor het hout vast te maken?

Persoonlijk vind ik dat mooier als achter het hout, het ligt er ook wel aan of de units zichtbaar zijn of achter een doek zitten natuurlijk.
Achter een doek is echter bij kastenbouwers niet in trek, we willen het er mooi uit laten zien en de klank er zonder reflekties uit laten komen.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

persoonlijk vind ik het mooier om de luidsprekers IN het hout vast te maken... Keurig op diepte verzonken dus..
Moet je er wel zorg voor dragen dat het hout ter plaatse dik genoeg is natuurlijk..
Dan kun je in de hoek keurig een rupsje kit leggen en even laten uitharden.. waar de speaker tegen aan rust.. Met de schroefjes klem je de speaker dan vlak met het front.. en 't is echt dicht..

Kees
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

In het hout vind ik ook de mooiste oplossing. Maar dan moet je wel een frees (heb ik niet) of een dunne plaat hebben, en geduld.

Ik heb alleen maar een beetje geduld, dus dat wordt het niet.

Die reflecties die je krijgt als je 'm achter het hout vastmaakt, dat is toch alleen bij (middentoners en) tweeters? Bij een tweeter moet je dan nog de rand van het gat afschuinen.
Sus

Bericht door Sus »

audiomanics schreef:
persoonlijk vind ik het mooier om de luidsprekers IN het hout vast te maken... Keurig op diepte verzonken dus..
Moet je er wel zorg voor dragen dat het hout ter plaatse dik genoeg is natuurlijk..
Dan kun je in de hoek keurig een rupsje kit leggen en even laten uitharden.. waar de speaker tegen aan rust.. Met de schroefjes klem je de speaker dan vlak met het front.. en 't is echt dicht..

Kees
In het hout vind ik ook zeer mooi maar dan moet het ook mooi uitgefreesd zijn, nadeel vind ik dat als je een andere unit plaatst altijd rekening moet houden met het uitgefreesde deel.
Voor een woofer maakt het niet uit in klank, is er voor een tweeter eigenlijk hoorbaar verschil?
Jasper

Bericht door Jasper »

Hoe denken jullie eigenlijk over de luchtdichtheid van de schroefgaten? Ik doel nu op die moertjes die je aan de achterkant van het hout erin slaat. Of is het overdreven om hier zorgen over te maken?
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Geen zorgen over maken. Schroefdraad is vrij fijn en als alles aangedraait is komt er echt niets meer doorheen.

Zeker niet bij kleine woofertjes of "open" behuizingen zoals basreflex of TL kasten.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

anders vilt onder de schroef kop doen, maar dat lijkt me behoorlijk overdreven.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Kan je het verschil tussen een woofer die gewoon is vastgeschroefd en een woofer waar afdichtspul bij is gebruikt ook horen?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Niet als je geen geduld hebt.
richard

Bericht door richard »

Sus schreef:
Vijverfolie heb ik al eens gehoord maar ik heb wel maar een stuk nodig en geen 50 m², ik kan mss een stukje uit de buurman zijn vijver snijden.
Bij mijn tuincentrum ging het prima om voor een paar euro's een stukje van 50 cm x 4 meter breed rubberfolie aan te schaffen. Daar kun je heel wat pakkingen uit snijden.
De winkeljongen vond het ook leuk om te horen waarvoor ik het wilde gebruiken; misschien bracht ik hem op een idee.
Plaats reactie