Philips 9710M TQWT
Moderator: Beheerdersteam
Philips 9710M TQWT
Hallo,
Heeft iemand ervaring met deze units in het ontwerp van DHTRob?
http://www.dhtrob.com/installatie/tqwt.htm
Groet,
Biarritz
Heeft iemand ervaring met deze units in het ontwerp van DHTRob?
http://www.dhtrob.com/installatie/tqwt.htm
Groet,
Biarritz
Heb je een stelletje van die 9710's liggen dan? Denk dat DHT-Rob de enige is die er ervaring mee in pijpen heeft.
De 9710M was in de jaren '60 zeker een van de betere speakers die behoorlijk wat herrie kon maken met een paar wattjes. Naar huidige maatstaven geeft ie toch wel een erg vintage-achtig geluid waar je van moet houden. Top-hoog komt er niet uit igg, dus daar zul je apart wat aan moeten doen.
De 9710M was in de jaren '60 zeker een van de betere speakers die behoorlijk wat herrie kon maken met een paar wattjes. Naar huidige maatstaven geeft ie toch wel een erg vintage-achtig geluid waar je van moet houden. Top-hoog komt er niet uit igg, dus daar zul je apart wat aan moeten doen.
Re: Philips 9710M TQWT
Nee maar ik denk dat zijn TQWT ontwerpBiarritz schreef:Hallo,
Heeft iemand ervaring met deze units in het ontwerp van DHTRob?
http://www.dhtrob.com/installatie/tqwt.htm
Groet,
Biarritz
voor een 20 cm breedbander best goed werkt..
speaker krijgt lucht genoeg...
35 cm diep
Ik wou eigenlijk ook een TQWT bouwen
met de Fostex FE 167 E (16 cm)
Met afstemfreqwentie op 45 Hz
kom ik op de volgende afmetingen
hoog 100 cm breedte 23,6 cm diepte 35 cm (toeval ??)
poort 5 cm
Nagenoeg ongebruikt
Ik heb een stel nagenoeg ongebruikte 9710 liggen. Ze zien er ook alsof ze net van de band zijn gerold. Ze komen uit een bioscoop waar de in 1970 zijn ingebouwd door Philips. Ze zijn echter nooit gebruikt omdat toen het Dolby systeem werd geintroduceerd. Uniek dus. Ik denk dat ik ze zelfs nog moet inspelen.
Ik had gehoopt dat er meerdere mensen waren die het toch wel bekende ontwerp van Rob hadden nagebouwd. De beschrijving die Rob geeft van de behuizing vind ik net te weinig. Ik mis wat afmetingen. Ook vind ik eigenlijk de kasten te hoog. Ik zat meer te denken aan iets van max 1 meter.
Ik had gehoopt dat er meerdere mensen waren die het toch wel bekende ontwerp van Rob hadden nagebouwd. De beschrijving die Rob geeft van de behuizing vind ik net te weinig. Ik mis wat afmetingen. Ook vind ik eigenlijk de kasten te hoog. Ik zat meer te denken aan iets van max 1 meter.
Hallo,
Hier wat meer over de 9710: http://www.hupse.nl/radio/speakers/9710.htm
Of ie het goed doet een TQW weet ik niet. Hij heeft iig een erg hoge Qts maar aan de andere kant is de X-max erg klein. Eigenlijk voelt deze speaker zich het gelukkigst in een flinke CB van over de 100L of op een open bafflle.
Hier wat meer over de 9710: http://www.hupse.nl/radio/speakers/9710.htm
Of ie het goed doet een TQW weet ik niet. Hij heeft iig een erg hoge Qts maar aan de andere kant is de X-max erg klein. Eigenlijk voelt deze speaker zich het gelukkigst in een flinke CB van over de 100L of op een open bafflle.
Je kon best eens gelijk hebben met die hoge OtsPjotr schreef:Hallo,
Hier wat meer over de 9710: http://www.hupse.nl/radio/speakers/9710.htm
Of ie het goed doet een TQW weet ik niet. Hij heeft iig een erg hoge Qts maar aan de andere kant is de X-max erg klein. Eigenlijk voelt deze speaker zich het gelukkigst in een flinke CB van over de 100L of op een open bafflle.
Ots 0,3 - 0,5 is meer geschikt voor TQWT .
Open Baffle "Rondo" zou misschien wat zijn..
daar stoppen onze oosterburen zelfs oude Saba's in dus..
Maar TQWT tja zou et gewoon proberen...
GAMMA is niet duur toch
Ik had zelf een aantal oude ontwerpen gevonden http://www.sitecenter.dk/otc/nss-folder ... fullrange/
maar ben hier nog niet zo weg van.
Die >>Rondo<< klinkt wel er interessant. Mijn vrouw speelt zelf harp, dus dit ontwerp staat haar wel aan denk ik. Het is wel weer een groot uitprobeer gehalte.
Ik heb zelf een paar kleine open baffles staan en zal eerst eens kijken hoe die klinken. met deze units.
Groet,
Patrick
maar ben hier nog niet zo weg van.
Die >>Rondo<< klinkt wel er interessant. Mijn vrouw speelt zelf harp, dus dit ontwerp staat haar wel aan denk ik. Het is wel weer een groot uitprobeer gehalte.
Ik heb zelf een paar kleine open baffles staan en zal eerst eens kijken hoe die klinken. met deze units.
Groet,
Patrick
Saba Cello
Waarschijnlijk wordt het deze behuizing.
http://www.methe-family.de/sabacello.htm
De beschrijving is duidelijk en de behuizing zeer eenvoudig te bouwen. Wordt weer een leuk zondag middag klusje.
Groet,
Patrick
http://www.methe-family.de/sabacello.htm
De beschrijving is duidelijk en de behuizing zeer eenvoudig te bouwen. Wordt weer een leuk zondag middag klusje.
Groet,
Patrick
Hallo Patrick,
Die rondo's zien er idd spannend uit. Geen idee of dat gaat werken. Zou best wel eens mooi kunnen zijn. Zelf heb ik als een van mijn eerste speakerprutsels de 9710M op een open klankbord gehad van 55 cm x 90 cm met schuinaflopende zijflappen naar achteren die tevens als staanders dienden. Op de zijflappen zat 7,5 cm glaswol om de meeste reflecties daar te dempen. Het klankbord was een sandwich gemaakt van 10mm zachtbord tussen twee platen van 15 mm spaanplaat gelijmd. Dat speelde op een 10W zelfbouw JLH versterker en heb daar destijds veel plezier van gehad. Echter veel diepe bas gaf het niet maar het klonk wel erg lekker en heeft de buren er menig maal er toe gebracht om te vragen of het wat zachter kon
Heb ze later ook nog in Karlson resonators gehad wat aanzienlijk meer bas opleverde maar wel weer erg veel last van overmatige kleuring had. Ook het hoog viel behoorlijk weg met die Karlsons.
Die rondo's zien er idd spannend uit. Geen idee of dat gaat werken. Zou best wel eens mooi kunnen zijn. Zelf heb ik als een van mijn eerste speakerprutsels de 9710M op een open klankbord gehad van 55 cm x 90 cm met schuinaflopende zijflappen naar achteren die tevens als staanders dienden. Op de zijflappen zat 7,5 cm glaswol om de meeste reflecties daar te dempen. Het klankbord was een sandwich gemaakt van 10mm zachtbord tussen twee platen van 15 mm spaanplaat gelijmd. Dat speelde op een 10W zelfbouw JLH versterker en heb daar destijds veel plezier van gehad. Echter veel diepe bas gaf het niet maar het klonk wel erg lekker en heeft de buren er menig maal er toe gebracht om te vragen of het wat zachter kon
Heb ze later ook nog in Karlson resonators gehad wat aanzienlijk meer bas opleverde maar wel weer erg veel last van overmatige kleuring had. Ook het hoog viel behoorlijk weg met die Karlsons.
hallo Patrick,
Mocht het niet lukken met de 9710 m
dan is wellicht een 25 cm Caire breedbander
een alternatief
hou ons op de hoogte
Mocht het niet lukken met de 9710 m
dan is wellicht een 25 cm Caire breedbander
een alternatief
Succesof Caire CH 250 +MM (2 magneten extra ?)
lees dit
Quote:
vollbereichstauglicher exzellenter 25 cm Breitbänder für offene Schallwände, auch für den Betrieb mit
Röhrenverstärkern sehr gut geeignet.
Auch mit 1 oder 2 zusätzlichen Magneten als CH250+M (Qts 1,0) und CH250+MM erhältlich.
Gesteigerte Auflösung und kleiner Gewinn im Wirkungsgrad und Hochtonpegel.
Magnet zur Selbstmontage 7,50 Euro
dan zou Qts ook rond 0,7 worden toch ?
hou ons op de hoogte
Karlson
Ongeveer 17 jaar geleden is mijn vader overleden. Ik ben er recentelijk achter gekomen dat de luidsprekers die ik in mijn jonge jaren heb gesloopt een zelfbouw speaker was van mijn vader (rond 1965 - 1970). Een Philips 9710M in een K8 Karlson behuizing.
Ik weet dat ik de speaker destijds niet goed vond klinken, maar ik wil toch weer een Karlson behuizing maken alleen maar om wat herinneringen op te halen.
Ondertussen heb ik het breedbandervirus goed te pakken. Ik heb een jaar geleden een paar CG8T's van Richard Allan te pakken gekregen en nu de 9710. De Caire 250 of de Fostex FE206 of FE208 staan ook op mijn verlanglijstje. Ik ben ook wat aan het experimenteren geslagen met open baffles maar ben toch op zoek naar een behuizing met een wat diepere bas en een kleinere afmeting (ongeveer 100 x 30 x 30).
De Saba Cello zal deze wens waarschijnlijk ook niet vervullen, maar is zo te zien goedkoop en redelijk makkelijk te bouwen. Ik hou jullie op de hoogte, maar zal de komende maanden waarschijnlijk geen tijd hebben om met bouwen te beginnen.
Ik weet dat ik de speaker destijds niet goed vond klinken, maar ik wil toch weer een Karlson behuizing maken alleen maar om wat herinneringen op te halen.
Ondertussen heb ik het breedbandervirus goed te pakken. Ik heb een jaar geleden een paar CG8T's van Richard Allan te pakken gekregen en nu de 9710. De Caire 250 of de Fostex FE206 of FE208 staan ook op mijn verlanglijstje. Ik ben ook wat aan het experimenteren geslagen met open baffles maar ben toch op zoek naar een behuizing met een wat diepere bas en een kleinere afmeting (ongeveer 100 x 30 x 30).
De Saba Cello zal deze wens waarschijnlijk ook niet vervullen, maar is zo te zien goedkoop en redelijk makkelijk te bouwen. Ik hou jullie op de hoogte, maar zal de komende maanden waarschijnlijk geen tijd hebben om met bouwen te beginnen.
Op deze website kunnen ze je vast heel veel vertellen over de juiste behuizing voor die Philips. Ik geloof dat karlson behuizingen daar best 'hot' zijn (geweest):
single driver website
single driver website
Daar wordt Philips ook onder de naam Norelco behandeld.daniel schreef:Op deze website kunnen ze je vast heel veel vertellen over de juiste behuizing voor die Philips. Ik geloof dat karlson behuizingen daar best 'hot' zijn (geweest):
single driver website
Re: Saba Cello
Patrick heb de Sabacello's inmiddels een paar uurtjes mogenBiarritz schreef:Waarschijnlijk wordt het deze behuizing.
http://www.methe-family.de/sabacello.htm
De beschrijving is duidelijk en de behuizing zeer eenvoudig te bouwen. Wordt weer een leuk zondag middag klusje.
Groet,
Patrick
beluisteren en ze "klinken" niet verkeerd... erg muzikaal mg
ik wel zeggen...
Ik ben nieuw op het forum en nieuw met zelfbouw audio. Dus ik leer heel veel van de verschillende posts. Zelf heb ik ook een set 9710 drivers, die ik al geruime tijd ob heb staan. Ze zijn erg muzikaal, en ik ben allang trots dat ik er muziek uit heb kunnen krijgen. Maar.... nu mis ik toch het laag, en heb ik de kriebels gekregen om daar iets aan te doen. Ik ben toen op het ontwerp van Marvin King gekomen (http://www.quarter-wave.com/OBs/OB_Theory.html). Deze vult een Fostex driver full range driver aan met een Eminence Alpha 15 voor het laag. Deze heeft een hoge qts, waarvan hij stelt dat het goed functioneert in een open baffle.
Nu is mijn vraag over meningen over een dergelijk ontwerp. Er wordt een passief 2nd order filter gebruikt. En ik vroeg mij onder andere af of het niet beter zou zijn om via een plateamp het laag aan te drijven. Over het filter viel mij verder op dat er geen impedance meting is weergegeven. En als ik het goed begrijjp is een impedance meting juist erg belangrijk voor het ontwerp voor een passief filter.
Nu is mijn vraag over meningen over een dergelijk ontwerp. Er wordt een passief 2nd order filter gebruikt. En ik vroeg mij onder andere af of het niet beter zou zijn om via een plateamp het laag aan te drijven. Over het filter viel mij verder op dat er geen impedance meting is weergegeven. En als ik het goed begrijjp is een impedance meting juist erg belangrijk voor het ontwerp voor een passief filter.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Waar stuur je de 9710 OB mee aan?
Kijk eens even op de site van DHT Rob ( http://www.dhtrob.com/installatie/weergevers.shtml )
Daar staat ook heel interessante info over die OB.
Ik vind zo'n klankscherm wel mooi, maar het past echt niet in mijn huis.
TQWT geeft wat extra support in het laag.
Op de site van DHT Rob staat ook een TQWT beschreven voor de 9710. Ik ga die kast waarschijnlijk ooit nog weleens maken, maar dan voor een andere breedbander die ik nog heb liggen.
Kijk eens even op de site van DHT Rob ( http://www.dhtrob.com/installatie/weergevers.shtml )
Daar staat ook heel interessante info over die OB.
Ik vind zo'n klankscherm wel mooi, maar het past echt niet in mijn huis.
TQWT geeft wat extra support in het laag.
Op de site van DHT Rob staat ook een TQWT beschreven voor de 9710. Ik ga die kast waarschijnlijk ooit nog weleens maken, maar dan voor een andere breedbander die ik nog heb liggen.
Bedankt voor de link. Momenteel stuur ik het aan met een oude sony transistorversterker. Deze doet het tot mijn eigen verbazing heel erg aardig. Ik dacht om als project eens een first watt versterker van pass te proberen. Maar heb voorlopig geen tijd om de nodige kennis op te doen.
Wat het ontwerp betreft op de website. Het ontwerp komt mij bekend voor, ik weet allen niet of ik de speaker goed kan plaatsen, en maak mij bij de combinatie met de philips drivers zorgen om de laag weergave. Op de site wordt bij de vergelijking ook opgemerkt dat de laagste registers in de bas niet worden gehaald. Ook wordt er een opmerking geplaatst over het hoog, dat ik ook ergens anders gelezen heb: een piek rondom 3khz. Maar daar heb ik tot nu toch geen last van gehad.
Wat het ontwerp betreft op de website. Het ontwerp komt mij bekend voor, ik weet allen niet of ik de speaker goed kan plaatsen, en maak mij bij de combinatie met de philips drivers zorgen om de laag weergave. Op de site wordt bij de vergelijking ook opgemerkt dat de laagste registers in de bas niet worden gehaald. Ook wordt er een opmerking geplaatst over het hoog, dat ik ook ergens anders gelezen heb: een piek rondom 3khz. Maar daar heb ik tot nu toch geen last van gehad.
